Estrogeenihoito alle 40-vuotiaalla

ihmeparantunut

Laitoin tän tekstin myös Naistentaudit-osioon, toivottavasti saan jommastakummasta vastauksia.

Eli onko kellään kokemusta estrogeenihoidoista alle 40-vuotiailla? Mulla alkoi esikoisen syntymän jälkeen hirveät uniongelmat, en käytännössä nukkunut vauvan ekan puolen vuoden aikana kuin kaksi tuntia vuorokaudessa. Joskus nukahtamislääke antoi unta ruhtinaalliset viisi tuntia, mutta olin aika väsynyt. Luin, että estrogeenitasot on imetyksen aikana yhtä matalat kuin vaihdevuosissa ja marssin gynen puheille. Hän antoi reseptin e-pillereihin ja Estrogel-voiteeseen, joka on ollut mulle taikarasva. Uni alkoi maittaa muutaman viikon käytön jälkeen.

Hoito on näin nuorella (33 v.) lyhytaikainen, ja nyt on viimeinen pullo geeliä menossa. Oon käyttänyt rasvaa reilut kolmisen kuukautta ja yrittänyt vähentää sen käyttöä, tällä hetkellä menee 0,5-1 painallusta. Alussa meni kaksi.

Aina n. viikko ennen menkkoja unet kuitenkin lähtee edelleen ja on pakko lisätä annostusta. Mistä se mahtaa johtua, kun imetyskin loppui jo 4 kk sitten? Voiko vauva jotenkin laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet? Onko kellään tietoa, voiko nuorempi ihminen käyttää hormonihoitoa pidempään? Eli, kannattaako marssia uudestaan gynelle vai kärsiä unettomuudesta ja toivoa, että se joskus korjaantuisi?

3

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormonihiirulainen

Moikka ihmeparantunut ;)

Mulla ei kokemusta oo vastaavanlaisesta. Oon jo yli 40v. ja käytän e-pillereitä ja lisänä estrogeeniä.
      Tiedän kuitenkin että on ihan luonnollista että hormonitaso vaihtelee kierron myötä ja estrogeenitaso laskee puolestavälistä kiertoa kuukautisia kohden ja alkaa taas nousta vuodon alettua tai heti kohta kierron alkupäivinä. Huippu saavutetaan siis puolivälissä, ovulaation aikoihin.
      Tämä ilmiö ;) aiheuttaa myös kuukautisia edeltäviä eli PMS-oireita.
      Jos käytät edelleen e-pillereitä sen voiteen lisäksi, luulisin että se on ihan ok. Keskustele asiasta oman gynen kanssa. Sinulle ei vaan varmaan riitä se pillerin estrogeeni.
      Otettiinko sinulla estrogeenikokeita? Koska ole vielä niin nuori, olisi varmaan hyvä tarkistaa, ettei ole mistään epänormaalista puutoksesta/ mataluudesta johtuvaa
      Mukava kuitenkin kuulla, että olet saanut avun oireisiisi.

• Anonyymi

teidän kannattaa mittauttaa kaikki estrogeenihoidon kannalta merkitykselliset hormonien tasot. se, että olette 33, on hyvä, sillä se ei ole sama asia kuin 25 esimerkiksi. estrogel voide auttaa joillekin , pitäen hormonitasot optimaalisissa lukemissa, mutta vaihdevuosiooireiden ilmaannuttua on hyvä tarkastella, vaihtaisiko geelin tablettihoitoon, kuten minulla itselläni on toiminut hvin se. vaihtoehtoja on useita ja indivinan 2/5mg voi puolittaa tarvittaessa. angeligissa on drospisperoni, joka ei kaikilla ole samoin toimiva kuin indivinan medroksiprogesteroniasetaatti, eli hienoisia eroja voi teillä ilmaantua, aivan kuten eroja on geelien vaikuttavuuksissa ikäännekin suhteutettuna. olette nuorehko, joten estrogeeniä tuottaa suhteessa enemmän minun ikääni, 40 nähden myös rintarauhaset, iho, lisämunuaiset jne, mutta kun esiintyy vaihdevuosioiireita, niin silloin estrogeenigeelin sopivuutta on optimaalista tarkastella. kierron välikin vaikuttaa ja painonne myös asioihin, genetiikkaa unohtamatta. tovottavasti saitte jtn tietoa.

• Anonyymi

lisäys: vauvan ei pitäisi vaikuttaa, mutta toki gynekologi osaa tuosta antaa perusteellisemman vastauksen. mutta kun ajatellaan hormonitasoa imetyksessä, niin ei, ei oikein sovi. hormonihoitoa voi käyttää huoletta, mutta yli 60 vuotiailla syöpäriski(rinta) on muuan kymmen tuhannesta. aivohalvauksen riski kasvaa sekin 1,5 kertaisesksi muita haittoja unohtamatta(kystamuodostus rintoihin). hormonihoidoll on kuitenkin merkittävä hyöty. ehkäisee sydänsairauksia, pitää luuston kunnossa ja mielen vireänä. mikäli annostus on yli2 niin silloin kannattaa seurata tarkemmin. esimerkiksi indivinassa jos ajatellaan 3/5mg. yli kahden tapaukjsissa syöpäriskillä on noste, mutta mikäli annostius on geeli ja /tai tablettitasolla 2 tai alle, niin syöpäriski on vähäien , mutta aina jos suvussa on ollut syöpää, kannattaa genetiikka tutkia, jotta pystyy arvioimaan ja määrittelmään Itselleen sopivat mammografioiden aikavälit ja olemaan huolellisempi palpoinnissa sekä muutoinkin ylläpitämään terveyttään hormonnihoidon yhteydessä. tupakoinnin vähentäminen, ylipainon laskeminen on suoniston kannalta hyväksi, mutta liikkaa ei kannata panikoida, sillä kokonaisuudessaan hormonikorvaushoidolla on osoitettu olevan ikääntymisenkin kannalta enemmän hyötysuhdetta kuin haittasuhdetta. asenteet , jotka liiittyvät hormonihoitoihin ja kohdunpoistoihin ynnä muihin gynekologisiin asioihin, esimerkiksi hormonikierukka ovat kyllä usein vääränlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6704
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4004
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3145
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1451
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe