yskiminen ruoan ja juoman jälkeen

yskä astma

Hei

Mnulla todettiin astma 1kk. sitten, käytän Alvesco-lääkettä. Aiemmin oireena 2v. kestävä yskä ja liman oksennus aamuisin. Nyt jatkuva kuiva yskä on jäänyt pois sekä oksentaminen aamuisin.

Kuitenkin yskin aina esim. aamukahvin jälkeen noin minuutin ajan ja aina ruokailun ja kylmän juoman jälkeen. Mistähän tämä johtuu? (astma oireeni alkoivat 2v sitten, kun olin hometalossa yhden syksyn ajan, lääkäri ei pitänyt tätä mahdollisena).

Kiitoksi tiedoista!

1

736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikiyskäinen

Näkisin että lämmönvaihtelu aiheuttaa keuhkoputkissasi supistelua ja siitähän se yskä tulee. Itselläni on sama juttu niin että toisinaan on meinannut yrjöt tulla.

Oma tarinani menee niin että yskiskelin jokaikinen syksy nuoresta lähtien ja mikään yskänlääke ei auttanut. Kun vuosikymmen sitten en päässyt enää mäkeä ylös läkähtymättä, hakeuduin tutkimuksiin ja alettiin puhua rasistusastmasta. Viimeksi kun juttelin lääkärin kanssa hän sanoi että sen rasitus-sanan voi jättää pois ja sanoa että astma. En kuitenkaan tiedä onko minulla virallista diagnoosia...

Alkuun pärjäsin avaavan (Bricanyl) varassa jokusen vuoden niin että kuukausia kestänyt yskä syksyisin lyheni parin viikon mittaiseksi. Sitten alkoi yskittää keväisinkin. Viime vuonna jouduin ensimmäistä kertaa syömään ensin maaliskuusta kesäkuuhun antihistamiinia koska koivu- ja leppäallergiani oireet ovat vaihtuneet yskimiseen. Heinäkuusta pitkälle syksyyn söin antihistamiinia sen vuoksi että kuten ilmeisesti kaikkina syksyinä olen aina ollut yliherkkä luonnon homesienille. Tätä ei ole tutkittu, kerran ehdotin ja ei suostuttu.

Kortisonikuurin olen syönyt kolmisen kertaa, joka kerta kun se päättyi, yskä jatkui. Mikään muu ei tosiaan tunnu auttavan kuin antihistamiini.

Opiskelin vuosia sitten kahdessa opinahjossa joissa saattoi olla hometta. Että kyllä se minuakin mietityttää kun olo selvästi paheni noiden aikana/perään että mitä kaikkea sitä on tullut hengiteltyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6524
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6003
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2770
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2604
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2278
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1986
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1829
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1757
    Aihe