Iteroidun reseptin ostoväli

Kastematonen

Jos resepti on iteroitu (eli sen voi uusia esim. kolmesti, jolloin reseptissä lukee "iter ter"), niin milloin uuden satsin lääkettä voi hakea? Pitääkö odottaa, kunnes reseptin mukainen määrä on loppu vai kuinka monta päivää ennen voi käydä uusimassa.

Eli jos reseptissä lukee 1 tabletti Stilnoctia per päivä ja reseptissä on 20 tablettia, niin saako reseptin uusittua aikaisintaan 20 päivän kuluttua edellisestä ostosta?

Pitää soittaa apteekkiin kunhan aukeavat mutta kysyn vielä täältä.

25

16587

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Sen saa haettua paria päivää aiemmin ennen kuin lääkkeet loppuvat

• Kastematonen

Kiitti!

• apteekkiin

Ei saa. Se täytyy olla se 20pvä.

• Anonyymi

Olet oikeassa. Mutta paikkakunnalla missä apteekki ei ole auki sunnuntaina - ja lääke pitäisi hakea silloin, niin kyllä sen saa jo lauantaina apteekista.

• Anonyymi

Iter ter reseptillä saa paria päivää aikaisemmin kyllä. Mutta jos reseptissä esim.ehto iter ter 20 pv, niin hakupäivästä seuraava päivä eka laskupäivä ja 20 eteenpäin, niin voit hakea.tämä kelan edellytys ja lakiin laitettu, koska reseptilääke,kolmiolääke, valvotaan tarkasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet oikeassa. Mutta paikkakunnalla missä apteekki ei ole auki sunnuntaina - ja lääke pitäisi hakea silloin, niin kyllä sen saa jo lauantaina apteekista.

Ei välttämättä saa, näkyy vaihtelevan vuorokauden laskutapa apteekissa, outoa mutta noinkin se näkyy olevan, jos sunnuntaina ei ole pikkukylän apteekki auki, niin maanantaille voi mennä, eli aina ei saa lauantaina, eli edellisenä päivänä.

• alal.

Kyllä saa, ei se ole tasan se 20 vrk, ainakin vuorokautta aiemmin saa uuden lääkepakkauksen!

• NO EI.....

Taatusti saa päivääkään ennemmin jos reseptissä lukee "iter ter" mulla on "iter ter" resepti kipulääkkeeseen 25pvä välein ja opamox 33pvä välein. Yleensä otan molemmat 33pvä välein kun kipulääkettä en joka päivä tartte samaa määrää.
        Olin kai laskenut väärin, kun menin hakemaan lääkkeitä niin apteekissa sanottiin, että kipulääkkeen saatte, mutta opamoxsin vasta huomenna. Se oli lauantai ja sunnuntaina apteekki kiinni. Kyllä ne tosi tiukkoja on, sunnuntain lääkkeet jäi ottamatta, mutta en siihen kuitenkaan kuollut, mulle on opamox määrätty fyysisestä kivusta johtuvaan ahdistukseen ja niskan rentoutukseen.

• Anonyymi
        NO EI..... kirjoitti:

Taatusti saa päivääkään ennemmin jos reseptissä lukee "iter ter" mulla on "iter ter" resepti kipulääkkeeseen 25pvä välein ja opamox 33pvä välein. Yleensä otan molemmat 33pvä välein kun kipulääkettä en joka päivä tartte samaa määrää.
        Olin kai laskenut väärin, kun menin hakemaan lääkkeitä niin apteekissa sanottiin, että kipulääkkeen saatte, mutta opamoxsin vasta huomenna. Se oli lauantai ja sunnuntaina apteekki kiinni. Kyllä ne tosi tiukkoja on, sunnuntain lääkkeet jäi ottamatta, mutta en siihen kuitenkaan kuollut, mulle on opamox määrätty fyysisestä kivusta johtuvaan ahdistukseen ja niskan rentoutukseen.

Kyllä lääkkeen saa jos sunnuntaille sattuu ja apteekki on kiinni, silloin lääkkeen voi noutaa lauantaina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä lääkkeen saa jos sunnuntaille sattuu ja apteekki on kiinni, silloin lääkkeen voi noutaa lauantaina.

Joskus saa, joskus ei näköjään saa, vaan pitää varrota maanantaille, riippuneeko jotenkin työntekijästä tai laskutavasta?

• nimimerkki puuttuu

Kyllä ainakin itse olen useaan kertaan saanut apteekista unilääkepakkauksen (jollainen stilnoct on myös) pari päivää ennen kuin lääkkeen olisi "virallisesti" pitänyt loppua. Periaatteessa ei saisi kai tulla sellaistakaan tilannetta, että lääkkeet loppuvat kesken, joten siksi on ihan ymmärrettävää että 2-3 päivää ennen lääkkeen ohjeenmukaista loppumista jo myydään uusi pakkaus. Eihän sitä välttämättä pääse apteekkiin juuri sinä päivänä, kun lääkkeet ohjeen mukaan loppuvat.

Voi toki vaihdella apteekeittain tämä käytäntö.

• Anonyymi

Itsellä on iteroitu 26 pv välein, lääkkeet riittäisi 28 pv mut lääkäri laitto 2 pv pelivaraa iteroimalla 26 pv välein ja ei varmasti saa päivääkään aikaisemmin, jos joku kirjoittaa muuta niin valehtelee tai apteekki ei toimi laillisesti.

• Vaihtelee apteekeittain. Periaatteessa ei potilaan tulisi joutua tilanteeseen, jolloin lääkettä ei ole yhtään jäljellä vaikka muuten on asianmukaisesti toimittu.

• Eräs kroonikko

Ilmeisesti myös lääke ja sen käyttö vaikuttaa. Esimerkiksi jatkuvasti kroonisiin sairauksiin käyttämäni lääkkeet haen kolmen kuukauden välein. Silloin lääkkeen saa aikaisintaa viikon ennen tuon 3 kk rajan täyttymistä. Resepti on siis voimassa vuoden kerrallaan.

• rtdnt

Yleensä kroonisiin sairauksiin määrättyjen lääkkeiden reseptejä ei iteroida.....

• Anonyymi
        rtdnt kirjoitti:

Yleensä kroonisiin sairauksiin määrättyjen lääkkeiden reseptejä ei iteroida.....

Kyllä iteroidaan. Mulla krooninen hermosärky ja respassa lukee iter bis. Sitä mä en vielä oo saanu selville saanko hakee lääkkeet ennen ku ne loppuu.

• .

Se että saat hakea ne 3 kk välein kertoo ihan muusta kuin iteroinnista, se kertoo siitä että saat lääkkeisiisi KELA-korvauksen ja sen saa kerralla 3 kk:n satsiin. (reseptin voi ottaa vaikka sen vuoden ajalta kokonaan tyhjäksi, sen sijaan korvausta ei saa kuin kerrallaan 3 kk:n lääkesatsista).

• .

Vai lukeeko reseptissäsi iter?

• Reima83

Miten se on jos iterointi lääke on toimitettu loppuun ja lähetetään uusittavaksi niin pitääkö silloin myös odottaa se iterointi väli

• iuyfuygytfut
        Reima83 kirjoitti:

Miten se on jos iterointi lääke on toimitettu loppuun ja lähetetään uusittavaksi niin pitääkö silloin myös odottaa se iterointi väli

Reseptin uusinta suositellaan tehtävän vähintään viikkoa ennen lääkkeiden loppumista. Nykyisinhän nuo e-reseptien uusintapyynnöt voi tehdä myös omakannassa ja muistaakseni ohjelma huomioi kuinka aikaisin uusinnan voi tehdä.

• Anonyymi
        Reima83 kirjoitti:

Kyllä, huolehdi, että pyydät iteroinnin ajoissa.paketissa lukee paljonko jäljellä, vaikka olisi iteroitu

• 2434224

kyllä ne nipottaa aika tavalla. esim jos on iter 30 - niin en ainakaan minä saanut 30.pvänä omaa lääkettäni, vaan farmaseutti alkoi vänkäämään, että sittenhän sulla pitäisi olla vielä täx päiväx se yks.. naurettavaa maalaisjärjetöntä simputtamista ja vallankäyttöä.. meno maalle mutta ei muuta ko takas kaupunkiin, jos tarvii lääkkeensä..
      kyllä se selkeästi riippuu farmaseutin pään asennosta- jotkut joustaa muutamankin päivän, toiset alkaa heti leuka irviasennossa nipottamaan, kun on ''valtaa''...

nauroin tänään tyypille, kun oli niin kuivakkaan näköinen ja ei tajunnut et viime kuussa oli 31 päivää

• 789087

Et ymmärtänyt kysymystä.

• Anonyymi

Joo ja mulla lasketaan laukaan apteekissa aina yksi päivä yli integroinnista eli jos hakee 2.2.22.niin integrointi kunnon 49vrk.niin seuraava haku aikaisintaan 26.3.21.Vittu mitä touhua.menee yli

• vvvvcs

melko nipoja on varsinkin just valmistuneet vanhemmat käyttää maalaisjärkeä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4835
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      490
      1498
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      840
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe