Pistemäiset valot häikäisevät hieman ja aiheuttavat terävämpiä varjoja. Olisi parempi jos esim. tavallisen valaisimelle tarkoitetun puu- tai teräspylvään päässä oleva lamppu olisi 2 metriä pitkässä kourussa joka on tehty heijastavasta aineesta, siten että valo tulee laajemmalta. Vielä parempi jos yhdessä kourussa on 2 lamppua siten että yhden lampun palaessa loppuun toinen lamppu syttyy automaattisesti.
Koska lampuista on kuitenkin aina osa sammuksissa, jokaisen pylvään yhteydessä on syytä olla LED ketju jollain sopivalla värillä tai väriyhdistelmällä, siten että edes hyvänäköiset näkevät kulkea sen antaman valon ja kiintopisteiden avulla.
Jos sekoittaa punaisia, vihreitä ja sinisiä ledejä, saadaan valkoista valoa paremmalla hyötysuhteella kuin valkoisilla ledeillä.
Pieni akku pylvään yhteydessä pitää katuvalon LED osan toiminnassa myös monien tuntien sähkökatkon aikana.
Koska yksittäisen LEDin kirkkaus on pieni ja led ketjun valo tulee luontaisesti laajemmalta alueelta myös ilman kourua tai muuta valojohdinta, voi osa ledeistä ulottua pylväässä vain 3 metrin korkeuteen.
Etenkin risteykset on syytä merkitä yksilöllisillä extravaloilla, jotka tunnistaa kilometrin päästä.
Ledeissä voi olla myös taskulampun kaltaista kohdistavaa optiikkaa. Se onnistuu paljon paremmin kuin natriumlamppujen tai muiden tavallisten katuvalojen kanssa. Yhtä kohdistavaa linssiä kohti voi olla monta lediä.
Jos ja kun ledeistä tulee riittävän halpoja, paras valaistustapa on ripustaa pitkiä led ketjuja lyhtypylväiden varaan, samaan paikkaan missä nykyään kulkee sähkökaapeleita ja valokaapeleita. Sitten lyhtypylväät voivat olla korkeampia ja harvemmassa ja mielellään eri puolilla tietä, kun niiden varaan ripustetuista tien ylittävistä köysistä ja vaijereista riippuu tien ylle ripustettuja led kaapeleita, joista led-yksiköt roikkuvat alaspäin kohdistettuina.
Vaikka led kaapelit olisivat ympäri säteileviä, niiden hyötysuhde olisi silti parempi kuin nykyisin tavallisilla katuvaloilla.
Jos led-kaapeleita käytetään yhdessä tavallisten katulamppujen kanssa, silloin ledien värin voi valita lamppuja täydentäväksi.
Parempia vastatoimia pimeydelle
4
154
Vastaukset
Nyt vaan kysyn mihin teiden valaistusta tarvitaan. Vi*****un hieno idea katuvalot moottoritiellä.
Ennen kun menet virittelemään mitään kynttiläketjuja niin mieti vähän reaalisia asioita.- Humppaali
Se nyt vaan on kiva nähdä mitä edessä on. Lähivaloilla satasen vauhdissa on aika vähän tietoa tulevasta.
Kynttiläketjujen turhuudesta olen samaa mieltä, mutta varsinainen valaistus on hintaansa nähden tehokkaimpia turvallisuustoimia pääteillä. Lisäksi siitä hyvä, ettei se hidasta ajamista vaan pikemminkin päinvastoin.
- Rmebnx
Lyhtypylväisiin tai sähköpylväisiin (joskus sama asia) ripustettavan led-kaapelin ledien ei tarvitse olla ns. koristemallia vaan yhtä voimakkaita kuin taskulampun ledit tai led-autovalojen ledit. Tarpeeksi monella ledillä saa saman valaisun kuin perinteisillä valotyypeillä.
Toisaalta kaupungin valojen loppuessa voisi olla hyvä jos valaistus himmenisi vähitellen esim. 500 metrin matkalla ja ledit vastaisivat siitä viimeisestä valaistusta osuudesta. - pönttöpöö,,..
halvin tapa olis poistaa typerät valosäännökset esim ruotsissa on järjestäin 3-4 isoa lisäpitkää ja jokaisessa väh 100w polttimo KYLLÄ NÄKEE!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336764- 376253
- 293454
- 452910
- 342664
- 152348
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481907En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777