Hissiongelma

ei-kannibalisti

Kuvitteellinen tilanne:
Olet hississä toisen ihmisen kanssa. Yhtäkkiä hissi jumittuu keskelle kahta kerrosta ettekä pääse ulos. On mennyt kaksi päivää eikä apua ole saatu. Ajattelet kannibalismia, eli joko minä tai hän tulee syödyksi. Syöt hänet pelastaaksesi itsesi kuolemalta. Onko tämä rangaistavaa? Eikö tämä ole hätävarjelua? Olet siis hengissä vielä muutaman päivän tekosi jälkeen ennenkuin apu tulee.
Entä jos ennen ruokailuasi toinen henkilö olisi saanut sairaskohtauksen ja kuollut?

3

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rhgsrwtuj

keksi itsellesi oikeasti kehittävämpi harrastus!

• Jahas..

Eipä tulisi kyllä vasta kahden päivän jälkeen mieleen pistää toinen kylmäksi ja syödä... Olette kyllä molemmat hengissä kauemminkin

• lawandorder

Kun laissa sallitaan oikeudettomalta hyökkäykseltä puolustautuminen hätävarjeluna, niin tilanne, jossa on jouduttu hengenvaaraan ilman ulkopuolista hyökkäystä, ei voi olla hätävarjelutilanne.

Tilanteeseen voisi ajatella kuitenkin sovellettavaksi pakkotilasäännöstä.

Sen mukaan, jos oikeudellisesti suojattua etua (tässä ihmishenkeä ja terveyttä) uhkaa välitön ja pakottava vaara, niin vaaran torjumiseksi välttämätön teko on sallittu, jos teko kokonaisuutena on puolustettava.

Asiassa on suoritettava ns. intressivertailu. Saadaanko lain vastaisella teolla suojattua jotakin etua niin, että jotakin toista etua ei samanaikaisesti loukata vakavammin kuin suojattavaa etua.

Ihmiset ovat lain edessä yhdenvertaisia (perustuslaki 6 §). Tästä lähtökohdasta kummankaan hissiin jääneen henki tai terveys ei ole toista tärkeämpi. Intressivertailu ei johdaa siis tulokseen. Toisen surmaaminen selviytyäkseen itse hengissä ei ole siis koskaan pakkotilana sallittu.

Jos toinen kuolee sairauteen ja syöt hänet, et syyllisty rikokseen ko. tilanteessa, koska pakkotila on intressivertailun seurauksena kyseessä. Jo kuolleen "hautarauha" on vähäinen etu hengissä pysymisen rinnalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6109
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5613
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2447
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2188
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2138
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1726
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe