Koneen pyöritys startilla kun tulpat ovat poissa?

-hoodeepaikkerman-

Voiko niin tehdä vaiko heittääkö bedix-laite aina starttimoottorin hammasrattaan pois paikaltaan? ajattelin seisonta ajan päättyessä laittaa öljyn kiertämään ylös koneeseen ennen varsinaista käynnistystä näin. Starttihan pyörittää konetta aikalailla lujemmin kun ei ole sylinterissä paineita.
Konehan on puolen vuoden seisonnan jälkeen aikalailla "kuiva" yläosista..

12

2821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaa hifistelyä!

      Aivan turhaa hifistelyä! Moottoripyörän moottori kestää sen ensimmäisen tauonjälkeisen käynnistyksen ihan siinä missä autokin. Ei se prätkän moottori ole yhtään sen kummoisempi kuin autonkaan. Molemmat ovat yli satavuotta vanhoja,"huonoja" keksintöjä nykymittapuun mukaan. Kun nyt pidät huolen ettei moottori heti ota täysiä kierroksia niin mitään vahinkoa ei tapahdu vaikkei sitä öljyä kierrätetty olekaan.

      • buffalowb

        Sinä taas olet pelkkä trolli, ei muka vahinkoa tapahdu jos ei öljyä ole kierrätetty ollenkaan. Kyllä muuten tapahtuu vahinkoa.

        AP:lle
        Toki voit pyöritellä konetta startilla ilman tulppia mutta sitten saattaa roiskua öljyä ulos tulppien reijistä. Kovin kauaa ei starttimoottoria pidä pyöritellä. Älä kuitenkaan pyörittele starttia kerralla yli 10sec ettei startin hiilet kulu.


      • Turhaa hifistelyä!
        buffalowb kirjoitti:

        Sinä taas olet pelkkä trolli, ei muka vahinkoa tapahdu jos ei öljyä ole kierrätetty ollenkaan. Kyllä muuten tapahtuu vahinkoa.

        AP:lle
        Toki voit pyöritellä konetta startilla ilman tulppia mutta sitten saattaa roiskua öljyä ulos tulppien reijistä. Kovin kauaa ei starttimoottoria pidä pyöritellä. Älä kuitenkaan pyörittele starttia kerralla yli 10sec ettei startin hiilet kulu.

        Senverran voin sinua valaista että olen harrastanut moottoripyöriä ja niiden rakentelua vuodesta 1991. Tällä hetkellä työnalla on mm. ensikesäksi Sm-tason turbomoottorista kiihdytyskilpuria. Omia pyöriä on ollut kyseisen 21 vuoden aikana 12 kpl enkä yhdessäkään ole moottoria pyörittänyt talviseisonnan jälkeen öljyjä kierrättääkseni. Kun ajattelee pyöränkin moottoria noin teknisesti niin pitäisi ymmärtää että aina kun mootorin käynnistää se käy hetken niin sylinterien kuin nokka-akselinkin näkökulmasta "kuivana". Notkeat öljyt kyllä lähtevät kiertoon välittömästi kun moottori hyrähtää käyntii. Kun lähes jokaisen oman pyörän moottorin olen avannut ei niissä missään ole ollut havaittavissa mitään ylimääräistä kulumista vaikken mitään öljynkierrätys-hifistelyä ole harrastanutkaan. Vain siiloin kun moottori on ollut purettuna tulee sitä pyörittää ilman tulppia hetken ettei esim. uudet laakerit pääse käymään hetkeäkään kuivana. Muuten ja normaalisti ei mitään vahinkoa tapahdu vaikka moottorin käynnistääkin ilman sen kummempia öljynkierrätyksiä jos vaan moottori muuten on terveessä kunnossa. Tosin siitä mitään haittaakaan ole mutta aivan turhaa jumppaa se vaatii. Oletko koskaan kuullut että mp-kaupoissa olisi talven yli myynnissä olleita pyöriä oltaisiin "öljykierrätetty" kun keväällä joku haluaa koeajaa kyseisen pyörän? Sama juttu autokaupoissa. Kyllä ne moottorit räjäytetään käyntiin ihan ilman hifistelyjä eikä ne sen kummempaa vahinkoa ole siitä kärsineet.

        Olen usein miettinyt miksi niin moni kuvittelee moottoripyörän ja sen moottorin olevan jotenkin herkempi hajoamaan kuin auton moottori. Sama pitkälti yli satavuotta vanha peruskonstuktio kyseessä. Silti moni mm. lämmityskäyttää kesäkuumallakin pyörää ennenkuin lähtee sillä ajamaa mutta silti kireillä pakkasilla voidaan autolla lähteä ajamaan töihin ilman mitään lämmityksiä,aina ei edes ole lohkolämppäriä käytössä. Sellaisessa moni ei näe mitään ongelmaa eikä moottorin vahingoittuminen tule mieleenkään! Silti ne autot käy ja kukkuu vuodesta toiseen. Kukin tietysti tekee pyörälleen mitä haluaa se ei minua haittaa mutta aivan turhaa on pyöriä pitää jotenkin heikompina tai herkempinä hajoamaan kuin autoja.

        --" Älä kuitenkaan pyörittele starttia kerralla yli 10sec ettei startin hiilet kulu. "

        Meinaatko ettei ne startin hiilet kulu jos starttia pyörittää vaikka vain pari sekunttia? Alkaako ne kulumaan vasta silloin kun on startattu 10 sekunttia tai pidempään?

        --" ei muka vahinkoa tapahdu jos ei öljyä ole kierrätetty ollenkaan."

        Kyllä se öljy sieltä kiertoon lähtee heti kun moottori lähtee pyörimään. Kyllä se moottori hetken kuivana käy öljynvaihdonkin jälkeen. Vai pyöritätkö silloinkin aina moottoria ilman tulppia kun öljyt olet vaihtanut?


      • ylämaankarja
        buffalowb kirjoitti:

        Sinä taas olet pelkkä trolli, ei muka vahinkoa tapahdu jos ei öljyä ole kierrätetty ollenkaan. Kyllä muuten tapahtuu vahinkoa.

        AP:lle
        Toki voit pyöritellä konetta startilla ilman tulppia mutta sitten saattaa roiskua öljyä ulos tulppien reijistä. Kovin kauaa ei starttimoottoria pidä pyöritellä. Älä kuitenkaan pyörittele starttia kerralla yli 10sec ettei startin hiilet kulu.

        Onhan nää nyt veijareita. Itse olen mp:t ilman talvikäyttelyjä suhauttanu talven jäljiltä tulille ilman hifistelyjä.
        En rakentele turbopyöriä mutta moottoritekniikasta ymmärrän sen verran että jos ilman tulppia startatessa öljyä roiskuu tulpanrei´istä, on yläkerran laakereiden muutaman kierroksen kuivana pyörähtäminen murheista pienin.


      • Ammattimotoristo
        buffalowb kirjoitti:

        Sinä taas olet pelkkä trolli, ei muka vahinkoa tapahdu jos ei öljyä ole kierrätetty ollenkaan. Kyllä muuten tapahtuu vahinkoa.

        AP:lle
        Toki voit pyöritellä konetta startilla ilman tulppia mutta sitten saattaa roiskua öljyä ulos tulppien reijistä. Kovin kauaa ei starttimoottoria pidä pyöritellä. Älä kuitenkaan pyörittele starttia kerralla yli 10sec ettei startin hiilet kulu.

        Minä teen kevään ensikäynnistyksen vasta puristeltuani tuubillisen vaseliiniä prässillä öljykanavaan, pumpun jälkeen.
        Näin voidaan välttää metalli metallia vasten kosketus laakeripinnoilla, kun öljy on talven seisonnan jälkeen valunut öljypohjaan.

        Toinen huomion arvoinen seikka on starttimoottorin käyttö. Ei pidä käyttää kevään ensi startissa.
        Parasta olisi ottaa mäkistartti tai käynnistää mutteripyssyllä kampuran päästä.

        Tulppia ei kannata poistaa, koska vaseliini voitelee ensimmäiset sata kilometriä, kunnes lämpö sulattaa sen öljyn kanssa sekaisin.
        Tulppien poisto vain aiheuttaa räjähdysvaaran kun herkästi syttyvä kaasuseos poistuu avoimesta sylinteristä. Kenties tulpanhattu on lähellä maakontaktia ja iskee kipnän.

        Koska moottori on vaseliinillä kestovoideltu, ei ole pelkoa kiinnileikkaamisesta ja niinpä lämmityskäyttö on turha, Lakikin kieltää pitkän joutokäynnin.
        Vaseliinin ja öljyn emulointi tapahtuu parhaiten ajamalla.
        Niinpä kanavien tukkeutumisen estämiseksi kannattaa käyttää reipasta kaasun käyttöä. Ts moottorin kierrosluku tulee pitää yli 70% huipuutehon lukemista. Tällöin öljynkierto työntää ylimääräisen vaseliinin edellään öljysäiliöön/sumppuun ja se sekoittuu nopeasti.
        Jos pyörässäsi on kunnolline öljynpainemittar huomaat nopeasti kuinka öljyn lämpeneminen ja sekoittuminen pudottaa painetta.

        Muista tarkistaa rengaspaineet!


    • Voi sen näinkin

      Takapyörä ilmaan, tulpat irti, iso vaihde päälle ja sitten takapyörästä pyörittämään. ei anakaan kierrokset nouse korkeiksi.

    • TimoEv

      Startilla voi pyörittää moottoria ihan huoletta. Periaatteessa ongelmaksi tulee akku ja lämpö.
      Akku siksi, että starttiakkua ei ole suunniteltu antamaan pitkiä virtasyklejä, vaan suhteellisen hetkellinen, mutta iso käynnistysvirta. Tietenkin tilanne on toinen kun tulpat on irti eikä puristuspaineita ( vastapaine ) ole. Siis työtä on vähemmän. Mutta silti...
      Starttimoottoria ei myöskään ole suunniteltu pitkään pyöritykseen, se lämpiää melkoisesti pitkässä pyörityksessä. Hiilien kuluminen nyt ei ole mikään murhe.

      Joidenkin pyörien sähkövehkeet on suunniteltu sellaisiksi, että puola saattaa vahingoittua, jos tulpan hattu / tulppa on irti pitkään startatessa tai jos hatun irroittaa moottorin käydessä.

      Kokonaan toinen asia on, että talven jälkeen ei ole tarvetta pyörittää moottoria öljyn kierron takia. Mahdollinen kuivakäynti on niin lyhytaikainen ja vielä kylmällä moottorilla, että siitä ei ole mitään haittaa.

    • Smörjare

      Ei moottoripyörissä ole mitään pendix-laitetta, vaan eräänlainen keskipakoiskytkin joka tarraa kiinni heti kun startti alkaa, ja irroittaa heti kun moottori pyörii kovemmin kuin starttimoottori.
      Joten se ei irroita ollenkaan silloin kun moottori ei lähde käynttiin.
      Käsittääkseni ei ole mitään esteitä kysymälläsi tavalla voidella moottoria. Tosin kevään ensimmäinen starttaaminen yleensä kestää niin kauan että öljypumppu ehtii muutenkin tehdä tehtävänsä.

    • ikiaikaista

      "turhaa hifistelyä" kertoili, että vain jos moottori on ollut purettuna, niin tulee pyörittää, ettei laakerit ole kuivana.
      En siihen muuta sano, kun että sopii ne laakerit öljytä, ennen kokoamista. Samoin kuin stefatkin. Kuka p..kele niitä kuivana edes laittaisikaan...

      • Turhaa hifistelyä!

        >> En siihen muuta sano, kun että sopii ne laakerit öljytä, ennen kokoamista. Samoin kuin stefatkin. Kuka p..kele niitä kuivana edes laittaisikaan...


    • Mua hatuttaa

      Mutta mitenkäs tilanne muuttuu jos ottaa vain tulpanhatut pois ja pyöräyttää starttia hetkisen? tämän tarkoitus siis ettei pärähdä heti kylmiltään/kuiviltaan käyntiin vaan että sa kiertoon hivenen öljyä. Vai onko hatuissa kuitenkin hyvä olla toiset tulpat kiinni starttauksen aikana?

    • Siltanen-T

      Ei se pyörittäminen pahaa tee.. Mutta sytytyksestä riippuen.. Boksilliset sytkät eivät pidä siitä että starttaillaan ilman tulpanhattua.. eli maata on saatava.. ja jos laitat tulpan hattuun ja muualle ottamaan maata. niin ole varovainen.. Ne bensiinikaasut jotka pääsevät tulpanreijästä syttyvät helposti. näin voit polttaa koko pyörän, ja tallin.. En näe siinä mitään tarvetta että pitäisi pyöritellä.. mutta teet kuten itse parhaaksi näet. Mutta jos haluat pyörittää ilman kipinää, niin tee pieni mäkistartti ilman tulppia ja virta poissa päältä. Näin ehkäiset boksin hajoamismahdollisuutta.. Edellyttää että pyörässäsi on sellainen.

      Ystävällisin terveisin: Siltanen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5870
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5373
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3054
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2143
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1666
    Aihe