Tasapainotus?

brrreikki

Etukäteen kiitos kaikille haista-vee vastaajille, niinpä asiaan: vaihdatin peltivanteet aluvanteisiin (turhamaisuutta, tiedän kyllä) ja kaikki muuten ok, paitsi että "plommit" (lyijyä, sinkkiä tms.) laitettiin vanteen sisäpuolelle ja näemmä on niin että nämä painot ottavat jonkun verran kiinni jarrusatulaan (kuuluu "krahinaa" ja vanne kuumenee, vaan ei paljoa). Kiinni ovat yhä pysyneet yhä...

Sinänsä ei haittaa, ajattelin vaan kysyä että mitähän meinaatte, kuluuko ensin joko a) painot, b) irtoaako samaiset painot vai c) kuluuko satulan ulkopinta sen verran että ehdin huokaista helpotuksesta ennen kuin olen dead and gone vai d) pitääkö jo huolestua...

Niin, renkaitten/vanteitten vaihdatus tapahtui abt. 200km:n päässä asuinpaikastani, ja em. matkan jälkeen siis huomasin moisen (ei siis korviaraastava metallinkirskunta vaan tasainen rahina eikä ainakaan vielä syy lähteä takaisin vaatimaan rahoja virheellisestä rengastyöstä).

Sanokaa ny jottain, irtooko noi grammapainot, asettuuko hommat kilometrien myötä, vai hajooko auto...jolloin (näin lupaan) vien sen kaikkien tojomiesten siunauksien saattelemana ikuiselle varikolle...

10

4005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+16

      Tuskinpa ne painot ottaa kiinni. Niin pehmeätä metallia että painuisivat kasaan tai irtoaisivat ekasta kosketuksesta jarrusatulaan.

      Vanne kuumenee vain suuremmasta lämpörasituksesta. Sun jarrut laahaa. Jarrusatulat auki, ja herkistelyä. Tai vaihtoehtoisesti jarrupalat lopussa, useimmissa paloissa on pieni metallipala joka "krahisee" kun palat on loppumassa.

      • brreikki

        Kiitos, kunhan ilma selkenee niin koitan vähän herkistellä sitä jarrusatulaa, mut sen kyllä totesin että ne painot ottaa hiukan kiinni, nostin pyörän ylös ja vaihde vapaalla pyöräytin rengasta, hiukan rapsahtaa painojen kohdalla. Metkaa ettei ole irronneet tai hioutuneet, ajoin sentään sen parisataa kilometriä. Mut kattellaan mitä tapahtuu kun otan renkaan irti ja vähän koitan naputella sitä satulaa...tosin vähän kait liiottelin, ei se vanne ny mikään polttava ollut, sellanen lämpöönen vaan...


      • Anonyymi

        Taas joku saatanan kaikkitietävä. Kyllä voi ottaa kiinni ja pitää ääntä, ei auta kuin uusi painoitus. "PEHMEETÄ JA KULUU" spede.


    • hesu.

      Asensiko rengasliike myös renkaat autoosi? Jos asensi niin kyllä ovat tehneet kardinaali munauksen, ja luonnollisesti ovat velvollisia korjamaan virheensä. Rahoja et tule takaisin saamaan mutta selvä työvirhe heidän on pakko korjata, tuo abt 200 km:n päässä kotoa on ikävä juttu, sitä kannattaa yrittää sovitella.

      Mutta tiedät kai tämän jälkeen mistä ei enää kannata hakea renkaita/vanteita.

      Loppupeleissä nuo painot irtoavat se on varma, ei tarvita kuin yksi kivi oikeaan paikkaan ja paino on entinen, ja tasapainotus ainakin menee poskelleen kun puntit kuluvat. Jarrusatulaa tuo lyjystä vamistetut painot eivät saa millään kulumaan pilalle.

    • brrreikk

      Do diin, homma hoidettu eli käväisin paikallisella rengasasentajalla joka napautti painot pois eturenkaista ja liimasi uudet, hommaan meni n. 5 minuuttia, kympin köyhdyin. Mitähän ihmeliimaa noissa käytetään, kun ei yli 200 km:n aikana painot irronneet, vaan (olisivat tässä tapauksessa) hioutuneet pois...on tää metkaa. Mut pääasia että homma kunnossa ja vanteet tasapainossa.

      I rest my case.

      • Vähällä selvisit

        Ei sitä painon läpytystä kauaa jaksa kuunnella vaikka olisihan se ajan myötä hiljentynyt. Painojen liima on tosiaan aika sitkeää ja hankala poistaa vanteesta muuten kuin puukolla ja kovalla liuottimella.


      • bly
        Vähällä selvisit kirjoitti:

        Ei sitä painon läpytystä kauaa jaksa kuunnella vaikka olisihan se ajan myötä hiljentynyt. Painojen liima on tosiaan aika sitkeää ja hankala poistaa vanteesta muuten kuin puukolla ja kovalla liuottimella.

        Jarrusatula on rautaa ja painot lyijyä eli satula työstää urat painoihin ja parin kierroksen aikana. Jos ne sen ajan pysyy paikallaa, niin kestävät pitempäänkin. Tosin hankaavaa ääntä saattaa kuulua kun painot viuhuvat satulaa hipaisten joka kierrokselta. Painot kannattaa liimata oikeaan apikkaan, niin ne ei osu satuloihin.
        Hyvin ahdas on väli itselläkin.
        Joskus olen nähnyt senkin, kun rengas alan "ammattilaiset" pystyy murjomaan tavalliset painot aluvanteen reunaan.


      • brrreikk
        bly kirjoitti:

        Jarrusatula on rautaa ja painot lyijyä eli satula työstää urat painoihin ja parin kierroksen aikana. Jos ne sen ajan pysyy paikallaa, niin kestävät pitempäänkin. Tosin hankaavaa ääntä saattaa kuulua kun painot viuhuvat satulaa hipaisten joka kierrokselta. Painot kannattaa liimata oikeaan apikkaan, niin ne ei osu satuloihin.
        Hyvin ahdas on väli itselläkin.
        Joskus olen nähnyt senkin, kun rengas alan "ammattilaiset" pystyy murjomaan tavalliset painot aluvanteen reunaan.

        Vastaan ny vielä vaikka ongelma (jos sitä olikaan) on siis poistunut - lyijypainot oli väärässä paikassa ja kuten tämä kirjoittaja totesi, olisivat tod.näk. hioutuneet mallaamaan kohdalleen, kyse oli vaan siitä että häiritsi se hankaava ääni. Mutta asiansa tunteva korjaaja siis (otti tietty ensin vanhat pois) siirsi painot vanteessa sisemmäksi, eivät enää hankaa jarrusatulaan...ihan senkin takia vastaan vielä että toki oivalsin ettei umpirautaa oleva jarrusatula ole moksiskaan jos ny joku lyijypuntti sitä krahnuttaa.

        Mut juu, voihan joku "ammattilainen" liimata ne painot ulkoreunaankin, tosin noin "kosmetoogisesti" luulis kellojen soivan ettei ny sentään ihan siihen.

        Peltivanteet vs. aluvanteet onkin sitten ihan oma keskusteluaiheensa...kiitos kuitenkin kaikille vastaajille!


    • 12+2

      Turussa rengasliike laittoi peltivanteille aluvannepainot.Painot irtoilivat kun paljailla sormilla velti.Vaihdoin painot oikeanlaisiin.Nyt on kotona oma taspainotuskone.Loppui Suomessa niin yleiseksi tullut "maksa turhasta" rengastyö.

    • kevyttä faktaa väli

      painot eivät ole lyijjyä, ne ovat lain vastaiset, on näet pahaa myrkkyä.
      Toisiin aluvanteiin voi laittaa reunapainot ja toisiin ei.
      Jos liimapainot ottavat kiinni johonkin, niin silloin vanteet eivät ole sopivat.
      Sisäpuolen painot voi liimata hieman keskemmälle, ei siis ihan reunaan.
      Joskus aluvanteet sisäolas voi ottaa kiinn raidetankoon tms. äärikäännössä ja silloin autoon asennetaan käännönrajoitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6764
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6253
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3454
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2910
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2664
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2348
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2046
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1907
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe