Vapaa kuvaus

Aloituksia

16

Kommenttia

3291

1. Me+rohkeat+tultiin+kissan+kans+mökille.Kissa+protestoi+koko+matkan+kun+vihaa+olla+ahtaassa+tilassa+kantolaatikossaan.+Mökissä+oli+vähän+alle+kymmenen+astetta+lämmintä+kun+tulimme,+aika+hyvin+on+peruslämpö+pysynyt.Laitoin+heti+uuniin+tulen,+nopeasti+uuni+lämpeni,+kissakin+nauttii+uunin+päällä+lämpimästä.+Ulkona+oli+illalla+25+astetta+pakkasta,+sisällä+22.+Minulla+on+sähköpeitto+ja+lämpiävä+alusta+sänkyyn,+eipä+mummoa+palella.+Lintuja+on+todella+paljon+syöttöpaikalla,+Fasaania+ei+ole+näkynyt,+toivottavasti+sillä+on+hyvä+paikka+talvehtia.+Tässä+on+hyvä+uuni,+pitää+lämpimän+pari+päivää+kovillakin+pakkasilla.+En+nähnyt+kuunpimennystä,+en+viitsinyt+mennä+ulos+katsomaan.+Keskiviikkona+pitää+käydä+kylillä,+on+aika+lääkäriin,+sain+beetasalpaajia,+kyselevät+vointia+ja+puhutaan+lääkityksestä.+Meinataan+olla+mökkeilemässä+ainakin+tämä+viikko,+saa+nähdä+sitten.+En+voi+tarpeeksi+hehkuttaa+kuinka+ihanaa+on+olla+eläkkeellä+ilman+velvoitteita.+Niitä+on+ollut+osallani+paljon,+ehkä+siksi+arvostan+niin+korkealle+nykyisen+elämäni.+Aika+ei+käy+ikinä+pitkäksi.Kaunis+luminen+maisema+näkyy+ikkunasta,+mutta+hyvin+kylmältä+näyttää.+Vähän+on+pakkanen+laskenut+eilisestä,+on+vain+22-astetta.Hyvää+alkavaa+viikkoa+kaikille
  2. Huomenta+kahvipirttiin.Minulla+oli+myös+pari+vuotta+sitten+Jouluruusu.+Kukki+ahkerasti,+sain+elämään+talven+yli,+kukki+vielä+seuraavanakin+vuonna,+mistä+lienee+suuttunut,+ponnisteluistani+huolimatta+kuihtui+pois.Amaryllyksen+kans+on+ollut+onnea,+viime+vuonna+teki+kokonaista+22+kukkaa.+Se+on+ainakin+minun+ennätykseni+yhden+sipulin+kukkimisesta.+Nyt+parhaillaan+sama+Amaryllys+kukkii+taas+mutta+paljon+vaatimattomammin.+Hoidin+sitä+ohjeiden+mukaan+ja+palkitsi+vaivannäköni.Tykkään+istutella+siemeniä+ja+katsoa+kuinka+ne+itävät+ja+kasvavat,+olen+kasvattanut+eksoottisten+hedelmien+siemenistä+isoja+kasveja,+tilanpuutteen+takia+on+niistä+viimein+luovuttava.+Minulla+on+kaksi+lamppua+jotka+on+tarkoitettu+kasveille+että+pärjäävät+paremmin+talven+yli,+kyllä+niistä+apua+on.Myös+minulle+alkaa+tulla+kevättä+rintaan,+selvästi+huomaa+että+päivä+on+pidentynyt.+Välillä+iski+saamattomuus,+olisin+vain+halunnut+kuunnella+äänikirjaa+pitkälläni.+Nyt+en+malta+päivän+aikaan+makilla,+kai+kaamosmasennus+meni+jo+ohi,+kirkasvalolamppua+olen+poltellut+vaikka+en+erityisemmin+pidäkään+sen+liian+kirkkaasta+valosta.+Kuitenkin+otin+sen+uudelleen+kaapista,+toivoin+sen+piristävän.+Mietin+jo+ensi+kesää,+olen+kova+ajelemaan+pyörällä,+sähköpyörä+on+hyvä+kun+sen+kanssa+saa+liikuntaa+mutta+ei+ole+raskasta+polkea+ylämäessä+eikä+vastatuulessa.+Nyt+olen+tyytynyt+polkemaan+kuntopyörää,+on+pakko+pitää+nivelet+liikkuvina+kun+toisessa+polvessa+on+tekonivel.+Lääkärikin+sanoi+että+liikeradat+ovat+leikatussa+polvessa+niin+hyvät+että+ei+erota+terveestä.+Se+ei+kuitenkaan+auta+hermosärkyyn+joka+jäi+leikkauksesta,+olen+joten+kuten+oppinut+tulemaan+särkyjen+kanssa+toimeen,+aika+paljon+joudun+syömään+särkylääkeitä,+ei+ne+oikein+tehoa+hermosärkyyn+kuitenkaan.Kaupunkilaisina+ollaan+vielä+kissan+kans,+ehkä+viikonloppuna+lähdemme+mökille,+siellä+on+lumitöitä+aika+paljon+mutta+eiköhän+niistä+selviä.+Hyvää+viikonloppua+kaikille
  3. Kyllä+yöunet+on+katkonaisia+minullakin.+Omaishoito+aikaan+piti+nousta+ainakin+pari+kertaa+yössä+kääntämään+tai+antamaan+lääkettä,+vaippakin+piti+joskus+yölläkin+vaihtaa+jos+oli+juonut+paljon+nestettä.+Meni++kauan+että+pomppasin+pystyyn+ja+katsomaan+miehen+huoneessa+tyhjää+sänkyä.Nyt+on+muut+syyt+katkonaiseen+nukkumiseen.Onneksi+eläkeläinen+saa+nukkua+kun+nukuttaa,+eri+asia+jos+kävisi+töissä.+Minulla+on+veroprosentti+vähän+laskenut,+en+tiedä+miten+käy+lopullisessa+verotuksessa+kun+ison+prosentin+ajaltakin+tuli+240€+lisävero.+Olen+sitä+mieltä+että+verotuksessani+on+jotain+pielessä,+leskeneläkkeen+ei+pitäisi+vaikuttaa+kun+sitä+saa+hyvin+vähän,+tienattiin+lähes+saman+verran+miehen+kanssa.+Mies+sairastui+alle+viisikymppisenä,+työura+jäi+lyhyeksi.+Kun+elää+tulojensa+mukaisesti+niin+rahat+on+riittäneet,+kuluja+on+paljon,+autosta+en+luovu+ennen+kuin+ottavat+kortin+pois,+millä+sitten+mökille+pääsisin.+Pitää+lähteä+antamaan+siemeniä+Fasaanille,+se+käy+joka+aamu+syömässä+lintujen+syöttöpaikalla.+Komea+Fasaanikukko,+ripottelen+siemenet+maahan+kun+ei+pääse+lintulaudalle.+Toivottavasti+pysyy+hengissä+talven+yli.+Mietin+aamulla+että+on+minulla+huollettavia,+nirso+kissa,+ainakin+neljä+oravaa,+todella+monenlaisia+lintuja+uskomaton+määrä+ja+nyt+vielä+tämä+fasaani.+On+niitä+mukava+seurata.+Mukavia+keskitalven+päiviä+kaikille+Mielikki+ja+Kaisa-katti
  4. Huomenta+kahvipirttiin.Lunta+on+tullut+ja+varmaan+tulee+lisää.+Niinhän+se+talvella+tuppaa+olemaan.Minäkin+olin+ennen+kova+kutomaan+lapasia+ja+sukkia,+tein+villapaitoja+ja+villatakkejakin.+Kutominen+loppui+kun+olkapäähän+tuli+laaja-alainen+repeämä+kiertäjäkalvosimeen.+Sormet+menee+kramppiin+heti+jos+vähänkään+yritän.+Puurokattilan+hämmentäminenkin+tahtoo+tehdä+saman.+Nostin+vain+rivakasti+auton+takaluukkua,+kuului+pamaus+ja+karmea+kipu+tuli+saman+tien.Ajoin+yhdellä+kädellä+mökiltä+terkkarille+suoraan,+siellä+kuvasivat,+kuvassa+näkyi+mitä+oli+sattunut,+ei+ne+leikkaa+eläkeläistä,+jumppaa+vain+ja+kylmähaudetta.+Olen+pärjännyt+kädellä+reilut+pari+vuotta,+ei+se+koskaan+tule+kunnolliseksi,+on+vielä+oikea+käsi.+Olisi+mukava+jos+lapset+asuisivat+lähempänä,+saisi+kutsua+hernesopalle+tai+muuten+käymään+koska+vain.+Tytär+on+puhunut+paljon+että+muuttaisin+lähemmäksi+ruuhkasuomeen,+ei+oikein+innosta.Lisäksi+täällä+ei+asunnot+mene+kaupaksi,+yritin+myydä+miehen+kuoleman+jälkeen+kun+asunto+on+liian+iso+yksin+asuvalle.+Asun+näin+kuin+ennenkin,+onhan+mukavaa+kun+on+tilaa+kaikille+kun+saapuvat+tänne+lomailemaan.+Aika+kalliiksi+tulee+kun+on+iso+vastike+ja+kahdesta+paikasta+sähkölasku,+olen+vielä+pystynyt+pitämään,+mitä+noita+murehtimaan.Lähden+käyttämään+ystävääni+Joensuussa,+hänellä+on+asioita+siellä+eikä++tykkää+ajaa+bussilla+.+Onhan+se+vaihtelua+minullekin.+Mukavaa+viikonloppua+kaikille+Mielikki+ja+Kissa