Jarrudynamometri/ neliveto

syksyllä katsastus

Ostin tuollaisen katumaasturin, jossa automaattisesti kytkeytyvä neliveto ja kun autosta löytyi A-katsatuksen tarkastus lappu... niin oli testattu jarrut ajamalla ei dynamometrissa niin onko noin, ettei voi dynamometrissa testata?

17

14072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija vai?

      Mikä merkki, riippuu siitä.

      Trafi on todennut että automaattisella nelivedolla varustetun auton jarruja ei tarvitse mitata dynamoetrillä vaurioitumisen välttämiseksi.

      Tosin katsastajalla on oikeus suorittaa mittaus jos auton rakenne/laitteisto sen sallii.

      Esim useat audit voidaan mitata kaksipyörädynamometrillä.

      Vaikkei saisikaan niin harvemmin mitään ehtii hajoamaan ta ivaurioitumaan.

    • katsuri69

      Meidän konttorilla ajetaan kaikki nelikot, kun nykyiset testerit on tehty myös nelivedoille. 4-veto asennossa pyörittää renkaita eri suuntaa, jolloin jos ei ole kiinteää lukkoa niin testaus onnistuu. Kun ei noissa ns. maastureissa mitään lukkoja ole niin ei niissä vedä, ku korkeintaa 2-pyörää yhtäaikaa.

      • "katumaasturi"kuski

        Kerro vielä konttorin nimi, niin osataan välttää sitä. Jos kerran kaikki nelikot ajetaan dynamometrille, "kun ei niissä kuiteskaan mitään lukkoja ole".


      • Ruiseri

        Jos dynamometri pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin, ei kardaanille todellakaan pitäisi mennä ollenkaan vääntöä koska pyöritys kumoutuu akselin tasauspyörästöön. Näppärä ratkaisu.

        Ns. maastureissa ei ole lukkoja, mutta maastureissa taas saattaa olla, esimerkikisi Land Cruiserissa keskellä on Torsen -tasauspyörästö, joka tekee omat temppunsa jos sitä yritetään pyörittää väärästä päästä voimansiirtoa. On se kuitenkin aina saatu katsastettua autoa rikkomatta.

        Konttoreilla pitäisi olla lista automalleista, jotka voivat hajota väkisin tehdystä jarrutestistä, eikä niitä siis voi tavallisella 2-pyörä dynamometrillä mitata. Silloin jätetään mittaamatta ja ylimalkaisesti testataan koeajolla.


    • Katsastaja.

      Juurikin näin. Tai jos ei tuollaista dynoa voidaan käyttää irtorullia. Se koeajolla testaaminen yhtä tyhjän kanssa. Ei sen perusteella kukaan voi sanoa oliko jarruvoimissa yli tai alle 30 % heittoa. Toki oikein voimakkaan puoltamisen huomaa.

    • Tietämätön

      Tuollainen automaattisesti kytkeytyvä neliveto iskee monilevykytkimen kiinni ja näin ollen voiman taakse heti kun pyörimisnopeuseroa etu ja taka-askeleiden välille syntyy. Miten eturenkaita erisuuntiin pyörittämällä tämä ominaisuus saadaan poistettua käytöstä. Mihin tämä perustuu? Esimerkkinä vaikka CR-V, jossa mekaanisesti (mekaanishydraulinen?) ohjattu nelivedonkytkentä, jota ei voi kytkeä pois muutenkuin öljyt laskemalla pihalle.

      • korjaamokalle

        Kun saman akselin pyöriä pyöritetään eri suuntiin, ei voimansiirtolinjaa (kardaani jne.) pitkin välity voimaa. Eli taka-akselilla sijaitseva sähköohjattu monilevykytkin ei kytke takavetoa päälle kun koko kardaani ei pyöri etujarruja testattaessa.

        Niin ja muuten mainitussa CRV:ssä onnistuu tavallisellakin dynamolla testata takajarrut. CRV:n käyttämä nelivedon kytkentä on siitä erikoinen, että kun vain pelkät takapyörät pyörii tyhjää, ei se yritä kytkeä etuvetoa päälle. Toisinpäin kyllä eli tavallisella dynamolla ei voi kovin hyvin testata etujarrruja.


    • Tietämätön

      Kiitos. Nyt kun eturenkaat pyörivät erisuuntiin, niin testataanko samalla molempien etupyörien jarrut, vai pelkästään se joka pyörii eteenpäin? Mitä tapahtuu sille taakseppäin pyörivälle renkaalle?

      Mielenkiintoinen seikka CR-V:ssä, että takarenkaita kärsii pyörittää ilman, että kardaani välittää voimaa etuakselille. CR-V:n systeemi kun käsittääkseni on täysin mekaaniikalla ja hydrauliikalla ohjattu, jossa ei ole sähköisiä komponentteja lainkaan. Uusin CR-V (IV) nyt poikkeus tästä.

    • Ojanpuoli Oikea

      Olisin kyllä sitämieltä, että vanhanliiton katsastusmies saa jarrutkin arvioitua
      ajamalla autolla konttorin pihalla, Vialliset jarrut puoltaa...

      Nää nykyajan insinöörikatsastajat ymmärtää kyllä x-boksin.

      • S-W1760

        Puoltaminen ei aina johdu jarruista.

        Jokin muu vika voi peittää jarrujen puoltamisen.


    • Oikea Ojanpuoli.

      Oletin että kirjoitellan nelivedon jarruista.

    • ix1988

      BMW 325 ix jatkuvalla nelivedolla. Ryömii nätisti ylös dynosta kun inssi yrittää jarruja tarkastaa, ja kyllä hymyilyttää.

      • mmm61

        Otappa virrat pois päältä, niin onnistuu testaus ilman ylös nousua.


      • Ryömiipitkälle
        mmm61 kirjoitti:

        Otappa virrat pois päältä, niin onnistuu testaus ilman ylös nousua.

        Vanhemmissa puuämweessä piti nakata konehuoneesta pari sulaketta testauksen ajaksi vatukkoon, niin onnistui jarrujen mankelointi. Toyota on helppo tapaus kaikki virallisesti maahantuodut mallit voi testata ilman mutinoita. Miks kaikki ei voi olla yhtä hyviä kun toyota? Vanhemmat varsinkin tuonti vollet on kaikkein pahimpia, ei välttämättä tiedä mistään et on nelikko ja ne auton irvikuvat on vielä ainoita nelivetoja, jotka voi särkyä rullille. Niissä on kyllä maailman huonoin neliveto.


    • ingenjör

      Hetkinen, jopas on mielipide, jollain, että lukollisessa nelikossa ei tarvii olla jarruja ollenkaan ;) Jännää kun kyseessä on itselleen ja muille tielläliikkujille tärkein varuste. Turvat tukkoon ja marmoritiskin kautta jarruremppaan jos pelkäätte.

    • Hylkymestari

      Nykyään on nelivetoja varten joita ei voi ajaa rullissa käytössä hidastuvuusmittari. Mittarin käyttö on pakollista nelivedon jarrutestauksessa jos auton jarruja ei voi testata jarrudynamometrillä.

    • Anonyymi

      Volvo xc haldex nelivedon jarrutestaus kakspyörä dynolla. Itsellä tehtiin tuo testaus ko laitteella joka pyörittää renkaita erisuuntiin ja jonka jälkeen tuli herja DSTC vaatii huollon. Katsastus kiisti vian tulleen dynon käytöstä. Onneksi vika poistui kuittaamalla hintaan 35 €. Koska ko auto on normaalisti etuvetoinen, ja se viedään rullille jotka pyörii erisuuntiin......onkai tuo kummallinen tilanne järjestelmälle.
      Ei särkene mekaanisesti mitään koska kardaani ei pyöri mutta data vähän ihmeissään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6284
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5763
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3244
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2630
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2564
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2228
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1886
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    Aihe