Halvempaa ratkaisua saat etsiä.
Ilmalämpöpumppu ja suorasähkö
37
1721
Vastaukset
- Naapurilla jo 3
Kiitti vinkistä. Suunnitelmissa on il-pumppu myös.
- Puupösilö
Täällä ilpit 2kpl sammutettu ja siirrytty pelkkään uuni (3kpl) ja puuliesilämmitykseen. Hyvin pärjää eikä palellu. Puita hommataan isäntien metsistä. Ilpit on kyllä hyviä laitteita jos ei tule kovia pakkasia.
160 on neliöitä kahdessa kerroksessa ja vuorokauden sähkönkulutus nyt tammikuussa keskimäärin 29kWh/vrk.- Toinen pösilö
Lämmitätkö lattiatkin puulla pesutiloissa ym ym. Taijat nyt pistää omiasi tulemaan?
- Puupösilö
Toinen pösilö kirjoitti:
Lämmitätkö lattiatkin puulla pesutiloissa ym ym. Taijat nyt pistää omiasi tulemaan?
No pesuhuoneen lattia lämpenee sähköllä ja lämmin vesi myös.
- ilp 8v kokemuksella
eipä ne kovat pakkaset ole paljon haitannu täällä etelässä korkeintaan 2viikkoa vuodessa muuten ilp rulettaa,klapeja välillä,sähköäkin sekaa vielä lattioihin
- 4543rf43
Kallista on, jos sulla olisi tuon kokoisessa ja esuomessa matalaenergiatönössä puukattila niin ostoklapeilla lämmityskulut olisivat 450 eur /vuosi. (45 eur/heittokuutio).
- reino45
En kyllä viisisatasella viitsis puuorjaksi alkaa koko vuodeksi.
- heikkokuntoinen
reino45 kirjoitti:
En kyllä viisisatasella viitsis puuorjaksi alkaa koko vuodeksi.
Mene hiihtämään tai sauvakävelemään, niin klapien laitto tulipesään sujuu ulkolenkin ohessa.
- reino45
heikkokuntoinen kirjoitti:
Mene hiihtämään tai sauvakävelemään, niin klapien laitto tulipesään sujuu ulkolenkin ohessa.
Minä hiihdänkin, juoksen ja pelaan jääkiekkoa kilpailumielessä, mutta nautin myös vapaahetkistäni täysin rinnoin "naama puhtaana".
- hekkokuntoinen
reino45 kirjoitti:
Minä hiihdänkin, juoksen ja pelaan jääkiekkoa kilpailumielessä, mutta nautin myös vapaahetkistäni täysin rinnoin "naama puhtaana".
Ilmankos on tuollainen asenne puulämmitystä kohtaan, Jäkiksen pelaajat yleensäkään ei ole mitään ruudinkeksijöitä. Terve sielu terveessä ruumissa,sano. Vähemmän vaihtopenkkiä ja enemmän juokusa, niin kyllä se sielu siitä eheytyy.
- reino45
hekkokuntoinen kirjoitti:
Ilmankos on tuollainen asenne puulämmitystä kohtaan, Jäkiksen pelaajat yleensäkään ei ole mitään ruudinkeksijöitä. Terve sielu terveessä ruumissa,sano. Vähemmän vaihtopenkkiä ja enemmän juokusa, niin kyllä se sielu siitä eheytyy.
Vain tylsimys voi saada vaihtelua puulämmityksestä. Sairasta hommaa kun enemmän säästää helpommalla ja puulämmittäjät eivät todellakaan ole ruudinkeksijöitä ilmaisia puita kytätessään. :)
- heikkokuntoinen
reino45 kirjoitti:
Vain tylsimys voi saada vaihtelua puulämmityksestä. Sairasta hommaa kun enemmän säästää helpommalla ja puulämmittäjät eivät todellakaan ole ruudinkeksijöitä ilmaisia puita kytätessään. :)
Heikosta junttipäästäsi kertoo mm:
"puuorjaksi alkaa koko vuodeksi. "
"täysin rinnoin "naama puhtaana". "
"Vain tylsimys voi saada vaihtelua puulämmityksestä. Sairasta hommaa kun enemmän säästää helpommalla ja puulämmittäjät eivät todellakaan ole ruudinkeksijöitä ilmaisia puita kytätessään. "
Aikuisen oikeasti, mene juoksemaan tuollaisen urvelluksen sijaan. - reino45
heikkokuntoinen kirjoitti:
Heikosta junttipäästäsi kertoo mm:
"puuorjaksi alkaa koko vuodeksi. "
"täysin rinnoin "naama puhtaana". "
"Vain tylsimys voi saada vaihtelua puulämmityksestä. Sairasta hommaa kun enemmän säästää helpommalla ja puulämmittäjät eivät todellakaan ole ruudinkeksijöitä ilmaisia puita kytätessään. "
Aikuisen oikeasti, mene juoksemaan tuollaisen urvelluksen sijaan.Olen kyllä lämmittänyt oman metsäni puulla koko taloni yli kymmenen vuotta aiemmin, joten tiedän mistä puhun. Moiseen puuhaan en enää ryhdy.
- heikkokuntoinen
reino45 kirjoitti:
Olen kyllä lämmittänyt oman metsäni puulla koko taloni yli kymmenen vuotta aiemmin, joten tiedän mistä puhun. Moiseen puuhaan en enää ryhdy.
Mä taas olen lämmitänyt oman metsän puilla, ilmaisilla rakennusjätepuilla ja ostoklapeilla erilaisia tulisijoja lukuisissa kiinteistöissäni 20 vuotta ja vielä virtaa riittää puulämmitykseen. Harrastan extreemimpiä urheilulajeja kuin sä heikkokuntoinen.
- Puhdas naama..
reino45 kirjoitti:
Olen kyllä lämmittänyt oman metsäni puulla koko taloni yli kymmenen vuotta aiemmin, joten tiedän mistä puhun. Moiseen puuhaan en enää ryhdy.
Luulen että tämä kaveri ei ole takkaa nähnytkään...
Jos olisi niin tietäisi että naamaa ei ole pakko tunkea takkaan. Myös vapaa-aikana mikään ei ole mukavampaa kuin laittaa roihut takkaan ja nauttia sen lämmöstä. Puhdas naama.. kirjoitti:
Luulen että tämä kaveri ei ole takkaa nähnytkään...
Jos olisi niin tietäisi että naamaa ei ole pakko tunkea takkaan. Myös vapaa-aikana mikään ei ole mukavampaa kuin laittaa roihut takkaan ja nauttia sen lämmöstä.Siinä sitä extreemiä ku hakkaa halkoja motin päivässä.
- 18
Minulla on tuon kokoinen erillinen autotalli ilp:illä. Menee sähköä enemmän.
- santtu
jos olette ostamassa, suosittelen että käytte katsomassa
http://nettipumppu.fi/index.php/tarjouksia/mitsubishi-electric-fd25va-nordic-6-3kw.html
http://nettipumppu.fi/index.php/tarjouksia/toshiba-super-daiseikai-6-ras10-skvp2-6-5kw-uutuus.html
http://nettipumppu.fi/index.php/tarjouksia/toshiba-super-daiseikai-6-ras13-skvp2-7-7kw-uutuus.html
tai www.nettipumppu.fi
ostin itse sieltä noin 2kk sitten, hyvin toiminut ja tärkein, halpa hinta!
ajattelin ostaa toinen mökille, kunhan saan rahaa kerättyä... nyt seinässä mitsubishi, ajattelin toshiba mökille!? kokemuksia toshibasta?- MakeXXX
Melko kalliit hinnat kyllä tuolla nettipumpussa!
- ladetsy
ILP on kyllä mahtava keksintö. Me hommattiin vuosi sitten mitsubisti 25 n. 75 neliön asuntoon ja sähkälasku on kyllä laskenut yli 500e vuodessa. Se maksaa itsensä takasin jo 4 vuodessa!!! Meillä n suorasähkö, mutta kyllä minä haaveilen vielä hormin tekemisestä, niin ei ole ihan pelkästään sähkön varassa lämmitys. Tosin asunto on lähellä kaupungin keskustaa, joten sähkökatkoksia ei ole ollut.! Voin kyllä suositella kaikille suoranlla sähköllä lämmitäville ilmalämpöpumppua. Mitsubishi on ainakin hiljainen ja hyvä merkki.
- Rahikainen...
Sama vika rahikaisilla. 500 euroa säästöä vuodessa. Mitsu 25 meilläkin. Kesällä vielä jäähdyteltiin kämppää oikeastaan joka päivä, eli se pitää vielä laskea bonuksena.
Meillä ilppi maksoi kotitalousvähennyksen jälkeen n. 1200 euroa, eli takaisinmaksu on jopa 2,5 vuotta.
- eljii
energiapoliittisesti takaperoinen ratkaisu. Lauhoilla ilmoilla ilmaisenergian osuus suuri ja sähkönkulutus pieni, paukkupakkasilla kokonaan sähkön varassa, juuri silloin sähköntuotanto on lujilla ja kallista (jollain turbiinigeneraattoreilla)
saattaapa tulla jokin sakkomaksu jotain kautta, ainakin sähkön reaaliakaisesti vaihtuva hinnoittelu pian rankaisee - Maarit74
Meille ostettiin Hitachin pumppu 2009 syksyllä. Säästöä on tullut n 600 euroa /vuosi ja tänä vuonna varmasti enemmän ,kun on lämpöisiä ilmoja ollut. Pumppu maksoi n. 2 vuodessa itsensä kotitalousvähennys huomioiden . Nyt on kone maksettu saaduilla säästöillä joten ei voi valittaa! Ainoa mikä kaduttaa on se ,että tuli liian kauan harkittua ostosta on se niin verraton kesä helteilläkin.
- ase333
Samma här, mutta tuolla myöhemmällä ostolla on merkitystä, koska laitteet kehittyivät lämmityskäyttöön sopiviksi juuri tuolloin, 2009 laite parempi kun 2005 laite. Joo, me säästetään 600-700€/v ja käytetään jäähyä jonkinverran kesällä.
- Herra Hoo
http://www.faceplantstatus.com/faceplant-127 LOOOOL :DDD
- lämmitän
siihen vielä varaava takka varuiksi ja tunnelman luojaksi niin ollaan oikealla tiellä
- öljyllä on helppoa
onse mukavuutta,keskuslämmitys öljyllä,soitto vain nesteelle ja tankki on kohta täynnä
- njet piippu
Mitsu ollu yli3v hyvin pelittää lämpöä pukkaa tulemaan hyvin vielä reilut 20 pakkasasteessa
- Kolme kovaa S+M+U
Suorasähkö Mitsu PorinMatti ( itseasiassa upo).
- Misukka on Ok.
Kolme kovaa S+M+U kirjoitti:
Suorasähkö Mitsu PorinMatti ( itseasiassa upo).
Mittsu on minun parhaita ostoksia vaikka hintava oli, Talvella lämmittää, kesällä viilentää ja toiminut n3 vuotta hyvin ja säästää söhköä yllättävän paljon.
Kyllä kannattaa ostaa laatupumppu, Mitsu lämmitti hyvin vielä yli 20 asteen pakkasessa, tuttu asennusmies sanoi että halppis pumpuissa loppuu lämmitysteho 11 pakkasasteessa ja monissa pumpuissa joutuu talvella hakkaamaan ulkoyksiköstä talvella jäitä pois, Ainut virhe minulla oli että pumppu tuli ensin asennettua puuseinään
telineellä kiinni ja pakkasella oli saatanan meteli, nyt on pumppu irtotelineessä seinästä irti eikä
kuulu ulkkonta ulkoyksiköstä mitään meteliä sisälle nyt on hyvä, muutenkin Mitsu on
puolet hiljaisempi kun esim kaverin panasonic
Ps. kannattaa lukea testejä ennen kun hommaa lämpöpumpun siellä on tietoa esim, Vtt. - Juhis67
Misukka on Ok. kirjoitti:
Mittsu on minun parhaita ostoksia vaikka hintava oli, Talvella lämmittää, kesällä viilentää ja toiminut n3 vuotta hyvin ja säästää söhköä yllättävän paljon.
Kyllä kannattaa ostaa laatupumppu, Mitsu lämmitti hyvin vielä yli 20 asteen pakkasessa, tuttu asennusmies sanoi että halppis pumpuissa loppuu lämmitysteho 11 pakkasasteessa ja monissa pumpuissa joutuu talvella hakkaamaan ulkoyksiköstä talvella jäitä pois, Ainut virhe minulla oli että pumppu tuli ensin asennettua puuseinään
telineellä kiinni ja pakkasella oli saatanan meteli, nyt on pumppu irtotelineessä seinästä irti eikä
kuulu ulkkonta ulkoyksiköstä mitään meteliä sisälle nyt on hyvä, muutenkin Mitsu on
puolet hiljaisempi kun esim kaverin panasonic
Ps. kannattaa lukea testejä ennen kun hommaa lämpöpumpun siellä on tietoa esim, Vtt.VTT:n testeissä on se vika ,että tilaaja elikä maksaja saa testin muotoiltua haluamakseen. Esim. Ruotsalainen SP on vastaava kuin suomen VTT ,mutta he testaavat ainoastaan standardin edellyttämällä tavalla eikä maksajan mukaan. SP:n testit ovat siinä mielessä hyviä ja täysin vertailukelpoisia!
Technibel, eli sama kuin Sanyo, runksuttanut nyt 11 vuotta ilman ongelmia. Muistaa vain puhdistaa coil cleaner foamilla kennot sekä ulkoa ja sisältä parin vuoden välein niin hyvin pelittää (eikä haise sukkamehu kämpässä).
- todella pihi
Huh huh kylläpä on kallista , --mulla 120 neliötä ja koivuhalot käyn tekemässä omasta koivikosta ja traktori tuo ne pihaan, noin 20 kuutiota ,150 euroa toimitus sähköä kuluu vuodessa keskimäärin 8 kwh / päivä ympäri vuoden
Mee siitä alle , tuhlari- vielä pihimpi
Mie teen parisataa mottia vuodessa. Itse polttelen vain mökillä. Muut myynkin hyvään hintaan. :)
- hjbhsfdbvgbefhjsbej
mulla kulutus vaan 2 kwh/päivä. ei tulipesiäkään.
vilpoisaa on mutta tärkeintä on että SÄÄSTÄÄÄÄÄÄÄÄÄ !!!! (persaukinen kun olen)
mee siitä alle kulutuksinesi. - Hyvin menee
240m2 siis 3x 80m2 kerroksia ja öljyä meni tankkauksessa 1299 litraa viime viikolla kun edellisestä tankkauksesta oli kulunut jotakuinkin 10kuukautta. Ainoastaan vessanlattiassa on sähkötoiminen lämmitysvastus muita sähkölämmönlähteitä ei ole. Polttopuuta kului 7kuutiometriä ja se maksoi 45e per kuutio eli 315 euroa. Talossa on 2 poltto pesää ja nuohous maksaa muistaakseni 65e vuodessa, tuhkaa tulee vain puiden polttamisesta. Talo on rakennettu 1952 ja on periaatteessa rintamamiestalotyyppinen. Maksoin käteisellä. Kaikki asumiseen liittyvät kulut maksan muiden asuntojeni vuokratuloilla. En todellakaan asu pääkaupunkiseudulla ja mihinkään ei ole yli 5km matkaa, pikkukaupunki nääs.....
- pumpulla
Meille laitettiin lokakuussa IVT:n ilp. Talvi on tosin ollut suotuisa, mutta vaikuttaa siltä että minulle myytiin kallein ja paras ratkaisu. 83neliön rivitaloasunto suorasähkölämmityksellä ja lämmityksen sulakkeet kierretty irti varmistaakseni patterien sähkönkulutuksen olevan 0kWh! Lämmitykseen kulunut tähän mennessä 600kWh pumpulle. Kylpyhuoneen lattialämmitykseen on mennyt 3 kertaa viikossa 3 tunnin lämmityksen verran eli n. 220kWh (4*4*3*1,5*3) (viikot*kerrat/viikko*kWteho*tunnit)
Pumpun malli on 12KHR-N ja asennettuna maksoi reilun 2000€
Nyt vaikuttaa siltä että pumpun reilu ylimitoittaminen kannattaa. Jos vertaa ratkaisuun jossa asennetaan kok.hinnaltaan 1500€ pumppu jonka tilasuositus on esim. 70-90neliötä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2947230Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695164Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1443360Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1042488- 1622459
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181910Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1821715Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311568- 821544
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311470