Ateismiin kuuluu ahdistuminen

Asiaa!

Tämä arvokas puheenvuoro oli hukkumassa. Laitanpa sen tähän:

Teenpä ehdotuksen, mistä ateistien ahdistus johtuu. Se johtuu - mistäpä muusta kuin ateismista itsestään. Ateistit ovat useaan otteeseen korostaneet, että ateismilla ei ole mitään varsinaista sisältöä, se "tyhjä" (tämä termi on erään filosofoineen ateistin käyttämä jossain arkistojen uumeniin jo hautautuneessa ketjussa).

Tyhjän ei pitäisi aiheuttaa mitään, mutta näin ei ole. Ateismi ei nimittäin ole tyhjää sellaisenaan (ateistit tuskin haluavat olla absoluuttisessa mielessä tyhjiä) vaan ainoastaan suhteessa uskontoon. Näin ateismin sisältö rakentuu uskontojen kieltämisestä. Tästä käsin on selvää, että ateismiin kuuluu olennaisena osana uskontojen vastustaminen. Koska kyse on myös elämänkatsomuksesta, sillä on elämänkatsomuksille ominainen tunnesisältö.

Mitä kiihkeämmin mutta samalla pinnallisemmin henkilö on sitoutunut ateismiin, sitä suuremman ahdistuksen uskonnot aiheuttavat, sillä ne uhkaavat omaa elämänkatsomusta. Tässä uhkassa ateismi on kiinni, koska se on lähtökohtaisesti sidottu uskontoihin, joskin negatiivisessa mielessä. Tämä selittää tunteenomaisuuden, joka ei lainkaan jää jälkeen eräiden "hihhulien" (eräiden palstan ateistien taajaan käyttämä haukkumasana) tavasta ilmaista itseään ja haukkua kirkkoa. Tunne on sama, vaikka asia-argumentit kritiikissä ovat tyystin erilaisia.

Tässä siis ehdotus ateismin psykologiasta ja siinä ilmenevästä ahdistuksesta. Tällainen tunnedynamiikka selittää sen epäloogisuuden, että useat ateistit ilmoittavat samanaikaisesti olevansa irrallaan uskonnosta ja kuitenkin hyökkäävät voimakkaan tunteenomaisesti uskontoja ja erityisesti sen vahvinta instituutiota vastaan.

Selitystä voisi soveltaa muutettavat muuttaen eräisiin muihin ryhmiin, jotka hyökkäävät kirkkoa vastaan voimakkaan tunneperäisin puheenvuoroin.

Saa ottaa kantaa. Katsotaanpa tuleeko muuta kuin "satukirja", "typerää", "ei minua ainakaan ahdista" -osastoa.

28

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateismi myyttiä

Minä en usko varsinaisia ateisteja olevan olemassakaan. Vahvimmin uskoa vastaan hyökkäävät ihmiset saattavat sanoa olevansa ateisteja, mutta yleensä heillä on joku arpi kokemastaan uskonnollisesta kokemuksesta, miksi he kokevat kaiken uskontoon, uskoon tai Jumalaan liittyvän uhkana.

Vain pelkäävä ihminen hyökkää.
      Vahvoilla oleva tai välinpitämätön ei vaivaudu.

• miss ei kirj.
    • Agent Smith

Uskovaiset tuntuvat ajattelevan, että asioiden todellinen kohtaaminen olisi ahdistavaa. Voihan se sitä aluksi olla, mutta sen jälkeen taivaan portit avautuvat ja olet yhtä maailman kanssa. :)

• Tavaramerkki Erkki

"Tämä arvokas puheenvuoro oli hukkumassa."
      Mitä ihmettä - korottaako ihan oikea tosikristitty itsensä ? Vai oletko kenties pöllinyt kyseisen vuodatuksen joltain, ja laittanut ilman viitteitä sen omiin nimiisi ? Molemmat syntiä ?
      Ahdistaako tosikristittyä synninteko, vai voiko syntiä tehdä kevyinmielin - vastuuta ei tarvitse kantaa, saahan sen synnin illalla sitten taas anteeksi.

Ateistille ( siis minulle , voin puhua ainoastaan omasta näkemyksetä ) Tähtien Sota, Raamattu, AkuAnkka, Teräsmies jne.. Kaikki ovat mielikuvituksen tuotetta, niillä kaikilla on jonkinlainen kiinnekohta reaalimaailmaan, mutta niiden varsinainen "juttu" on fiktiota.
      Raamattu on niistä ainoa jota en ole jaksanut lukea puoltasivua enempää. Erosin kirkosta 20v. ikäisenä kun yritin oikeasti lukea raamattua - ja heti ensimetreillä huomasin että eihän tota usko totena Erkkikään ! Jos en usko satukirjaan , niin miksi kuulua klubiin ?

Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut luonnosta ja luonnontieteistä, ja olen mielestäni ammentanut aika hyvän kuvan ympäröivästä maailmasta. UFO:ja, taikavoimia, ennustajanlahjoja, näkymättömiä voimia enkä henkiolentoja ole koskaan havainnoinut. Ja uskontoja on niin paljon että ne kärsii megainflaatiosta.

En ymmärrä miksi pitäisi ahdistaa, jos vähänkin katsot ympärillesi tätä ihmeellistä maailmaa - aivan lumoavaa. Tai mietit niitä vuosituhansia ja vuosimiljoonia minä aikana luonto on kehittynyt nykyiseen muotoon. Moni laji on kuollut, elävät lajit taistelee ja sopeutuu kokoajan. Okei, ihmisten "ylivertaisuus" aiheuttaa tällähetkellä maapallolle ja sen eläöimistölle ongelmia, mutta ne ongelmat tasaantuu hyvin nopeasti - ehkä muutamassa tuhannessa vuodessa - aikaa on.
      Olen hyvin onnellinen että saan elää juuri nykyhetkeä, elän jo nyt "laina-ajalla" kiitos kehittyneen insuliinihoidon ja sydänkirurgian. Satavuotta sitten olisin ollut vainaa alle kolmekymppisenä. Siinä ei olisi loitsut auttanut.

Ai miksi ateisti hihhujen löpinöitä tavaa ? Ihan mielenkiinnosta, seuraan myös koirieni käyttäytymistä, kanin puuhasteluja, lintujen syömäpuuhia jne.. Ihmiset on ihan yhtä mielenkiintoisia eläimiä, ja niiden "puuhasteluja" voi seurata näin etänä vaikka lukemalla mielipide palstaa.

Aurinkoisempaa elämää sinullekkin !

• Hyvä kirjoitus, kiitos siitä, mutta toi ettei uskovaiset "usko"että ateisteja on olemassa, johtuu varman heidän niin satavarmasta uskostaan, ja epäilyistään, että jos tää mun uskomukseni ei olekkaan totta, ja kuitenkin suurinta osaa uskovaisista on opetettu tyyliin,"jos et usko, niin helvetissä ikuisuutes vietät", mutta jos uskoo noin, niin se on varmasti kamala paika.
        Itelle näin ateistina, se kuolema on ihan luonnollinen päätös elämälle, ja sitä ei pidä pelättämän, enemmän mua v ituttais, jos tästä elämästä olis palkkiona päättymätön oleminen, joko ei ole ihmismielelle mitenkään käsitettävissä oleva tila, toisaalta yksikään uskovainen ei ikinä ole pystynyt mulle sanoon, mitä ne siltä ikuisuudelta haluaa, ja kun olen kysyny, että mitäs miljoonan vuoden päästä, niin ne on pitäny, että mä vinoilen, ikuisuudessahan miljoona vuotta ei ole kuin silmämräp'ys, paitti se on miljoona vuotta. Jonka jälkeen niitä miljoonia vuosia on ääretön määrä.

• miss ei kirj.

"ja kun olen kysyny, että mitäs miljoonan vuoden päästä, niin ne on pitäny, että mä vinoilen, ikuisuudessahan miljoona vuotta ei ole kuin silmämräp'ys, paitti se on miljoona vuotta. Jonka jälkeen niitä miljoonia vuosia on ääretön määrä. "

No niinpä. Jos jostain tässä nyt pitäisi ahdistua niin tuo ahdistaisi. Jos uskoisin ikuiseen elämään. :)

• Tosi kuin vesi

Ateistilla on se ongelma, että ateisti tarvitsee Jumalan ollakseen olemassa. Muutenhan ateismia ei kukaan tarvitse

• miss ei kirj.

En minä ateismia muutenkaan mihinkään tarvitse vaikka en jumaliin uskokaan. Sinä voit selittää itsellesi ihan mitä haluat. Tuosta "ongelmasta" minä en tiedä mitään.

• Kristityt ahdistavat

En muista milloin lakkasin uskomasta, mutta olen ollut jo kauan ateisti. Ja myönnän että negatiivisen suhtautumiseni takia pystyn jollain tasolla näkemään itseni tekstistä. En kuulu ryhmään joka meluaa joka suuntaan ja haukkuu kirkkoa ja kristittyjä. Omapa on asiansa jos haluavat uskoa. Mutta niin pitäisi olla myös toisinkin päin. Joskus todella inhoan kristinuskoa ja kristittyjä, sitä miten meitä yritetään pienestä pitäen aivopestä, kuinka uskontoa tuputetaan niille jotka sitä eivät halua ja kuinka ihmiset tuomitaan poikkeavasta elämänkatsomuksestaan.

Minua ahdistaa se että voidaan tuomita ja kritisoida ihmisiä raamattuun vedoten ilman loogista selitystä, ei se että kristinusko "uhkaa omaa elämänkatsomustani." Joillekin kristityille se tuntuu olevan elämäntehtävä, toisten jatkuva tuomitseminen. Vaikka en helvettiin usko, ei se silti mukavalta tunnu että keskustelun jälkeen minulle toivotetaan matka sinne.

• miss ei kirj.

"Vaikka en helvettiin usko, ei se silti mukavalta tunnu että keskustelun jälkeen minulle toivotetaan matka sinne."

Joskus epäilen kun minulle toivotetaan hyvää matkaa helvettiin ettei se uskovainen taida itsekään siihen uskoa, koska jos pistäsin omalle kohdalle että olisin uskovainen ja uskoisin oikeasti helvettiin niin se olisi pahinta mitä ihmiselle voisi sattua, ja minä sitten toivottelisin jollekin joka vain ei yksinkertaisesti usko "tervemenoa helvettiin ikuisesti kärsimään" EI IKINÄ. Niin julmaa ihmistä ei voi olla. Vai onko... :/

Sori ehkä sekava tekstini, mutta väsy on melkonen. Öitä.

• Lievälle ateistille

Tarkoitat, että eräät kristityt ahdistavat. Mistä sitten johtuu kaikenkattava kirkon ja uskovien haukkuminen? Ehkä sinä et sitä harrasta (tai mistä minä sen oikeasti tiedän?), mutta aika monta sellaista puheenvuoroa täällä riittää. Jostain yleisemmästä ahdistuksesta se johtuu ja aloituksessa se on hyvin oivallettu: ateismi on määritelmän mukaisesti olemassa vain uskontojen kieltämisenä. Tästä seuraa hillitön halu koko ajan kieltää Jumala. Mutta jos sinä et ole sellainen, olet varsin lievä ateisti.

• lievä ateisti
        Lievälle ateistille kirjoitti:

Tarkoitat, että eräät kristityt ahdistavat. Mistä sitten johtuu kaikenkattava kirkon ja uskovien haukkuminen? Ehkä sinä et sitä harrasta (tai mistä minä sen oikeasti tiedän?), mutta aika monta sellaista puheenvuoroa täällä riittää. Jostain yleisemmästä ahdistuksesta se johtuu ja aloituksessa se on hyvin oivallettu: ateismi on määritelmän mukaisesti olemassa vain uskontojen kieltämisenä. Tästä seuraa hillitön halu koko ajan kieltää Jumala. Mutta jos sinä et ole sellainen, olet varsin lievä ateisti.

Anteeksi, en halunnut liikaa yleistää kommentillani, mutta puhuin omasta kokemuksestani. Ja mitä sanoit kirkon ja uskovien haukkumisesta, mistä se johtuu, siihen on mielestäni monia syitä. Monet asiat kirkossa on nykyään vanhanaikaisia ja ne pitäisi päivittää. Jos Jumala loi meidät tasa-arvoisiksi, mikä ihminen on toisia arvioimaan. Esimerkiksi se kehen rakastut, ei saisi olla syynä siihen, ettet voi tulla vihityksi kirkossa ja olla sen tasa-arvoinen jäsen. Uskon myös että se, että voidaan uskonnon nimeen tuomita julkisesti epäloogisin perustein, ei ole monen mielestä kovin hyväksyttävää ja aiheuttaa vihaa ja mielipahaa. Eli minun selitykseni uskonnon ja kirkon haukkumiselle on yksinkertaisesti se, että ihmiset eivät enää voi hyväksyä epäreilua ja epätasa-arvoista kohtelua sekä toisten elämiin sekaantumista. Ja koska kyse ei ole pienestä uskonlahkosta, se aiheuttaa lopulta vihaa niissäkin jotka eivät uskovaisia olekaan.

Ja kyllä minä joskus suutun ja haukun uskovaisia, mutta lähinnä he saavat minut surulliseksi. Vihan kautta on helpompi vastata saamaansa kohteluun tai lähimmäiseen kohdistuvaan kohteluun. Kun joku aiheuttaa tahallaan mielipahaa, niin mielellään sitä antaa samalla takaisin. Pahinta on että monet uskovaiset eivät edes tajua aiheuttavansa mielipahaa toiselle koska ovat niin asiansa takana, etteivät edes yritä samaistua taikka ymmärtää toisen kantaa. Ja jos toinen ei myönny hänen elämänkatsomukseensa, on tämä toisarvoinen ihminen.

Ja siihen mitä sanoit ateismista, olen taas hieman erimieltä. Ateismi on kuitenkin vain sitä ettei usko. Jos kuitenkin pitää määritellä ateismi muuhun kuin "ei uskoviin" ja selittää monen ateistin negatiivista suhtautumista kirkkoon, niin ateismin periaatteena ei mielestäni ole uskontojen kieltäminen vaan niiden periaatteiden ja sääntöjen tuomitseminen. Uskon että suurin osa on sinut uskontojen kanssa, uskokoot ketkä haluavat periaatteella. Mutta monikaan ei pysty hyväksymään juuri näitä vanhoja, ”ei tätä päivää”, olevia sääntöjä, jotka vaikuttavat liian monen elämään. Ja miten voi edes kieltää jotain mihin ei usko? Jos et usko jonkun olemassaoloon, niin tämä asia ei sinulle ole olemassa, etkä sitä sitä kautta pysty kieltämään.

Enkä oikein ymmärrä tätä lievä ateisti kantaa? Onko ateismi itsessään jo määritelty olemaan ”joukko kirkkoa ja uskovaisia kohtaan vihamielisesti suhtautuvia uskottomia?” Minulle Jumala ei vain ole olemassa. En siltikään huuda joka suuntaan omaa kantaani ja aiheita muille tahallani mielipahaa. Jos tämä tekee minusta lievemmän ateistin, olen varsin tyytyväinen.

• Monilla näyttää olevan tietty kuva ateisteista ja ateistien elämän tyhjyydestä. Muutamankin keskustelun jälkeen, aloin ihan tosissani miettimään..

Asun opiskelija asunnossa, avoliitossa ja perheeseeni kuuluu myös kaksi kissaa. Olen suhteellisen onnellinen; koulu on hauskaa, ala jolle opiskelen kiinnostaa edelleen. Intohimoni on taiteet, etenkin kuvataide ja elokuvat, ja niihin on ihana uppoutua välillä näin talven pimeyden tullessa. Parisuhteeni on onnellinen. Rahaa ei paljon ole, mutta sen verran että tullaan toimeen ja että välillä voi pitää hauskaa. Koen elämäni olevan "täyttä" niin sanotusti, että en näe että jotain puuttuu.

En sano että olen ateisti. En sano että olen kristitty. En sano että olen hindu. En sano että olen buddhalainen. En usko kristinuskon Jumalaan. En usko hindu jumaliin. Ehkä jossain on jotain korkeampia voimia, ehkä ei, en kuitenkaan näe asiaa tärkeänä.

Onko elämäni joka tapauksessa huonompaa kuin kristityn ystäväni?

• kultapandalle

Sitä en osaa sanoa, koska en tunne sinua ja ystävääsi.

Sen sijaan oletan sanomasi perusteella, että sinulla ei ole tarvetta jatkuvasti seikkailla nettipalstoilla julistamassa, että uskonnot ovat satua.

• Niinno. Ahisti se tahi ei, mitään jumalia ei ole olemassa. Minua se ei ahista, mutta osaa ahistaa niin paljon, että on pitänyt sellainen jumala sitten rakennella omaan päähän...

• Miksiköhän?

Kun kysymys oli siitä, ahdistaako uskonto ateistia, uskonnoton lähimmäinen on taivuttanut sen omassa päässään toiseksi. Miksiköhän?

• "Teenpä ehdotuksen, mistä ateistien ahdistus johtuu."

Mikä ateistien ahdistus? Minä henkilökohtaisesti ahdistun toisten kärsimyksistä ja typeryydestä.

"Ateistit ovat useaan otteeseen korostaneet, että ateismilla ei ole mitään varsinaista sisältöä"

Onhan. Se merkitsee epäuskoa tai uskon puutetta jumaliin.

"Tyhjän ei pitäisi aiheuttaa mitään, mutta näin ei ole."

Miksi kaiken mitä ateisti kokee tai tuntee pitäisi johtua ateismista? Eli siitä ettei henkilö usko jumaliin.

"ateistit tuskin haluavat olla absoluuttisessa mielessä tyhjiä"

Niin? Ateisti ei ole tyhjä. Tajuatko että ateistiksi kutsutaan henkilöitä, joilla ei ole jumaluskoa? Ateisti voi olla buddhalainen, pakana, omata tieteellisen maaimankuvan, ym.

"Tästä käsin on selvää, että ateismiin kuuluu olennaisena osana uskontojen vastustaminen."

Ei kuulu, eikä ateismi ole elämänkatsomus.

"sitä suuremman ahdistuksen uskonnot aiheuttavat, sillä ne uhkaavat omaa elämänkatsomusta."

Joo ei....Uskonnot ahdistavat minua siitä syystä, että toimivat välineenä pahoinvointiin. Jotkut uskonnot enemmän, toiset vähemmän mutta kaikki perustuvat irrationaalisiin perusteettomiin uskomuksiin ja oppeihin.
      Uskonnot toiivat usein esteenä aidon totuuden etsintään, sillä ne tarjoavat "valmiita vastauksia".

" "hihhulien" (eräiden palstan ateistien taajaan käyttämä haukkumasana)"

Hihhuli tarkoittaa fanaatikkoa, joka ei ole valmis todisteiden valossa muuttamaan kantaansa. Ei siis tarkoita uskovaista välttämättä.
      Tai näin minä sanaa käytän.

"Tässä uhkassa ateismi on kiinni, koska se on lähtökohtaisesti sidottu uskontoihin, joskin negatiivisessa mielessä. "

Ei ole.

"Tällainen tunnedynamiikka selittää sen epäloogisuuden, että useat ateistit ilmoittavat samanaikaisesti olevansa irrallaan uskonnosta ja kuitenkin hyökkäävät voimakkaan tunteenomaisesti uskontoja ja erityisesti sen vahvinta instituutiota vastaan."

Et siis osaa ajatella että joku on uskonnoton mutta elää maassa, jossa on uskontoja ja uskonnollisia instituutioita, joiden toiminta perustuu epärehellisyydelle ja epäoikeudenmukaisuudelle?

• Humanistisesti

Ateisteilla ei ole tyhjää kohtaa päässään, vaan heillä on uskonnottomia ajatuksia niissa filosofisissa ja eksistentiaalisissa asioissa, joissa uskovaisilla on uskonnollisia oppeja ja dogmeja. Ateisteilla on luonnollinen, inhimillinen ja sosiaalinen etiikka ja motaali siinä missä uskovilla on (onneksi yleensä "vain") uskontoperäisen ja luonnollisen sekoitus. Luonto, taide, ihmisuhteet tarjoavat syvähenkisiä kokemuksia siinä missä uskonnolliset palvontamenot tai muut kokemukset.

• Matkalla taivaaseen

Minun turvani on ikiaikojen Jumala
      Minua kannattavat iankaikkiset käsivarret

• Garitas

Ateistien ahdistus purkautuu nettimaailmassa vihana. Näin se voivat ainakin osittain purkaa tuota ahdistustaan uskoviin. Ja kyllähän ateistien viesteissä tuo viha on aina läsnä ja joskus jopa korostuneena. Ja sekin vielä, että ateistit voi ihan vapaasti kanavoidan vihaan ahdistuksensa, mutta uskovilla ei ole tätä mahdollisuutta eikä tarvettakaan. Me puramme asiamme Jumalalle rukouksissa ja sitten kerromme myös ateisteille rakkauden evankeliumia. Ateistitkin on kutsuttu pelastukseen Jeesuksessa. Amen

• evlut

Niin, Jumala rakastaa ateisteja ja kutsuu heitä.

• Mikä niistä jumalista, joihin kaikkiin uskotaan/on uskottu ihan yhtä intensiivisesti? Ja miksi vain yksi?

Miten tämä jumala kutsuu? Laittamalla uskovaiset toimimaan epäoikeudenmukaisesti? Vai miten?

• Agent Smith

Joo, tämä Jumalan kutsu on kyllä aika hauska ja mielenkiintoinen väittämä. :)

• +++++++++++++++

" Tästä käsin on selvää, että ateismiin kuuluu olennaisena osana uskontojen vastustaminen."

Ateismiin kuuluu uskontojen vastustaminen, mutta silti on olemassa ateistisia uskontoja kuten Buddhalaisuus?

Puhut antiteismistä. Liittyy ateismiin mutta ei ole sitä.

Vähän niin kuin kaikkivoivan, hyvän jumalan ja pahuuden olemassasolo.

"Koska kyse on myös elämänkatsomuksesta, sillä on elämänkatsomuksille ominainen tunnesisältö."

Ateismi on vain yksi ominaisuus ihmisessä, kuten viiksikkyys, kaljuus tai korvan nipukkaisuus.

Ateismi on vain sitä, että ihminen ei halua, ei ole ikinä edes kuullut tai ei voi uskoa yhden luokan olemattomiin tai kuin olemattomiin hahmoihin.

• Kyllä uskovaisen elämä vasta tyhjää on, kun ei elämässään muuta haluaisi kokeakaan kuin uskontoa ja maailma on kuitenkin täynnä muitakin kokeamisen arvoisia asioita.

• papaglu

Uskovaisten näkökulma maailmaan on se, että uskonto on yli kaiken mikään muu asia ei ole merkityksellinen. Muut ihmiset ovat ihan turhia jos mietitään Jumalaa.

• ei ahista

"Saa ottaa kantaa. Katsotaanpa tuleeko muuta kuin "satukirja", "typerää", "ei minua ainakaan ahdista" -osastoa."

No kun ei minua ainakaan ahdista. Pitäisi vissiin ahdistaa niin olisit tyytyväinen? :D

• "No kun ei minua ainakaan ahdista. Pitäisi vissiin ahdistaa niin olisit tyytyväinen? :D"

Eikö muka ahdista - tyhjyys, synnit , sååtana, H_elvetti ja ikuinen kidutus :D \o/
      Spooky !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe