Tietääkö joku paikkakunnan muutosasioista?
Asun tällä hetkellä aviomieheni kanssa kunnassa, jossa minä käyn koulua ja hän työskentelee. Olemme muuttamassa viereiseen kuntaan (maalle) asumaan syksyllä ja käymme sieltä töissä & koulussa täällä (vartti vain matkaa). Kunta kuitenkin muuttuu ja tämä uusi paikka kuuluu eri sairaanhoitopiiriin. Haluaisin pitää itseni nykyisen kuntani asukkaana, jotta voin saada täältä sitä sairaanhoitoa, jota haluan, ja koska tämä paikkakunta on muutenkin lähempänä kotiani (toiseen sairaalaan on 40 min). Minulla on kroonisia sairauksia ja tarvin paljon hoitoa, joten en haluaisi alkaa muuttaa hoitopalveluja. Olen kuullut, että minun olisi mahdollista säilyttää kirjani nykyisessä kaupungissani. Onko näin? Minulla olisi mahdollisuus esim ilmoittaa asuvani appivanhemmillani täällä. Miten se hoidetaan silloin? Miten muuttoilmoitukset tehdään? Vaikuttaako se johonkin? Miten saan postini uuteen kotiini?
Kiitos, jos voitte auttaa!
Kotipaikkakunnan vaihdos säätöä?
2
165
Vastaukset
- Postin asiakaspalve
Hei " Rouva Lännestä "!
Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta. http://www.vrk.fi/default.aspx?id=82
Tarkempia ohjeita esim. tilapäisen muuton ilmoittamiseen saat paikkakuntasi maistraatista: http://www.maistraatti.fi/fi/maistraatit/
Postin voit kääntää haluamaasi osoitteeseen ilmoittamalla Postille muutosta. Muuton voit ilmoittaa 1 kk muuttopäivää aikaisemmin joko netin kautta http://www.posti.fi/muuttaminen/muuttoposti.html -> Muuttoilmoitus tai puhelimitse p. 0295 535 535 ( ma-pe klo 8-16.15 ). Lomakkeella ilmoitettuna ilmoitus voidaan jättää myös aikaisemmin, lomakkeita saat posteista.
Postin käännön alkaminen ilmoitustavasta riippuen kestää 3-5 arkityöpäivää ilmoituksen jättämisestä, ilmoitus kannattaa siis tehdä noin viikkoa ennen postin käännön aloittamista.
Ystävällisin terveisin
Mirva, Postin asiakaspalvelu
p. 0200 71 000 ma-pe 8-18
www.posti.fi/yhteystiedot - Ensihoitaja
Odota kohta tulee uusi terveydenhuoltolaki jolloin voit valita missä sinut hoidetaan ja ihan sairaanhoitopiiristä johon et kuuluisi voit jatkossa mennä hoidettavaksi. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336364- 355863
- 293284
- 452690
- 342594
- 152258
- 372148
- 161956
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401799En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191747