Sain lahjaksi Arto Terosen kirjan Ikuisesti nuori Jarno Saarista etsimässä, jota olenkin lueskellut jonkin matkaa. Kirjassa esitettiin Jarnon Yamahaa koskeva väite, jonka todenperäisyyttä vähän epäilen.
Sivulla 83 kerrotaan, että Jarnon Yamaha särkyi Imatran ajoissa 2.8.1970. Kirjan mukaan nokka-akseli olisi vaurioitunut.
Mikäli muistan oikein, Yamaha oli kaksitahtinen. Ei siis nokka-akselia. Yamahalla oli pyörät 125, 250 ja 350 kuutioisiin. Jotkut ajoivat 500-luokan kisojakin 350:llä, koska 500 kuutioista ei ollut. Oliko näin?
Katupyöräpuolella Ymahalla oli vastaavat pyörät niin ikään kaksitahtisina. Vuonna 1972 tuli ensimmäinen nelitahtinen Yamaha XS 650 eli ns. Jytä-Jammu, jota itsekin aikoinaan kuolasin. Ainoa nelitahtisia valmistanut japsi oli Honda. 1972 tai 1973 tuli Kawasakilta nelitahtinen katupyörä 900 kuutioisena. MV-Agusta oli nelitahtinen, mutta sillä ei ollut pyörää 250-luokkaan.
Hannu Kuparinen ajoi 500 luokassa nelitahtisella fourilla ja hän oli ainoa, joka pystyi starttaamaan pyörän päällä istuen, kun muut joutuivat työntämään pyöränsä käyntiin.
Jos tätä palstaa lukee jotkut 70-luvulla pyöräilleet, niin olisi mukava saada varmistus muistanko oikein vai alkaako jo ememnthal vaivata.
Jarno Saarisen Yamaha vm 1970
4
403
Vastaukset
- Luin myös
Eiköhän kyseessä ole harmiton lapsus, pyörästä petti kampiakseli.
Isossa luokassa oli mahdollista ajaa ylikokoon poratulla muistaakseni noin 353-kuutioisella yamahalla. Avusta meni omia menojaan, mutta yksi ja kaksipyttyisten nelitahtisten 500 kuutioisten kanssa Yamahalla kerkesi hyvin.
Ei ole tällä joululahjaksi saaduilla tabletilla helppoa tämä kirjoittaminen..- honda-72
Kiitos vastauksesta. Lähinnä kiinnosti tuo kaksitahtisuus, koska muistan vieläkin kuinka Jammun ääni muistutti ampiaisparvea.
70-luvulla kotimaan kisoissa olivat tosiaan yksimukiset 500 kuutoiset brittipyörät yllättävän suosittuja.
Saattaa kirjassa olla muitakin lapsuksia. Jäi muun muassa mietityttämään oliko Kupla-Volkkarissa ollenkaan kardaaniakselia. Sama se sille. Vaihdoin aikoinaan viimeisen pyöräni eli 500 Suzukin juuri Kuplaan. Siitä seurasikin pitkä kausi ilman prätkää. - Käännöskukkasiako
honda-72 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Lähinnä kiinnosti tuo kaksitahtisuus, koska muistan vieläkin kuinka Jammun ääni muistutti ampiaisparvea.
70-luvulla kotimaan kisoissa olivat tosiaan yksimukiset 500 kuutoiset brittipyörät yllättävän suosittuja.
Saattaa kirjassa olla muitakin lapsuksia. Jäi muun muassa mietityttämään oliko Kupla-Volkkarissa ollenkaan kardaaniakselia. Sama se sille. Vaihdoin aikoinaan viimeisen pyöräni eli 500 Suzukin juuri Kuplaan. Siitä seurasikin pitkä kausi ilman prätkää.Takamoottorisessa Kuplassa ei tietenkään ole kardaania, vaan vetoakselit tietysti.
- mummu2
Ne vetoakselitkin ovat aivan turhat koska kuplaassa käynistyy itsetuho heti kun sen saa käyntiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod316079- 345553
- 293134
- 342504
- 442397
- 152138
- 372128
- 121721
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391706En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191697