Suzuki grand vitara 2.0 bensan kulutus

DDIS

Mikäs teidän GV kuskien TODELLINEN bensan kulutus on??
Mielessä vaihtaa diesel bensaan.

21

11413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CV 09 2.0

      09 mallinen 2.0 GV, keskikulutus e10 bensalla 9.9 l/100km ja e5 bensalla 9.5. Suurin osa taajama ajoa, 2-3 kertaa kuussa jokin pidempi lenkki (n 150km) tulee ajettua. Tämä talvirenkailla ja aika reippaalla kaasujalalla.

    • Grand Vitara 2.0 08

      kuskin bensan kulutuksesta en tiedä, mutta 2.0 GV vie meillä keskimäärin 10.1 l/100km. Kuten tossa toisessakin vastauksessa ilmenee, niin e vitosella putoo kolmisen desiä sadalla. Tuo 10.1 on e 10 bensalla.

    • Kaikki syö mitä tank

      -11 mallin 2.4 GV. ostin auton syksyllä kesäkulutusta en tiedä mutta talvella mennyt noin 10-11l/100 km 98 pensula. Niin syksyllä söi sen 8.5-9l/100km

    • kulutuksesta kiinnos

      Eli 2.4 ei oikeastan sitten sen kovempi ruokainen kuin 2.0 ?

      Kulkeeko 2.0 bensa matka ajossa alle 8l/100km jos nopeutta ei nosta yli 90km/h ?

      • TopiN

        Viime kesänä ajoin 3 hengen kuormalla matkatavarat Etelä-Karjalasta Rukalle,
        matkaa suuntaansa n.630km,suurinpiirtein nopeusrajoituksia nuodattaen,100 km/h.
        Menomatkalla kulutus 95/E10 bensalla n.8,5 litraa satasella ja takasin päin 98/E5
        bensalla n.8,4 litraa satasella.Eli käytännössä kulutuksen ero aika mitätön.


    • Sukisuki vetohommiin

      Aika kova on kulutus. Forester menee samoilla lukemilla ja on 2,5xt malli. Enempi poljettaessa menee sitten mutta silloin myös liikkuu ripeästi. Tuota 2 l suzukia ei voi nimittää ripeäksi missään olosuhteessa. Eikä saa verrata foresteriinkaan sillä suzuki on palkkirunkoinen jo maasturimainen vetovehje ja forester ilman runkoa ollen vain normi auto mutta pihihkö ja ripeä kokoaikainen nelivetoinen.

    • suitsa

      Niin, noitahan molempia saa erillaisilla koneilla. Löytyy GV. kin isolla V6 bensakoneella. Kyllä kulkee ja myös kuluttaakin. Kaksilitrainen bensakone tuon kokoiseen ja painoiseen autoon taas tuntuu kyllä aavistuksen liian pieneltä.
      Minulla on 1,9 turbo dsl. GV. josta ei ole valittamista. Riittävästi voimaa ja kohtuu kulutus.
      Subben dieselissä taas kuuluu olevan kestävyysongelmia. Ei ole dsl. Forressa myöskään alennusvaihteistoa, eikä keskitasauspyörästön lukkoa, kuten GV.ssa.
      Minä en muuten nykyään ainakaan vaihtaisi dieseliä bensaan. Dsl. on minulle edullisempi vaikka en hirveän paljoa ajakkaan.

    • vaikea valinta

      Niin, ohitus kiihtyvyyttä GV:ssä vähän moittiivat 2.0L bensakoneella, mutta ei ehkä sen paremmin kiihdy moni muukaan "maasturi"/pakettiauto, poikkeuksia tietysti on!

      Vitara dieselinä, mitä on verot yhtteensä? Jossain 700€ luokkaa vakuutukset??
      En tänään edes muistanut katsoa mikä oli bensan ja dieselin ero tolpassa.

      Ajan yleensä alle10tkm/vuosi joten bensa ei paljoa kalliimmaksi tule, näilläkään hinnoilla.
      Pakuksi rekisteröiminen 1 vaihtoehto....

      • -08 DDIS

        2012 vuoden vero on 580 euroa. Dieseli on hyvä peli, ainut miinus on että moottoritiellä kaipaa kuudennetta pykälää.


    • Et näin

      Millä perustelette, että 2.0 olisi laiska verrattuna tdi versioon??? Katsokaa esim nettiauto.com tai autotalli.com sivuilta 2.0 ja tdi:n kiihtyvyydet ja huomatkaa tosiasia, että 0-100Km/h ja 90-120km/h 2.0 bensakone päihittää tdi version.
      Vääntävämpihän tuo tdi on varsinkin alakierroksilla, eikä vaihdekepillä tarvitse niin herkästi käydä, mutta uudempikoppaisista Grand Vitaroista 1.9 tdi on suorituskyvyttömin.

      • Anonyymi

        Vaihtaisin 2 kpl 1,9 dieseliä bensakoneeseen mutta johtosarjaat ja boksit pitää saada mukaan.
        Tuossa Renaultin koneessa on liikaa voimaa, menee renkaita turhan paljon. Ajan yleensä 2000kg käryllä , kaasu on surkean äksy, pyörät sutivat kun millin liikauttaa kaasua. Järjetön voima laitettu mokomaan kippoon. 2500 kg kuormaa perässä ja kiihtyvyys on kamalaa renkaat huutaa , todella vaikea ajaa , ei auto saa tuommoinen olla.


    • 2.4 GV-11

      Nimimerkit "suitsa" ja "vaikea alinta" tossa ylempänä moittivat 2.0 bensakonetta laiskaksi ja mikä mielenkiintoista, niin nimimerkillä "suitsa"on itsellään 1.9 tdi joka takuuvarmasti on tehottomampi, kuin 2.0 bensakone.
      1.9 tdi 129 hevosvoimaa
      2.0 bensakone 140 hevosvoimaa.
      Kuten asiantunteva nimimerkki "Et näin" pykälää ylempänä toteaa, on 1.9 tdi paperilla ja käytännössä Grand Vitaran tehottomin ja suorituskyvyttömin moottori.
      Vääntömomentti on asia, jota ei pidä sekoittaa suorituskykyyn.

      • Opelisti 2

        Joopa, kulutukset aika selvillä nyt tässä vaiheessa, alle 8,5l/100km ei käytännössä mene mutta alle 10l jää sekalaisesa ajossa keskikulutus, kaupunki erikseen.
        Näillä hinnoilla riittävästi :-)

        Sitten väännöistä, ilmoitettu max. vääntö ???nm/ ????rpm mutta löytyykö kaaviota, tai tietoa millainen on vääntökäyrä koko kierrosnopeus alueella.

        Eli löytyykö max. vääntö kapealta alueelta korkeilla kierroksilla (piikkinä) vai onko sitä laajemmalla alueella?


      • Kalle

        Maksimitehot bensakoneella tulevat vasta korkeilla kierroksilla, joita ei yleensä käytetä. Dieselissä vääntöä/voimaa on tarjolla jo alemmilla kierroksilla ja vaihtasmistarve on vähäisempää. Ohituksiinkaan ei tarvitse hakea sitä pienempää pykälää. Vaikka hevosvoimia on vähemmän, normiajossa on voimaa enemmän käytössä. Hinatessa dieselin vääntö hakkaa bensan 6-0.


      • Et näin
        Kalle kirjoitti:

        Maksimitehot bensakoneella tulevat vasta korkeilla kierroksilla, joita ei yleensä käytetä. Dieselissä vääntöä/voimaa on tarjolla jo alemmilla kierroksilla ja vaihtasmistarve on vähäisempää. Ohituksiinkaan ei tarvitse hakea sitä pienempää pykälää. Vaikka hevosvoimia on vähemmän, normiajossa on voimaa enemmän käytössä. Hinatessa dieselin vääntö hakkaa bensan 6-0.

        Pitää paikkansa täysin, mutta täsmentäisin vielä koskien Nimimerkki "Kalle":n viimeistä virkettä. Eli se diiselin vääntömomentti on aina sama, onko normaali ajo vaiko hinaus käynnissä ja toki pienemmillä kierroksilla hinaus onnistuu tdi moottorilla, kuin bensa koneella, mutta jos tulee pitkä ylämäki, niin bensakoneelle vaan reilusti kierroksia ja mäen päällä huomaa tuon 11 hevosvoiman eron.
        Kaverillani on 2.0 bensa GV ja minulla 1.9tdi GV, meillä molemmilla on Solifer 552 asuntovaunut ja teemme usein reissuja kimpassa vaunut perässä, niin pakko todeta, että pitkissä nousuissa kaveri vetäsee parinsadan metrin kaulan minuun bensakoneella ja juuri tuolla 11 hevosvoiman erolla. Noin 1500km:n reissussa vaunut perässämme minun tdi:n keskikulutus pyörii siinä 11,5 l/100km tuntumassa ja kaverin bensakoneen siinä 13.7 tuntumassa.
        Eli tdi:ssä vääntöä on varsinkin alakierroksilla enemmän, joka tekee normaali ajosta mukavempaa, mutta 2.0 bensakoneessa on VOIMAA enemmän ja juuri tästä asiastahan olikyse.


      • 2.4 GV-11
        Kalle kirjoitti:

        Maksimitehot bensakoneella tulevat vasta korkeilla kierroksilla, joita ei yleensä käytetä. Dieselissä vääntöä/voimaa on tarjolla jo alemmilla kierroksilla ja vaihtasmistarve on vähäisempää. Ohituksiinkaan ei tarvitse hakea sitä pienempää pykälää. Vaikka hevosvoimia on vähemmän, normiajossa on voimaa enemmän käytössä. Hinatessa dieselin vääntö hakkaa bensan 6-0.

        Kuten ylempänä totesin "vääntömomenttia ei pidä sekoittaa suorituskykyyn eikä moottorin tehoon", joten pysytään asiassa.
        Täällä sanottiin 2.0 bensakoneen olevan pienehkö ja tehoton vitaraan ja faktaa on, että 2.0 bensamoottori on sarjan toiseksi tehottomin malli, tehottomin on 1.9 tdi.
        Otetaan siintä vääntömomentista sitten vaikka uusi keskustelu, vaikka faktaahan sekin on, että 2.0 bensakoneessa on sarjan pienin vääntömomentti.


      • Anonyymi
        2.4 GV-11 kirjoitti:

        Kuten ylempänä totesin "vääntömomenttia ei pidä sekoittaa suorituskykyyn eikä moottorin tehoon", joten pysytään asiassa.
        Täällä sanottiin 2.0 bensakoneen olevan pienehkö ja tehoton vitaraan ja faktaa on, että 2.0 bensamoottori on sarjan toiseksi tehottomin malli, tehottomin on 1.9 tdi.
        Otetaan siintä vääntömomentista sitten vaikka uusi keskustelu, vaikka faktaahan sekin on, että 2.0 bensakoneessa on sarjan pienin vääntömomentti.

        Kuinka tehdään 0 momentin 300 hp moottori. Kyllä teho ja vääntömomentti kulkee käsi kädessä. Vääntömomentti sekoitetaan yleensä tyhjäkäynnin voimamäärään. Tästä ei tosiaan ole kysymys. Järjetön momentti saadaan helposti vaikka 3000rpm ja 3500rpm Balille mutta muilla kierroksilla ei ole vääntöä lainkaan . Vääntöä pitää löytyä jotta on tehoja ja koko kierroslukualueella. Jos kerrotaan että on 1000N/m vääntöä ja tehoja 50 kW , tai toisin päin 5000 hp tehoja 10 K/Nm vääntöä. Kyllä momentti ja teho kuuluu yhteen.


    • Kalle

      Varmasti asia on myös niinkuin yllä nimimerkki "Et näin" yllä toteaa. Niin, mitä sitten on voima? Hevosvoimia vai vääntömomenttia? Mielipiteitä ja mieltymyksiä on monta. Vääntö on mielestäni juuri sitä peruskäytössä tarvittavaa voimaa ja mukavuutta. Ei tarvitse huudattaa konetta korkeilla kierroksilla saadakseen jotain tapahtumaan. Dieseleissä sitä vääntöä löytyy.
      Tässä vielä vähän omaa kokemusta. Hinailin aiemmin edellisellä 2L./150hv. bensakoneisella autolla traileria ja jouduin vaihtamaan neloselta kolmoselle jo melko loivissakin vähänkin pidemmissä ylämäissä. Vääntöä oli vajaat puolet vähemmän vastaavaan dieseliin verrattuna. Hinattavaa takana yhteensä n.1500kg. Kyllähän tuo korkeita kierroksia käyttäen kulki ja kiihtyi (ja kulutti hirveästi) taakankin kanssa. Minä en vain pidä koneen huudattamisesta. Koneen huudattaminen ja jatkuva vaihtamisen tarve tekevät reissusta raskaan jos ajomatkaa on vähänkin enemmän.
      Nykyään ajelen suunnilleen samankokoisella, n.20hv. heikommalla turbodiesel koneella. Väännömomentiltaan tuo tdi. on kuitenkin melkein puolet edellistä bensakonetta suurempi. Trailerin hinaaminen muuttui huomattavasti helpommaksi. Eipä enää tarvitse jatkuvasti pienempää vaihdetta noissa mäissä tarjota. Voin nykyään jopa kiihdyttää ylämäkeen nelosella, kierrokset mäen alussa n. 2000/rpm. samalla n.1500kg. koukkukuormalla. Väännöllä tuo kulkee ja kiihtyy.
      Varmaan huippunopeus ja kiihtyvyys olisivatkin parempia edellisellä bensakoneella korkeita kierroksia käyttäen. Minulle nyt vaan muuten sopii paremmin tämä rauhallinen matalakierroksinen ajotyyli. Kulutuskin on selvästi pienempi.
      Ps.Onhan muuten rekoissakin dieselit, eikä bensakoneet.
      Tästä voimaasiasta varmaan riittää monta mielipidettä, enkä viitsi mokomasta alkaa väittelemään. Niitä väittelyitä täällä riittää.

      • Ville-Kalle-Ville

        Esitit kirjoituksen alussa kysymyksen, että mikä on voima? Kun kysymys on autosta, niin voima moottorin tarjoama kyky liikuttaa autoa.
        Mitä nopeammin auto kiihtyy 0-100km/h tai ohituskiihtyvyys 80-120km/h, sitä enemmin on auton moottorissa voimaa. Myös ylempänä oleva esimerkki samankokoisen vaunun vedosta yämäessä on oiva voimanmittari.
        Rekoissa on diesel moottorit pelkästään kulutuksen takia, nykyään rekan koneessa keskimäärin n. 480hevosvoimaa, joka kuluttaa keskimäärin 43l/100km dieseliä. Jos rekassa olisi (kuten joissain jenkkirekoissa) vastaava bensakone, olisi kulutus luokkaa 80- 100l/100km, mutta näyttäisi diesel koneiselle ylämäissä närhen munat
        Tämä ei ole väittelyn aihe, vaan faktaa. Väitellä voi vain asioista, jotka eivät ole faktaa.


    • opelisti 2

      Onnistuuko lähetys nyt

      • opelisit 2

        No nyt näkyy viestit taasen lähtevän, aamulla ei??

        Niin dieselissä ei kulutus taida nousta rasituksen lisääntyessä aivan niin jyrkästi kuin bensamyllyssä?

        Mutta onko kukaan huomannut eroa kulutuksessa norm. 2wd henkilöauton ja 4wd vitaran välillä huonoissa olosuhteissa?
        Siis niin että 4wd kulutus pysyisi pienempänä suhteessa 2wd autoon, huonosti auratuilla/sohjoisilla teillä.
        Huonosti selitetty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6484
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5973
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2740
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1819
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe