Tuima kalasoppa vaatii lisää suolaa. Eikö vain? :) Ainakin meillä kaakonkulmalla. Tiedän että tuima ei kaikkialla tarkoita suolatonta/mautonta ja eroja on ainakin itä/länsiakselilla. Mitä tuima ruoka sinusta on, missä päin asustat? Liitätkö tuima-sanan muuhunkin kuin ruokaan?
Tuimaahan tää!
9
302
Vastaukset
- etelä-karjala
Tuima ruoka on suolatonta, totta. Muuten sanasta ei tule mieleen kuin "tuima katse" eli suht vihainen ilme.
- Näin meillä
Meillä suolaton keitto on tuimaa, mutta silti suolakaloissa saattaa olla niin tuima suola, että niitä täytyy ennen syöntiä liottaa vedessä suolan vähentämiseksi.
Ota tuosta nyt selvä. - 4+12
Minun kielitajussani (vaikka karjalaisuus onkin edellisessä sukupolvessa vahvasti läsnä) "tuima" liittyy ensisijaisesti muuhun kuin ruokaan. Voi katsoa tuimasti (vihaisesti/ankarasti), taistelu voi olla tuimaa (ankaraa, kovaa, tiukkaa) jne. Ja juuri tuon taustan kautta minusta on outoa, että nimenomaan suolaton olisi tuimaa.
Voisikohan olla niin, että tässä olisi kyseessä ns. homonyymi, eli samannäköinen/-kuuloinen sana olisi syntynyt kahden aivan erilaisen etymologian kautta? Mitähän mieto/suolaton mahtaa olla venäjäksi? - vahvat mausteet
Kymenlaaksossa tuima ruoka on voimakkaasti maustettu, ei missään nimessä suolatonta!
Tuima katse ilme on vihainen, ankara, kova. - sarana55
tuuli on tuimaa (kovaa ja kylmää) ilme tuima(vihainen) ruoka on tuimaa(suolatonta)
Mulle ruoka on tuimaa jos siinä on liikaa suolaa/mausteita, ja asun savossa savolaisen miehen kanssa ja karjalaisen anopin ruokia paljon syön mutta niillehän tuima on nimenomaan suolatonta :D Pitää vaan muistaa sanoo että on tarpeeks suolaa ettei ne lisää työnnä :D
Nimimerkin 4 12 kanssa oon samaa mieltä että tuima on kaikkea kovaa/ankaraa jne, niin hassusti sopii sitte tuon suolattomuuden kanssa. :) Itekin katon aina tuimasti ;)
Oon siis kotosin tampereelta, oleillu paljon karjalassa aikoinaan ja nyt savoon asettunu.hups kun olikin vähän vanhempi keskustelu :D
- ababababaaaaa
Muolaasta peräisin ollut isöäitini sanoi joskus niin ruoasta. Minulle valkeni myöhemmin, että hän tarkoitti suolatonta.
- tre1
Ainakin Tampereella "tuima ruaka" tarkoittaa tosi tulista ruokaa. (Ruokaa, joka saa vatsan toimimaan ;) )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3401316Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12998
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7891- 71826