Laskin juuri, että polttomoottorikäyttöinen ruohonleikkuri...

Hämmästyin...

...vie 24-kertaisen määrän energiaa verrattuna Boschin Rotak 43 Li -akkuleikkuriin.

Leikkuutehossa ja -tuloksessa ei ole mitään eroa, märässä Bosch on jopa parempi ja huomattavasti kevyempänä sillä kiertää puskat ja pensaat paljon nopeammin.

Aika uskomaton määrä energiaa saada tuhlattua, kun polttomoottorilla leikataan ruoho poikki.

Tiedän kyllä, että Briggs&Stratton on jenkkiläistä suunnittelua 50-luvulta, mutta mihin ihmeeseen moinen määrä energiaa silti saadaan tuhlattua?

29

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hupsis vaan

      Olet tainnut sotkea tehon ja energian.
      Teho on se leikkausintensiteetti, energia taas suunnilleen kuinka kauan tehoa riittää.

      • Anonyymi

        Myös siinä tehossa on eroa. Polttomoottorileikkureissa on enemmän tehoa ja sen ansiosta leveämpi leikkuuleveys. Akkuleikkurilla siistitään kertavedolla 10 cm kapeampi siivu ts. pihaa saa sahata useamman kerran edestakaisin.

        Tosin etenkin pienellä pihalla ajankäyttö menee silti sähkökoneen eduksi, kun ei tarvi operaatiota aloittaa tankkauksella eikä etenkään hakemalla ensin bensaa huoltoasemalta. Eikä tarvi öljyjä vaihdella eikä ilmanputsaria puhdistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös siinä tehossa on eroa. Polttomoottorileikkureissa on enemmän tehoa ja sen ansiosta leveämpi leikkuuleveys. Akkuleikkurilla siistitään kertavedolla 10 cm kapeampi siivu ts. pihaa saa sahata useamman kerran edestakaisin.

        Tosin etenkin pienellä pihalla ajankäyttö menee silti sähkökoneen eduksi, kun ei tarvi operaatiota aloittaa tankkauksella eikä etenkään hakemalla ensin bensaa huoltoasemalta. Eikä tarvi öljyjä vaihdella eikä ilmanputsaria puhdistella.

        Minulla akkuleikkuri leikkaa yhtä leveältä, kuin edellinen polttiskin. Tehoa tässä on paljon enemmän, ja akullisella ajaa pidempään, kuin tankillisella. Siinä missä polttusleikkuri tukehtui paksuun ruohoon, akkukone vain lisää vääntöä ja jatkaa. Kun lopulta tukehtuu, se vain piipittää pari kertaa. Vetää vähän takaisin ja napista käyntiin, niin taas mennään.


    • Kokonaiskulut

      Vaikka olisitkin oikein, niin koska Briggs&Stratton kestää sen 20 vuotta, ja akku leikkuri ehkä 3 tulee polttomoottori vaan halvemmaksi.

    • Rampe7

      Lämpövoimakoneissa, kuten polttomoottorissa, hyötysuhde on surkea koska suuri osa energiasta haihtuu lämpönä harakoille. Tosin se sähkömoottorin pyörittämiseksi tuotettu energiakin tehdään voimalassa lämpövoimakoneen avulla, jossa on myös suuri energiahukka. Energiahukkaa tapahtuu myös sähkön siirrossa ja leikkurisi akun latauksessa. Jotta voisit todellista energiakulutuseroa vertailla, tulisi sinun huomioida myös se energiahävikki, mikä sähköntuotossa ja siirrossa tapahtuu.

      • Sähkö ylivoimainen

        Jaa, paljonkohan kuluu energiaa, että saadaan yksi bensalitra Saudi-Arabiasta jalostamon kautta jonnekin Lapin kylmäasemalle?

        Paljonko palaa öljyä tankkerissa ja säiliöautossa?
        Tankkerissahan raakaöljy pidetään kuumana, jottei se jämähdä tankkeihin.
        Entäpä energiankulutus jalostamolla...

        Veikkaisin, että sähkö-kWh syntyy ja siirtyy aika tavalla ympäristöystävällisemmin kuin bensiini-kWh. Lisäksi sähkö-kWh todennäköisesti käytetään moninkertaisella hyötysuhteella verrattuna bensiiniin.

        Litium-akku kestää 1000 latauskertaa eli aika monta kesää leikkaa samalla akulla ja varaus säilyy parikin vuotta. Vastaavassa käytössä lyijyakku kuolee kesässä ja tyhjene talven aikana itsestään.


      • Joopa joo
        Sähkö ylivoimainen kirjoitti:

        Jaa, paljonkohan kuluu energiaa, että saadaan yksi bensalitra Saudi-Arabiasta jalostamon kautta jonnekin Lapin kylmäasemalle?

        Paljonko palaa öljyä tankkerissa ja säiliöautossa?
        Tankkerissahan raakaöljy pidetään kuumana, jottei se jämähdä tankkeihin.
        Entäpä energiankulutus jalostamolla...

        Veikkaisin, että sähkö-kWh syntyy ja siirtyy aika tavalla ympäristöystävällisemmin kuin bensiini-kWh. Lisäksi sähkö-kWh todennäköisesti käytetään moninkertaisella hyötysuhteella verrattuna bensiiniin.

        Litium-akku kestää 1000 latauskertaa eli aika monta kesää leikkaa samalla akulla ja varaus säilyy parikin vuotta. Vastaavassa käytössä lyijyakku kuolee kesässä ja tyhjene talven aikana itsestään.

        Ei Suomeen öljyä Saudista rahdata, naapurimaista suurin osa tuodaan ja tiedoksesi kustannuksista että öljy on energiataseeltaan ylivoimainen energianlähde, jopa parempi kuin kivihiili tai vesivoima.
        En muista tarkkaa lukua mutta jotain 5% luokkaa , kuljetus, jalostus, varastointi, pumppaus,jne , siis näihin menee energiaa tuo osa öljyn itsensä sisältämästä energiasta.
        Eikä raakaöljyä tarvitse lämmittää, raskas polttoöljy on erikseen.

        Toisaalta se on juurikin sama minkä niminen akku siinä leikkurissa on jos energiasisältö ei riitä kun muutaman neliön niittoon latausten välillä.
        Isommalla kentällä pitäs olla monta leikkuria ettei sänki kasva nopeemmin kuin mitä akku latautuu.


      • Anonyymi
        Joopa joo kirjoitti:

        Ei Suomeen öljyä Saudista rahdata, naapurimaista suurin osa tuodaan ja tiedoksesi kustannuksista että öljy on energiataseeltaan ylivoimainen energianlähde, jopa parempi kuin kivihiili tai vesivoima.
        En muista tarkkaa lukua mutta jotain 5% luokkaa , kuljetus, jalostus, varastointi, pumppaus,jne , siis näihin menee energiaa tuo osa öljyn itsensä sisältämästä energiasta.
        Eikä raakaöljyä tarvitse lämmittää, raskas polttoöljy on erikseen.

        Toisaalta se on juurikin sama minkä niminen akku siinä leikkurissa on jos energiasisältö ei riitä kun muutaman neliön niittoon latausten välillä.
        Isommalla kentällä pitäs olla monta leikkuria ettei sänki kasva nopeemmin kuin mitä akku latautuu.

        Ihan tuubaa kirjoittelet, pelkästään Suomessa kuluu pelkkään öljyn jalostamiseen terawattitolkulla sähköä. Ja ensin se öljy pitää etsiä ennen kuin voidaan edes alkaa rakentamaan porauslauttoja, mikä sekin kuluttaa jo paljon resursseja, ja käy hetki hetkeltä vain vaikeammaksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tuubaa kirjoittelet, pelkästään Suomessa kuluu pelkkään öljyn jalostamiseen terawattitolkulla sähköä. Ja ensin se öljy pitää etsiä ennen kuin voidaan edes alkaa rakentamaan porauslauttoja, mikä sekin kuluttaa jo paljon resursseja, ja käy hetki hetkeltä vain vaikeammaksi...

        No entä sitten. Kaikkeen massiiviseen tuotantoon liittyy suurta energian kulutusta ja kaikki tuottaa tavallaan saasteita ja ongelmia.
        Ilmeisesti meidän pitäisi lopettaa elämämme ja ne muutamat jotka eivät pysty tekemään lopullista ratkaisuaan, niin lopettaa kaikki teollinen toimita ja vastaava. Pitää kuitenkin muistaa, että maatalous on iso saastuttaja, eli kuolema on ainut epäitsekäs teko mitä voimme tehdä.


    • totuus vs. tunne

      Missä olet päässyt testaamaan leikkaustehoa 12.3.2012? Nuo ulkomaan kasvit ovat sitten niin erilaisia ettei voi verrata kotimaisiin ollenkaan, joten laske myös se mukaan yhtälöösi.

      • Omaa kokemusta

        Testattu kesinä 2010 ja 2011 ihan tavallisen suomalaisen omakotitalon pihanurmella.


    • Tekniikka kehittyy..

      Ruohonleikkuria tehokkaampi lennokin sähkömoottori on jääkiekon kokoinen ja painoinen.

      Kestävyydeltään "ikuinen", koska harjattomana moottorina vai kuulalaakerit ovat kuluvia osia.

    • leikkuri

      Ostin juuri Bosch Rotakin (olenko edistyksellinen?, hah?) Ensi kokemukset positiivisia. Erittäin tehokas, kevyt ja hiljainen. Vaimonkin saa nyt leikkuupuuhiin. Lähtee ainaskin keväällä käyntiin :)
      Isompi mutta on:-Mitä tykkää kiveen ajamisesta? Sellaistakin valitettavasti joskus tapahtuu. Suurin mutta on: -Paljonko akut kestävät ja tulevatko hinnat alaspäin. Toivottavasti, sillä uusi akku maksaa YLI 200€!!!!!! Pari akkua siis maksaa kohta saman verran, kuin koko kone!

      • Anonyymi

        Meillä akut ovat toimineet jo 14 kesää eikä ole kapasiteetti pudonnut.


    • Anonyymi

      Yksi syy B&S:n kehnoon energiataseeseen on äärimmilleen viety halpuutus ja käytetty sivuventtiilitekniikka. Ei laitetta ole edes suunniteltu energiatehokkuus vaan hinta edellä. Lisäksi pieni polttomoottori on aina paljon halvempi kuin vastaavantehoinen sähkömoottori.

    • Anonyymi

      Oletteko huomanneet mihin polttiksen viemä energia kuluu: Kuumaa ilmaa ja pakokaasua tulee hurjalla vauhdilla. Ne eivät kauheasti ilahduta kesällä.

      • Anonyymi

        Oletteko huomanneet, että Suomessa sähköautojen keskikulutus on liki 4 l/100 km?

        Suurin osa sähkautoista kun on näitä sähköautoiksi rekisteröityjä polttomoottoriautoja, joka paperilla tupruttaa 40 ja todellisuudessa 140 g CO2/100 km

        No, joka tapauksessa "sähköisten" omamassat keikkuu 2 tonnin molemmin puolin eli ylimääräistä läskiä on kertynyt 600 kg. Tästä syystä sähköistymisen hyöty onkin ollut pyöreä nolla. Kasvanut massa on syönyt parantuneen energiatehokkuuden hyödyt eivätkä kokonaispäästät ole laskeneet yhtään.


    • Anonyymi

      Polttomoottorihan on lämpökone, joka siinä sivussa tuottaa hieman pyörmisiliikettä. Suurin osa energiasta menee suoraan lämpönä itikoille ja paarmoille.

      • Anonyymi

        50 luvun tekniikkaa. Ei ole hyötysuhteella mitään merkitystä. On vaan haettu mahdollisimman yksinkertaista ja toimintavarmaa rakennetta.

        Luultavasti suurin energianhukka tulee epätäydellisestä palamisesta ts. pakokaasujen mukana hukataan palamatta jäänyttä tai vain osittain palanutta polttoainetta.

        Niinhän sitä 50 vuotta sitten pidettiin 12 l/100 km keskikulutusta ihan kohtuu pienenä, vaikka sen aikaiset autot olivat nykyautoja pienempiä ja kevyempiä.

        Näissä pienkoneissa on myös hirmuiset päästöt. Puolen tunnin päristely tuottaa enemmän saasteita kuin 100 km ajomatka autolla

        Mutta viherpiiperöt haluaa kieltää vain autot. Ei päristimiä eikä etenkään lentokoneita, vaikka yksi kaukomatka tuottaa yhtä isot CO2 päästöt kuin perusjantterin koko vuoden autoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 luvun tekniikkaa. Ei ole hyötysuhteella mitään merkitystä. On vaan haettu mahdollisimman yksinkertaista ja toimintavarmaa rakennetta.

        Luultavasti suurin energianhukka tulee epätäydellisestä palamisesta ts. pakokaasujen mukana hukataan palamatta jäänyttä tai vain osittain palanutta polttoainetta.

        Niinhän sitä 50 vuotta sitten pidettiin 12 l/100 km keskikulutusta ihan kohtuu pienenä, vaikka sen aikaiset autot olivat nykyautoja pienempiä ja kevyempiä.

        Näissä pienkoneissa on myös hirmuiset päästöt. Puolen tunnin päristely tuottaa enemmän saasteita kuin 100 km ajomatka autolla

        Mutta viherpiiperöt haluaa kieltää vain autot. Ei päristimiä eikä etenkään lentokoneita, vaikka yksi kaukomatka tuottaa yhtä isot CO2 päästöt kuin perusjantterin koko vuoden autoilu.

        Joo, jenkkiautot olivat pienempiä ja kevyempiä...ulkomitat ja painot liki tuplat nykykilluttimiin verrattuna. Mitkä olivat ulkomitat esim. itselläni olleessa Chrysler Visionissa... tosin sellaiset olivatkin autoja eivätkä vinguttimia...


    • Anonyymi

      Meillä on naapurin kanssa samankokoiset 1500 neliön tontit. Naapurilla menee nurmikon lyhentämiseen kolme päivää. Työnnettävällä sähköleikkurilla. Puolitoista tuntia päivässä ajoa ja loput latausta.
      Meillä ajoleikkurilla puoli tuntia ja työnnettävällä viimeistely neljäkymmentä minuuttia. Kerran viikossa. Polttomoottorikoneita molemmat.

      • Anonyymi

        Minulla on vain noin 500m2 leikattavaa nurmikkoa, ja se menee hyvin yhdellä latauksella Stigan 80V/4Ah akkuleikkurilla. Vanha malli toki, mutta toininut jo vuosia paremmin, kuin edelliset ppolttomoottorileikkurit. Aluksi epäilin, riittääkö yksi akku, mutta hyvin on riittänyt. Siistimiseen on sitten akkutrimmeri.
        Mökillä on lääniä enemmän, ja siellä on vetävä polttisleikkuri ja raivaussaha eri leikkuupäillä.


    • Anonyymi

      Joo no tuossa on juuri se 1500 m2 / 3. Itsekin voisin valita sähköleikkurin noilla neliöillä.
      Ehtisin puolessatoista tunnissa tyrkätä 0,05 hehtaaria.

      • Anonyymi

        Saattaa vaikuttaa tontin muoto, kaltevuudet, istutukset ym. vaikuttaa alueen leikkaus nopeuteen melkoisesti.


    • Anonyymi

      Minä ajelen 22 vuotta vanhalla Klipolla (B&R) ilman ongelmia. Öljyn olen vaihtanut kolme kertaa, tulpan 2 kertaa ja kerran biohajottavan terän leikkuri liuskat.

    • Anonyymi

      Vois tontin nurkkiin jättää luonnon " ötökkähotellit" säästys muutama bensalitra ja aikaa.

      • Anonyymi

        Yöllä saa parhaat ideat.


      • Anonyymi

        Täällä Tuupovaaran korvessa on ötököitä enmpi kuin asukkaita!
        Itikoita karmeasti joka kesä, ei tarvii ötökkähotellia:):)
        Harmi ettei nuo B&S moottorit savuta edes itikoita pois.


    • Anonyymi

      Born in USA.🤗

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6324
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2950
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2684
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe