Voisitteko suositella jotain suomalaisten kirjailijoiden kirjoja jotka on kirjoitettu ennen vuotta 1980. Kirjan tulisi olla sellainen, että 15-vuotias tajuaa sen sen ja ehtii lukea kahdessa viikossa (200-700 sivua). Ja myös sen verran yleinen, että se on mahdollista löytää kirjastosta ilman erillistä varausta. (Varauksilla kun tuppaa kestämään). Voi tietty olla myös harvinaisempi, jos on tosi hyvä.
Suomalaisia kirjoja
6
241
Vastaukset
- ...
Vaikea suositella tietämättä 15-vuotiaan mieltymyksiä.
Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on 1972 julkaistu Arto Paasilinnan Operaatio Finlandia, jonka olen itsekin lukenut teininä. Kirjasta on otettu uusintapainos 1997, ja ainakin Helmet-kirjastoista sitä näyttäisi löytyvän mukavasti.
Ainakin tytöille, tai miksei kaikille historiasta kiinnostuneille, voisin suositella Kaari Utrion varhaistuotantoa. Niistäkin on otettu uusintapainoksia, mutta kirjastoista löytyy ainakin varastoista myös alkuperäisiä. - 3+2
Mika Waltaria voisin suositella. Häneltä löytyy myös ohuempia kirjoja kuin SInuhe.
- Takkutukka*
Samaa ehdottaisin ja Waltarin tuotannosta juuri Sinuhea sen sivumäärästä huolimatta. Mainio ja mukaansatempaava teos kaikenikäisille; vie mukanaan aikamatkalle vieraaseen kulttuuriin olematta nykyaikanakaan mitenkään tympeä tahi pölyine. ! Hauskoja lukuhetkiä, minkä kirjan sitten valitsetkin!
- scarabaeus
Tarkistin että ei yli 700 sivua missään näistä.
Seitsemän veljestä /Aleksis Kivi
Punainen viiva / Ilmari Kianto
Ryysyrannan Jooseppi / Ilmari Kianto
Synkkä yksinpuhelu / Olavi Paavolainen
Tuntematon Sotilas / Väinö Linna
Mannerheimin muistelmat 1 ja 2
Ja tässä listassa on tuo
Synkkä yksinpuhelu, jota oma Isäni suositti minua lukemaan kun olin silloin jotain n. 12-vuotias ja kysyin mitä lukisin. Sanoi minulle, että: ” Jos et mitään muita kirjoja koskaan lue, niin lue ainakin se.” - 4+9
Edelliset ovat kyllä kovin raskaita 15-vuotiaalle.
Entäs Tytti Parras? Vähän rohkeaa, mutta ehkä juuri siksi. - Seppo.Jyrkinen
Kannattaa vilkaista verkkokirjaa "Kalevalan miekkamies". Sen ehtii lukea nopeasti ja 15 vuotias kyllä tajuaa. Löytyy verkosta ilman ajanvarausta. Tosin on kirjoitettu 1980 jälkeen, mutta ei kuitenkaan ole "nykyromaani" vaan peräti vanhanaikainen romaani.
http://www.jyrkinen.fi/kalevala/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1784698Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä382522- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811338
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241271Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321183Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451170Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117877