Vanhustenhoito ja yksinäisyys

sivusta seurannut

Miksi jatkuvasti puhutaan vanhusten kotihoidosta? Ajatellaanko onko se niin ihanaa kun vanhus ei pääse kotoaan mihinkään eikä tapaa muita ihmisiä, kodinhoitaja käy 1-2kertaa vk, terveydenhoitaja ehkä 1pv kumpikin viipyy 15-30min kerta. vuorokaudessa on 24 tuntia. Muuta ihmis kontaktia ei ole. Jatkuvasti sanotaan että vanhukset haluavat asua kotonaan. ONkohan se ihan niin,minä vähän epäilen. Sopiihan se niille joka niin haluavat, mutta muitakin mahdollisuuksia pitää olla, niillekin jotka elävät minimi tuloilla. Rahallahan kyllä palveluja saa vaikka mitä mutta kaikilla sitä ei ole.

13

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "sivusta seurannut"

Olen vähän samaa mieltä kanssasi, minä kun olen yksinäistä vanhusta seurannut hänen loppuunsa saakka.
      Suurinpiirtein kaikki hänen elämänaikaiset ystävänsä, kaverinsa, kaatuivat kuopanpohjalle ennen häntä. Ja niin tuli hänestä "puhelinterroristi".
      Me lapset, ja jotkut sukunsa muut läheiset lapset asuimme kaukana, olimme töissä, joten sinnepäin ei helposti päässyt lähtemään.
      Sen hän ymmärsi hyvin, mutta puhelinvastaajana olisi meidän pitänyt olla päivin, öin.
      Vaikka kysessä olikin äitini, se alkoi joskus rassaamaan, varsinkin kun asiana oli useimmiten yksinäisyys ja vierailujen kaipuu.
      Emme oikein tienneet olisiko meidän pitänyt syyllistyä jotenkin, olimmeko me syyllistettyjä?
      En vieläkään osaa siihen suhtautua oikein, tuskin koskaan osaankaan sitä ymmärtää.
      Ja kuitenkin oli hänelle varattu paikka vanhainkodissa yli kuusi vuotta.
      Vaan ei hän halunnut.
      Nämä asiat eivät ole ainutlaatuisia, koko ajan ne lisääntyvät, kunnes isot ikäluokat ovat kuolleet ja uudet ikäluokat tulevat vanhoiksi, mutta silloinhan he kaikki ovat eläneet jo koko ikänsä lähekkäin, kaupungeissa. Kaupunki-"vanhainkodissa"

Saas nähdä, kuinka pitkä itsesääli- ja valitusvirsiketju aloituksestasi tulee.

H.

• vaaliteema, hah

Minunkin äitini vastusti vanhainkotia henkeen ja vereen. Hän ei enää pystynyt liikkumaan kuin rollaattorilla lyhyitä matkoja hänellä oli toinen lonkka leikattu ja toinen leikkaus odotti. Sydämessä oli vikaa myös. Vähän ennen kuolemaansa hän jo tajusi, että ei hän tule kotona toimeen, vaikka siivooja hänellä kävikin. Myös ruoka hänelle tuotiin. Sitten alkoi mennä sellaiseksi silläkin paikkakunnalla, että ei hänelle keretty mitään ruokaa tuomaan. Minä asuin 300 km päässä, mutta poikani asui samalla paikkakunnalla. Joskus äitini soitti pojalleni, että hänellä ei ole ruokaa, eikä hän pääse kauppaan kun ei pysty liikkumaan niin pitkälle. Siivoojia ei tullut viikkokausiin. Alkoivat säästää vanhusten kuluissa. Silloin äitini kypsyi vanhustentaloon. Ei vain enää kerennyt kun kuolema korjasi. Poikani muuten soitti siitä ruuasta ja haukkui heidät pahanpäiväisesti. Sen jälkeen kyllä ruoka tuotiin säännöllisesti. Eikä äiti niitä suinkaan ilmaiseksi saanut, palvelusta piti maksaa. Poikani ja hänen vaimonsa ovat ja olivat töissä, eivät he jatkuvasti pystyneet äidistäni huolehtimaan. Kävivät tietysti hyvin useasti. En usko tuosta kiistellystä vanhustenhoitolaista olevan mitään muuta hyötyä, kun se, että saavat vanhukset nopeammin tapettua. Vaaalien jälkeen kukaan ei enää muista koko asiasta mitään, mutta kaikki kynnelle kykenevät vanhukset saadaan äänestämään ja sitten pettymään!

• vaaliteema, hah kirjoitti:

Minunkin äitini vastusti vanhainkotia henkeen ja vereen. Hän ei enää pystynyt liikkumaan kuin rollaattorilla lyhyitä matkoja hänellä oli toinen lonkka leikattu ja toinen leikkaus odotti. Sydämessä oli vikaa myös. Vähän ennen kuolemaansa hän jo tajusi, että ei hän tule kotona toimeen, vaikka siivooja hänellä kävikin. Myös ruoka hänelle tuotiin. Sitten alkoi mennä sellaiseksi silläkin paikkakunnalla, että ei hänelle keretty mitään ruokaa tuomaan. Minä asuin 300 km päässä, mutta poikani asui samalla paikkakunnalla. Joskus äitini soitti pojalleni, että hänellä ei ole ruokaa, eikä hän pääse kauppaan kun ei pysty liikkumaan niin pitkälle. Siivoojia ei tullut viikkokausiin. Alkoivat säästää vanhusten kuluissa. Silloin äitini kypsyi vanhustentaloon. Ei vain enää kerennyt kun kuolema korjasi. Poikani muuten soitti siitä ruuasta ja haukkui heidät pahanpäiväisesti. Sen jälkeen kyllä ruoka tuotiin säännöllisesti. Eikä äiti niitä suinkaan ilmaiseksi saanut, palvelusta piti maksaa. Poikani ja hänen vaimonsa ovat ja olivat töissä, eivät he jatkuvasti pystyneet äidistäni huolehtimaan. Kävivät tietysti hyvin useasti. En usko tuosta kiistellystä vanhustenhoitolaista olevan mitään muuta hyötyä, kun se, että saavat vanhukset nopeammin tapettua. Vaaalien jälkeen kukaan ei enää muista koko asiasta mitään, mutta kaikki kynnelle kykenevät vanhukset saadaan äänestämään ja sitten pettymään!

"vaaliteema, hah"

Kappas vaan.
        En uskonut että tästä voisi syntyä vaali-valitusketjukin.
        Mutta kaikkihan on sallittua, likaista taistelua taidetaan nähdä meilläkin, kuten kommenttisi antaa ounastella.

H.

• ..........

Taitaa olla ajatus ennemminkin anteeksipyytävien, huonolla omallatunnolla varustettujen omaisten?
      Kannattaa kokeilla laitoselämää, näkee, kannattaako sinne pyrkiä.

• "..."

"Saas nähdä, kuinka pitkä itsesääli"

Hyvin luit minua ja hyvin matkit.

H.

• .....
        hunksz kirjoitti:

"..."

"Saas nähdä, kuinka pitkä itsesääli"

Hyvin luit minua ja hyvin matkit.

H.

Omatkin aivonin toimivat.

• ..... kirjoitti:

Omatkin aivonin toimivat.

"..."

Minähän huomasin sen, ihan kiitinkin.
        H.

• edelleen sivusta ,,,
        hunksz kirjoitti:

"..."

Minähän huomasin sen, ihan kiitinkin.
        H.

Eikö asiallisesta asiasta voida keskustella ilman toisten nälvimistä. Me kaikki vanhenemme siitä ei pääse mihinkään niin sinäkin hu,,,,,. asia on ehkä joskus ajankohtainen sinullekin.

• edelleen sivusta ,,, kirjoitti:

Eikö asiallisesta asiasta voida keskustella ilman toisten nälvimistä. Me kaikki vanhenemme siitä ei pääse mihinkään niin sinäkin hu,,,,,. asia on ehkä joskus ajankohtainen sinullekin.

"edelleen sivusta ,,,"

Kuten täällä aikaisemmin kuvattiinkin, vanhuus ei tule yksin.
        Kärttyisyys muuttaa muotoaan.
        Meiltä hipeiltäkin on Vietnamin sota muuttanut muotoaan.
        Nykynuorisomme taistelee vain vapaasta rahoituksesta, koska heiltä on vanhempien elätys katoamassa, meiltähän ei kadonnut.
        Siihen suuntaan suuntaamme me vanhat hipitkin.

Vithu! heti tänne ilmaista lääkettä, ja kunnon kamaa sitten.
        Raha rauhoittaisi, vieläkin.

Ja, kaikki nälviminen minulta ei ole senlaista kun saatat kuvitella.

H.

• 1945

Mutta mehän 60 ollaan kohta vanhoja. Ainakin minun vanhemmat ja useimmat muut läheiset edellisen sukupolven ihmiset on jo kuopattu. Nyt on meidän oma aika ajatella noita asioita.
      En minäkään ymmärrä miksi vanhukset haluaa asua yksin kotona, kotiavun varasssa. Mutta ehkä se sitten omalla kohdalla tulee sama jääräpäisyys, ei mihinkaan vanhainkotiin, vaan tutussa ympäristössä vaikka yksin ja kituuttaen.
      Olen jo suunnitellut niin, että muutan nyt jo OK-talosta kerrostaloon ja vähennän tavaran paljoutta. Sitten kun ja jos tulee oikein raihnaiseksi toivon että minulla vielä on rohkeutta lähteä hoivakotiin. Jos tällainen mahdollisuus sitten on mahdollista.

• Minä olen jo muuttamassa OKT:sta kerrostaloon. Olen muuttanut jo 5,5 vuotta. Roinaa on kuskattu paikasta toiseen ja kaatopaikallekin. Parempaa olen yrittänyt myydä, samoin OKT:a, vaan ei mene kaupaksi millään hinnalla. Pakko kai asua kahdessa paikassa joitten väli on 630 km... Kirjani jos muuttaisin kerrostalopaikkakunnalle, joutuisin maksamaan OKT:sta kolminkertaista kiinteistöveroa, valisti verotoimiston virkailija minua.
        Ei vähentänyt eläkkeelle pääsy työn määrää, pikemminkin päinvastoin. Valmista tosin tulee hitaammin.

• ...........

Vierailen usein hoivakodissa,
      näky on kamala,
      ei tee mieli ikinä itse joutua sinne, mieeluummin kuolen kotiin ,

kaasukammio loistohotellin muodossa olisi hyvä ratkaisu meille miljoonalle jäteongelmalle, tietenki seki pitää olla vapaaehtoista elämän viimeinen lomailu.

vai pitääkö matkusta sveitsiin, se jää nähtäväksi.

• ,

Käy useammassa kuin yhdessä.
        Ehkäpä näkysi paranisi.

Epäilen, tosin, ettet käy yhdessäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      296
      7251
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      69
      5254
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      146
      3367
    4. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      109
      2607
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      162
      2469
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1920
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      183
      1726
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1578
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1554
    10. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      31
      1480
    Aihe