Vapaa kuvaus

Aloituksia

16

Kommenttia

3291

1. Jos+ei+ennenkään+ole+ollut+paljon+tapahtumia+niin+viime+viikko+oli+jopa+minunkin+mittapuun+mukaan+pitkästyttävä.Autolla+ei+saa+ajaa+vielä+moneen+viikkoon+ja+tiet+ovat+meillä+vielä+liukkaat+joten+olen+ollut+sisällä.Tuttavani+oli+kaatunut+ja+sääriluu+murtunut,+olivat+panneet+ruuveja+ja+kipsiin.+Nyt+jalka+on+tulehtunut,+sairaalassa+menee+viikkoja,+mätää+tulee+säärestä+letkua+pitkin+pussiin.+Jalka+oli+avattu+uudelleen,+kaikki+alkaa+alusta+ja+pitkittyy+paljon.Olen+huolissani+että+ei+vain+tulisi+mitään+takapakkia+varpaisiin.+Eihän+näky+kaunis+ole+tikkeineen+mutta+en+usko+että+olisi+tulehdusta.+Olen+noudattanut+tarkasti+ohjeita.+Koko+ensi+kuukausi+menee+vielä+tämän+viheliäisen+kengän+kanssa,+hyvin+pääsin+liikkumaan+keppien+kanssa+kun+kaveri+kuljetti+apteekkiin+ja+kauppaan.+Sisällä+tuntuu+hanlalta+kun+on+niin+iso+ja+kolho,+sisällä++otan+kengän+usein+pois+ja+annan+jalalle+ilmahoitoa.+Mutta+metriäkään+ei+saa+kävellä+ilman+kenkää.+Kunhan+tulee+aurinkoista+niin+paistattelen+päivää+parvekkeella.
  2. Kyllä+tytär+tulee+joksikin+aikaa,+mutta+ei+ehdi+olla+kauan+ja+veljeni+on+eläkkeellä,+hänkin+lupasi+auttaa.+Minulta+on+toisen+jalan+varpaat+leikattu+jo+muutama+vuosi+sitten.+Sain+sellaisen++Pirka-kengän+ja+kävelykepit+apuvälinepaikasta.+Nyt+on+kyllä+vaikeampi+tilanne+kun+pitää+leikata+samalla+vaivasenluu.+Viimeksi+muistaakseni+ajoin+autoa+reilun+kahden+viikon+päästä+ja+kävelin+sillä+kengällä+keppien+kanssa+sairaalasta+pois.+Pirka-kengällä+ei+voi+ajaa,+laitoin+ajon+ajaksi+tarrasandaalin.+En+kysynyt+saanko+ajaa+mutta+hyvin+se+meni.
  3. Flegmaatti.Kunnioitan+sinua+kun+et+ole+katkera+etkä+jatka+äitisi+polkuja.+Meilläkin+oli+varsinkin+tyttölapsen+vaikeaa+elää.+Olin+vanhin+ja+ilkesin+syntyä+tytöksi,+pojanmaalla+vanhin+poika+perii+kaiken,+flikkakakarat+olivat+vain+piikana+ja+passaamassa+poikia.+Tuo+periminen+ei+enää+ole+voimassa+ja+kai+tytökin+ovat+jo+enemmän+arvossaan.+Minulla+oli+kolme+nuorempaa+veljeä,+hyvä+että+kouluun+ehdin,+aina+oli+joku+vahdittava.En+minäkään+ole+katkera+kunhan+totean+asian,+en+usko+että+vanhemmat+näin+toimivat+pahuuttaan,+sellainen+vain+oli+tapa+silloin.Isä+oli+arvaamaton+kun+oli+ollut+kauan+sodassa.+Äitini+oikea+prinsessa,+häntä+jouduin+passaamaan+lisäksi+heti+kun+kynnelle+kykenin.+Äidin+arvolle+ei+taloustyöt+sopineet,+me+pidimme+sitä+ihan+normaalina.+Kävin+siivoamassa+ja+pesemässä+ikkunat+äidille+aina+kun+asuin+lähellä+niin+kauan+kun+äiti+eli,+silloinkin+kun+äiti+oli+työikäinen,++tunsin+velvollisuudekseni,+omien+töiden+lisäksi+pyykkinsä+ja+nuo+muut+työt.+Välillä+asuin+muualla,+silloinkin+aika+usein+tuli+käytyä+auttamassa.Äitini+oli+kyllä+säästäväinen,+vaikka+eläkkeensä+ei+ollut+iso,+silti+jäi+aika+muhkea+pankkitili,+kunnon+hautajaiset+pidettiin,+arkkukin+kalliimmasta+päästä+kun+tiesimme+äidin+arvostavan+sellaista.+Ei+äitikään+paha+ollut,+hänen+äitinsä+oli+myös+samanlainen.+Minusta+taas+tuli+sellainen+jota+aina+pyydettiin+apuun.Uskon+että+siitä+syystä+olen+pärjääjä+ja+hyvin+itsenäinen+kun+olen+oppinut+kantamaan+vastuuta+lapsesta+asti.+Olen+sanonut+että+ei+tarvitse+pitää+kekkereitä,+kunhan+haudataan,+hautapaikka+ja+kivikin+on+ostettuna+siinä+miehen+ja+pojan+vieressä.+Meillä+on+lämpimät+välit+tyttären+kanssa,+tiedän+että+hänelle+ei+ole+vaikeaa+tehdä+minulle+viimeistä+palvelusta.Eikä+koskaan+tiedä+kuka+ensin+lähtee,+poikamme+vei+syöpä+parhaassa+iässään.