Sadekesän satoa --- mitä hyvää ja mitä huonoa?
Mikä teki sut onnelliseksi kukkamaita ja kasvipenkkejä myllätessä -- minä olin onnellinen naapurilta keväällä saamistani pikkuorvokin ja ruusupavun siemenistä,
lähtivät hyvään kasvuun ja kukkineet koko kesän.
Vesiheinä joissain penkeissä puolimetristä ja kompostiainesta kertyy sitä mukaa kuin j
jaksaa kitkeä.
Aurinko paistaa tänäänkin.
Puutarhayllätyksiä
23
104
Vastaukset
Jossain tuli kirjoitettua värssy:
”Kiitos sinulle maa, sua möyrinyt paljon olen,
kunhan taas kevät saa, isken kynteni uudestaan.
Olet paljon minulle antanut, paljon vuokses oon tehnyt minäkin,
Rakkautta toisillemme jakaneet olemme.”
Voi harmi, nyt alkavat turpeen puskijat aloitukseen puskea.
Menisivät kompostiin.
tehdääs uusi värssy:
"lähikauppani, kulta oisin sulle, mulla pakastin hyrrää vielä,
Oisko jotakin tallettaa sinulla mulle?
Kylmät sormeni taipuvat Mustikkapussiin,
eikä Porkkana mahdoton ole"
H.Olet sie nyt tyytyväinen, kun turpeen puskijoita ilmestyi aloitukseen?
Mihinkään kompostiin mennä, on meillä parempaakin tekemistä.
Satoa on tullut aika mukavasti, etenkin kesäkurpitsaa lykkää ihan mahottomasti. Niitä joutuu jakelemaan tutuille ja jopa tuntemattomille.
Pelargonit kukkivat komeasti, syysleimut on samoin.
Eikä nuo muutkaan kukkaset huonosti ole voineet. Ei ole juurikaan tarvinnut kastella, ei kasvimaata eikä kukkapenkkejä.
Puuhaa piisaa, niin paljon kuin vain viitsii tehdä.- mitä sielt löytyy..
Keväällä ostettu
kaappiin unohtunut perunapussi itusia kasvatti.
Kaivoin maahan 30 kuoppaa ja multaa päälle.
Kesällä olen lisännyt ruohonleikkuujätettä, lehtisilppua ja kompostimultaa päälle.
Varret on vihreitä ja kukkineet ovat komeasti.
Vesi kielellä oottelen syksyä, saanko kaivaa maasta uusia perunoita, lisäks vähän tilliä, voita ja silliä.
No en sit kauhean ammattitaitoinen viljelijä oo, mutta kehuin itteeni, että yritys hyvä 10. mitä sielt löytyy.. kirjoitti:
Keväällä ostettu
kaappiin unohtunut perunapussi itusia kasvatti.
Kaivoin maahan 30 kuoppaa ja multaa päälle.
Kesällä olen lisännyt ruohonleikkuujätettä, lehtisilppua ja kompostimultaa päälle.
Varret on vihreitä ja kukkineet ovat komeasti.
Vesi kielellä oottelen syksyä, saanko kaivaa maasta uusia perunoita, lisäks vähän tilliä, voita ja silliä.
No en sit kauhean ammattitaitoinen viljelijä oo, mutta kehuin itteeni, että yritys hyvä 10.Niin muuten, unohdin perunat, hurjan isoja löytyy maasta, Timpat ja Asterixit on isompia kuin aikamiehen nyrkki.
Sipulit on kasvaneet tosi hyvin ja persiljaa olen kuivatellut jo melkoisen määrän.
Aina kannattaa kokeilla viljelemistä, ja uusia lajikkeita, mie olen joskus kasvattanut purjoa, maissia ja fenkolia.- meeriamanda
Anceli kirjoitti:
Niin muuten, unohdin perunat, hurjan isoja löytyy maasta, Timpat ja Asterixit on isompia kuin aikamiehen nyrkki.
Sipulit on kasvaneet tosi hyvin ja persiljaa olen kuivatellut jo melkoisen määrän.
Aina kannattaa kokeilla viljelemistä, ja uusia lajikkeita, mie olen joskus kasvattanut purjoa, maissia ja fenkolia.Yhteen kukkapenkkiini ei mikään oikein kotiutunut...myyrän ### söi juuristot, ostin muutaman mansikantaimen ja joku kukkikin , nuoriahan ne vielä ovatkin. Ei ehdi ne harvat raakileet mun suuhuni asti...siilimamma pitää siitä huolen :))
Ei harmita, pitäähän mammankin saada makusia.
Liljakukot ovat pysyneet poissa, joskin raesade teki kukinnoista selvää...se harmitti.
Komeaa kukkaloistoa tarjoo piha vieläkin, ja ei todella ole väsynyt olo kastelusta :D meeriamanda kirjoitti:
Yhteen kukkapenkkiini ei mikään oikein kotiutunut...myyrän ### söi juuristot, ostin muutaman mansikantaimen ja joku kukkikin , nuoriahan ne vielä ovatkin. Ei ehdi ne harvat raakileet mun suuhuni asti...siilimamma pitää siitä huolen :))
Ei harmita, pitäähän mammankin saada makusia.
Liljakukot ovat pysyneet poissa, joskin raesade teki kukinnoista selvää...se harmitti.
Komeaa kukkaloistoa tarjoo piha vieläkin, ja ei todella ole väsynyt olo kastelusta :DMun pitää tehdä Kultatyräkeille uusi penkki, juhannusruusut valtasivat entisen ja tyräkki on tehnyt alkuja kauemmas, pakenee valloittajaa.
Ukonhatut on pitempiä kuin koskaan, ei näköjään kastelu pärjää sateelle.
Vanhat liljat alkavat vasta kukkia, onneksi ei ole liljakukkoja näkynyt moneen vuoteen.- meeriamanda
Anceli kirjoitti:
Mun pitää tehdä Kultatyräkeille uusi penkki, juhannusruusut valtasivat entisen ja tyräkki on tehnyt alkuja kauemmas, pakenee valloittajaa.
Ukonhatut on pitempiä kuin koskaan, ei näköjään kastelu pärjää sateelle.
Vanhat liljat alkavat vasta kukkia, onneksi ei ole liljakukkoja näkynyt moneen vuoteen.Sulla on maata mihin ´levität´ kukkaloistoja, pikkupläntissä on sama kuin palstailussakin...:) - kaikki ei viihdy yhdessä.
Ja kun myyrät , entiset talttahampaat teki selvää jälkeä, en ole enää Viherpeukalosta uusia juurakoita tilannut.
Puutarhalta haimme kukkivia kukkia ennen jussia, ja tulee huomattavasti halvemmaksi. Vaikka eläinrakas olenkin, koen et 100 ekun ostos keväisin noille kiusanhengille on liikaa!
- La g
Hyötyviljelmäni on kovin pieni, mutta hieman kuitenkin ent
stadilainen yrittää viherpeukaloida.
Pieni kasvihuono, jossa tomattia, kurkkua, paprikaa ja salaattia.
Ulkona tilli, retiisiä, kurpitsaa. Ja tietenkin perunaa.
Viime vuonna oli kylvetty siikliä, satoa tuli, mutta olivat
rupisia. Tänä vuonna luotetaan Timoon. Ihan hyviä perunoita on jo tullut.
Nyt vain sitä syksyn loppujytkyä odotellaan...Satoisaa syksyä viherpeukaloille. - kauniita kukkia
Olen hartaasti miettinyt liljojen lisääntymistä.
Päivänlilja kasvattaa kukinnan jälkeen vanhaan kukkapohjaan kuin siemenkodan
ja vihreän töyhdön, onko se uusi kukantaimi, joka lähtee kasvamaan maahanistutettuna?
Ruskoliljan vanhimmat mukulat kukkineeseen varteen ruskeita itusilmuja, mutta myös siemenkotia, semmosia pitkulaisia. Tuleeko niistäkin uusia liljoja?- virva-tuulia***
Ainakin minulla ruskoliljat lisääntyvät mukuloista jakautumalla. Ruskoliljojen varraet menevät kukinnana jlkeen niin huonon näköisiksi että leikkelen ne pois.
Päivänliljoja en ole saanut kukkimaan moneen vuoteen, mikähän lieneekin syynä.
Akilleijat, ritarikannukset, syysasterit ja ukonhatut ovat tänä kesänä ksvaneet erikoisen pitkiksi. Kosteusko lienee syynä?
- ...
Ei ole viljelyksiä.
Maa-artisokka kasvaa hyvin, se on ikäänkuin rikkakasvi. Tässä syksymmällä se kukkii, oikein nätti loppukesän kukka.
Muija nyt hösöttää muka kukkiensa kanssa, aina sellaisia surkean näköisiä kasoja. Mulla enepi hyötykasiosasto. Kun ei ole mahdollisuutta viljellä oikein mitään, enenpi ruukkuhommaa. Chilit ei oikein onnanneet tälle vuodelle, istutin hajamielisyyksinäni liian myöhään, kasvukausi jää liian lyhyeksi. Viinimarjoja tullenee todella paljon, jääneet linnuille, koska puskat mökillä, eikä sinne nyt päässyt taaskaan poimimaan niitä jne.
Mulla mökin olkkarissa pottuviljelmä, talonmies käy aina josku kastelemassa niitä. Aattelin syödä pitkästä aikaa tässä ens kuussa uusia pottuja, omasta maasta :D
Kasveissa ja etenkin kukissa mun mielestä tärkeintä helppohoitoisuus. Hah, meillä kun tahtoo kaktuksetkin kuolla, valikoitunut menestyviä lajeja, voikukka eräs parhaiten menestyvistä.
=DW= Olen tehnyt uutta tilaa uusille ideoille. Poistatin isoja vanhoja koivuja pihapiiristäni. Aurinko ylettyy jo aamuvarhain lämmittämään tulevaa uutta peruna- ja vihannesmaatani.
Jouduin tänään vaaralliseen tilanteeseen, ongelma polveni oli mennä paskaksi, mutta onneksi esikoinen, koka on bodaaja sai ison koivun rungon pidettyä ylhäällä kun kaaduin sen alle. Polvi on vielä hiukka kipeä, mutta eiköhän se tästä.
Poika tuumasi jälkeenpäin, äiti kuinka monta keraa olet pelasatanut minut nyt oli minun vuoroni. Ihana penska kuten veljensä ; )))))- ;))
Pojasta polvi paranee.
Mukava lukea, että sinulla on noin kivat suhteet lapsiisi.
Vilpittömästi. - ...
;)) kirjoitti:
Pojasta polvi paranee.
Vilpittömästi.Totuus.
Nuolevat perintöjä. Kannattaneeko, aika köyhältä vaikuttaa.
=DW= ;)) kirjoitti:
Pojasta polvi paranee.
Vilpittömästi.Ainoa ongelma on, että jos kerron Paavosta tai Pyrystä siis esikoisesta Pyrystä tai kuopuksesta Paavosta, sotken heidät liekö dementia, joten korjaan kuopus on se vahva atleetti, joka pelati minut puun alta ; ))
... kirjoitti:
Totuus.
=DW=Isältään perivät rahaa, minulta rakkautta ja ehkä kesämökkini jos en sitä ennen kuolemaani syö ; )
- ;))
... kirjoitti:
Totuus.
=DW=Voe tokkiisa, sun nakkejais.
Minä olen antanut itseni ymmärtää, että Korppiksella on kaksi tolkkua poikaa, joita äiti rakastaa, ja he häntä.
Mitään suurempaa, niin uskon, ei äiti voi lapsilleen antaa, kuin rakkautensa.
Vaikken itse äiti olekaan. - ;))
korpikirjailija kirjoitti:
Isältään perivät rahaa, minulta rakkautta ja ehkä kesämökkini jos en sitä ennen kuolemaani syö ; )
Apua, nyt naurattaa, ja hätä tulee käteen.
Siis syömisen suhteen.
- stadimökkiläinen
Minun parvekkeeni on kuin sademetsä,kohta peittyy köynnöksin ettei ulos näe.Ruusupapua,krasseja,roikkuvia keijunmekkoja amppeleissa,laatikoissa vaaleanpunaisia pelargoneja,kukkapurkkien juurilla jopa valkosipulin versoja.
Mökkini on etupäässä luonnontilassa,loivassa kivikkoisessa pohjoisrinteessä on vaikea kasvattaa mitään,kuokka kolahtaa kiveen joten saniaiset,vuorenkilvet olen yrittänyt pitää aisoissa,tokihan sielläkin on tietenkin seinänpielustat ja ikkunanedustat maisemoitu amppeleilla,keijunmekkoa,kanariankrassi ja tavallista krassia.
Kivet on sammaloituneet suloisesti,siellä välissä on polkuja ja ympärillä paljon rehevää kasvustoa,kivistä huolimatta.Siis puskassa ollaan.
Kurkut kasvaa laatikossa,samoin basilika,ruohosipuli ja tilli.
Ja kasteluvesi on kannettava vesipisteestä,joten sadetta toivotaan ; ) Kasvillisuusraportti pihaltani:
Männyt, kuuset ja raidat kasvaneet kuin ennenkin paitsi suurin mänty kuollut pystyyn. Kaadettava pätkinä latvasta alkaen, ei sovi kaatumaan mihinkään päin. Saataa vähän maksaa...
Mustikkaa sain pihalta kaksi täyttä ämpärillistä (Luomua!). Kalliilla kauan sitten ostetut mustikkapensaat eivät vieläkään ole kuolleet ihan kokonaan, saati edes kukkineet. Kahdesta kalliilla ostetusta makeapihlajasta toinen teki kukat, mutta pudotti ne, tavalliset pihlajat eivät taaskaan edes kukkineet. 20 v viljelemäni punaviinimarjapuska teki toiseksi suurimman sadon: noin 14 marjaa. Marja-aroniat, tyrnit, mustaselja kuolleet. Pirunkepit kuolleet melkein kaikki. Kolmea tammea olen 20 v kasvattanut, ovat nyt noin 25 cm korkuisia. Yhtä vanhoista, siemenistä kasvatetut vaahterat suurimmillaan noin 3-4 metrisiä.
Kauan (yli 20 v) sitten hautasin maahan 32 hevoskastanjan siementä. Kolme iti, nyt on yksi elossa ja korkeus reilu metri.
Näin meillä.- ...
Koivu.
Piti lissämäni auheesta. Jokainen haluaa istuttaa puun. Vähän sama asia kuin, että jokainen haluaa rakentaa talon.
Itellä jäi talo rakentamatta, mutta puita olen istutellut mökille. Hah, ennätys kai oli kun sain halavalla tuijia. Istutun 20 kappaletta, silleen komeasti riviin. Joopa, neljä jäi eloon, jotain parimetrisiä nyt.
Kun myrsky kaatoi kuuset, istutin koivuja tilalle. Joopajoo, yks elossa, sellainen kekshaarainen rötjäke, todella ruma. Pottupelto sentään kasvanut komeaa koivua luonnon menetelmällä, ne komeita tukkeja jo, koivikko aina ilo silmälle. Mulla sellainen tsägä, mulla rauduskoivua, se ei lahoa.
Jotain vuisi sitten melkein itketti, kun piti tilata sähkölaitos kaatamaan yks ikivanha koivu, se kun oli pahasti sähkölangan vieressä ja oksat roikkuin piuhan päällä. En voinut ite olla kattomassa kun se kaadettiin, veetutti niin paljon. noh, onpahan kerrankin isoa runkoa rakenteluhommiin.
Ja pakko mainitä. Olen ollut istuttamassa puuta Karjalaan, venäjäläisen kaverin mökin pihaan. Se on jo iso puu. Pitäis oikeastaan joskus käydä katsomassa.
Niettä mä en oikein ymmärrä kukkia, hyötykasvit ja puut on mun syräntä lähellä.
=DW= - 1943
Mielestäni puutarhani kukat ovat kukkineet erittäin runsaasti tänä kesänä. Yksi alppiruusu kukki komeammin kuin koskaan, samoin idänunikot. Marhanliljat ja varjoliljat ynnä ruskoliljat jatkoivat ketjua. Ruusut kukkivat osittain vieläkin. Harmaamalvikit lopettelevat kukintaansa, samoin suopayrtit. Loppukesästä loistoa antavat krassit, kehä- ja kosmoskukat. Hyötykasveja on muutama papu, satoa ei ole vielä tullut. Omenapuussa on kolmea lajiketta. Åkerö ei kukkinut lainkaan, Valkea kuulas pudotti omenat ennen aikojaan, Heta kypsynee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967251Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695254Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1092607- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831726Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311480