Tuollainen 20 vuotta ulkovarastossa maannut pieni 2T-moottori. Mäntä tietysti ruostunut ja hapettunut sylinteriin aivan kiitettävän hyvin. Yritin ensi liotella CRC:llä ja öljyllä, ei mitään näkyvää vaikutusta. Otin sitten syl.kannen irti ja männän päällä lilluu nyt hyvä kerros naftaa. Saa nähdä auttaako sekään. Kun on alumiinimäntä ja valurautasylinteri, niin se on paha yhdistelmä takertumaan.
Jos jollakulla on parempia menetelmiä tiedossa, niin kerro ihmeessä.
Kiinni ruostunut/hapettunut mäntä
6
2866
Vastaukset
- -CC-
Jos tosiaan hetken lillunut öljyssä, niin sopiva puupalikka mäntää vasten ja vasaralla naputtamaan. Männänrenkaat menee varmasti uusiksi.
- mopedi8
Kerran olen irrottanut 60-luvun Soliferista männän irti vastaavassa tapauksessa sylinteristä joskus 80-luvulla. En enää muista, mitä sinne kaadoin tulpan reiästä. Mahtoiko olla vaan moottoriöljyä ja muutaman vuorokauden annoin olla ja aloin hiljalleen puunuijalla naputtelemaan puutappia männän päällä ja sain männän liikkumaan. Männänrenkaat sitten siihen vaihdoin ja alko kone pelaamaan.
Nyt ajattelisin, että joku kunnon irrottaja männän päälle muutamaksi päiväksi ja öljyä perään ja sitten vaan pikku naputtelua männän päähän, niin vois auttaa. Ja kannattaa varautua ainakin renkaiden vaihtoon ja mahdollisesti männänkin. - Henkiinherätys
Kiitos vastauksista. Olen iloinen sen puolesta, joka on joskus saanut mäntänsä irti. Itsellä se vielä ei ole onnistunut, naputteluista huolimatta. Mutta onhan tässä talvea aikaa :-). Ja jos sen männän uhraa, niin kyllähän se (irroitus) sitten tulee onnistumaan.
- Anna sille lämmintä
Mitä jos sille antaisi vähän lämpöjä? Emäntä ei tykkää jos laitat uuniin, mutta onhan niitä kuumailmapistooleita, tohoja ja sen semmoisia. Lämpö yleensä auttaa kaikkiin jumittuneisiin systemeihin jos niitä vaan muuten pystyy lämmittämään etteivät tuhoudu.
Itellä katkesi prätkästä pakokäyrän pultti sylinteriin. Nysä ei hievahtanutkaan ja sitten muistin tuon homman. En edes uskonut siihen kun kuumailmapuhaltimella en sylinteriä kovin kuumaksi saanut. Mutta pultti lähti lämmenneestä sylinteristä ihan helposti pois. Oiskohan irroitus öljykin tunkeutunut paremmin kierteisiin... - tietäjä
ei tartte vaihtaa mäntää eikä renkaita kuhan katot päittäisvalyksen kohilleen ja hienolla vesihiomapaperilla hiot männänrenkaat tasaiseksi. pytylle sama käsittely. sitte kannattaa kunnon seoksilla ajella ekat ajot varmuuden vuoksi.
Minä joskus kauan sitten kaadoin sylinteriin tulpanreiästä moottoripetroolia joka oli todella hyvää irrotusainetta, mutta sitä ei ole vuosikymmeniin saanut mistään. Päivän tai parin päästä vuoleskelin sopivan paksuisen puutapin, joka kohtuutiukasti sopi tulpanreästä ja napakka isku vasaralla tappiin niin irtosi mäntä. Ehjänä.
Puutulppaan tullut isku aiheutti tasaisen hydraulisen paineiskun koko männän pään pinta-alalle, ei paikallista iskua kuten pelkällä palikalla, mikä olisi saattanut rikkoa männän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315959- 345463
- 293084
- 342464
- 442317
- 372128
- 152108
- 121711
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391696En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687