Nyt tämäkin on todistettu!
Varmaan kaikille masentuneille on tarjottu liikuntaa lääkkeeksi. Siitähän saa niitä endorfiineja ja se piristää ja kuten tiedämme, masentuneethan ovat oikeastaan vaan laiskoja.
Mutta British Medical Journal-lehdesä julkaistiin tulokset tutkimuksesta, jossa 361 masennuspotilasta (18-69 vuotiaita) oli jaettu kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä sai perinteistä hoitoa (ilmeisesti lääkkeet/terapia?) ja toinen sen LISÄKSI vielä liikuntaa. Näitä ryhmiä seurattiin 12 kuukauden ajan.
Mitään hyötyä liikunnasta ei huomattu.
Kyseessä on ensimmäinen tämänkaltainen tutkimus jossa on ollut mukaan suuri joukko osanottajia jotka on valittu sattumanvaraisesti. Aiemmat tutkimukset jotka ovat viitanneet liikunnan hyötyyn masennuksen hoidossa on tehty paljon pienemmillä ryhmillä ja "using interventions that would not be practicable in an NHS setting." (en osaa suomentaa, ilmeisesti kuitenkin höpöhöpö tutkimuksia).
Suomensin siis lyhyesti täältä: http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9311547/Exercise-does-not-lift-depression-research-suggests.html
Käykää lukemassa jos kielitaito riittää.
Tässä tämä siis taas nähdään. Nämä yleisesti hyväksytyt "viisaudet" masennuksen hoidosta ovat silkkaa epätieteellistä paskaa. Masennus on SAIRAUS ja tätä 99% ihmisistä vaan ei tajua. Jos joku väittää parantuneensa masennuksesta sillä, että menee lenkille niin tällä ei koskaan mitään oikeaa masennusta ollutkaan, vaan korkeintaan mieli vähän maassa.
Liikunta ei auta masennukseen
71
4371
Vastaukset
- Siili123
Saman olen todennut niiden kymmenen vuoden aikana, joina masennus on ollut hallitsevaa: parempina kausina saan itseni liikkeelle, teen pihatöitä, kävelen, joogaan. Kunnes taas aivan varoittamatta paha masennusjakso kaataa kaiken, aamulla ensimmäiseksi itkettää eikä töiden lisäksi tulisi pieneen mielenkään tehdä ensimmäistäkään ylimääräistä liikettä.
Jos liikunta auttaisi masennukseen, masennukseni olisi kaiken järjen mukaan katkennut ensimmäiseen parempaan jaksoon, eikö? Pääsuuntaus on sen sijaan koko ajan syvemmälle ja syvemmälle masennuksen syövereihin.- järjen ääni
Samat kokemukset minullakin ja siksi linkitin tämän tutkimuksen tänne. Noin seitsemän vuotta masennusta takana. Toki parempina päivinä jaksaa käydä lenkillä ja silloin se saattaa tuntuakin hyvältä, piristää jne. Mutta kun romahdus tulee niin liikunta ei siihen auta eikä pysäytä sitä. Olen monesti jumpannut itku kurkussa kun tuntuu niin pahalta. Siitä on piristyminen ja endorfiinit hyvin kaukana. Ja niinä hyviänkin aikoina masennus on aina mukana, häilyy varjona ajatusten taustalla.
- sinnitellään
Jep samansuuntaisia tuntemuksia mullakin, liikunta itsessään ei tehoa
masennukseen. Kokonaan toinen juttu on sitten kehon muuhun terveyteen,
auttanee pitämään paremmassa kuosissa niitä sydän- ja verisuonivaivoja,
samoin vanhemmiten sopiva liikunta hyväksi nivelvaivoihin ym. - Liike on lääke
Hörön-lörö, sen parempaa hoitoa masennukseen ja laiskuuteen ei ole olemassakaan kuin liikunta ja ruumiillinen rasitus, työ ja puuha, tekeminen ja omien kättensä työn tuloksien kokeminen ja näkeminen.
- et tiedä mitään
Höpö höpö! Mulla tekeminen alkoi maistua vasta sitten, kun olin ensin parantunut masennuksesta. Sitä ennen kaikki tekeminen tuotti vain tuskaa.
- Tai sitten sinä et
et tiedä mitään kirjoitti:
Höpö höpö! Mulla tekeminen alkoi maistua vasta sitten, kun olin ensin parantunut masennuksesta. Sitä ennen kaikki tekeminen tuotti vain tuskaa.
Ja löpö-löpö, ehkä liikuit vain väärällä asenteella ja itsellesi epäsopivalla tavalla. Liikunta maistuu heti, kun laji on oma.
- Kateus pitää ansaita
Huomattu..Mut ei tää helppoo oo..Sillon teen ja itken samaan aikaan.
Toiset on vaan tehty syötäviks..sääliä saa aina.
- Huoh..
VIT*TU sentään jos ei mistään ole mitään hyötyä. Olisit jättänyt tuonkin tutkimukset julkaisematta. Nuo tutkimukset vie viimeisetkin rippeet tästä touhusta..
Mutta on minulla oma kokemuskin tuosta. Nykyään kuntoillessa mietin vain kokoajan että mitä vit*tua minä tätä edes teen. Ja kuntoilun jälkeen sama tunne. - Vakava masennus
Olen sairastanut masennusta 10 vuotta ja olen aina ollut ahkera liikkuja. Teen päivittäin 4-7 km:n kävely-/juoksulenkkejä ja täytyy sanoa, että jos aamulla tekee pitkän lenkin niin kyllä päivä sujuu paremmin eikä ole ahdistusta siinä määrin kuin olisi ilman liikuntaa, mutta ei se suinkaan minua ole masennuksesta parantanut! Siihen on kova lääkitys, koska vähempi ei auta. Liikunta parantaa oloa muutamaksi tunniksi kerrallaan, mutta pitkällä tähtäimellä se ei todellakaan paranna masennusta!
- lenkkeilijä.........
Samansuuntainen kuin omat kokemukset.. Kun olen ollut masentunut, niin ei mulla juokseminen ole koskaan kohentanut mielialaa millään tavalla. Käveleminen on jopa tehnyt entistä masentuneemmaksi. Kun masennusta ei ole päällä, lenkkeily nostaa mielialaa aavistuksen. Yliarvostettua kuitenkin tässä suhteessa.
- Huoh..
NIIN ON!
PAHIMMASSA TAPAUKSESSA vain pahentaaa. - Siili123
Lenkkeilijä, kirjoitat: "Käveleminen on jopa tehnyt entistä masentuneemmaksi." Mistä ihmeestä tuo mahtaa johtua? En tahdo millään saada ei-masentuneita tuota ymmärtämään. Olo on kävelylenkin jälkeen ihan kauhea ja pääsen siitä jaloilleni vain monen tunnin unilla.
Masennuksessa on paljon sellaista, mitä ei vielä ymmärretä, ehkäpä jonain päivänä lääketiedekin on viisaampi.- Huoh...
Mitä sinä et ymmärrä?!?!??!?? SINÄ ET YMMÄRRÄ MITÄÄN KOSKA ET ITSE YMMÄRRÄ!
Puhu selkeäämin! - järjen ääni
Mielenkiintoinen ilmiö jonka olen itsekkin huomannut. Nimenomaan tuon, että varsinkin pahempina kausina liikunta väsyttää! Terveille ihmisille tuntuu käsittämättömältä että toinen lenkin jälkeen menee päiväunille kun on niin puhki väsynyt. Kai masentuneilla vaan ei ole energiaa.
- lenkkeilijä.........
Niin, mutukäsitykseni on se, että kävely tunnetusti laittaa ajatukset virtaamaan ... mutta masentuneella ne ovat masentuneen negatiivisia ajatuksia, ja siksi mieliala vain huononee. Juoksemisella ei ole samanlaista ajattelua ruokkivaa vaikutusta (kun liikuntasuoritus on hengästyttävän tasolla, ajatteleminen vaikeutuu) ja niinpä en ole huomannut sen samalla tavalla lisäävän masennusta. Mutta eipä siis siihen autakaan.
- Yksi liikkuja
Kyllä liikunnan on tieteellisesti todettu auttavan masennukseen ainakin jonkin verran. En ymmärrä miten olo voisi olla pahempi liikunnan jälkeen, muuta kuin siinä tapauksessa että sitä harrastetaan liian vähän! Jos ottaa jokapäiväiseksi tavakseen liikkua reippaasti niin varmasti sitä jo kaipaa jos ei pariin päivään pääse ulos!
- Huoh...
TOISET EIVÄT VOI EDES MENNÄ ULOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- järjen ääni
Tuossa linkissä kerrottiin, että ne muut tieteelliset tutkimukset olivat pienikokoisia ja ainakin osa myös tieteellisesti epämääräisiä. Tämä on ilmeisesti nyt ensimmäinen "kunnon" tutkimus aiheesta.
Pikemminkin liikunnan teho masennukseen on tällaista "maalaisjärkeä" joka ikävä kyllä usien ei toimi mielenterveyden häiriöiden kohdalla. Koska liikunta auttaa ei-masentuneita (ja ehkä lievästi masentuneita) niin ihmiset olettavat, että se toimii meillä masentuneillakin. Koska ihmiset eivät näe eroa tavallisen, terveen alakulon ja väsymyksen ja kliinisen masennuksen välillä. - Latvainvalidi
Ongelmana näissä liikuntatutkimuksissa on juuri se, ettei erotella muita tekijöitä. Ei ne ole yleensä ns. kaksoissokkoja. Eli toiselle porukalla järjestetään liikuntaa ja toiselle ei. Pelkästään sen huomion saaminen, että pääse siihen liikuntaryhmään auttaa (lumevaikutus).
Tästä liikunnasta on tehty puoliuskonto. Ja eiku taas jotain halleja rakentelmaan urheiluiseurojen bisnestä varten...
- Yksi liikkuja
Miksi ihmeessä eivät voi? Lääkitys pitää laittaa ensin kohdalleen jos asiat ovat niin huonosti että eivät uskalla poistua neljän seinän sisältä. Ja täytyyhän ihmisen ruokaakin hakea ja hoitaa erilaisia asioita..?
no sehän riippu ihmisestä että joitakin se liikunta auttaa ja joitain sitten ei.
- kehonkolotusta
No se on kyllä totta. Itse en ole havainnut liikunna auttavan juurikaan mitään. Pikemminki väsyttää ja jalkoja särkee sen jälkeen kun tulee lenkiltä kotia.
Ihmisten enemmistöä liikunta kuitenkin auttaa, on jopa elinehto kokonaisterveydelle.
Puolitappavan fyysisen ansiotyöputken jälkeen, keho alkoi rapautumaan. Sellaisissa tapauksissa fyysinen kuntoutus on välttämättömyys.
Jos sitä pystyy omatoimisesti tekemään, säästyy yhteiskunnan varoja rutkasti. Se on nimittäin lopunikäinen urakka.
Nyt kun jätin väliaikaisesti kovan rääkin, jalkatreenin pois, alaraajat ovat vähitellen puutumassa raskaiksi klönteiksi. Ne on treenattavissa taas liikkuvammiksi.- Anonyymi
capt.cöpenick kirjoitti:
Ihmisten enemmistöä liikunta kuitenkin auttaa, on jopa elinehto kokonaisterveydelle.
Puolitappavan fyysisen ansiotyöputken jälkeen, keho alkoi rapautumaan. Sellaisissa tapauksissa fyysinen kuntoutus on välttämättömyys.
Jos sitä pystyy omatoimisesti tekemään, säästyy yhteiskunnan varoja rutkasti. Se on nimittäin lopunikäinen urakka.
Nyt kun jätin väliaikaisesti kovan rääkin, jalkatreenin pois, alaraajat ovat vähitellen puutumassa raskaiksi klönteiksi. Ne on treenattavissa taas liikkuvammiksi.Kohtuus kaikessa. Miksi rääkätä omaa kehoa. En usko sen säästävän sairauksilta, ehkä jossakin tapauksessa päinvastoin. Siis kohtuus ihan kaikessa, mitä elämään kuuluu.
- Huoh..
Liikunta voi pahentaa masennusta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Koeta kestää vaan
Sinä Huoho, sun pitää HETI hankkiutua lääkärille, että pääset asunnostasi ulos, ei se ole mitään elämää, että oot neljän seinän ja et ees pääse ulos. Nyt kun luen näitä juttuja, niin en tunnekaan itseäni keskivaikeasti masentuneeksi vaan lievästi masentuneeksi, koska pääsen joka päivä ovesta ulos, käyn ulkoilemassa, en polta, ei maistu alko(en oo raitis), nautin ruuasta, mutta oon hirmu yksinäinen ja huono hakeutumaan porukoihin. Syön E-EPAA 1000mg-1500mg, Tolosen magnesiumia 350mg 2tablettia päivässä, jossa foolihappoa ja B6-vitamiinia, söin aikaisemmin masis-oloon mielialalääkkeitä, mutta tuon E-EPAN syönnin aloitettuani en oo syöny vuosikausiin mielialalääkkeitä. Uskon tuon E-EPAN vaikuttavan siten, että keskittymiskyky on parempi, mieli on levollisempi, ei ole niin ahdistava olo ja on ehkä positiivisempi olo, lisäksi koetan muistaa syödä happo-emäs-jauhetta, joka neutralisoi elimistön happamuutta emäksisempään suuntaan ja parantaa aineenvaihduntaa. Kyllä nautin myös siitä, että voi olla ulkona.
- Huoh..
NO MUTTA MITEN minä hakeudun lääkärille kun en voi astua jalallakaan talosta ulos?!?
Ei tässä minun touhussa ole saaatana elämää nimeksikään, siinä olet ihan oikeassa! Tämä on ERITTÄIN EPÄMIELLYTTÄVÄÄ JA EPÄMIELLYTTÄVYYDEN HIRVEINTÄ HIRVEYTTÄ KAIKISTA PAHIMMASSA MUODOSSA. - Älä ny
Huoh.. kirjoitti:
NO MUTTA MITEN minä hakeudun lääkärille kun en voi astua jalallakaan talosta ulos?!?
Ei tässä minun touhussa ole saaatana elämää nimeksikään, siinä olet ihan oikeassa! Tämä on ERITTÄIN EPÄMIELLYTTÄVÄÄ JA EPÄMIELLYTTÄVYYDEN HIRVEINTÄ HIRVEYTTÄ KAIKISTA PAHIMMASSA MUODOSSA.Kyl tääl apuu saa jos pyytää..Ihan talostakin poistumiseen.
Ei tarvi överiks vetää. En mää ol ollut koko talveen ulkon.
Ruuankin toi kauppa.
Soitin apua ja sain sitä..nyt on pihal käyty Toukokuun alust.
Ja talven varmaan taas sisäl.
- ONKO SE TAAS
PAKKO OTTAA KAIKKI NIIN KUIN HALUAA JA VÄÄNTÄÄ KAIKESTA JOTAIN IHAN MUUTA!!!!!11!!!!! EI MISSÄÄN SANOTA ETTÄ LIIKUNTA PARANTAAAA(((!!!!!!!))) MASENNUKSEN , EI MISSÄÄN!!!!!! MIKSI KAIKKI SITTEN VALITTAA ETTÄ KUN EI SE PARANTANUKKAAN MUA........EI S*TNA, JÄRKEE PÄÄHÄN HEI!!!!!!!!
- Huoh..
Onko teillä kaikki kunnossa? Tarvitseeko soittaa ambulanssi? Oletteko tuupertunut sinne ruudun toiselle puolelle?
- Latvainvalidi
Niinpä, mutta tämä liikunta on se taikasana, kun ei haluta hoitaa.
Sosiaalisen pääoman tutkija Markku T. Hyyppä on sitä mieltä, että liikunnan mahdollinen myönteinen terveysvaikutus liittyy siihen sosiaalisuuteen eli sosiaalisella liikunnalla on merkitystä ei yksin liikuttaessa. Siksi esim. kuorolaulun harrastaminen on yksi parhaimmista tavoista saada terveyshyötyä.
Minulla sensijaan yksin metsässä käveleminen on meditaatiota. Ja meditaatiolla on kyllä jotain vaikutusta. - masiskokemuksia
Liikunnan masentavuus kai liittyy siihen että yksin lenkkeillessä tulee kelattua kaikki mahdolliset ikävät jutut ja ne alkavat tuntua entistä pahemmilta, vailla ratkaisua. Itsekin monasti lenkiltä itku kurkussa tulleena.
- Huoh...
TAI SITÄ ETTÄ MITÄ HEVELVEVETTTIÄ MITÖÄ EDES TÄTÄ PERKKELEE TEEN JA EDEN EN EDES PYSTY TEKEMÄÄN KUN EN PYSTY TALOSTA PPOSTUMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LENKKEILENKÖ MINÄ OLOHUONEEN PÖYDÄLLÄ!?!??!?!??!?!??!?!??!? - Kokoo ny ittes
Huoh... kirjoitti:
TAI SITÄ ETTÄ MITÄ HEVELVEVETTTIÄ MITÖÄ EDES TÄTÄ PERKKELEE TEEN JA EDEN EN EDES PYSTY TEKEMÄÄN KUN EN PYSTY TALOSTA PPOSTUMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LENKKEILENKÖ MINÄ OLOHUONEEN PÖYDÄLLÄ!?!??!?!??!?!??!?!??!?Jos on pakko!
- Koeta kestää vaan
Huoh, missä asut? Ajattelin, että lähtisitkö sinä mun kanssa ulos asunnosta? Asun pks itse, kirjoitin tuossa eilen nimi koeta kestää vaan. Onko sulla tällä hetkellä joku lääkärikontakti, miten saat ruokaa, jos et mee ulos, tuoko joku sulle. Teetkö mitään vai oletko vain neljän seinä sisällä. Tällä palstalla on varmasti monta, jotka tuntee itsensä arvottomaksi, yksinäiseksi, masentuneeksi, ahdistuneeksi jne. EIkö olisi hienoa, jos vaikkapa kaksi ihmistä löytäisi toisensa auttamisen merkeissä, en tarkoita mitään seurustelusuhdetta, vaan ihan puhdasta auttamista, joka voi olla alku myös ystävyydelle. Menin eilen nukkumaan ,jotta jaksaa mennä töihin taas.
- Huoh..
Oletpas sinä auttavainen ja hyvä ihminen. Oikeasti. Ei täällä kukaan noin vilpittömästi edes yritä auttaa kuin sinä (ellet koita nyt huijata ja täten nöyryyttää minua.). Minä asun myös pk-seudulla. Voihan se olla.. En tiedä.
Tällä hetkellä olen niin perrkeleen sekaisin, että minun isä tuo minulle ruokaa taloon.
Olen vain neljän seinän sisällä. Kyllä minä täällä yrittelen jumpata ja harrastaa toista asiaa, mutta ei saaatana niitäkään jaksa kun mitä perkeletttä tässä kohta edes yrittää.. Minulla on vielä kaikenmaailman lahjakorttejakin ties minne Stokmanneille ja muualle, mutta EN IKI-IKI MAAILMASSA PERKLE voisi kuvitella että menisin sinne helvtin moiseen ja helvtilliseen kuhinaan ja ihmisolento vouhotusjoukkoon. Siksi voin vaikka saaatana antaa ne lahjakortit sitten pois. Mihin ulos minä voisin mennä?!?!? Ulkoovella tulee jo se niin ylivoimainen pska olo, miten kaikki ihmiset katsoo sitä ja tätä ja miten minulla on epätodellinen ja sekava olo. Kyllähän minä sitä pskaa voin tavallaan kestää, muttta se sattuu niin saaatanasti että kenen helvtti tuollaista pitää kestää..
Tällä palstalla on varmasti monia jotka tuntee itsensä arvottomaksi, yksinäiseksi, masentuuksi, ahdistuneeksi jne., mutta he eivät näytä saaatana vastaavan yhtään mihinkään tai vastaanottavan yhtään mitään!!! Kaikki niin vollottaa ja pillittää ja haluaa sitä ja tätä, mutta sitten kun laitan vaikka sähköpostiosoitteen tänne ylös, niin ei perkle kuulu YHDESTÄKÄÄN henkilöstä. Sitä olen tässä koittanut jos tässä löytäisi jotain perkeeleeen toista sekavaa tai muuta, mutta ei. Ainut kuka tässsä on ihan konkreettista, tai käytännössä minkäänlaista apua tarjonnut on perkle sinä.
Hyvä että menit nukkumaan. Nimittäin siinä sekoaa pääkoppakin jos tuota ei tee tarpeeksi. Ja hyvä että käyt töissä. Jos sitä ei harrasta niin tuntee itsensä saaatanan reppanaksi, syylliseksi, noloksi, aikaansaamattomaksi ja kuulumattomaksi.
- Treeni auttaa moneen
Liikunnasta vielä, niin se vaikuttaa aivojen serotoniinituotantoon samalla tavalla kuin SSRI-lääkkeetkin, joten liikunnan merkitys perustuu siihen. Toiseksi se ylläpitää terveyttä ja kolmanneksi vaikuttaa ulkonäköön eli hoikistaa ja kiinteyttää.
Minulla on diagnosoitu vakava masennus mutta siitä huolimatta olen koko ajan liikkunut, ja olen huomannut että sen vaikutus on vähintäänkin yhtä merkittävä kuin lääkkeiden.- Loppu Propagandalle
"Liikunnasta vielä, niin se vaikuttaa aivojen serotoniinituotantoon samalla tavalla kuin SSRI-lääkkeetkin, joten liikunnan merkitys perustuu siihen. "
Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen depression kanssa. SSRI-lääkkeet ovat keskushermostolääkkeitä, joiden vaikutus perustuu pääosin lumeeseen. Ovat lähinnä psyykkisiä särkylääkkeitä. - Käkinaama.
Loppu Propagandalle kirjoitti:
"Liikunnasta vielä, niin se vaikuttaa aivojen serotoniinituotantoon samalla tavalla kuin SSRI-lääkkeetkin, joten liikunnan merkitys perustuu siihen. "
Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen depression kanssa. SSRI-lääkkeet ovat keskushermostolääkkeitä, joiden vaikutus perustuu pääosin lumeeseen. Ovat lähinnä psyykkisiä särkylääkkeitä."Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen depression kanssa. SSRI-lääkkeet ovat keskushermostolääkkeitä, joiden vaikutus perustuu pääosin lumeeseen. Ovat lähinnä psyykkisiä särkylääkkeitä. "
Kyllä se jaksaa noista kliinisyyksitä höpöttää.
" Ovat lähinnä psyykkisiä särkylääkkeitä"
Ovat lähinnä psyykisiä sähköankeriaita.
Oletko ollut Activian kliinisissä tutkimuksissa mukana?
- ihme32
Haha no tän nyt olen aina tienny. Ei se masennusta lievitä mutta stressiä purkaa ja stressi, adrenaliini ja kortisoli hormonit on masentuneiden arkkivihollisia. Masentuneena on tosi hankala liikkua yhtään mitenkään mutta nyt kun on lääkitys kohdillaan niin harrastan säännöllistä liikuntaa jotta saan aina stressitasoani välillä alennettua muutoinkin kuin nukkumalla. Akuutissa masennuksessa tosiaan aika hankalaa hoitaa tätä puolta mutta terveenpänä sitten hyvää oloa ylläpitämään toimii. Jos akuutisti masentuneena pystyy edes nukkumaan syvää unta niin sekin onjo hyvä.
Liikunnan pitää olla mielekästä! - Liikunta ja serotoni
Käkinaam: Kerropa mihin perustat väitteesi että "serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä kliinisen depression kanssa".
- Loppu Propagandalle
Minä sitä olen esittänyt ja tässä erää johtavan tutkijan tekstiä:
"Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schild
kraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti,
vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia
on yllättävän vähän – serotoniinin määrä ai
voissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan,
eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin mää
rän ole osoitettu olevan vähentynyt masentu
neilla (Booij ym. 2003). Masennuslääkkeiden
kliiniset vaikutukset ilmenevät myös selvästi
vasta useiden viikkojen kuluttua hoidon aloi
tuksesta, vaikka vaikutukset monoamiinipi
toisuuteen ovat paljon nopeampia (Wong ja
Licinio 2004, Berton ja Nestler 2006). Tästä
huolimatta ajatus serotoniinin ja masennuksen
suorasta suhteesta on istunut lujasti niin asian
tuntijoiden kuin maallikoidenkin mieleen.
"
Eero Castrén | TEEMA: MASENNUS
Hermoston muovautuvuus ja
masennuksesta toipuminen
Duodecim 2009;125:1781–6
- lääkt.erk.as.tja
Tyhmää jengiä.
Paras todiste liikkumisen tehosta ovat huippu-urheilijat. Niillä ei ola masista pätkääkään. Ja kun niille tulee ikää ja harmaata, niin jo riittää vaivaa masikseen asti. Tottakai sen takia kun eivät liiku riittävästi.
Miksi kinata itsestään selvästä asiasta.
On muuten muitakin masennukseen tehoavia juttuja. Maailmanympäri purjehdus jopa yksin toimii. Suopotkupallo toimii kesällä. Koiravaljakkokisailu huipulla toimii talvella. Myös troolariharrastus toimii Jäämerellä.
Turha väittää, ettei toimi. Kannattaa yrittää näyttää masiksen kourissa taisteleva yksinpurjehtija. Ei onnistu.- Käkinaama.
"Tyhmää jengiä."
Niin olet.
"Paras todiste liikkumisen tehosta ovat huippu-urheilijat. Niillä ei ola masista pätkääkään."
Todella perätön ja hauras väite. Vai näytkö lähteitä että heillä ei ole lainkaan masennusta? Huippu-urheilijoilla on aivan yhtä paljon masennusta kuin muillakin. Huippu-urheilijat tekevät myös itsemurhia.
"Ja kun niille tulee ikää ja harmaata, niin jo riittää vaivaa masikseen asti. Tottakai sen takia kun eivät liiku riittävästi."
Taas todella, todella tyhmä väite. Eli väität että liikunta pitää masennuksen pois 100%. Aijjaahas. Laitetaan vaan kaikki masentuneet pyörätuoliin niin asia on sillä selvä. Kyllä olet tyhmä narri!
Olet pässinpersilmä.
Minä itse olen sitä mieltä, että liikunta lievittää masennusta, mutta sinä olet pässinpersilmä. - Loppu Propagandalle
"Paras todiste liikkumisen tehosta ovat huippu-urheilijat. Niillä ei ola masista pätkääkään"
Hah, sehän on todistetu, että liikuntarääkistä nousevat endorfiinit ovat kuin huumeita, joten aktiiviuran jälkeen (ja osa jo sen aikana ) tarvitsee lisää huumeita ja viinaa pysyäkseen euforiassa... - lääkt.erk.as.tja
Käkinaama. kirjoitti:
"Tyhmää jengiä."
Niin olet.
"Paras todiste liikkumisen tehosta ovat huippu-urheilijat. Niillä ei ola masista pätkääkään."
Todella perätön ja hauras väite. Vai näytkö lähteitä että heillä ei ole lainkaan masennusta? Huippu-urheilijoilla on aivan yhtä paljon masennusta kuin muillakin. Huippu-urheilijat tekevät myös itsemurhia.
"Ja kun niille tulee ikää ja harmaata, niin jo riittää vaivaa masikseen asti. Tottakai sen takia kun eivät liiku riittävästi."
Taas todella, todella tyhmä väite. Eli väität että liikunta pitää masennuksen pois 100%. Aijjaahas. Laitetaan vaan kaikki masentuneet pyörätuoliin niin asia on sillä selvä. Kyllä olet tyhmä narri!
Olet pässinpersilmä.
Minä itse olen sitä mieltä, että liikunta lievittää masennusta, mutta sinä olet pässinpersilmä.Pitää vaan ottaa itseään tukasta kiinni ja nostaa ilmaan. Masis on laiskuutta. Paras todiste ovat monessa mukana olevat. Laiskathan eivät ole mukana monessa vaan voivat pahoin muka masennuksessa. Tiukka etukeno ja meno. Siinä paras lääke masikseen. 8 tuntia duunia, illalla salille ja purjehtimaan. 8 tuntia asiallista unta ja ylös puoli kuudelta. 10 kilsan lenkki ja päälle soutulaitetta puoli tuntia. Reippaana töihin. Viikonloppuaktiviteettia suunnitellen etukäteen. Tuntiaikataulu tosin ei onnistu laiskalta.
Tuntiaikataulu on paras masiksen selättäjä. Jokainen riemulla tuntiaikatauluja tekevä on elävä todiste siitä. Masiksesta ei tietoakaan.
Yksi hyvä konsti säästyä masiksesta on ajella hyvällä autolla arvostetulle asumisalueelle. Joka kaupungissa on sellainen. Asiallisessa talossa asuva voi nauttia elämästään upeassa puutarhassaan kesällä. Talvella voi asua kakkosasunnossa etelämpänä. Eteläinen kakkosasunto on paras lääke masikseen. Jos ei sellaista ole onnistunut hankkimaan on laiska. Eli toisin sanoen masennus on täysin itse aiheutettu juttu.
- vielä kuvioissa
Luonnossa, metsässä sopiva liikkuminen on minulla jotenkin vielä auttanut,
yksinkin siellä liikkuen, mielekkäästi. Että ei pysty kelaamaan mielessään
samaan aikaan kovin paljoa mitään mielelle huonoja juttuja, joutuu keskittymään
siihen liikkumiseen siellä. Eli se ei ole pelkästään se liikunta, vaan miten ja
missä, siitä se on kiinni myös, ehkä. - Ratkaiseva tekijä
Ei niin, koska asenne on väärä.
- Niinpä...
Ja tiedät tämän koska?
- mahti
Koska hän luulee tietävänsä asioita mahtipontisesti
- Piste ja pamaus
Masennus ei ole vienyt. Sillä se vie jokaisen, joka antaa sille luvan. Minä en anna.
- tetetete
Miehille ainakin hyötyä rääkätä kroppaansa. Saa testosteronit liikkeelle = enemmän jaksamista, parempi mieliala jne.
- joo just
"Saa testosteronit liikkeelle = enemmän jaksamista, parempi mieliala jne. "
Hormooneja ja steroideja vaan naamaan niin kaikki on onnellisempia Tyyppi joka murrosiästä asti potee toistuvia masennuskausia, oikeammin päiviä ei koskaan välttämättä pääse oireiluistaan
Samalla tyypillä myös ahdistusta, unihäiriöitä, ihmisuhdeongelmia ym. Kuitenkin koko henk. koht. haitoille on ominaista miten itse näihin asennoituu.
Jos kroppaansa viallistakin, harjoittaa fyysisesti toimivaksi, myös psyyke voi paremmin. Tuo kaikki vaatii pitkäjänteisyyttä, ei vain vuosien, vaan elämänikäistä itsehoitoa.
Joillakin auttaa hyvä lääkitys. Itsellä ei toiminut. Kun saatoin elää 'piilopirtissäni' välittämättä juuri hittoikaan mitä minusta kylällä puhutaan.
Tähän on luullakseni hyvät perusteet; kouluttamaton as-henkilö usein eristetään pois omia haavojaan nuolemaan.
Onnekseni löysin netistä reikimeditaatio harrastuksen. Sen pihvi on aivojen vireystilan muuntunut tila harjoituksen aikana.
Rentoutunut mielentila alkaa käsittelemään usein välittömästi ympäristön taholta tulleita 'pataansaamisia'.
Tämä estää psyyken lopullisen nitkahtamisen, koska sitä edes pyritään huoltamaan suht säännöllisesti.
Patologisen syvästä depressio'kohtauksesta' on jo vuosia. Varsinkin fundamentalisti-uskovaisista reikimeditaatio on suoraan belsebuubin tallista lähtöisin.
Talvet ovat rankkoja 'kalottialueen' ylityksiä. Kesästäkään ei osaa nauttia kun tietää, että 5 kk päästä pimeän ja kylmän aika on tulossa.
- risukasajaaurinko
Itse olen sairastanut vakavaa toistuvaa masennusta (välillä psykoottisia vaiheita) jo 7 vuotta. Voin sanoa, että liikunta ei kyllä auta pahimmassa vaiheessa yhtään. Ei edes univaikeuksiin.
Lenkkeilin koiran kanssa ja ilman, jumppasin kotona, mut eipä se olo siitä paremmaksi muuttunut.
Sitä kun on oikein ahdistunut (pala kurkussa, säikky, epätodellinen olo, puristus rintakehällä) en voi sanoa hyötyneeni liikunnasta yhtään. Lähinnä ahdisti vain enemmän liikkua ulkona ihmisten ilmoilla.
Nyt kun lääkitys on kohdillaan (lopultakin) ja uusi parisuhde kukoistaa, nauttii elämästä ja ulkoilusta aivan uusin silmin. Mut tiedän, et jos jotain todella kurjaa tapahtuu, hajoan aika helposti. Stressinsietokyky kun ei ole parhaasta päästä.
Tärkeintä masentuneelle olisi mielestäni vertaistuki ja läheisten ihmisten tuki. Yksikin tärkeä ystävä voi auttaa jo paljon.
Voimia kaikille masentuneille! Kyllä se aurinko risukasaankin joskus paistaa, uskokaa pois! (t. 6 itsetuhoyritystä takana ja viimeiset reilut puoli vuotta valoisampaa aikaa)- Paistinpannu.
"Kyllä se aurinko risukasaankin joskus paistaa, uskokaa pois!"
Ei paista. - Ratkaiseva tekijä
Paistinpannu. kirjoitti:
"Kyllä se aurinko risukasaankin joskus paistaa, uskokaa pois!"
Ei paista.Jos ei, niin asenne on väärä.
- oleitseaktiivinen
Satuin lukaiseen täältä kommentteja.
Yksilöllistä, ikään,elämänkokemuksiin ja depression syihin liittyvää auttaako liikunta vai eikö auta.
Itseäni ovat yli 30 vuoden aikana vakavan ja lievempiä toistuvia masennusjaksoja sairastaneena auttaneet parhaiten tässä järjestyksessä: Ystävät/vertaistuki, psykoterapia (pitkä,kaikkiaan yli 10v.Terapeuteilla vähintään ET koulutus mieluumminVET, mitä koulutetumpi sen parempi)Lääkkeet(psykiatri lääkärinä ja samoin mitä koulutetumpi sen parempi)Liikunta auttaa itselläni kivasti nyt vaihdevuosioireisiin ja mielialaan. Sairalomalla(masennus) on aikaa nyt "lusmuilla" punttisalilla parikin tuntia päivässä(teen vain liikkeitä jotka itsestä tuntuu hyviltä), mutta täältä tullaan työelämä ja kaikki muukin hieno mitä elämään sisältyy. - 893003
Masennus ei parane pelkästään lepäämällä. Jos on 24 h/vrk sängyn oma niin tarvitaan toki ensin lääkitystä ja terapeuttista keskustelua, jotta voisi aktivoitua. Kun kaikista akuutein tila on ohitettu, tekeminen antaa muuta ajateltavaa kuin mielessä pyörivät kielteiset ajatukset, ehkä onnistumisen ja aikaansaamisen kokemuksia, mikä nostaa hiljalleen mielialaa. Myönteinen kierre voi alkaa. Riittävä lepo on toki tärkeää.
Itse sairastan toistuvaa vaikeaa masennusta, jossa pahimmillaan psykoottisuutta. Erinäisiä sairaalajaksoja on ollut ja kaikilla jaksoilla olen liikkunut, kun ei ole pahin tila ollut päällä . Ja tosi paha pitää olla, ettei yhtään voi liikkua. Olen kyllä saanut apua liikunnasta, vaikka se sairautta poistakaan. Se liikkeelle lähteminen ei aina ole mukavaa mutta silti voi lähteä ja olo voi hiukan parantua. Pienikin helpotus on parempi kuin ei mikään. Tokihan tämä on yksilöllistä ja kaikki eivät saa liikunnasta mielihyvää. Sitten pitää kokeilla jotain muuta tekemistä. - jklädsafjä
Kyseessä on vain yksi tutkimus, joten siitä ei kannata vetää mitään liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Monien tutkimusten mukaan liikunta ensinnäkin suojaa masennukselta ja on jossain tutkimuksessa havaittu yhtä tehokkaaksi lääkkeeksi kuin masennuslääke sertraliini ja liikunta yhdessä. Käypä hoito -suosituksessa liikuntaa pidetään melko vaikuttavana hoitona, vaikka mikään ihmekeino sekään ei tietenkään ole. Pitää olla motivoitunut liikkumaan. Jos on esimerkiksi ylipainoinen ja kärsii masennuksesta siksi, koska ei pidä kehonkuvastaan, niin voi olla, että liikunta ei aiheuta miellyttäviä ajatuksia. Riippuu siis masennuksen syystäkin, miten hyvin liikunta tehoaa masennukseen ja miten motivoitunut ihminen on liikkumaan. Itse nautin nimenomaan raskaasta liikunnasta, ei minuakaan mikään kävelylenkki välttämättä kamalasti piristä, vaikka se jossain määrin auttaakin. Myös tutkitusti mitä raskaampaa ja toistuvampaa liikunta on, sitä sitä enemmän se vähentää depressio-oireita. Liikunta vähentää veren kortisolipitoisuutta ja suurentaa endorfiinien ja monoamiinien pitoisuuksia, mikä luonnollisesti voi suojata masennukselta:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075#R149. - Anonyymi
Jos ihminen on masentunut jostakin tietystä syystä, jota ei ole mahdollista hoitaa pois mielestä, niin masennus ei lopu. Siihen ei lääkkeet auta. Rauhoittavat lievittävät hiukan.
- Anonyymi
Ei pelkkä liikunta autakaan. Hyvinvoinnista huolehtiminen on kokonaisuus asioita.
- Anonyymi
Voitin taas tietokoneen. Vituttaako tietokone:D Haista vittu ja kuole pois. hahahahahhahahaha
- Anonyymi
Kyllä auttaa, joten voit saman tien tappaa itsesi, kun kirjoitat tuollaistaa paskaa.
- Anonyymi
Hyvä korona ja VEnäjä. Tappakaa ihan saatanasti ihmisiä
- Anonyymi
Korona tappaa teidät kaikki minuutin päästä.
Sanoma - Anonyymi
Ime munaa tietokone, sä oot ihan vvitun paska pelaaja, mä nussin sun muijaas tänään, vituttaako.
- Anonyymi
Atendokoumpo on pedofilli. kannattaa varoa.
- Anonyymi
vituttaako homotietokone voitin taas. Sun muijas häpee sua
- Anonyymi
Ime munaa tietokone, sun muijas pillu tuntuu hyvältä, muttei niin hyvältä kuin mun.
- Anonyymi
Voi voi tietokone vituttaako hävitä mestarille koko ajan. Syö pääs ja tapa itsesi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496215Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6412562Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721046Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551040- 64934
- 66897
- 228854