Olen hankkimassa hybridiä lähinnä koulumatkoihin (n.20 km/pvä), hieman pidempiin lenkkeihin ja kenties kerran pari vuodessa tapahtuviin parin päivän pyöräretkiin.
Budjetti kaikkine lisävarusteineen olisi noin 500-600 e, ja olen kallistumassa jompaan kumpaan Konaan: http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_City/ekauppa/pKODWC/&listpos=3
http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus/ekauppa/pKODWP/&listpos=4
Noissa ei taida paljon muuta eroa olla kuin jarrut: toisessa vannejarrut, toisessa hydrauliset levyjarrut. En ymmärrä noista mitään, joten olisi kiva saada rautalangasta väännettynä noiden eroavaisuudet. :)
Itse en juuri mitään kummoisia huoltotoimenpiteitä osaa tehdä, joten toivoisin pyörän olevan harvoin/(helposti) huollettava.
Vannejarrut vs. hydrauliset levyjarrut
33
3223
Vastaukset
- kokeilemalla selviää
itselläni on vuoden vanha Kona Dew plus, jolla olen polkenut reilu 1000km ilman mitää ongelmia. Ainakin itse pidän pyörästä kovasti. Poljen sillä usein töihin (20 km/pvä) Sekä olen tehnyt sillä jokusen kerran 50- 100km lenkkejä.
Levyjarrut pitää tosi hyvin menemättä kovin herkästi lukkoon, joten kaupungissa tosi hyvät. Sen enempää en osaa jarrujen eroista kertoa, mutta oli sulla millanen pyörä tahansa niin samalla tavalla niitä kaikkia pitää huoltaa säännöllissti, Rasvata ketjut, lisätä ilmaa renkaisiin ym.
Jos et itse osaa niin vie se pyöräkorjaamolle vaikka kerran vuodessa, niin pysyy hyvässä kunnossa, eikä jätä matkalle. - 37män
Jos ajelet täällä Kotosuomen teillä ja turuilla. niin on ihan sama kummat jarrut pyörässäsi on.
Jos sensijaan menet ajelemaan alueelle, jossa alamäkien pituus saattaa olla monia kilometrejä ja jatkuvat jarrutukset siis myös, niin levyjarrujen hyvät ominaisuudet tulevat esiin.
Kysymys on jarrujen kuumenemisesta ja samalla myös jarrutehon häipymisestä. Se häipyminen on paljon suurempi vaanetta puristavissa jarruissa, kuin levyjarruissa.- Pomppukeppi
Jos ajaa paljon kurakelillä, myöhään syksyllä yms. likaisella ja märällä kelillä, levyjarrut ovat paremmat. Ne eivät likaannu yhtä helposti kuin vannejarrut eivätkä kuluta vannetta. Jos taas ajat vain lähinnä hyvällä säällä, voit hyvin ottaa vannejarrut jotka ovat helpommin maallikon huollettavissa.
Levyjarrut ovat kyllä tätä päivää pyörissä joten ei niitä kannata turhaan pelätä. - HiPo
Pomppukeppi kirjoitti:
Jos ajaa paljon kurakelillä, myöhään syksyllä yms. likaisella ja märällä kelillä, levyjarrut ovat paremmat. Ne eivät likaannu yhtä helposti kuin vannejarrut eivätkä kuluta vannetta. Jos taas ajat vain lähinnä hyvällä säällä, voit hyvin ottaa vannejarrut jotka ovat helpommin maallikon huollettavissa.
Levyjarrut ovat kyllä tätä päivää pyörissä joten ei niitä kannata turhaan pelätä.Komppaan pomppukeppiä. Itse ympärivuotisesti työmatkaa ajavana en vaihtaisi levyjarruja pois mistään hinnasta. Itselläni on mekaaniset, mutta hydrauliset olisi jäätymisen suhteen vielä paremmat.
Jos pääset kokeilemaan vanne ja levyjarruja, kannattaa muistaa, että uutena molemmat ovat hyvin toimiessaan kutakuinkin yhtä hyvät. Levyjarru vain pysyy yhtä hyvänä kelistä riippumatta. Molemmilla toki pärjää, mutta jos helppohoitoisuutta (=pidempi huoltoväli) hakee niin sitten levyjarru. - Alkup. Maantiepyöräi
HiPo kirjoitti:
Komppaan pomppukeppiä. Itse ympärivuotisesti työmatkaa ajavana en vaihtaisi levyjarruja pois mistään hinnasta. Itselläni on mekaaniset, mutta hydrauliset olisi jäätymisen suhteen vielä paremmat.
Jos pääset kokeilemaan vanne ja levyjarruja, kannattaa muistaa, että uutena molemmat ovat hyvin toimiessaan kutakuinkin yhtä hyvät. Levyjarru vain pysyy yhtä hyvänä kelistä riippumatta. Molemmilla toki pärjää, mutta jos helppohoitoisuutta (=pidempi huoltoväli) hakee niin sitten levyjarru.Toisaalta vannejarru on helpompi huoltaa, kun huoltotarvetta ilmenee. Joten molemmilla on puolensa.
Tuossa hintaluokassa kannattaa sitten jättää vaihteet pois. Kelvollista vaihdepyörää et saa alle tonnilla.
Myös nuo hybrideinä myytävät viritykset kannattaa kiertää kaukaa. Katso cyclocrossareita ja 29":jä. Itselläni on tuollaisessa käytössä Spessun Tricross Single. Mallia ei enää saa, mutta esimerkiksi Evansilla on ollut vastaavia.
- täystollo
Jeps, kiitos vastauksista. Mietin vielä asiaa, en oikein tiedä kannattaako kuitenkaan yli satasta laittaa "parempiin" jarruihin, kun muutenhan nuo pyörät ovat kai oikeastaan samanlaiset...
Olisi vielä kysymys oikeasta koosta, kun minulla ei ole mahdollisuutta päästä noita pyöriä kokeilemaan. Eli olen nainen, pituutta n. 177 cm ja jalan sisämitta n. 81 cm. Tutkailin tätä kokotalulukkoa: http://www.bikeshop.fi/Kokotaulukko-6.html
Oletettavasti Konan hybridien koko 53 olisi siis minulle sopiva? 56 taitaa olla jo liian iso...?- vannejarru
Vannejarrun vannetta kuluttava vaikutus on tosiasia, mutta lähes ympärivuoden pyöräillen eri keleissä vanne kestää kuitenki n. 40-50tkm takana ja edessä vielä pitempään.
- HiPo
Dew plussassa on myös hieman laadukkaammat osat, joten ei se hintaero pelkistä jarruista johdu. Itse en miettisi hetkeäkään kumpaan kallistuisin..;o)
53 olisi varmaan sopiva. Koeajohan sen tietenkin varmistaisi, mutta aina se ei onnistu. Parempi kuitenkin valita kahdesta vaihtoehdosta se pienempi varsinkin kun olet nainen. Perusteluna keskimääräiset raajojen mittasuhde-erot miehillä ja naisilla. - Alkup. Maantiepyöräi
Konan Dew ei sitten ole hybridi, vaan valmistajan luokituksen mukaan amerikan murteella asphalt, mikä tarkoittaa samaa kuin eurooppalaisessa kielenkäytössä fitness. Erona eurooppalaisiin pyöriin on juuri tuossa Dew'ssä, että runko ei ole modattu alunperin maantiepyörästä, vaan cyclocrossarista.
Konalla on myös varsinainen työmatkapyöräksi tarkoitettu malli Honky Tonk. Sen haaste Suomessa on, ettei sekä lokareita että nastoja saa yhtä aikaa. - :-o
vannejarru kirjoitti:
Vannejarrun vannetta kuluttava vaikutus on tosiasia, mutta lähes ympärivuoden pyöräillen eri keleissä vanne kestää kuitenki n. 40-50tkm takana ja edessä vielä pitempään.
Mites tuo noin päin on? Etujarrulla pyörä pysähtyy, takajarrulla avustetaan. Kuinka se takavanne ensin loppuu?
- Anonyymi
vannejarru kirjoitti:
Vannejarrun vannetta kuluttava vaikutus on tosiasia, mutta lähes ympärivuoden pyöräillen eri keleissä vanne kestää kuitenki n. 40-50tkm takana ja edessä vielä pitempään.
Kun laskee vannerasitusta loogisesti niin pieni levyjarru keskiössä pitäisi rasittaa vanteiden pinnoja enemmän kun vannejarru.
- Ja kunto kasvaa
"Tuossa hintaluokassa kannattaa sitten jättää vaihteet pois. Kelvollista vaihdepyörää et saa alle tonnilla."
Nyt tulee semmosta tuubaa että ihan naurattaa : D Toiset harrastaa välineurheilua, minä harrastan pyöräilyä 600€ hybridillä. Kyllä sillä pääsee töihin yhtä hyvin kuin 2000€ maantiepyörällä. Ja vieläpä karvasilla säärillä :D- tonky honk
kannattasko alkup.maantiepyöräilijän "pitää lomaa" pari kuukautta tältä palstalta, meinaan sen verran levottomia alkaa oleen nuo jutut....
- GGHU9
>Konalla on myös varsinainen työmatkapyöräksi
>tarkoitettu malli Honky Tonk.
Kuka täällä kokoajan markkinoi tätä samaa raaseria? Noloa.- Alkup. Maantiepyöräi
Raaseri? Pyörä on optimoitu juuri työmatkapyöräksi ja kaukana kilpapyörästä, minkä jokainen vähääkään polkupyöriä ymmärtävä näkee. Haaste Suomen ilmastossa on, ettei pyörään mahdu yhtä aikaa nastat ja lokarit.
- aamuaurinko paistaa
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Raaseri? Pyörä on optimoitu juuri työmatkapyöräksi ja kaukana kilpapyörästä, minkä jokainen vähääkään polkupyöriä ymmärtävä näkee. Haaste Suomen ilmastossa on, ettei pyörään mahdu yhtä aikaa nastat ja lokarit.
Noloa on. Markkinointi on sitä luokkaa, että ohittaa kevyesti palstan "romukauppiaat" ja "liikenneturhan agentit"
Lomalle!!!!!! - 37män
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Raaseri? Pyörä on optimoitu juuri työmatkapyöräksi ja kaukana kilpapyörästä, minkä jokainen vähääkään polkupyöriä ymmärtävä näkee. Haaste Suomen ilmastossa on, ettei pyörään mahdu yhtä aikaa nastat ja lokarit.
Siis täysin soveltumaton työmatkapyöräksi.
- Alkup. Maantiepyöräi
aamuaurinko paistaa kirjoitti:
Noloa on. Markkinointi on sitä luokkaa, että ohittaa kevyesti palstan "romukauppiaat" ja "liikenneturhan agentit"
Lomalle!!!!!!Kerro kilpaileva, saman hintainen työmatkapyörä (Amerikan murteella fast commuter)? Esimerkiksi TREK'n Portland on Suomessa huonosti saatavissa, alumiinirunkoinen ja kalliimpi. Mietin tuota aika pitkään itse, mutta päädyin lopulta säästämään vielä vähän aikaa ja teetän aikanaan italialaiseen runkoon Campan osilla. Sopivia runkoja saa Helsingistä ainakin Velosportista (OLMO ja Colnago) ja pyorahuolto.com'lta (Milani). Taivanilaisia runkoja on FoxComp'ssa (Salsa) ja Pelagolla.
Kuriositeettina Helkamahan kokeili kepillä jäätä tänä kesänä uudella Kuningaskulkurilla. Kuvissa todella näyttävän näköinen! Yhtään pyörää en ole nähnyt missään. Päättivät sitten kuitenkin tehdä vain yhtä kokoa eikä osavalintojakaan voi pitää kovin onnistuneena. Tuossa olisi tulevaisuutta, kunhan kokojakauma olisi täysi ja osasrjoina voisi olla pari eri hintaista vaihtoehtoa, vaikka 2300 ja Tiagra.
Suomessa hyllytavarana Konan Honky Tonk on ainoa hintaluokassaan. Esimerkiksi brittiläisissä verkkokaupoissa on useita vaihtoehtoja tuolle: Genesis, Fuji jne. tekevät vastaavia. - talvipolkija
37män kirjoitti:
Siis täysin soveltumaton työmatkapyöräksi.
Täsmälleen.
Työmatkapyörään tulee mahtua nastarenkaat JA lokasuojat. Lisäksi renkaan ja lokasuojan väliin tulee jäädä riittävästi rakoa ettei suojalumi estä renkaan pyörimistä.
Lisäksi työmatkapyörässä on hyvä olla tavarateline, johon saa tarvittaessa kiinnitettyä sivulaukut tavaran kuljetuksen helpottamiseksi.
Jos työmatkapyörässä on "käyrät sarvet", olisi hyvä olla myös lisäjarrukahvat yläotteelta vauhdin hidastamista varten.
Nyt kun aamut ja illat alkavat olla hämäriä/pimeitä kannattaa työmatkapyörä varustaa riittävin valoin ja heijastimin, esim. pinnoihin kiinnitettävät heijastimet näkyvät loistavasti ajorataa ylitettäessä. - Joo, siis ei
talvipolkija kirjoitti:
Täsmälleen.
Työmatkapyörään tulee mahtua nastarenkaat JA lokasuojat. Lisäksi renkaan ja lokasuojan väliin tulee jäädä riittävästi rakoa ettei suojalumi estä renkaan pyörimistä.
Lisäksi työmatkapyörässä on hyvä olla tavarateline, johon saa tarvittaessa kiinnitettyä sivulaukut tavaran kuljetuksen helpottamiseksi.
Jos työmatkapyörässä on "käyrät sarvet", olisi hyvä olla myös lisäjarrukahvat yläotteelta vauhdin hidastamista varten.
Nyt kun aamut ja illat alkavat olla hämäriä/pimeitä kannattaa työmatkapyörä varustaa riittävin valoin ja heijastimin, esim. pinnoihin kiinnitettävät heijastimet näkyvät loistavasti ajorataa ylitettäessä.Eli tuo Honky Tonk. Jos haluaa nastat ja lokarit yhtä aikaa, täytyy katsoa cyclocrossareita.
- ernestö
Levyjarrut tekevät tuloaan viimeiseenkin taantumuksen pesäkkeeseen, maantiepyöräilyyn:
http://www.colnago.com/disc-braking/- Alkup. Maantiepyöräi
Levyjarrut tekevät tuloaan varmasti myös maantiepyöriin kunhan tekniikka kehittyy riittävästi. Mm. kuumenemisongelmat tulee kyetä ratkaisemaan ja samoin muotoilu niin, etteivät jarruta aiheuta vaaraa kolareissa.
Painon kanssa ollaan jo ilmeisesti oikeilla luvuilla ja hydraulijarrut yhdistettynä sähkövaihteisiin parantavat varmasti pyörien aerodynamiikkaa.
- 37män
Kyllähän se on tietysti niin, että levyjarrut tulee ja vannejarrut jää unholaan aivan, niin kuin autoissa jäivät rumpujarrut pois, kun levyjarrut kehittyivät riittävästi ja sarjat tulivat riittävän isoiksi ja hinnat tavallisen tallaajan käyttöpeleihin sopisiksi.
Aika näyttää, arvasinko oikein. - ap. täystollo
Hahah, mielenkiinnolla luin näitä vastauksia ja muutenkin palstan hybridi-vastaisuutta. :D Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista!
Jos en olisi köyhä opintotuella ja kesätyötienesteillä elävä opiskelija, niin varmasti hankkisin itselleni tonnin pyörän tai vaikka kaksi eri tarkoituksiin... Mutta kun siihen ei ole mahdollisuutta ja pyörän budjettia pystyn juuri ja juuri venyttämään 600 euroon, niin on tyytyminen hyvään "monikäyttöpyörään". Minulle on aivan samantekevää onko se menopelini sitten nimeltään hybridi vai mikä...
Taidan päätyä tuohon Kona Dew Plussaan, hankin siihen kyllä tavaratelineen ja tietty lokarit ja seisontatuen. Kenties jopa tavaratelineeseen kiinnitettävän laukunkin. :) Pitänee vielä jonkin aikaa tutkailla, josko parempia vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan olisi saatavilla, vielä ei ainakaan ole tullut vastaan mieluisaa. - Kokemusta on
Koulumatkoille ehdottomasti vannejarrut!
Siksi kun kouluissa kateelliset pikkuterroristit rikkovat ja kolhivat muiden pyörät, niin jarrulevy ei tarvitse kummoista vääntöä kun se on jo pilalla...- ap. täystollo
Hmm, omat koulumatkani suuntautuvat yliopistoon, ja uskon ja toivon että ko. oppilaitoksen pihassa pyöräni saisi olla kohtuullisen rauhassa... :)
- Alkup. Maantiepyöräi
ap. täystollo kirjoitti:
Hmm, omat koulumatkani suuntautuvat yliopistoon, ja uskon ja toivon että ko. oppilaitoksen pihassa pyöräni saisi olla kohtuullisen rauhassa... :)
Dew toiminee tuollaisessa käytössä. Osta lukkopolkimet ja kengät saman tien, niin paikat eivät hajoa.
Oikein hakemalla löytyy tähän aikaan kaikenlaista, kuten cyclocrossarikin tuohon hintaan.
http://www.evanscycles.com/products/norco/ccx-3-compact-2012-cyclocross-bike-ec031686
Itse en välttämättä suosittelisi tuota, mutta seuraavaksi halvin Genesis Day One on kiinostava. - Yhteinen...
ap. täystollo kirjoitti:
Hmm, omat koulumatkani suuntautuvat yliopistoon, ja uskon ja toivon että ko. oppilaitoksen pihassa pyöräni saisi olla kohtuullisen rauhassa... :)
Siellä lienee pöllimisen riski suurempi, satsaa lukitukseen.
- Anonyymi
Se on pelkästään polkupyöriin johon on siirtynyt pienempiin levyjarruihin, onhan vannejarrukin tavallaan levyjarru ja siinä vanne toimii jarrulevynä. Autoissa ja moottoripyörissä levyjarrujen koko on kasvanut isommaksi ja isommaksi ja siten jarrutuntuma paremmaksi mutta polkupyörissähän on menty päinvastaisen suuntaan. Ne perustelevat ne polkupyörien levyjarrut siten että likaantuvat vähemmän kun vanteet ja kun on hydrauliset niin jarruteho on voimakkaampaa. Olen tutkinut useampaa levyjarrullista polkupyörää ja tähän mennessä en ole nähnyt niitä hydraulisia paitsi jossain moottoripyöräien hintaisissa polkupyörissä. Olen myös kokeillut levyjarrullista polkupyörää jossa sellainen tyypillinen vaijerilla toimivaa jarrusatula ja se oli niin haukkaavia jarruja ilman tuntumaa , suorastaan hengenvaaralliset jarrut kokeneelle moottoripyörä kuljettajalle. Se että etujarru on kytkinkahvan paikalla vasemmalla kädellä ja takajarru oikealla puolella ei myöskään lisää turvallisuutta. Miksi polkupyörissä on aina alkuperäisenä ne jarrukahvat toisinpäin kun moottoripyörissä ja mopoissa?
- Anonyymi
Taidankin olla sijoittaja. Podetko huonoa omaatuntoa kun riistät työläisiä?
- Anonyymi
"Miksi polkupyörissä on aina alkuperäisenä ne jarrukahvat toisinpäin kun moottoripyörissä ja mopoissa?"
Onhan tuo loogisesti. Etujarru ja etuvaihtaja omalla puolellaan ja takajarru ja takavaihtaja omalla. - Anonyymi
"Se että etujarru on kytkinkahvan paikalla vasemmalla kädellä ja takajarru oikealla puolella ei myöskään lisää turvallisuutta."
Totta. Eräässä polkupyörässä vaihdoin kahvojen paikat itse.
Niille, jotka ihmettelevät, mistä lainauksessa on kyse, niin mopoissa ja moottoripyörissä etujarrua käytetään oikealla kahvalla ja oikealla kädellä, mutta polkupyörissä oikea kahva on liitetty takajarruun. Mopoon tottuneella siis täysin nurinperin, mopoissa ja moottoripyörissä vasemmalla kahvalla käytetään kytkintä.
Myös skoottereissa oikealla kädellä käytetään etujarrua, kytkintä niissä ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se että etujarru on kytkinkahvan paikalla vasemmalla kädellä ja takajarru oikealla puolella ei myöskään lisää turvallisuutta."
Totta. Eräässä polkupyörässä vaihdoin kahvojen paikat itse.
Niille, jotka ihmettelevät, mistä lainauksessa on kyse, niin mopoissa ja moottoripyörissä etujarrua käytetään oikealla kahvalla ja oikealla kädellä, mutta polkupyörissä oikea kahva on liitetty takajarruun. Mopoon tottuneella siis täysin nurinperin, mopoissa ja moottoripyörissä vasemmalla kahvalla käytetään kytkintä.
Myös skoottereissa oikealla kädellä käytetään etujarrua, kytkintä niissä ei ole.Brittiläisen kulttuurin vaikutuspiirissä fillarin jarrutkin ovat toisin päin kuin meillä. Omassa Dawes-retkurissa oikealla etu- ja vasemmalla takajarru.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336344- 345813
- 293274
- 452670
- 342574
- 152238
- 372148
- 161926
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401789En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191737