Onko täällä muita, joilla mäkilähtö tuottaa talvella aivan suunnaton tuskaa... Kieli keskellä suuta yritän painaa kaasua mahdollisimman vähän, mutta auto ei liiku muuta kuin taakse päin ja lisään kaasua, tuloksena sutivat renkaat. Siinä sitten ihanasti tien tukkeena, kun mihinkää ei pääse, takana jono, valotkin vaihtuivat vihreäksi ja ärh. Itku kurkussa koitan vähän peruutta ja uusi yritys, ei auta. Kaveri hyppää autosta pois ja työntää autoa vähän takaa, niin, että päästään edes vähän liikkumaan ja moottori huutaen, etanavauhtia ylös (onneksi kaveri aina ollut mukana, kun olen jumiutunut). En tiedä johtuuko tämä siitä, etten osaa säännöstellä VIELÄKÄÄN sitä kaasua, vai onko renkaissa jotain vikaa? Kyllä olen yrittänyt harjoitella tuota vain-vähän-kaasua, ja onnistuu todella hyvin suorilla tai pienissä mäissä. Mutta auta armias kun tässä kaupungissa on ainakin neljät mäkilähtö-valot ja niihin jään aina jummaamaan, hävettää oikein itseni puolesta. Kehtaako sitä kaupungissa edes enää ajaa :( No, menen varmaan yöllä harjoittelemaan siihen kyseiseen ylämäkeen mihin tänään jumiuduin, ja toivon, ettei liikennettä ole silloin!
Vinkkejä saa heittää, ja kanssa kokemuksia :)! Taitaa tuo treenaus olla ainut, mutta kun sinne kerran jää jumiin, niin jotenkin kasvattaa itselleen hirveän pelon, eikä uskalla mennä enää kyseisestä kohtaa vaan ottaa mieluummin kiertoreitin :(
Mäkilähtö talvella
30
3419
Vastaukset
- autoilija_
Ah ja unohtui mainita, että autona toimii Mazda 626, farkku, mallia 1999. Jos nyt tiedolla edes on väliä
- htds
Voihan sillä olla väliä. Jos moottorissa ei ole voimaa pienellä nopeudella, niin sitä joutuu kurraamaan. Omassa autossani on reilusti voimaa ja riittää noin 900 1/min liikkeellelähtöön. On tosi helppo lähteä liikkeelle.
- fdgdfgdfgdgdfgd
htds kirjoitti:
Voihan sillä olla väliä. Jos moottorissa ei ole voimaa pienellä nopeudella, niin sitä joutuu kurraamaan. Omassa autossani on reilusti voimaa ja riittää noin 900 1/min liikkeellelähtöön. On tosi helppo lähteä liikkeelle.
Suomenkieli on merkillistä... auton laitto on samaa kuin ostaminen ja kurraaminen on mitä?
Kun pilikkaa spörrää ja kaarnaa niin se alkaa varmaan kortuamaan.
- Vupsukkainen
Jos lähdet liukkaalla liikkeelle moottori huutaen, harjoittelun tarvetta kaasun käytössä tosiaankin on. Lepokitka on suurempi kuin liikekitka ja luistoa pitäisi välttää viimeiseen asti. Liikkeelle siis niin pienillä kierroksilla kuin mahdollista. Jyrkemmässä mäessä käsijarrun käyttö estää taakse lähdön, vaikka kytkimen ja kaasun tasapaino ei sattuisi aivan kohdalleen..
Renkaiden kunnolla on tietenkin iso merkitys. Jos nykyiset renkaasi ovat viime vuosisadan puolelta, niiden vaihtaminen ratkaisee varmaan suurimman osan ongelmistasi.
Harjoittelulla oppii. Ilman muun liikenteen aiheuttamaa stressiä tilanne on muutenkin helpompi.- Mäki
Monessa uudessa autossa on nykyään mäkilähtöavustin
eli jos ei muuten onnistu niin kannattaa vaihtaa uuteen autoon
tai ainakin sellaiseen missä se avustin on
( vaihtamalla ehkä paranee ) - 25000 euron ero
Mäki kirjoitti:
Monessa uudessa autossa on nykyään mäkilähtöavustin
eli jos ei muuten onnistu niin kannattaa vaihtaa uuteen autoon
tai ainakin sellaiseen missä se avustin on
( vaihtamalla ehkä paranee )Totta kyllä, mutta verrattuna tähän autonvaihtoajatukseen muutaman tunnin harjoittelusta saa varsin hyvän palkan.
- autoilija_
Täytyy siis vain yöllä lähteä kokeilemaan. Tuon kässärin voisi ottaa mukaan, sitä en ole kylläkään koskaan kokeillut, mutta eiköhän se auttaisi asiaan, ei ainakana tarvisi tehdä pikaista jalan vaihtoa (ja sitä paniikkia, että auto kerkää menemään sen verran taakse, että kolahtaa toiseen :s). Ja tuo moottori alkaa huutamaan siinä vaiheessa, kun saan auton liikkumaan edes muutaman millin ja siitä "rohkaistuneena" painan lisää kaasua, että ylös pääsisi jotenkin... Äh, inhoan talvikelejä, on se vaikeaa.
- skjnsdfsf
Yksi vaihtoehto on reitinvalinnat jossa pääset kiertämään nuo hankalat paikat.
- Mäki
skjnsdfsf kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on reitinvalinnat jossa pääset kiertämään nuo hankalat paikat.
Jos ei muuten onnistu niin vaihda sellaiseen autoon
jossa on mäkilähtöavustin
eli auto pysyy vähän aikaa paikallaan vaikka et
paina jarrua kun lähdet mäkeä ylös kiipeämään
( vaihtamalla ehkä paranee ) - dghdfghdfgh
Mäki kirjoitti:
Jos ei muuten onnistu niin vaihda sellaiseen autoon
jossa on mäkilähtöavustin
eli auto pysyy vähän aikaa paikallaan vaikka et
paina jarrua kun lähdet mäkeä ylös kiipeämään
( vaihtamalla ehkä paranee )ehkäpä automaattivaihteet hoitaisi tuonkin asian vielä paremmin
- Nolo Sika
Mäki kirjoitti:
Jos ei muuten onnistu niin vaihda sellaiseen autoon
jossa on mäkilähtöavustin
eli auto pysyy vähän aikaa paikallaan vaikka et
paina jarrua kun lähdet mäkeä ylös kiipeämään
( vaihtamalla ehkä paranee )Nimenomaan, mäkilähtöavustimella se pysyy paikallaan MUUTAMIA SEKUNTEJA
Minkä helvetin takia näin, miksei se voisi pystyä esim 30 sekuntia, tai siihen asti, kunnes auto pyrkii eteenpäin - 12+4
Nolo Sika kirjoitti:
Nimenomaan, mäkilähtöavustimella se pysyy paikallaan MUUTAMIA SEKUNTEJA
Minkä helvetin takia näin, miksei se voisi pystyä esim 30 sekuntia, tai siihen asti, kunnes auto pyrkii eteenpäinNo ainakin Volvossa on sähköinen käsijarru joka lähtee automaattisesti pois päältä kun normaaliin tapaan nostat kytkintä ja lähdet liikkeelle - helppoa kuin heinänteko.
- Kelpo maasturi
Vaihda nelivetoiseen autoon, niin alkaa mäkilähtökin sujua.
- naapurin setä
Minkälaiset renkaat sinulla on? DOT-merkintä vaikkapa 1004 tarkoittaa että renkaat alkavat olla liian vanhat. Sekin on huomioitava että halpisrenkaat voivat olla huonoja. Ja kulutuspintaa on hyvä olla vähintään 5 milliä vaikka laillisuusraja on 3 mm.
Ja sitten liikennesilmä, eli älä aja tai pysähdy paikkaan josta et ole varma että pääset pois. Etuvetoisella on helpompaa kuin takavetoisella, eli autolla on väliä.
Itse ajan nastattomilla talvirenkailla ilman ongelmia. Ja kun on jo 40 kehtaa ajaa siten kuin pitää, eli ei tule enää yritettyä liikaa.- naapurin setä
DOT-merkintä renkaan kyljessä 1004 tarkoittaa maaliskuuta 2004, eli kaksi ensimmäistä numeroa on viikko ja kaksi viimeistä on valmistusvuosi.
- .,.,.
Laita renkaat lumelle jään sijaan jos mahdollista, ei se haittaa vaikka meneekin vähän vieressä olevan kaistalle jos se liikkeelle lähtöä auttaa..
- autoilija_
Täytyypä tsekata ne renkaat, ei mitään käsitystä niiden kunnosta (olisi ehkä kannattanut tsekata kun ne vaihdoin... tyhmästä päästä kärsii koko ruumis). Ja välillä tuo pysähtyminen on pakollista (ne liikennevalolliset mäet), yritän kyllä aina hivuuttaa autoa hitaasti, ettei vain tarvitse pysähtyä. Noita reittivalintoja olen kanssa pohtinut, mutta valitettavasti täällä joutuu kiertämään aivan helvetillisiä matkoja (kiertää keskustan), jos ei halua jäädä noihin liikennevaloihin jummaamaan. Ja keskustaan kun yleensä ajelen, niin se onkin sitten mukavaa.
Ja itsellähän ikää vasta 20-vuotta, joten aika tuore kuski olen. Outoa kyllä, ei autokoulussa koskaan mitään kässäri-mäkilähtöä opeteltu, huoh, pitää se kai itse sitten kokeilla. Auton vaihtoa täytyy pohtia, mutta jos tuolla opin ne mäkilähdöt, niin on se muuten ollut ihan hyvä auto. Automaattivaihteet olisi kyllä kivat....- lopenuuuuuupunu
Pari uutta rengasta vetäviin pyöriin, kustannus 200 euroa. Ja sitten harjoittelemaan. Siinä ehkä kustannusefektiivisin ratkaisu. Auton vaihto nyt kuulostaa ihan turhalta hommalta tuon takia.
Lahden keskusta on kieltämättä hyvin motitettu noiden mäkien kanssa, mutta pääseehän sinnekin, kun jaksaa vähän kiertää.
Hämmästyt kun kokeilet mäestä lähtöä käsijarrun kanssa, hakkaa helppoudessa ilman käsijarrua lähtemisen mennen tullen. Ei se kyllä siltikään takaa pitoa renkaisiin, etenkin jos renkaat eivät ole enää ihan vimpanpäälle kunnossa. - naapurin setä
lopenuuuuuupunu kirjoitti:
Pari uutta rengasta vetäviin pyöriin, kustannus 200 euroa. Ja sitten harjoittelemaan. Siinä ehkä kustannusefektiivisin ratkaisu. Auton vaihto nyt kuulostaa ihan turhalta hommalta tuon takia.
Lahden keskusta on kieltämättä hyvin motitettu noiden mäkien kanssa, mutta pääseehän sinnekin, kun jaksaa vähän kiertää.
Hämmästyt kun kokeilet mäestä lähtöä käsijarrun kanssa, hakkaa helppoudessa ilman käsijarrua lähtemisen mennen tullen. Ei se kyllä siltikään takaa pitoa renkaisiin, etenkin jos renkaat eivät ole enää ihan vimpanpäälle kunnossa."Pari uutta rengasta vetäviin pyöriin"
Ei ole kovin turvallinen neuvo. Jos takana on huonot renkaat tarkoittaa se että perä pyrkii kaarteissa luistelemaan. Ne paremmat renkaat kuuluu laittaa taakse vaikka etupyörillä ohjataan, lähdetään liikkeelle ja jarrutetaankin, mutta mieluiten uusii ne kaikki.
Renkaiden käyttöikä on noin 6 vuotta, eli vuodessa menee vajaa satanen kesärenkaisiin ja toinen talvirenkaisiin. Autonvaihdossa hyvät renkaat on etu, eli ei investointi mene hukkaan. Hyvillä renkailla voi jokin kolari jäädä kokematta jolloin rahasaldo jääkin plussan puolelle. - skjdbfksjndkfjsdfsdf
naapurin setä kirjoitti:
"Pari uutta rengasta vetäviin pyöriin"
Ei ole kovin turvallinen neuvo. Jos takana on huonot renkaat tarkoittaa se että perä pyrkii kaarteissa luistelemaan. Ne paremmat renkaat kuuluu laittaa taakse vaikka etupyörillä ohjataan, lähdetään liikkeelle ja jarrutetaankin, mutta mieluiten uusii ne kaikki.
Renkaiden käyttöikä on noin 6 vuotta, eli vuodessa menee vajaa satanen kesärenkaisiin ja toinen talvirenkaisiin. Autonvaihdossa hyvät renkaat on etu, eli ei investointi mene hukkaan. Hyvillä renkailla voi jokin kolari jäädä kokematta jolloin rahasaldo jääkin plussan puolelle.En ihan näe logiikkaa tuossa. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä miten ne renkaat siellä takana muuttuisi vaarallisiksi jos eteen vaihdetaan uudet ja pitävät.
- naapurin setä
skjdbfksjndkfjsdfsdf kirjoitti:
En ihan näe logiikkaa tuossa. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta en ymmärrä miten ne renkaat siellä takana muuttuisi vaarallisiksi jos eteen vaihdetaan uudet ja pitävät.
Silloin kun pito loppuu vain takarenkaista niin perä lähtee luisuun vähän kuin käsijarrukäännöksessä. Auto voi siis tehdä U-käännöksen pyytämättä, tai joutua kylkikolariin. Eturenkaiden osalta tuntee helpommin milloin pito on loppumassa, ja jos jonnekin törmää niin se on turvallisinta tehdä keula edellä.
http://www.turvallisetrenkaat.fi/rengastohtori/turvallisuus/miksi-paremmat-renkaat-asennetaan-taakse
http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/are_two_winter_tyres_enough_fi.html
- llllllllllllllllllll
Kun autona on farkku niin heitä pari hiekkasäkkiä kyytiin. Siinä valojen vaihtumista odotellessa käyt linkasemmassa kummankin renkaan eteen hiekkavanat... ja matka jatkuu.
- jokumuu.
Noiden jo mainittujen renkaiden kunnon tarkistamisen ja mahdollisimman pienillä kierroksillä lähtemisen lisäksi vielä yksi vinkki; Kun olet pysähtymässä liukkaaseen mäkeen, hae auton paikka sivusuunnassa niin että renkaat eivät ole niillä samoilla kohdilla joilla ne suurimmalla osalla autoilijoista ovat. Pito on huonompi siinä kohtaa missä muut liikkeelle yrittävät ovat sutimalla kiillottaneet pinnan liukkaaksi.
Jos autonvaihto on lähiaikoina ajankohtainen voit kiinnittää erityistä huomiota siihen kuinka helppo autolla on lähteä liikkeelle liukkaalla. Automaattivaihteisto ja/tai neliveto tietty auttavat, mutta ihan tavallisissa etu- tai takavetoisissa ja manuaalivaihteisissakin on isoja eroja kaasun ja kytkimen yhteispelin toimivuudessa. Tunnottoman ja terävästi tarraavan kytkimen sekä tunnottoman ja herkän kaasupolkimen kanssa lähdöistä tulee hankalaa, varsinkin jos moottorin vääntö tyhjäkäynnin nurkilla on vielä ohutta. - Sovella vaikka tätä
Tässä aiheesta opetusvideo http://www.youtube.com/watch?v=HwO-i_7E9aE
- autoilija_
Kiitos paljon videosta! Tajusinpa juuri, että olen tehnyt ihan väärin autolla tuon lähdön! Autokoulussa kun diesel-autolla ajoin, niin autohan lähti liikkeelle pelkkää kytkintä nostamalla. No kokeilen tuon oman autoni kanssa sitä ja sammuihin se sitten joka risteykseen, jolloin aloin painaa kaasua vähäsen, nostin kytkimen tuntumaan ja sitten taas lisää kaasua jne. Eli ilmeisesti ensin kytkin tuntumaan, sitten kaasua (aika loogista nyt kun ajettelee). Tosin noissa mäissä mihin jään jumittamaan varmaan kässäri on aika kova sana, pirun liukkaita ja jyrkkiä ovat. Ja renkaiden vaihdon voisi kyllä tehdä. Ja tuosta ajoradan valitsemisesta (siis ei siihen urien kohdille) olen kyllä kuullut, mutta unohtunut sekin tieto sitten! Täytyypä muistaa se ensi kerralla.
- Ei oppi ojaan kaada
Hyvä. Nyt kun periaate on tiedossa, niin kannattaa tosiaankin mennä kokeilemaan käytäntöä hiljaiseen aikaan. Kun ei tarvii hosua, niin ohjeet muistuu paremmin mieleen. Missään nimessä ei kannata vältellä tällaisia vaikeita paikkoja kiertoteillä yms., vaan ne tulee selättää harjoittelulla. Pelko pois ja treenaamaan! ;)
- 12+3
Tämähän on ihme ketju Autot ja liikenne -osastolla, neljä tuntia vanha, 21 vastausta, eikä yhtään viduilua. Hyvä Suomi24:n autoilijat!
- jfsjksdjvdjvdf
Kuten muutkin ovat jo sanoneet, kannattaa ehdottomasti tarkistaa renkaiden kunto.
Vaikka kulutuspintaa ja nastoja olisi vielä jäljellä, renkaat kovettuvat vanhentuessaan ja pito heikkenee siksi, huono pito vaikuttaa myös jarrutusmatkaan.
Toinen oleellisesti vaikuttava asia on se ajolinjan valinta, jos mahdollista niin kannattaa pysähtyä liukkaimman ajouran viereen, lumi pitää paremmin kuin jäinen asfaltti.
Jos kuitenkin käy niin että joudut pysähtymään liukkaimmalle ajouralle, voit etupyörien sutiessa käännellä rattia että pyörät hakeutuisivat pitävämmälle alustalle, etuvetoinenhan tuollainen Mazda on.Ei muuta kuin opettelemaan sitä mäkilähtöä ja käsijarrun kanssa. Kai Sinulla joku tuttu on, joka voi tulla apukuskin paikalle neuvomaan?
Sitten kun opit, niin ei siinä mitään vaikeutta ole. Vaikka ilman käsijarruakin onnistuu.
Jos talvirenkaat ovat vanhat ja päätät ostaa uudet, niin vanhat saat ajaa nastojen poiston jälkeen kesärenkaina 1,6 milliin asti. Toimii oikein hyvin, mutta saattaa olla äänekkäät. Rengaskauppiaathan tietysti haluaisivat, että ostat uudet renkaat aina, kun heidän pihaltaan pois ajat. Minä miljoona kolaritonta kilometriä pikkuautolla ajaneena ajan aina renkaat loppuun. Huonoissa olosuhteissa hiljennän turvalliseen nopeuteen, en kohella päätönnä niinkuin se porukka, joka lippalakki väärinpäin käärii BMW:nsä männyt ympärille (nähty Oulussa).
- Autoileva nainen
Lue tämä huolellisesti ja mieti mitä se tarkoittaa-
kaikenmaailman mäkilähtöavustimet on tosiaankin avuttomille autoilijoille, joiden toikkarointia saa varoa liikenteessä. Mene sen sijaan jollekin vaikka autiolle teollisuusalueelle mistä löytyy ylämäkeä ja alat harjoittelemaan.
Kokeilet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Kokeile isolla kaasulla, pienellä kaasulla, kytkin ylös äkkiä ja hiljaa, kaasua ja kytkin ylös tai kytkin ylös ja sitten vasta kaasua.
Siitä se lähtee. Kun vähän jaksaa nähdä vaivaa niin lopputalvesta ajat Mazdallasi mistä vaan ja voit nauraa noille mäkilähtöavustajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356644Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne653830Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1263116- 1562312
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171843Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701567- 821474
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291431Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371359Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111051