Hyviin käytöstapoihin pitäisi kuulua

lumihiutale583

...ettei heitä ruokaa roskiin.

Ruokakaupasta voi ostaa vain sen verran ruokaa, mitä tarvitsee eikä kauheita kärryllisiä, joista osa ehtii pilaantua tai muuten vain heitetään pois.

Ruokaa pitäisi valmistaa sen verran, mitä tarvitaan eikä niin, että sitä menee vaikka puolet roskiin tai loppuja, mitä jää.

Harmittaa myös nykyiset hygieniasäännöt, kalliiksi tulee kaikille se systeemi:-\

5

195

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54

Olet periaatteessa ihan oikeassa, mutta mielestäni tuo hölmöily ei kuulu käytöstapoihin. On ehkä makuasia, miten sitä ajatellaan. Huomaan usein omassa elämässämme, varsinkin kun käy paljon vieraita, että tulee jotenkin ylimitoitettua ne hankinnat, mutta me kyllä pyritään hyödyntämään "jämät" monin eri tavoin. Harvemmin heitetään mitään pois. OK, viimeksi sitruuna, joka oli varattu GT-drinkkejä varten ja unohtunut jääkaappiin puolikkaana. Tämän hellekesän ongelma on ollut myös hedelmät, esim. persikat ja nektariinit, joista aina joku pilaantuu.

Tarkennatko, mitä tarkoitat hygieniasäännöillä ja sen suhteella etikettiin ja mistä ne kustannukset tulevat.

• lumihiutale583

Harmittaa tosi paljon, että ruokaa tosiaan heitetään hirveät määrät ravintoloissa ja suurtalouskeittiöissä pois, koska ne hygienialainsäädännön mukaan on niin nopeasti ihmisruoaksi kelpaamattomia.

Jollain tavoin hirveää pröystäilyä, samaan aikaan, kun joka puolella ollaan huolestuneita ilmastonmuutoksesta ja kaikenlaisista tulvimisista ja sateista.
      Tuntuu että tosi sopimatonta, että päivässä voi jossain ravintolan keittiössä kadota monta lavallista "jätettä". Näin televisiossa, miten britit siivoaa jääkaappiaan tai amerikkalainen ravintola tuottaa "possunruokaa" takapihalle.
      Joo, ei ehkä Suomessa niin suuria määriä kuin tuolla isossa maailmassa.
      Mutta miten ihmeessä sen saa loppumaan??

Sitten on näitä nälkäkuoleman partaalla olevia onnettomia lapsia kehitysmaissa ja katulapsia. Ihan kauheeta tuo ruoan pröystäily..
      Inhottaa tuo kuvio.

Käykää joskus katsomassa lähiravintolan takapihan roskis, voi olla monelle iso yllätys, mikä mäskikasa sieltä voikaan paljastua.

• joskus käy näin

En itsekään tykkää ruoan haaskaamisesta - noutopöydässä tai itsepalvelulinjastolla otan sen verran kuin luulen syöväni, en esim. ota leipää ja voita, jos en syö sitä ruoan kanssa (leipäviipaleita löytyy työpisteen jääkaapista homeisena viikkojen kuluttua) tai ruokaa heitetään lautaselta roskiin ja kumminkin on itse annosteltu.

Kotona laitan aterian jämät aina jääkaappiin, mutta suunnitelmat muuttuu joskus ja annos-kaksi saattaa hyvinkin unohtua sinne, sitten jossakin vaiheessa tajuaa, että jämät on jo pilalla.

• 54

Tuo on totta, usein näkee noilla erilaisilla itsepalvelulinjastoilla uskomatonta mättämistä. Lautanen pakataan täyteen alku- ja pääruokia, lihat ja kalat sekaisin, joka minusta on jo etikettikysymys. Mutta jos pysytään aloittajan teemassa, kiitän täsmennyksestä hygieniasääntöihin. Ehkä loppupeleissä on asiakkaan etu, että niistä pidetään kiinni. Eritoten kesäaikaan ruokien säilyminen on haasteellista ihan yksityistalouksissakin. Olen huomannut itse tämän hellekesän aikana, että ainakin maito, joka koko ajan on kylmimmälle viritetyssä jääkaapissa, pilaantuu viimeiseen myyntipäivään mennessä. Ehkä kylmäketju on meillä kaikista varotoimista huolimatta katkennut jossain kuljetusvaiheessa. Ravintoloilta tietysti toivoisi parempaa kulutuksen ennakointia, että jämiä ei tarvitsisi pistää jätteiksi.

• monta puolta asiassa

Sen, mitä olen ravintoloissa ollut, niin kukaan täysjärkinen yrittäjä ei tee ruokaa liikaa tarkoituksella. Kyse vain on kaupallisesta toiminnasta, jossa kysyntä ratkaisee kulutuksen ja etenkin lounaspaikoissa ruuan on oltava valmis kuin tehtävä jokaiselle annokset erikseen.

Monelle asiakkaalle on ruuan tuoreus raaka-aineita myöten tärkeää, minkä vuoksi ruokaa voi loppujen lopuksi käyttää seuraavana päivänä aika huonosti. Tosin olen sitä mieltä, että ylijäänyt aamiaispuuro olisi mahtava pohja sämpylöille ja tätä jotkut sentään tekevät kuin nakkaavat puuron pois. Samoin tietyt turvallisesti säilyvät lisukkeet niin kuin juurekset löytävät tiensä seuraavan päivän annoksiin uudessa muodossa.

Uskoisin, että ruuan haaskausta voi kuluttajana estää käyttämällä pienyrittäjien palveluja ja välttää suuria ravintolaketjuja. Pienet yrittäjät pystyvät pitämään aatteista ja periaatteista helpommin kiinni, joten voimme joka päivä nälän iskiessa miettiä suosinko pientä vaiko isoa lounaspaikkaa.

Myöskin se, miten käyttäydymme asiakkaina elintarvikekaupoissa olisi parantamisen varaa. Miten moni meistäkin paiskovat vihannekset sormistamme tai puristelemme hedelmät piloille etsiessämme sitä oikeaa tai työnnämme sormemme joka sämpylään kiinni tarkistaaksemme sen tuoreuden. Olen joskus niin tyrmistynyt ihmisten välinpitämättämyydestä, koska ne piloille sörkityt tuotteet lentävät myöskin roskiin. Kiitos hygienialainsäädännön voin sanoa jollekin tollolle, että otahan irti siitä leivästä kun ei niitä saa omin sormin hiplailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      36
      4686
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      481
      1413
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      913
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      830
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      47
      736
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      707
    Aihe