Henkilöauton etupään kääntölaakeri

pyörii

Ovatko useimpien (kaikkien) henkilöautojen etupään kääntölaakerit ..muovia.
Ja jos ovat niin miksei niitä ole korvattu metallisilla rulla..vierintä laakerilla joka olisi paljon kestävämpi.
Ja voisiko muovisen viallisen korvata metallisella.

18

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdljfnfnlsdfsdf

      useimpien ei ole muovia

      syy että käytetään muovia: kustannus

      voi korvata metallisella, joko etsimällä sopivan (tuskin löytyy) tai sitten teettämällä

    • wegijergjergei

      Jos metallinen laakeri hajoaa niin eikö ohjaus lukkiudu tai ainakin mene niin raskaaksi ettei sitä voi kääntää?

      • Laakeria lehdillä

        Ei mene. En saa nyt ihan kiinni mistä laakerista me puhutaan.


      • selvähän se
        Laakeria lehdillä kirjoitti:

        Ei mene. En saa nyt ihan kiinni mistä laakerista me puhutaan.

        No kun noissa mäkiautoissa onj sellainen jäykkä etuakseli ja siinä tietenkin sellainen "laakeri" niin nsiitä on kyse.


    • pyörii

      Aloittaja tarkoittaa auton etupään iskarin yläpäässä olevaa kääntölaakeria.
      Ajattelin että mikäli muovisen tilalle laittaisikin metallisen laakerin. Niitähän löytyy niin tulisiko ohjauksesta liian kevyt. Muoviosilla käännettäessä sitä vaaraa ei niin ole.
      Eivätkä metalliset laakerit olisi edes kalliitakaan.

      • Pösö 205:ssa on metallinen painekuulalaakeri, läpimitta noin 10 cm.


    • 220

      Missä autossa ne muka on muoviset. Tähän mennessä ei ole tullut vastaan, kuin metallisia.

      • 220,5

        Siis tuleeko ne tuolla tiellä vastaan.


    • eihännytoki

      Japsiautoissa ainakin on. Kestävät yleensä 100-150000km
      Täytyyhän varaosia saada myytyäkin. Mitähän siitäkin tulisi että tehtäisiinkin laakeri metallista . Sehän kestäisikin auton iän. Eihän nyt sellaista. Autot on suunniteltu paalattavaksi jo noin 5-7 vuoden jälkeen.

    • as.autoilija

      Matkailuautoväelle tuo ohjauksen ylälaakerin vaihto on tunnettua eli lähinnä Fiat/Peugeot/Citroen alustaisilla pakettiautopohjaisilla liikennevälineillä. Niiden kesto on suuren kokonaispainon vuoksi n. 150 000 - 200 000 km ja sitten menevät vaihtoon. Homma on helppo itsekin hoitaa, jos on pikkuisen tekniikan perustietoa ja erikoistyökaluna sellaiset kierrejousen "kiristimet".

      Laakerit ovat metallia ilman muoviosia. Kura ja hiekka menee ajan myötä laakereiden sisälle ja hiertävät ja ruostuttavat laakerit niin, että auto alkaa puoltaa eikä palauta keskelle. Mutta turhan usein niitäkään ai tarvitse vaihtaa, kunhan tekee sen etuiskareiden vaihdon yhteydessä, niin ei ole mitään murhetta. Hinta oli muistaakseni 35€/kpl.

    • wrwe

      Primeran multilinkkipatentti se vasta on jotain, 2 laakeria per puoli sekä ylätukivarsi jonka väljyyttä on ilmeisesti mahdotonta todeta (koska sisältää ehjänäkin tietyn liikevaran) mutta silti liian väljänä syö nuo laakerit aika haipakkaa. Oikeen hattua pitää nostaa näille monimutkaisille ja kestämättömille systeemeille jotka on selkeästi suunniteltu huoltojen tuottoja silmälläpitäen.

    • jokumuu.

      Ongelma ei yleensä taida olla materiaalina käytetty muovi vaan se, että rakenteen suojaus ei ole häävi. Laakeriin menee vesi, kuulat ruostuvat pilalle ja ohjaus alkaa takertelemaan.

      Tosi pihi kaveri saattaisi selvitä vaihtamalla kooleihin uudet kuulat ja rasvat, mutta ei taida kannattaa kun rakenteen purkutyö on varaosan hintaan nähden aika suuri.

    • yliymmärrys?

      Mikä on KÄÄNTÖLAAKERI? Kertokaa!

      • Autossa on yleensä kääntyvät etupyörät. Olen ymmärtänyt, että tässä tarkoitetaan sitä laakeria, mikä yleensä on auton joustintuen yläpäässä ja jonka varassa etupyörä kääntyy ja jota rasittaa auton paino.


      • jokumuu.

        Kuten Sitroen kertoi, McPhersoniksikin kutsutussa joustintukirakenteessa tarvitaan laakeri iskarin yläpään ja korin väliin. Tuossa ratkaisussa nimittäin pyörännapa on kiinnitetty jousi-iskaripakettiin joten se kääntyy ohjauksen mukana.

        Jos tuenta taas on toteutettu esimerkiksi päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja olka-akselilla ei erillistä laakeria tarvita, sillä pyörännapa on kiinnitetty olka-akseliin joka kääntyy ylä- ja alapallonivelten varassa. Jousi ja iskari taas kiinnittyvät suoraan tukivarteen tai tukivarsiin, eikä niiden tarvitse kääntyä.


      • sepän poika
        sitroen kirjoitti:

        Autossa on yleensä kääntyvät etupyörät. Olen ymmärtänyt, että tässä tarkoitetaan sitä laakeria, mikä yleensä on auton joustintuen yläpäässä ja jonka varassa etupyörä kääntyy ja jota rasittaa auton paino.

        Kyllä, olet sitroen oikeassa. Eli ko. laakeri on joustintuen (=jousijalka) eli oikeastaan etuiskunvaimentimen yläpäässä oleva laakeri. Kun etupyörä kääntyy, niin laakerin sisäosa kääntyy mukana ja laakerin runko-osa on kiinni auton korissa. Iskunvaimentimen varsihan ei siellä etuiskareissa ole kääntyvä. Kyseessähän on ns Mc Person-jousitusjärjestelmä ja taitaa olla yleisin jousitusjärjestelmä nykyautoissa. Monissa autoissa konepellin avatessasi näet moottoritilassa molemminpuoliset muhkurat, joiden keskiössä on iso mutteri. Sitroenkin oikein kertoi, että sen laakerin ja siis etupyörien varassa on koko auton etupään paino.

        Se laakerihan ei kierrä kuin vajaan puoli kierrosta ja on todella altis kuralle ja muulle kuluttavalle materiaalille. Monissa autoissa, mm Ducato ja vastaavat rakenteet, vian huomaa ensimmäisenä siitä, että ohjaus ei palauta hyvin eli jää puoltamaan ja pian käy hivenen jäykäksi. Eri automerkeissä vika tietenkin voi esiintyä eri tavalla, riippuen rakenteesta ja painosta. Joissakin sitä ei tarvitse vaihtaa koskaan. Niinpä huomtaan, että aina autoon jää joku suunnittelun kukkanen, mihin erityisesti pitää kiinnittää huomiota. Viatonta autoa kun ei ole.


    • yliymmärrys?

      No nyt meni jakeluun sillä olen sellaisen nähnyt itsekkin. Kiitos!

    • pyörii

      Aloittaja halusi tietoa voiko henkilöauton etupään kääntölaakerin vaihtaa metalliseen jos muovinen on rikki? Liekö haittaakaan. Uusi muovinen merkkihuollossa noin 100e.
      Yleismallin metallinen...20..30e.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6704
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4004
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3145
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1451
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe