Kysyisin onko kajakin pohjan muodolla mitään vaikutusta kajakin nopeuteen.
Itsellä on jotain poly... en muista mitä muovia oleva muovikajakki, jossa on liki tasainen pohja.
Olen suunnittelemassa kajakin sisälle kehikkoa jolla pakoittaisin pohjan v-muotoon. Sen tiedän, että kajakki muuttuu tuolloin kiikkerämmäksi mutta kysyisin lisääntyykö kajakin "vauhti" yhtään ed. toimilla.
Kajakin pohjan muoto
10
2649
Vastaukset
- hande
Tän täytyy olla vitsi...
- prijon
Ei ole vitsi. Sillä sain idean pohjanmuodon muokkaamiseen vertailtuani omaa kajakkiani kilpakajakkiin, jossa oli v-mallinen pohjanmuoto.
- Jakke
prijon kirjoitti:
Ei ole vitsi. Sillä sain idean pohjanmuodon muokkaamiseen vertailtuani omaa kajakkiani kilpakajakkiin, jossa oli v-mallinen pohjanmuoto.
Älä pakota mitään. Se ei onnistu kunnolla.
Kilpakajakki kulkee lujaa ja pohja on pyöreä. Se myös kaatuu allta murtosekunnin jollet ole valppaana, liikkeessä kilpakajakki pysyy kyllä pystyssä kun vaan meloo ja hallitset homman muutenkin. Normaali kajakki on kulmikkaampi ja juuri siksi että se pysyy "itsestään" pystyssä. - Eräwallu
prijon kirjoitti:
Ei ole vitsi. Sillä sain idean pohjanmuodon muokkaamiseen vertailtuani omaa kajakkiani kilpakajakkiin, jossa oli v-mallinen pohjanmuoto.
Jos kerran Mies noin sanoo niin uskottavahan se on.
Kehoittaisin kuitenkin harkitsemaan kaksi kertaa ennen kun alat tuota kajakkiasi pilaamaan.
Totuus kun on se että tuosta tulee 100%:isella varmuudella "metsän elävä jonka nimen ehkä tiedätkin",jos et niin voin kertoa että SUSI. - prijon
Eräwallu kirjoitti:
Jos kerran Mies noin sanoo niin uskottavahan se on.
Kehoittaisin kuitenkin harkitsemaan kaksi kertaa ennen kun alat tuota kajakkiasi pilaamaan.
Totuus kun on se että tuosta tulee 100%:isella varmuudella "metsän elävä jonka nimen ehkä tiedätkin",jos et niin voin kertoa että SUSI.Joo, antaa olla pohjan siinä muodossa kuin sen on valmistaja hyväksi katsonut.
Tosin suurin syy kajakin hitaaseen vauhtiin taitaa löytyä aukkopeitteen reijän sisältä. Eli ei muuta kuin "reenaamaan". - Eräwallu
prijon kirjoitti:
Joo, antaa olla pohjan siinä muodossa kuin sen on valmistaja hyväksi katsonut.
Tosin suurin syy kajakin hitaaseen vauhtiin taitaa löytyä aukkopeitteen reijän sisältä. Eli ei muuta kuin "reenaamaan".En tiedä mistä tuo hidas vauhti johtuu mutta tuo "reenaminen" tuskin on ikinä pahasta.
No totuus kuitenkin on että tuostakin materiaalista valmistetun kajakin ns.jälkimuotoilu ei onnistu ja onkin hyvä että päätit tuosta luopua.
Nyt sinulla on ainakin ehjä ja todennäköisesti toimivakin laite mitä tuon itsemuotoilun jäljiltä ei olisi ollut.
E-Wallu - zoorz
Eräwallu kirjoitti:
En tiedä mistä tuo hidas vauhti johtuu mutta tuo "reenaminen" tuskin on ikinä pahasta.
No totuus kuitenkin on että tuostakin materiaalista valmistetun kajakin ns.jälkimuotoilu ei onnistu ja onkin hyvä että päätit tuosta luopua.
Nyt sinulla on ainakin ehjä ja todennäköisesti toimivakin laite mitä tuon itsemuotoilun jäljiltä ei olisi ollut.
E-WalluKetkähän teistäkin sellaisen pohjanmuutoksen on tehnyt? Saatiin taas yksi innovatiivinen pioneeri polvilleen tylsyyttä tihkuvilla "vain tehdas pystyy tekemään hyvää"-kommenteilla.
Eli mielipiteeni on, että jos saat kajakkisi muuntumaan mieleiseesi muotoon, niin anna mennä vaan. Jos satut epäonnistumaan niin tiedätpähän ainakin eniten pohjanmuutoksista tällä palstalla. - Eräwallu
zoorz kirjoitti:
Ketkähän teistäkin sellaisen pohjanmuutoksen on tehnyt? Saatiin taas yksi innovatiivinen pioneeri polvilleen tylsyyttä tihkuvilla "vain tehdas pystyy tekemään hyvää"-kommenteilla.
Eli mielipiteeni on, että jos saat kajakkisi muuntumaan mieleiseesi muotoon, niin anna mennä vaan. Jos satut epäonnistumaan niin tiedätpähän ainakin eniten pohjanmuutoksista tällä palstalla.Luitko muuten tuon avausviestin ?
Jos luit niin ihmettelen tuota kommenttiasi.
Kukaan ei ilmeisesti sanonut että vain tehdas pystyy tekemään hyvää,vai sanoiko ?
Kyseisen materiaalin käsittely ja varsinkin sen mahdollinen jälkimuotoilu on asia josta on sanottava "että sinä et ymmärrä koko asiasta mitään".
Ei ole tarkoitus loukata sinua mutta tämä on kuitenkin totuus.
Myöskin kehoittaminen jonkun tuotteen pilaamiseen ei ole mielestäni kovinkaan järkevää,kyseisestä materiaalista valmistettuja kanootteja kun ei halpoja ole edes olemassa ja tuon toimenpiteen jälkeen vaurio on peruuttamaton ja taloudellinen menetys suuri.
Toiseksi et pysty arvioimaan ja vielä vähemmän tietämään kuka täällä tietää mitäkin jostain kanootin pohjamuodon muuttamisesta,itse et tuosta kuitenkaan tiedä mitään.
Olen tuolla toisaalla kertonut että "sotiminen" näillä palstoilla ei ole järkevää,olen vieläkin täysin samaa mieltä mutta tuo kommenttisi oli niin törkeä että siihen ei voi kuin vastata samalla mitalla.
Ja lopuksi mitä tulee noihin muutoksiin niin tehty on mutta ei tuohon materiaaliin,sitä kun yksinkertaisesti ei voi tehdä. - zoorz
Eräwallu kirjoitti:
Luitko muuten tuon avausviestin ?
Jos luit niin ihmettelen tuota kommenttiasi.
Kukaan ei ilmeisesti sanonut että vain tehdas pystyy tekemään hyvää,vai sanoiko ?
Kyseisen materiaalin käsittely ja varsinkin sen mahdollinen jälkimuotoilu on asia josta on sanottava "että sinä et ymmärrä koko asiasta mitään".
Ei ole tarkoitus loukata sinua mutta tämä on kuitenkin totuus.
Myöskin kehoittaminen jonkun tuotteen pilaamiseen ei ole mielestäni kovinkaan järkevää,kyseisestä materiaalista valmistettuja kanootteja kun ei halpoja ole edes olemassa ja tuon toimenpiteen jälkeen vaurio on peruuttamaton ja taloudellinen menetys suuri.
Toiseksi et pysty arvioimaan ja vielä vähemmän tietämään kuka täällä tietää mitäkin jostain kanootin pohjamuodon muuttamisesta,itse et tuosta kuitenkaan tiedä mitään.
Olen tuolla toisaalla kertonut että "sotiminen" näillä palstoilla ei ole järkevää,olen vieläkin täysin samaa mieltä mutta tuo kommenttisi oli niin törkeä että siihen ei voi kuin vastata samalla mitalla.
Ja lopuksi mitä tulee noihin muutoksiin niin tehty on mutta ei tuohon materiaaliin,sitä kun yksinkertaisesti ei voi tehdä.No niin. Jatketaan nyt sitten vielä vähän.
Muovikajakkeja on tietääkseni tehty ainakin kahdella eri tekniikalla missä on käytetty polyeteeni-muovia(sandwich ja yksikerroksinen).
Polyeteeni-muovin muokkaus on mahdollista, tosin kajakin ollessa kyseessä se ei varmasti helppoa ole. PE-muovin muokkauslämpötila on jossain 130-140 celsius-asteen tietämillä(mahdollinen esim. maalaus-uunissa).
Jos kajakki on sandwich-rakenteinen tilanne on huomattavasti hankalampi. Onkin todennäköistä, että projektin vaiva/hyöty-suhde jää niin alhaiseksi että itse en ainakaan siihen ryhtyisi.
Eli helpolla ei varmasti tule pääsemään, mutta näkisin, että jos tuollaista asiaa on kyselty niin oltaisiin valmiita menemään muualtakin kuin sieltä mistä aita on matalin.
Niin ja Eräwallulle vielä siitä sotimisesta
...tai no antaa olla.
- aloittelija
miksi pitää saada nopeutta lisää melo voimakkaammilla vedoilla ja tiheämmin tai osta moottorivene jos on kiire. meloessa ei kannata kelloon vilkuilla muuten menee nautinto niin mukavasta hommasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337074- 386474
- 293544
- 453100
- 342744
- 162462
- 372198
- 162086
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481957- 341810