Avoimen korvatorven oireyhtymä

Minka*

Aiheesta on toinenkin keskustelu, mutta halusin aloittaa uuden, sillä monessa viestissä on vaivaa kuvattu erheellisesti korvien "tukkoisuudeksi". Vaikka oireet tuntuvatkin tukkoisuutena, kyse on siitä, että korvatorvi ei sulkeudu, joten korva on auki. Tämän vuoksi tukkoisuutta aiheuttava flunssa voi jopa viedä oireet.

Vaivan määritelmä:

"On olemassa avoimen korvatorven oireyhtymä. Tällöin korvatorvi ei sulkeudu ollenkaan jolloin oma puhe kaikuu korvissa ja tämä vaikeuttaa kuulemista ja häiritsee omaa puhumista. Syitä tälle oireyhtymälle ovat muun muassa äkillinen laihdutus, reumaperäiset sairaudet (nämä kaksi syytä aiheuttavat noin 2/3 osaa kaikista tapauksista) ja limakalvojen ohentuminen esimerkiksi hormonaalisista syistä."

"Avoimen korvatorven ongelma esiintyy tavallisimmin potilaan laihduttamisen tai yleissairauden aiheuttaman painonputoamisen yhteydessä tuba eustachita ympäröivän rasvakudoksen kudospaineen vähentyessä. Tilanne voi myös liittyä neurologisiin sairauksiin. Oireena on korvan tukkoisuuden tunne ja oman puheen ja hengitysäänen kuuluminen korvassa häiritsevänä. Oire esiintyy tyypillisesti vain pystyasennossa."

Itse olen kärsinyt oireista vuosia, mutta huomannut onneksi oireiden ilmaantumisen yhteyden e-pillereiden käyttöön. Yhdistelmäpillerit tuovat mukanaan oireet, ilman niitä olen oireeton. Nyt oli jo ties kuinka mones pillerikokeilu ja taas sama lopputulos; 1kk:n jälkeen pillerit aloitettuani korvaoireet palasivat. Niinpä pillerit saavat jäädä. Elämä jatkuvien sairauden aiheuttamien korvaoireiden kanssa on haastavaa, itse en ainakaan osaa oireita hyväksyä, vaan ne häiritsevät jokapäiväistä elämää, kun ovat päällä.

Kunpa lääkärit kehittäisivät vaivaan hoitoa nämä hormoni-asiat huomioiden, moni muukin voisi saada avun ikäviin oireisiin.

Ehkä aktiivinen kirjoittelu aiheesta aktivoisi myös parannuskeinojen etsintää. Herättäkäämme siis lisää keskustelua avoimen korvatorven oireyhtymästä!

Tsemppiä kaikille vaivan kanssa painiskeleville.

2

6015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minka*

Facebookissa on meille avoimen korvatorven oireyhtymää sairastaville ryhmä:
      Patulous Eustachian Tube

• Anonyymi

moikka olen 18 vuotias tyttö minulla on ollu koko ikäni paineen tunnetta korvassa ja naksumista ja huminaa ja tuntuu että korva ois koko aja lukossa osaako joku sanoa mite sitä vois helpottaa alkaa nimittäin ärsyttää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6644
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3830
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      126
      3116
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1843
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1567
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1431
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1359
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1051
    Aihe