Virka-apua?

jokatapauksessakonna

Kävin aamulla paikallisella poliisiasemalla kysymässä, olisiko mahdollista saada virka-apua tiettyyn tilanteeseen. Paikalla ollut konstaapeli(?) ei osannut vastata, vaan pyysi minua soittamaan xxxxxxx:lle numeroon xxxxxxx.
Olen aamupäivän soitellut kyseisen numeroon vastaajaan ja jättänyt sinne soittopyynnön saamatta vastausta.
Koska virka-avun saaminen on näinkin helppoa niin on kai pakko toimia itse tarvittaessa avunantajana.
Tästä saattaa seurata muutama mustelma vastapuolelle ja tunnettu tosiasia on että sitten ollaan itse oikeudessa.
Voisiko olla lieventävä asianhaara, ettei poliisilta ole saanut virka-apua tilanteessa, johon sitä on pyydetty?
Tapausta en lähde enemmin tarkentamaan, mutta jos jätämme tietyn asian hoitamatta, syyllistymme itse lain kirjaimen noudattamatta jättämiseen.
Otammeko siis vastuun ennemmin omankädenoikeudesta vai sen toimeenpanematta jättämisestä seuraavasta muusta laittomuudesta?

3

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8

Tuota
      Virka-avun antamisesta ei päätä konstaapelitason poliisi. Sinun olisi pitänyt pyytää tapaamista päällystöön kuuluvan poliisin kanssa.
      Virka-avun saaminen ei ole mitenkään helppoa, sillä poliisi selvittää aina, kuuluuko se poliisin tehtäviin. Virka-apu ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.
      Mm. RVA:ssa ja Pakkokeinolaissa on lueteltu ne tapauksen, jolloin ns. itseapu on sallittua.
      Muutoin se on rikos nimeltä omankädenoikeus.

• eienääniinkonna

No, tämä xxxxx lopulta soitti ja sanoi, että ilman muuta tapaus on sellainen, johon saa virka-avun. Eikö konsta olisi voinut suoraan ohjata jonkin isomman herran pakeille, sen sijaan että antoi numeron johon oli ihan turha soitella, mikäli avun tarve olisi ollut kiireellisempi. Tai vaihtoehtoisesti antaa numeron, johon saatetaan vastatakin..

• 8

Tuota
        Eivät ne poliisin ´isommat herrat´ istu huoneessaan valmiina odottelemassa, että jospa joku tulee pyytämään heiltä virka-apua.
        Konstaapelilla oli tietysti tiedossa sen isomman herran puhelinnumero, mutta ei herran agendaa.
        Kiireellisiä tapauksia varten poliisilla on tietysti päivystävät ´isommat herrat´. Mutta paikkakunnasta riippuen, he saattavat olla kaukanakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7034
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6444
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3524
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3060
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2724
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2418
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1957
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe