asumiskustannukset

asossa asuva

Postilaatikkoon oli taas tipahtanut vuosittainen vuokrankorotus tiedote.Asuminen on kallista,siihen pakolliset muut kuukausittain tulevat maksut,niin eipä eläkerahat pesää tee.

Pitäisköhän vihdoinkin ostaa se mummonmökki ja muuttaa sinne,maalle pakoon ja toisaalta pitäisi pysyä palveluiden lähellä kun tulee vanhemmaksi.

Ole nyt hullu viisas. Mitenkäs muilla palstalaisilla?

82

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytyväinen.

Kaikki hyvin!
      Olen asunut hotellissa
      yli kolme vuotta.

• Vakiovuokra

Lienenkö onnekas?

Asun tässä etelä savolaisen kaupungin keskustan matkustajasatamassa sijaitsevassa 47m2:n kaksiossa nyt yhdeksättä vuotta.
      Vuokranantaja on yksityishenkilö.
      Vuokrani on ollut vesimaksuineen alusta alkaen 418€/kk eikä sitä ole edes ehdotettu korotettavaksi.
      Tietenkin samana pysynyt vuokra on vuosien saatossa suhteessa pienentynyt ja siltä osin helpottanut taliudellisesti.

Olen yksin elävä naisihminen.

Vuoranantajaani en ole tavannut kertaakaan emmekä olleet edes puhelinyhteydessä.

Onko tuo aso joku asumisoikeusasunto?

• Kohtuuvuokra

Älä hyvä ihminen mummonmökkiin lähde! Jos vuokra iso mutta eläke pieni, niin eikös tule asumistuki avuksi. Kelasta kai sitä saa hakea.
        Itselläni on asiat hyvin. Vuokra noin 400€/kk ja lääniä 90 m2, siinä yksin asun. Eläkkeestä riittää vielä hyvin kaikkeen välttämättömään ja muuhunkin. Tuppaa jäämään säästöönkin.

• mökkiläinen mummo

"Vakiovuokra"
        Olet todella onnekas. Nähtävästi vuokranantaja pitää sinusta, hoidat asiasi ja olet rauhallinen ja siisti.
        Itse asun yksin 80 neliön osakkeessa. vastike on 270€ vesineen. On oma sauna.
        Sähkö päälle, lisäksi on se mummon mökki, siitäkin on kuluja, pelkkä sähkön perusmaksu on kallis, mökistä ei ole muita kuluja kuin sähkö, vero ja jätemaksu ja aina jotain korjattavaa. Vesi tulee omasta kaivosta.
        Sähkömaksu menee molemmista asunnoista, aika tarkkana on oltava jos ei tee muutoksia asumisjärjestelyissä.
        Tykkään olla näin niin kauan kun jaksan pitää mökkiä kunnossa. Täällä olen nytkin, on lämmintä ja viihtyisää vaikka ulkona on kylmää. Talvella on hyvä kun pääsee osakkeeseen helpolle.

• Puhut paskaa
        Kohtuuvuokra kirjoitti:

Älä hyvä ihminen mummonmökkiin lähde! Jos vuokra iso mutta eläke pieni, niin eikös tule asumistuki avuksi. Kelasta kai sitä saa hakea.
        Itselläni on asiat hyvin. Vuokra noin 400€/kk ja lääniä 90 m2, siinä yksin asun. Eläkkeestä riittää vielä hyvin kaikkeen välttämättömään ja muuhunkin. Tuppaa jäämään säästöönkin.

Haistappa halivilivoo,tuon kokoiseen asuntoon et yksin saa kelasta yhtään mitään, en ole tosin siitä firmasta koskaan hakenut muuta kuin lapsilisän ainoasta lapsestani.

• Normaalisti.....
        Puhut paskaa kirjoitti:

Haistappa halivilivoo,tuon kokoiseen asuntoon et yksin saa kelasta yhtään mitään, en ole tosin siitä firmasta koskaan hakenut muuta kuin lapsilisän ainoasta lapsestani.

Saa asumistukea, vaikka olisi 500 neliön asunto.
        Mutta kun asumistukea saa vain neliöiden mukaan, niin silloin saa maksimissaan 37 - 40 m2 edestä kun asuu yksin. Kaksin se on 47 m2. Loppu menee harakoille.

• itsenäinen nainen

Mielestäni olet onnekas! Vuokra ei ole pahansuuri ja asunto ihan passelin kokoinen yhdelle. Kunpa tuollainen asunto-onni kohtaisi minuakin! Asumisoikeusasuntoa olen
        miettinyt jo pitkään, mutta huolettaa ensinnäkin niiden mahdollinen rauhattomuus kun olen tottunut asumaan pienessä rivitaloyhtiössä. Toinen huolen aihe on, nouseeko niiden vuokra paljon enemmän kuin eläke, missä tulee se maksamisen kipuraja vastaan, kun kaikki muukin kallistuu koko ajan. Pientä asuntoa pääsin kerran katsomaankin, tupakeittiön ja makuusopen käsittävää, oli oma sauna ja suuri parveke, talossa hissi, mutta silti pihanpiiri karu, ei puita ei pensaita pehmentämässä.
        Tulisi puiden huminaa ikävä?

Olisi mukava kuulla miten ihmiset viihtyvät näissä aso-kodeissa? sekä hyviä että huonoja puolia.

• Kohtuuvuokra
        Puhut paskaa kirjoitti:

En ole asumistukea hakenutkaan, enkä sitä saisi hyvän eläkkeen vuoksi.

• Omistusasunto paras
        itsenäinen nainen kirjoitti:

Mielestäni olet onnekas! Vuokra ei ole pahansuuri ja asunto ihan passelin kokoinen yhdelle. Kunpa tuollainen asunto-onni kohtaisi minuakin! Asumisoikeusasuntoa olen
        miettinyt jo pitkään, mutta huolettaa ensinnäkin niiden mahdollinen rauhattomuus kun olen tottunut asumaan pienessä rivitaloyhtiössä. Toinen huolen aihe on, nouseeko niiden vuokra paljon enemmän kuin eläke, missä tulee se maksamisen kipuraja vastaan, kun kaikki muukin kallistuu koko ajan. Pientä asuntoa pääsin kerran katsomaankin, tupakeittiön ja makuusopen käsittävää, oli oma sauna ja suuri parveke, talossa hissi, mutta silti pihanpiiri karu, ei puita ei pensaita pehmentämässä.
        Tulisi puiden huminaa ikävä?

Olisi mukava kuulla miten ihmiset viihtyvät näissä aso-kodeissa? sekä hyviä että huonoja puolia.

Kuka hullu nyt asumisoikeeusasuntoon muuttaisi! Asumisoikeus tarkoittaa että on oikeus asua, siis vuokra-asunto. Ikinä et tule omistamaan siitä milliäkään ja vuokrat senku nousee jatkuvasti.
        Osaomistusasuntokin olis järkevämpi vaihtoeto mutta kyllä kokonaan oma on kaikkein järkevin. Raha ainakin säilyy kun asunnon arvo nousee jatkuvasti ja vastike ei koskaan ole yhtä suurii kuin jotkin asumisoikeusasutojen vuokrat. Ei sen oman asunnon mikään upouusi hehtaarikämppä jossain keskustassa tarvitse olla. Lähiöistä saa ihan kohtuuhintaan kun vain viitsii etsiskellä.

• Vuokralla vaan

Tänään tuli ilmoitus. Kaupungin asunto. Vuokra pysyy ennallaan vaikka taloon on tulossa ilmaiset kaapeli-tv ja nettiyhteys. Hieman hämmästyin.
      75 m2 josta maksan asumistuen jälkeen 360,00 euroa. Aika kova hinta pääkaupunkiseudulla.

Maalla olisi mummonmökki, tyhjänä, pienessä loma käytössä kesäisin. Kalustettu. Mutta sinne on matkaa. Siellä päässä kylä palveluineen on 2 km.Tykkäisin asua pienesti ja askeettisesti. Riittäisi kännykkä ja nettiyhteys.

Pitäisihän sielläkin maksaa lämmitys puut ja sähköt, sekä jotain muita kuluja vuosi tasolla 200 - 300 euroa. Mutta olisihan se halpaa.

Terveyttä riittäisi vielä tehdä lumi- ja puu työt. Kiinteistöt on kunnossa piha saunoineen.

• vuokrankorotus!

Minullakin vuokra pysyy samana ensi vuonna. Pankkitili taitaa muuttua, en vielä ole ihan tarkkaan katsonut, kerkeäähän tuon. Kun kirjeen alussa jotain sellaista mainitaan.
        Olen aina vaihtanut paikkakuntaa halvempaan suuntaan, kun vuokra nousee. Ainakin ensi vuoden voin vielä tässä asua. Olen kyllä netissä tutustunut moneen paikkakuntaan siltä varalta, että käy liian kalliiksi asua tällä paikkakunnalla (pääkaupunkiseutua). Itään päin en lähde, lännestä olen katsellut. Helppoa muuttaa kun asuu vuokralla!

• Vuokralla vaan
        vuokrankorotus! kirjoitti:

Minullakin vuokra pysyy samana ensi vuonna. Pankkitili taitaa muuttua, en vielä ole ihan tarkkaan katsonut, kerkeäähän tuon. Kun kirjeen alussa jotain sellaista mainitaan.
        Olen aina vaihtanut paikkakuntaa halvempaan suuntaan, kun vuokra nousee. Ainakin ensi vuoden voin vielä tässä asua. Olen kyllä netissä tutustunut moneen paikkakuntaan siltä varalta, että käy liian kalliiksi asua tällä paikkakunnalla (pääkaupunkiseutua). Itään päin en lähde, lännestä olen katsellut. Helppoa muuttaa kun asuu vuokralla!

Näin on ollut minullakin läpi elämän.
        Ei ole tarvinnut niitata itseään yksien seinien vangiksi tuijottamaan samaa miljöötä.

Vuokralaisena on ollut helppo tehdä muutoksia elämässä niin työpaikkojen kuin ihmissuhteiden perusteella.

Onhan tuota tullut 'vaellettua' ja kymmeniä kokemuksia rikkaampi:) Ja paljon paljon tuttavuuksia, ystäviä, ihmissuhteita. On ollut kiva tutustua uusiin ihmisiin :)

On voinut vaihtaa ammattejakin usein ja saanut erittäin laajoja, monipuolisia työkokemuksia.

"Pennistä miljoonan alku" henkisessä mielessä on hyvä sanonta.

• pieni vuokra

Vuokra 360€/kk 75 neliömetrin asunnosta pääkaupunkiseudulla on todella VÄHÄN! Itse asiassa se olisi vähän missä hyvänsä.

• 1943
        Vuokralla vaan kirjoitti:

Näin on ollut minullakin läpi elämän.
        Ei ole tarvinnut niitata itseään yksien seinien vangiksi tuijottamaan samaa miljöötä.

Vuokralaisena on ollut helppo tehdä muutoksia elämässä niin työpaikkojen kuin ihmissuhteiden perusteella.

Onhan tuota tullut 'vaellettua' ja kymmeniä kokemuksia rikkaampi:) Ja paljon paljon tuttavuuksia, ystäviä, ihmissuhteita. On ollut kiva tutustua uusiin ihmisiin :)

On voinut vaihtaa ammattejakin usein ja saanut erittäin laajoja, monipuolisia työkokemuksia.

"Pennistä miljoonan alku" henkisessä mielessä on hyvä sanonta.

Ellei minulla olisi ollut tätä rivitalokaksiota mieheni perintönä, olisin lähtenyt maailmaa katselemaan päästyäni eläkkeelle. Varmaan olisi pikkuhiljaa löytynyt edullinen, kiva vuokra-asunto. Vuokralla asumisessa on se hyvä puoli, että voi joustaa tilanteen mukaan. Suomessa arvostetaan mielestäni liikaa ns omistusasumista, jopa arvotetaan ihmisiä sen mukaan asuuko vuokralla vai ns. omassa.Tässä elämäntilanteessa mulle riittää hyvin 60 m2. Omasa ikäluokassa on henkilöitä, jotka ovat myyneet suuren omistusasuntonsa ja muuttaneet pienempään vuokralle. Rahaa jää enemmän vaikkapa matkusteluun.

• Hullut 60 plussat
        pieni vuokra kirjoitti:

Vuokra 360€/kk 75 neliömetrin asunnosta pääkaupunkiseudulla on todella VÄHÄN! Itse asiassa se olisi vähän missä hyvänsä.

No jo on tällä foorumilla paskanjauhajia, onko teillä edes sitä vuokra-asuntoa ?

• Vuokralla vaan
        Hullut 60 plussat kirjoitti:

No jo on tällä foorumilla paskanjauhajia, onko teillä edes sitä vuokra-asuntoa ?

Kyllä vaan on, ja on totta. Saan asumistukea sen verran,
        että itselle jää maksettavaksi noin 360 euroa.

Asunto on 75 m2. Jossain vanhassa paperissa 74,5m2.
        Että ei ole soopaa.

Mutta isohan tämä on, joten pienenpää haen, nyt kun koko alku poppoo on hajonnut maailmalle. Jos löytyisi noin 40 neliötä, siinä saisi koko hyödyn asumistuessa.

Käytännöllisin vaihtoehto olisi se 30 - 40 neliön mummonmökki:)

• Vakiovuokra

Kyllä nyt harmittaa!

Tähän saakka olen ollut tyytyväinen ennen muuttoani remontoituun asuntooni kaapeleineen, ovipuhelimineen extra äänieristyksineen yms.
      Ja vakiona pysyneeseen vuokraani.

Sijainti ydinkeskustassa ja rannassa. Kolme suurta ikkunaa järvelle päin.

Nyt, luettuani laksusasunnoissa pilkkahinnalla majaileviin tulee tunne olosta riiston kohteena.
      Tekisi mieleni aloittaa neuvottelu vuokranantajani kanssa vuokran alentamisesta ja menneiden riistovuosien rahallisesta hyvittämisestä esimerkiksi vuokravapaan vuoden muodossa..

• t.l.

Mun mielestä asuminen on aina ollut kallista. Itsellä menee n. 800 asumiseen ja ensi kesänä vain 180 vesimaksun kanssa, kun laina on maksettu. Eipä sitä paljoakaan jää käyttöön, tosin onhan sitä hyvä harjoitella miten sitten pärjää eläkkeellä eläketulolla.

• asossa asuva

Aso asunnoissa vuokra nousee säännöllisesti joka vuosi.
      Nyt 50 neliön kaksio,vuoden alusta 585 e,siihen kun laskee sähkön,puhelin-ja nettimaksut,huitelee pitkästi yli 600.

Mutta on monta hyvääkin asiaa,rauhallinen talo ja mukavat asukkaat,luonto lähellä.
      Olen myös etsinyt vuokrattavaa mummonmökkiä mistä päin tahansa Suomea,jonne pääsisi vaikka koko kesäksi puuhastelemaan.
      Ostaakaan ei enää viitsis,jaksaako sitä enää monta vuotta vaikka toimelias olenkin,ollut tähän saakka ja monessa mukana.

Asun pääkaupunkiseudulla,muualla olis varmaan halvempaa.

• olen köyhä

olet onnekas

• Köyhä se olen minäkin, mutta ei niin rikasta joka ei väittäisi olevansa köyhä. ;)

• Te onneliset... Minä kolmen asunnon loukussa enkä saa liikoja myydyksi mistään hinnasta... Turhia kuluja ja paljon... Toistaiseksi eläke on vielä riittänyt kun en tuhlaa, mutta kuinka kauan?

• Kaupunkilainen

Mummonmökistä joudut kuitenkin maksamaan kiinteistöveroa ja lisäksi kaikki samat maksut kuin kaupungissakin (sähkö, jäte, tietoliikenne, vakuutukset). Kun vanhenet, et luultavasti jaksa enää pilkkoa puita ja luoda lumia pihaltasi, vaan joudut palkkaamaan siihen jonkun reippaamman. Jos asut kaukana palveluista, tarvitset auton, ja bensan lisäksi joudut maksamaan veroja, katsastusmaksuja ja mahdollisia korjauskuluja.

Sen sijaan OMA asunto kaupungissa tulee halvemmaksi kuin vuokra-asunto, tosin vasta sitten, kun siitä ei ole velkaa. Meillä pienen kaupungin keskustassa kerrostalokaksiosta maksetaan noin 300 euron yhtiövastike, ja se on ainoa asumiskulu.

• Pirre*

Sähkökinkö jo tuossa yhtiövastikkeessa?

• Kaupunkilainen
        Pirre* kirjoitti:

Sähkökinkö jo tuossa yhtiövastikkeessa?

No ei tietenkään, mutta maksaahan se sähkö mökissäkin. Pihanhoito, lämmitys ja jätemaksut sisältyvät yhtiövastikkeeseen, omakotitalossa niistä joutuu maksamaan erikseen (vaikka itse pihan hoitaisikin, siihen tarvittavat koneet ja laitteet maksavat ja tarvitsevat polttoainetta ja säilytystilaa).

Otin vain muutaman esimerkin, kun joillakin tuntuu olevan se käsitys, että jos ei makseta vuokraa tai yhtiövastiketta, asuminen on ilmaista.

• Pirre*
        Kaupunkilainen kirjoitti:

No ei tietenkään, mutta maksaahan se sähkö mökissäkin. Pihanhoito, lämmitys ja jätemaksut sisältyvät yhtiövastikkeeseen, omakotitalossa niistä joutuu maksamaan erikseen (vaikka itse pihan hoitaisikin, siihen tarvittavat koneet ja laitteet maksavat ja tarvitsevat polttoainetta ja säilytystilaa).

Otin vain muutaman esimerkin, kun joillakin tuntuu olevan se käsitys, että jos ei makseta vuokraa tai yhtiövastiketta, asuminen on ilmaista.

Ei ole luuloja, miulla ainakaan, - ihmettelin vain kaksion suurta yhtiövastiketta, mutta voihan kaksioita olla suuriakin, ja kalliilla paikalla..

Meillä on melk. puolet pienempi yhtiovastike 66.5 neliön osakkeessa..sillä vaan ..tuota 300 euroa.

• Kaupunkilainen
        Pirre* kirjoitti:

Ei ole luuloja, miulla ainakaan, - ihmettelin vain kaksion suurta yhtiövastiketta, mutta voihan kaksioita olla suuriakin, ja kalliilla paikalla..

Meillä on melk. puolet pienempi yhtiovastike 66.5 neliön osakkeessa..sillä vaan ..tuota 300 euroa.

Teillä on sitten raha-asiansa hyvin hoitanut taloyhtiö, ei velkoja eikä isoja remontteja lähimenneisyydessä.

Sijainti vaikuttaa myös. Missä päin Suomea asut?

Meidän kaksiomme on pieni, alle 60 neliötä, mutta asumme aivan kaupungin keskustassa, puiston laidalla järven rannassa. Tällä alueella asunnot ovat kalliimpia kuin vaikkapa kilometrin päässä, yhtä lailla keskustassa olevat. Kaupunki on Uudellamaalla.

• Pirre*

Teillä on sitten raha-asiansa hyvin hoitanut taloyhtiö, ei velkoja eikä isoja remontteja lähimenneisyydessä.

Meidän kaksiomme on pieni, alle 60 neliötä, mutta asumme aivan kaupungin keskustassa, puiston laidalla järven rannassa. Tällä alueella asunnot ovat kalliimpia kuin vaikkapa kilometrin päässä, yhtä lailla keskustassa olevat. Kaupunki on Uudellamaalla.

Pienen kaupungin keskustassa itärajalla, - talo on vain kuusi vuotta vanha ja remonttitarvetta ei vielä ole ollut, vaikka kaupunki onkin järven rannalla, se ei näy asuntoomme, oisikin luksusta :)

• Kaupunkilainen
        Pirre* kirjoitti:

Pienen kaupungin keskustassa itärajalla, - talo on vain kuusi vuotta vanha ja remonttitarvetta ei vielä ole ollut, vaikka kaupunki onkin järven rannalla, se ei näy asuntoomme, oisikin luksusta :)

Etäisyys pääkaupunkiseudusta selittää yhtiövastikkeen eron. Kaikki on täälläpäin kalliimpaa, työkustannukset ja tarvikkeet, joten taloyhtiöllä on kulujakin enemmän kuin muualla Suomessa.

Meillä on muun muassa autopaikat katoksessa melkein joka asunnolle, se voi vähän vaikuttaa vastikkeeseen. Talo on myös jo sen ikäinen, että korjauksia tarvitaan. Seuraavaksi on tulossa ikkunaremontti. Tontti on onneksi oma - edellisessä asunnossa oltiin kaupungin vuokratontilla, ja se vasta viheliäistä oli, kun ei koskaan tiennyt, milloin se nousee ja minkä verran. Tuntui, että kaupungilla oli täydellinen mielivalta muuttaa vuokria miten ja milloin sattuu.

• 000000000p

78,5 neliötä pikkukaupungissa. Vastike 260€kk sähkö.
        Minusta teillä on kallis vastike. Sijinti ei vaikuta vastikkeeseen.

• Kaupunkilainen
        000000000p kirjoitti:

78,5 neliötä pikkukaupungissa. Vastike 260€kk sähkö.
        Minusta teillä on kallis vastike. Sijinti ei vaikuta vastikkeeseen.

Ai ei vaì? Katsopa Tilastokeskuksen tilastosta asunto-osakeyhtiön kuluista, miten kulut vaihtelevat eri puolilla Suomea:

http://193.166.171.75/Dialog/Saveshow.asp

Pk-seudulla kustannukset ovat kaksinkertaiset muuhun Suomeen verrattuna, ja milläs ne kulut katettaisiin, jollei yhtiövastikkeilla? Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa väittää mitä sattuu.

• Kaupunkilainen

Ai ei vaì? Katsopa Tilastokeskuksen tilastosta asunto-osakeyhtiön kuluista, miten kulut vaihtelevat eri puolilla Suomea:

http://193.166.171.75/Dialog/Saveshow.asp

Pk-seudulla kustannukset ovat kaksinkertaiset muuhun Suomeen verrattuna, ja milläs ne kulut katettaisiin, jollei yhtiövastikkeilla? Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa väittää mitä sattuu.

Linkki ei näköjään toimi. Tässä olennainen, kerrostalokiinteistön hoitokulut yhteensä, senttiä neliöltä eri alueilla vuonna 2011:

KIINTEISTÖJEN HOITOKULUT YHTEENSÄ
        Pk.-seutu 511
        Muu Suomi 382

Etelä-Suomi 451
        Länsi-Suomi 362
        Itä-Suomi 389
        Pohjois-Suomi 352

Eivät ne pk-seudun kustannukset nyt ihan kaksinkertaiset ole, mutta huomattavasti suuremmat kuitenkin. Mitä kauemmas Helsingistä mennään, sitä pienemmillä kustannuksilla selvitään.

• Pirre*

Etäisyys pääkaupunkiseudusta selittää yhtiövastikkeen eron. Kaikki on täälläpäin kalliimpaa, työkustannukset ja tarvikkeet, joten taloyhtiöllä on kulujakin enemmän kuin muualla Suomessa.

Meillä on muun muassa autopaikat katoksessa melkein joka asunnolle, se voi vähän vaikuttaa vastikkeeseen. Talo on myös jo sen ikäinen, että korjauksia tarvitaan. Seuraavaksi on tulossa ikkunaremontti. Tontti on onneksi oma - edellisessä asunnossa oltiin kaupungin vuokratontilla, ja se vasta viheliäistä oli, kun ei koskaan tiennyt, milloin se nousee ja minkä verran. Tuntui, että kaupungilla oli täydellinen mielivalta muuttaa vuokria miten ja milloin sattuu.

Näissäkin, kahdessa talossa, on autokatokset heillä jotka on sen halunneet silloin rakennusvaiheessa varata, - onneksi mekin saatiin se entiseltä omistajalta ostaa.

Nämäkin talot ovat omalla tontilla, eikä tarvita pelätä kunnan talouden korjaus päätöksiä..

Remontteja täälläpäin tehään 70 -luvulla rakennetuissa taloissa, ja niistä taloista onkin ollut osakkeita myynnissä.

Yksi kai kalleimpia remontteja on talojen siirtäminen kaukolämpöön, sekä putkistojen, ikkunoitten ja parvekkeitten uusimiset, ja yleensä nämä talot on vielä tasakattoisia, niistäkin on kuulemma aiheutunut ongelmia..

On täällä nyt ennakkomyynnissä uusiakin kerrostaloja, en tiedä sitten miten ne on menneet kaupaksi, hinnakkaita vaan näkyvät olevan..

• Pirre* kirjoitti:

Mulla on 60 neliöö ja yhtiövastike on 190 eukkoo.

• Kaupunkilainen
        StresslessCaptaiN kirjoitti:

Mulla on 60 neliöö ja yhtiövastike on 190 eukkoo.

Itse asiassa tuohon mainitsemaani noin 300 euroon sisältyy vesimaksu ja autopaikka, eli varsinainen yhtiövastike jää jonnekin 250 euron tietämiin. Se vastaa aika tarkkaan Etelä-Suomen keskimääräistä tasoa

Yhtiö ei ole erityisen varakas, vaan on eletty kädestä suuhun. Nyt kerätään yv:ssä etukäteen rahaa julkisivuremonttia varten, ettei jälkikäteen tarvitsisi nostaa vastiketta niin paljon.

• Anskuliini

Itse asiassa tuohon mainitsemaani noin 300 euroon sisältyy vesimaksu ja autopaikka, eli varsinainen yhtiövastike jää jonnekin 250 euron tietämiin. Se vastaa aika tarkkaan Etelä-Suomen keskimääräistä tasoa

Yhtiö ei ole erityisen varakas, vaan on eletty kädestä suuhun. Nyt kerätään yv:ssä etukäteen rahaa julkisivuremonttia varten, ettei jälkikäteen tarvitsisi nostaa vastiketta niin paljon.

Mun vastikkeeseen sisältyy autopaikka ja vesimaksut, asuntoyhtiön ei ole tarkoituskaan kerätä varoja, maaseudulla elää vielä talkoohenki ja useimmat työt tehdään porukalla. Aina on joukossa ammattimiehiä joilla pysyy työkalut käsissä.

• Vuokra jopa laski muutaman euron vaikka tulee kaapelit ja nettiyhteydet.

• ...

Miten tuonkin ottaa.

Rivarikämppä tsadissa ja ok-talo pöndellä, suunnalleen tonni kuussa kaikkinensa. Jos muuttais muualle, vuokraa pitäis saada ainakin kolme tonnia kuussa. Pääoman ylläpito kun maksaa rahaa. Halpp. tee kattoremppa asuntoosi, maksaa muuten kiinnostavan summan.

Vuokra-asujat aina narisee, että ne joutuu maksaan asumisestaan, hitto, lumetki luo huoltoyhtiö ja kaapelitelkkari tulee pistokkeesta.

=DW=

• Vuokralla vaan

Niinpä :)))

Onpas pihat puhtaat, tarvitse kuin ikkunasta vilkaista :)

• 20+9

Ei ole rahaa ostaa minkäänlaista taloa, ei mökkiä eikä tölliäkään. Vuokraa maksellaan 620 euroa kuukaudessa ja sähköt päälle. Mies eläkkeellä, minä työtön.

Mielelläni muuttaisin maaseudun rauhaan, mutta ikävä kyllä se ei ole mahdollista.

• hahhaaaahah

Eikö ole varaa? Tuolla ylempänä joku ulisee, ettei saa asuntojaan myydyksi mistään hinnasta. Teeppä hänelle tarjous.

• 21+10

Jos toinen on eläkkeellä ja toinen työtön, niin miksi ihmeellä muuttaminen muualle ei ole mahdollista ????? Menkääs itseenne ja ajatelkaa asiat uusiksi, ettei tartte tällaisia valituksia kuunnella/lukea !

• Joku tietävä, jos niitä on, voisi kertoa mikä ero on asumis-oikeus asunnolla ja omistus-asunnolla.
      Minä asun vuokra-asunnossa, alle viisisataa, sisältäen sähköt, veden, kaasun, surkeakieliset huoltomiehet ja autopaikan lämmitystolpalla.
      Olen, tosin, saanut, "ansainnut" tämän asuntoni määrätynlaisella uskollisuudella, joka ei liity naisiin.

H.

• Oikea Vastaus löytyy

Samanlainen vastaus kuin itse yleensä heität: www.google.fi

• Oikea Vastaus löytyy kirjoitti:

Samanlainen vastaus kuin itse yleensä heität: www.google.fi

"Oikea Vastaus löytyy"

Totta on, kaikki on siellä.
        Minä vain oletin että kirjoittajat ovat sielussaan murheissaan.
        En ole erehtymätön.
        H.

• SAS*

Öljylasku 2000, vesi 250 ja sähkö 800 vuodessa. Lisäksi jätemaksu kiinteistövero ym pieniä menoja.
      Kuukautta kohti se tekee alle 300€. Tämä ok-talossa, liikaa on tilaa kahdelle, mutta edullisinta asumista mielestäni. Vaimo tekee lumityöt, joten ei siinäkään ole ongelmaa.

• ...

Halpa vesi.

Miten jätevesiasiat? meinaan vaan, voip tulla aika kalliiksi aikanaan. Itellä ehdolla muutamia satasia, tai jokunen kymppitonni, riippuu siitä, liitynkö kunnan viemäriin, vai väsäänkö huussin pihan perälle.

=DW=

• ...
        ... kirjoitti:

Halpa vesi.

Miten jätevesiasiat? meinaan vaan, voip tulla aika kalliiksi aikanaan. Itellä ehdolla muutamia satasia, tai jokunen kymppitonni, riippuu siitä, liitynkö kunnan viemäriin, vai väsäänkö huussin pihan perälle.

=DW=

Siis tää huussi on se halpa vaihtoehto. Piirustukset on jo.

=DW=

• ... kirjoitti:

Halpa vesi.

=DW=

"---"

Voisitko vertailla tarkemmin asuntosi ja sinun elämääsi, Aso, Vuokra vai oma?
        60 uskon sinun tietävän.
        Uskon sinun osaavan myöskin huulenheiton.
        Mut ei nyt, jookosta?

H.

• SAS*
        ... kirjoitti:

Halpa vesi.

=DW=

Sinne menee jätevedet kaupungin viemäriin. Jätevesi 2€ kuutio, vesi 1,2€ kuutio.
        Kulutus n.70m³ vuodessa.

• ...
        hunksz kirjoitti:

"---"

Voisitko vertailla tarkemmin asuntosi ja sinun elämääsi, Aso, Vuokra vai oma?
        60 uskon sinun tietävän.
        Uskon sinun osaavan myöskin huulenheiton.
        Mut ei nyt, jookosta?

H.

Puhun omistusasumisesta, loispummivuokralaiset eri aisia Asoineen tai ilman.

=DW=

• ... kirjoitti:

Puhun omistusasumisesta, loispummivuokralaiset eri aisia Asoineen tai ilman.

=DW=

"..."

Avaahan sitten rahapussisi, ja kerro paljonko on vuokrasi, sanotaan 20V. jaksolla.
        H.

• ...
        SAS* kirjoitti:

Sinne menee jätevedet kaupungin viemäriin. Jätevesi 2€ kuutio, vesi 1,2€ kuutio.
        Kulutus n.70m³ vuodessa.

?

Ihminen kuluttaa noin puolikkaan kuution vettä vuorokaudessa. Kenen vessassa käyt pashalla ja kenen suihkussa pesemässä?

Yhtiöstä poistettu vesimittari.

=DW=

• hunksz kirjoitti:

"..."

Avaahan sitten rahapussisi, ja kerro paljonko on vuokrasi, sanotaan 20V. jaksolla.
        H.

Muistaen mitä olet täällä kertonut.
        H.

• SAS*
        ... kirjoitti:

?

Ihminen kuluttaa noin puolikkaan kuution vettä vuorokaudessa. Kenen vessassa käyt pashalla ja kenen suihkussa pesemässä?

Yhtiöstä poistettu vesimittari.

=DW=

Laskennallinen vedenkulutus on 150 litraa henkeä kohti. Meillä se on alempi, koska kaksi aikuista ei kuluta vettä niin paljon kuin lapsiperhe.
        Vesimittari on paikallaan pannuhuoneessa.

• Kuinka sen laskee?
        SAS* kirjoitti:

Laskennallinen vedenkulutus on 150 litraa henkeä kohti. Meillä se on alempi, koska kaksi aikuista ei kuluta vettä niin paljon kuin lapsiperhe.
        Vesimittari on paikallaan pannuhuoneessa.

Vedän vessan 2 x päivässä.
        Keitän 12 - 14 kupillista kahvia päivässä, josta juon alle 10 kupillista.
        Juon vettä 1.5 - 2 litraa päivässä.
        Suihkussa käyn kerran viikossa (taloyhtiön saunassa 2 - 3 kertaa viikossa)

Joten 150 litraa päivässä tai ½ kuutiota vuorokaudessa on utopinen luku.

• SAS*
        Kuinka sen laskee? kirjoitti:

Vedän vessan 2 x päivässä.
        Keitän 12 - 14 kupillista kahvia päivässä, josta juon alle 10 kupillista.
        Juon vettä 1.5 - 2 litraa päivässä.
        Suihkussa käyn kerran viikossa (taloyhtiön saunassa 2 - 3 kertaa viikossa)

Joten 150 litraa päivässä tai ½ kuutiota vuorokaudessa on utopinen luku.

Tämä 150 litraa on tilastollinen keskiarvo. Aika harvoin vedät vessan, jos olet kotona koko päivän. Entä tiskaaminen ja pyykin pesu.

• tavoite 120l
        SAS* kirjoitti:

Tämä 150 litraa on tilastollinen keskiarvo. Aika harvoin vedät vessan, jos olet kotona koko päivän. Entä tiskaaminen ja pyykin pesu.

Juuri noin. Meidän taloyhtiössä veden keskikulutus on tuota 150l/vrk luokkaa. Joissakin on päästy 120l/vrk. Kulutus on kiinni itsekunkin kulutustottomuksista ja terpeesta.

Esim paljon liikkuva/urheileva käy suihkussa useitakin kertoja päivän mittaan. Ylesesti oletetaan että ihminen käy suihkussa 1krt/vrk ja niin pitäisi tehdä jos pitää huolta hygieniastaan ja ajattelee myös miten suojaa petivaatteita likaantumiselta.

Ihosta irtoaa rasvaa, likaa, ihosolukkoa vuodevaatteisiin jne.. vaikka moni luulee et on puhdas kun käy pari kertaa suihkussa viikossa.

Oma kulutukseni ei ole kovin korkea taloudessani, asun yksin, toki vieraatkin (yö)kuluttaa jonkin verran. Pesen pyykit talon koneella vaikka on omakin, astianpesukonetta käytän pari kertaa viikossa. Sitten en ota pitkiä suihkuja ja talon saunassa käyn kerran viikossa, lenkkisaunassa myös kerran/vk.

• Kirkon rotta

Miten lasketaan?

Hoitovastike katto- ja piharemonttien jälkeen 340€/kk sisältäen 74m2 keskustan kolmion, 21m2:n autotallin ja 2:n hengen vesimaksun.

Julkisivu-, viemäri- ja käyttövesiputkiston, n. 50000€ maksoin pois koska muuten yhtiövastike olisi noussut tolkuttomaksi.

Varmaan olisi nuutamakin laskentatapa asumisemme kustannusten selvittämiseksi mutta mitäpä se hyödyttäisi!

• Yllättäviä tuloksia?

Kannattaisiko vertailla kustannuksia, esim. 20-25v. asuntolainen ottamista ja oman samanlaisen asunnon ostamista samasta ympäristössä?

Olen kuullut, että asoasunnot ovat olleet jo kauan likimain saman hintaisia tai jopa kalliimpiakin kuin vuokra-asunnot vapailla markkinoilla. Ainoa etu on kai silloin asunnon varmuus pitemmällä aikavälillä.

Luin juuri uutisen, että asuntojen hinnat nousisivat Suomessa n. 10 % heti eurokriisin lauettua. Olisiko juuri nyt sopivat hetki tarkistaa omia suunnitelmia tai ainakin hankkia tietoa?

• Niin monet haahuilevat, edelleenkin asumisestaan, vaan harvat osaavat kertoa kuukautensa totuuden:

"Koskaan aiemmin eivät niin monet ole olleet niin suuressa kiitollisuudenvelassa niin harvoille.” (WC)

H.

• Oletko lentäjän poika?

• bessie*

Kerrohan nyt sinä ensin, mikä se kuukautesi totuus on, Hunksz?

Seuraavaksi voisit kertoa, miten tuo sitaatti liittyy ihmisten asumiseen?

Yritä kertoa ihan ilman haahuiluja, kiitos.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Oletko lentäjän poika?

"koti-kiusattu"

Minä vähän luulen, että sie tiijät.
        Tiijät paljon enemmän kuin niin monta muuta.

Niin monta elämää ovat lentäjät pelastaneet.
        Tiukemmin pitäneet sauvaansa kuin unelmissaan lentäneet.
        Devalvaatiossa laskeneet, koroillaan maksaneet pilvien reunan.
        He kuolevana hiipivät loukkonsa rauhaan, heitä vieläkin petoina pidetään.

H.

• "bessie*"

Kustannuksista aloitus kertoi.

"Joku tietävä, jos niitä on, voisi kertoa mikä ero on asumis-oikeus asunnolla ja omistus-asunnolla.
      Minä asun vuokra-asunnossa, alle viisisataa, sisältäen sähköt, veden, kaasun, surkeakieliset huoltomiehet ja autopaikan lämmitystolpalla.
      Olen, tosin, saanut, "ansainnut" tämän asuntoni määrätynlaisella uskollisuudella, joka ei liity naisiin"
      Eipä minulla muuta sanottavaa ole.
      H.

• Niinku kuukaudessa.
        H.

• bessie*

Mielenkiintoista.

Huomattavasti alle yleisen tason olevia asumisen kustannuksia ei yleensä pysty ansaitsemaan, ne voi saada jos on niihin oikeutettu. (Keplottelut ja korruptio yms. erikseen.) Kenelle siis olet kiitollinen?

Toivottavasti osaat olla vähän selkokielisempi niiden "surkeakielisten" kanssa.

• bessie* kirjoitti:

Mielenkiintoista.

Huomattavasti alle yleisen tason olevia asumisen kustannuksia ei yleensä pysty ansaitsemaan, ne voi saada jos on niihin oikeutettu. (Keplottelut ja korruptio yms. erikseen.) Kenelle siis olet kiitollinen?

Toivottavasti osaat olla vähän selkokielisempi niiden "surkeakielisten" kanssa.

"bessie*
        Niin paljon on asiaa, joka salaisuudeksi jää, niin paljon on ihmistä monta,
        elämässään onnetonta.
        H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*
        Niin paljon on asiaa, joka salaisuudeksi jää, niin paljon on ihmistä monta,
        elämässään onnetonta.
        H.

Älä ole onneton
        sulla tosihalpa vuokra on!
        Niin monia voinet siitä kiittää,
        tosin vaikeneminenkin riittää!

• Vaihdoin pari vuotta sitten kaupunkikerrostalo-osakkeen pienenpään maaseuturivariin, kaupassa sain velat kuitattua ja pienemmät yhtiövastikkeet.
      Työmatka piteni aika paljon, mutta ei haittaa, kilometrit vähennetään verotuksessa ja 17 kuukauden päästä jään eläkkeelle.
      Kotikunnassani on kaikki tarvittavat palvelut, terveyskeskus, kaupat, apteekki rollaattori matkan päässä. Hautuumaallekkaan ei oo pitkä matka.

• 1943

Siinäpä onkin uusi kriteeri asunnon valinnalle - etäisyys hautausmaalle. Mulla on 5 km. Nämä elävälle tarvittavat palvelut ovat lähempänä. Pikavuoropysäkille, kauppaan ja pankkiin on 1 km, terveyskeskukseen 200 m. Omalle mökille 2 km ja omaan metsään 8 km.

• 1943 kirjoitti:

Siinäpä onkin uusi kriteeri asunnon valinnalle - etäisyys hautausmaalle. Mulla on 5 km. Nämä elävälle tarvittavat palvelut ovat lähempänä. Pikavuoropysäkille, kauppaan ja pankkiin on 1 km, terveyskeskukseen 200 m. Omalle mökille 2 km ja omaan metsään 8 km.

Lähellä nämä elävälle tarkootetut palvelut on mullekkin, en minä rollaattorilla kovin pitkälle pötki, sitten kun siihen joudun turvautumaan.
        Mökille on matkaa niin ettei ilman autoa ja Busteria seleviä.

• asoasukas

Asosta senverran,siinä maksat vuokraa ja pääset kiinni maksamalla 15% asunnon hinnasta,voit vaihtaa asuntoa toisen asolaisen kans,sinulla pitää olla nro,jolla jonotat vapautuvaa asuntoa ja vaihtaessa myös.

Et lennä ulos asunnosta,saat asua niin kauan kuin haluat,myydessäsi saat maksamasi hinnan takaisin indeksikorotuksin ja jos olet parannellut asuntoa jotenkin.

Jos tulee korjattavaa,yhtiö korjaa,mikäli se ei johdu sinusta.Hinnat vaihtelee pääkaupunkiseudulla,riippuen paikasta,rakennusajankohdasta,rakennuttajasta ja onko sauna vai ei.
      Sanoisinko että neliöhinta on n.10e (vuokra)isot asunnot halvempia.

• 2014 uuteen asoon

Asojonot Helsingissä noin 4 vuotta.
        3 vuotta mennyt.

• -------

Isossa omakotitalossa asumme kaksin, menot kaikkinensa n. 200€/kk kiintreistövero.

• Vilusofisesti sanoen

Eikö se ole sama, missä luukussa pieree elämänsä mitan.

Viimeisen pierun tullessa kohdalle, kaikki nollautuu.

• ost5

Juuri äsken tipahti postiluukusta vuokrankorotusilmoitus. Korotus on 21€/kk. Eipä naurata meitä tämäkään, kun toinen on työttömänä ja toinen melko pienellä eläkkeellä.

• olen hullu

En ole korottanut vuokria vuosiin (ei suomessa)

• asua1

Kuka asuu on kustannus.

Kuka omistaa ja hänelle asujat ovat kustannus.

Oli asujien määrä mikä tahansa.

• nollat

Jos asuu yksi tai viisi mitä maksaa?

Kymmenien vuosien kokemus, kysymys on siis taloista ei asunnoista.

• asunto

Siis per/asunto, näin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe