Kysymys koiraroduista.

Koiraa hankkimassa

Hei. Olemme suunnitelleet koiraa. Mieheni on kuitenkin joillekkin koirille "allerginen", saa siis esim. saksanpaimenkoirasta silmien kutinaa ja kurkkukutinaa. Mutta esim. ystävämme lyhytkarvaisesta saksanseisojasta ei tule mitään oireita, vaikka vietämme siellä aikaa useita tunteja ja koira jopa on sylissäkin.

Mitä olette mieltä, onko Rhodesiankoiran turkki lähes samanlainen kuin lyhytkarvaisen saksanseisojan? Sopiiko Rhodesiankoira jos on lievää allergiaa?

Tai miten sopii Basenji?

Osaisitteko sanoa, että mikä/mitkä koirarodut voisivat sopia, jos on lievää allergiaa. Esim. joku saksanseisojan tyylinen?

Tiedän, että koiran hilse on se joka allergiaa yleensä aiheuttaa. Ja tiedämme, että ei ole ns. Allergisen koiraa olemassakaan.

Lääkärin kanssa olemme keskustelleet ja hän on sanonut, että voisimme kokeilla siedätyshoitoa sellaisen koiran kanssa, joka vähiten aiheuttaa allegiaa.

Joten olisin todella kiitollinen, jos joku voisi meitä opastaa asiassa? Toivoisimme saavamme jonkin "koirankokoisen" koiran, mutta pienikin toki käy.

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku tähän haluaa vastata ja vieläpä asiallisesti.

26

2281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siedätelkää lisää

"Mutta esim. ystävämme lyhytkarvaisesta saksanseisojasta ei tule mitään oireita, vaikka vietämme siellä aikaa useita tunteja ja koira jopa on sylissäkin."

-Tottumista. Miehesi on siedättynyt kyseiselle yksilölle. Ja mitä useammalle koiralle miehesi jatkossa pääsee siedättymään, sitä paremmin hän koiria yleisesti kestää. Kannattaa olla sellaisten koirien seurassa mahdollisimman paljon, jotka eivät aiheuta oireita tai ainakaan pahoja sellaisia. Itsehoitoa suositellaan nykyään allergioiden parantamiseksi, eli hiljattaista siedättely luonnossa. Elimistö sopeutuu tiettyihin allergianlähteisiin. Minulta lähti kissa-allergian oireet, kun väkisin koitin sietää kissoja kaikesta oireilusta ja lääkärin varoitteluista huolimatta.

• näin meni minulla

Edellä ihan asiaa. Koiran rodulla ei ole merkitystä allergialle, koska ihminen reagoi yksilöllisesti.
      Alussa eniten oireita tulee koiran syljestä, jos pääsee nuolemaan. Ja hilse, jos silmiin pölisee. Mutta allergialääkkeiden avulla pääsee pahimman ohi, ja pian oireet vaan loppuvat.

• koiraa hankkimassa

Hei.

Kiitos teille vastauksista. Tuon saksanseisojan kanssa en vain tiedä, että onko siedätystä, koska olemme käyneet ystäviemme luona todella harvoin. Mutta olemme ainakin tulleet siihen tulokseen, että kokemusten perusteella lyhytkarvainen saksanseisoja meille ainakin olisi mahdollista hankkia.

• mieti vielä

Tuota kai te metsäsätätte, jos tai kun saksanseisojaa haluatte ? Ei sovellu seurakoiraksi, kun metsästysvietti vie. Yhden sortin eläirääkkäystä on metsäverisen koiran pitäminen seurakoirana.

• kasvatin päätökset
        mieti vielä kirjoitti:

Tuota kai te metsäsätätte, jos tai kun saksanseisojaa haluatte ? Ei sovellu seurakoiraksi, kun metsästysvietti vie. Yhden sortin eläirääkkäystä on metsäverisen koiran pitäminen seurakoirana.

En sanoisi, että sellainen olisi eläinrääkkäystän. Joka tapauksessa jokainen metsästyskoira joutuu pärjäämään suurimman osan elämästään ilman metsästystä, kun metsästyskaudet ovat niin lyhyitä. Ei kovin moni metsästäjä tarjoa koirilleen paljoakaan liikuntaa. Todella paljon saksanseisojia myydään iän rasittamille metsämiehille, joista ei ole enää koiraharrastajiksi. Eläinrääkkäystä hankkia koira vain syksyn kestävään hyötykäyttöön. Suurin osa sakasnseisojista on metsästyskauden ulkopuolella nimenomaan seurakoiria, osa harrastuskoiria. Tärkeintä on, että koira saa reipasta liikuntaa säännöllisesti/ympärivuotisesti.

Mutta ei koiran ostaja sitä lopullista päätöstä koiransa hankinnasta tee, vaan kasvattaja. Saksanseiojien kasvattajat eivät ainakaan Suomessa myy koiriensa pentuja tuskin muille kuin metsästäjille, joten älä ole huolissasi.

• mieti vielä
        kasvatin päätökset kirjoitti:

En sanoisi, että sellainen olisi eläinrääkkäystän. Joka tapauksessa jokainen metsästyskoira joutuu pärjäämään suurimman osan elämästään ilman metsästystä, kun metsästyskaudet ovat niin lyhyitä. Ei kovin moni metsästäjä tarjoa koirilleen paljoakaan liikuntaa. Todella paljon saksanseisojia myydään iän rasittamille metsämiehille, joista ei ole enää koiraharrastajiksi. Eläinrääkkäystä hankkia koira vain syksyn kestävään hyötykäyttöön. Suurin osa sakasnseisojista on metsästyskauden ulkopuolella nimenomaan seurakoiria, osa harrastuskoiria. Tärkeintä on, että koira saa reipasta liikuntaa säännöllisesti/ympärivuotisesti.

Mutta ei koiran ostaja sitä lopullista päätöstä koiransa hankinnasta tee, vaan kasvattaja. Saksanseiojien kasvattajat eivät ainakaan Suomessa myy koiriensa pentuja tuskin muille kuin metsästäjille, joten älä ole huolissasi.

No kuules, tunnen paljon metsästäjiä ja heidän koiriaan, koiria harjoitetaan kauden ulkopuolellakin, ja koirat todellakin alkavat jo kesällä odottamaan syksyä. Enkä ymmärrä mistä tuo miinus tulee, vai onko se joku miinustaja joka ei ymmärrä eroa käyttökoiran ja seurakoiran välillä ?

• kasvatin päätökset
        mieti vielä kirjoitti:

No kuules, tunnen paljon metsästäjiä ja heidän koiriaan, koiria harjoitetaan kauden ulkopuolellakin, ja koirat todellakin alkavat jo kesällä odottamaan syksyä. Enkä ymmärrä mistä tuo miinus tulee, vai onko se joku miinustaja joka ei ymmärrä eroa käyttökoiran ja seurakoiran välillä ?

Minäkään en tiedä, mistä minulle on tullut jo 2 plussaa kommenttiini.

Ilmeisesti kanssani joku on samaa mieltä.

• Susimies 1

Mainitsemasi rodut ovat kovia hilseilemään, yksilöerot suuria. ei sovi allegisille.
      Onko mahdollista olla ulkokoira jolloin esim. malamuuti olisi hyvä jos olette liikkuva perhe.
      Jos ette niin sitten joku laiska liikkuja.

• ritke ja kumppani

Aloittajan rhodesiankoirapohdintoihin: ei sovi ensikoiraksi. Rhodesiankoirat ovat vahvoja ja luonteikkaita koiria, joiden pitäjältä vaaditaan varmaa otetta, jota tuo vain koirakokemus.

• Anonyymi

Näin on. Sukulaisissani ja tuttavissani on koiraihmisiä ja rodetkin tulleet tutuiksi. Kokeneeltakin eka rode saattaa "epäåonnistua". Ensinnäkin ei ole miellyttämisen halua juuri lainkaan. Namipaloilla kyllä oppi, mutta namin kanssa ei saa olla liian löysä. Herkkyys, älykkyys ja kauas suunnittelu erityisiä piirteitä. Juoni, joka "kouluttaa" isäntäänsä koko elämänsä ajan. Tappelu muiden koirien kanssa täysin hallitsematon tilanne, koska rode käyttää siinä nopeuttaan, ketteryyttään ja armotonta juoksuvoimaansa. Kiinni sitä et silloin saa. Nopeushan on savanneilla ollut sen ainoa henkiinjäämisen tae (kissapedot, hyeenat ja villikoirat). Reagoi kaikkeen nopeasti. Harkitse kaksi kertaa.

• Koiran hilseilyyn ja allergisoivaan vaikutukseen vaikuttaa koiran terveys ja ruokinta: allerginen hilseilee enemmän, tai paljon lisäaineita saava koira todennäköisesti hilsilee enemmän; rotua ennemmin kannattaisi kysellä ko. koirien ruokinnasta tai terveydestä, millä saisi selville perheeseen soveltuvan rodun.
      Siedätyksellä saa poistettua paljon oireita, mutten kuitenkaan suosittelisi rotua missä voi olla paljon herkkyyttä ihosairauksille, allergioille tms. mikä aiheuttaa hilseilyä.

• siisteys?

Tuolla alla on ihan hyviä pointteja ruokinnan vaikutuksesta hilseen määrään.
      Myös sillä on paljon merkitystä, millaisessa ympäristössä koira elää. Tarkoitan kodin siisteyttä. Jos siellä ei hyvin paljoa imuroida/ luututa, jäävät hilseet muun pölyn kanssa pyörimään, ja allergiareaktio voimistuu (on kokemusta). Onko tämän saksanpaimenkoira- ja saksanseisojakodin välillä eroja?

Samaa mieltä rhodesiankoirasta; ei sovellu ensikoiraksi.

Saisittekohan jonkun ystävienne koirista hoitoon vähäksi aikaa? Tai voisitteko mennä yökylään?

Siedätys saattaa jopa toimia; itse olin koirilleni järkyttävän allerginen etenkin karvanlähdön aikaan, mutta nyt oireet ovat melko vähäisiä, enkä käytä allergialääkettäkään läheskään joka päivä.

En tiedä, mitä rotua suositella. Kyllä varmaan kaikkiin lopulta tottuu. Pentuvaiheessa allergiaa voi tulla enemmän, kun pentu kasvaa ja iho hilseilee enemmän, mutta siitä ei kannata huolestua. Toisaalta villakoiratyyppinen rotu olisi hyvä, kun niillä ei ole sitä karvanlähtöä -> säästyisitte siltä sitten (kuten sanoin, karvanlähtö aiheuttaa enemmän allergiaa..koirat hilseilevät silloin, ja hilse tippuu karvojen mukana joka puolelle).

• koiraa hankkimassa

Juu, voi olla että asunnon siisteyskin vaikuttaa. Koska tämä tuttavamme, jolla on saksanpaimenkoira, he imuroivat asuntoa ehkä kerran viikossa. Mutta kun taas tämä jolla on saksanseisoja, niin he imuroivat asuntoa useamman kerran viikossa. Sekä tämän saksanseisojan ruokavalio on kyllä paras mahdollinen, ainakin näin olen ymmärtänyt.

Ajattelimmekin, että olisimme ottaneet joltain tuttavaltamme koiran hoitoon. Meidän tuttavillamme lähes jokaisella on koira, joten on vara mistä valita :) Mutta ei kehtaisi jokaiselta alkaa koiraa pyytämään "lainaan" :D

Noh mahdollisesti kokeilemme jossain vaiheessa joko labbista, ja saksanpaimenkoiraa. Koska luulen, että paras vaihtoehto on ottaa koira meille itselle hoitoon ja kokeilla täällä, että tuleeko oireita. Koska itse olemme melkoisia siivous intoilijoita, eli imuroimme noin joka toinen päivä, vaikkei meillä mitään lemmikkiä olekkana :D

Mutta jos jollain on jotain kokemusta labradorinnoutajasta ja allergisoinnista, niin mielelläni lukisin asiasta.

Kiitos vielä kaikille vastanneille

• koiraa hankkimassa
        koiraa hankkimassa kirjoitti:

Juu, voi olla että asunnon siisteyskin vaikuttaa. Koska tämä tuttavamme, jolla on saksanpaimenkoira, he imuroivat asuntoa ehkä kerran viikossa. Mutta kun taas tämä jolla on saksanseisoja, niin he imuroivat asuntoa useamman kerran viikossa. Sekä tämän saksanseisojan ruokavalio on kyllä paras mahdollinen, ainakin näin olen ymmärtänyt.

Ajattelimmekin, että olisimme ottaneet joltain tuttavaltamme koiran hoitoon. Meidän tuttavillamme lähes jokaisella on koira, joten on vara mistä valita :) Mutta ei kehtaisi jokaiselta alkaa koiraa pyytämään "lainaan" :D

Noh mahdollisesti kokeilemme jossain vaiheessa joko labbista, ja saksanpaimenkoiraa. Koska luulen, että paras vaihtoehto on ottaa koira meille itselle hoitoon ja kokeilla täällä, että tuleeko oireita. Koska itse olemme melkoisia siivous intoilijoita, eli imuroimme noin joka toinen päivä, vaikkei meillä mitään lemmikkiä olekkana :D

Mutta jos jollain on jotain kokemusta labradorinnoutajasta ja allergisoinnista, niin mielelläni lukisin asiasta.

Ainiin ja itselläni/kotonani on koko minun ikäni ajan ollut saksanpaimenkoiria, joten minulla on kyllä kokemusta koirista, ettei olisi itselleni ensimmäinen koira kyseessä.

• miten olisi

Ainiin ja itselläni/kotonani on koko minun ikäni ajan ollut saksanpaimenkoiria, joten minulla on kyllä kokemusta koirista, ettei olisi itselleni ensimmäinen koira kyseessä.

Onhan noita monenkokoisia ns. vähemmän allergisoivia, esim. villakoirista löytyy monenkokoista, ihan pienistä isoihin ns. rasvaturkkiset hilseilevät vähemmän. Tosin meillä ei tuo kääpiösnautseri ole minulle mitään aiheuttanut, vaikka olen joidenkin testien mukaan allerginen, ja astma lääkityksenkin olen voinut kokonaan koiran myötä lopettaa, edes ventolinea en ole käyttänyt. (vaikkei snautserit ole rasvaturkkisia).

• useita noutajia

Oletteko katselleet tätä sivua? http://www.snj.fi/noutajat/noutajarodut/ Labradorinnoutaja taitaa olla ainakin kaikista sairain noutajarotu nykyään ylisuosiosta- ja jalostuksesta johtuen.

• gjhgjgjhg

No esim kerry hyvä pestään ja trimmataan turkki usein jolloin hilsettä ja karvojakaan ei leijaile.

• saa pitää turkin

Turkkia on turha trimmata. Hilse ei ole siinä, vaan ihossa.

• ghhghg
        saa pitää turkin kirjoitti:

Turkkia on turha trimmata. Hilse ei ole siinä, vaan ihossa.

Niinpä mutta kerry myös pestään usein jos lukisit ja irtokarvoissa on myös hilsettä aina.

Joten trimmattava josta ei lähde karvoja ja pestään on paras vaihtoehto.

Sitäpaitsi kerry on muutenkin hauska hyvä koira jota kannattaa jo senkin takia pohtia ja turkki plussaa allergisemmille.

• kerryn serkku
        ghhghg kirjoitti:

Niinpä mutta kerry myös pestään usein jos lukisit ja irtokarvoissa on myös hilsettä aina.

Joten trimmattava josta ei lähde karvoja ja pestään on paras vaihtoehto.

Sitäpaitsi kerry on muutenkin hauska hyvä koira jota kannattaa jo senkin takia pohtia ja turkki plussaa allergisemmille.

Vehnäterrieri on parempi vaihtoehto, koska siitä' ei lähde karvaa. Syynä pohjavillattomuus. Kuollut karva kyllä irtoaa luonnostaan, mutta vehnäterrierin turkki melkein on ja pysyy.

Mutta paras ratkaisu lievästi allergiselle on juuri siedätellä itseään, eikä olla vain ylitarkka siisteydestä koirien suhteen. Kun jonkun koiran seurassa on paljon, siihen tottuu nopeasti.

• ghhghg
        kerryn serkku kirjoitti:

Vehnäterrieri on parempi vaihtoehto, koska siitä' ei lähde karvaa. Syynä pohjavillattomuus. Kuollut karva kyllä irtoaa luonnostaan, mutta vehnäterrierin turkki melkein on ja pysyy.

Mutta paras ratkaisu lievästi allergiselle on juuri siedätellä itseään, eikä olla vain ylitarkka siisteydestä koirien suhteen. Kun jonkun koiran seurassa on paljon, siihen tottuu nopeasti.

Kerryn terrieristäkään ei lähde karvaa ja näillä kahdella rodulla on samantyyppinen turkki. Erehdyitköhän nyt rodusta vai tunnetko kerryä laisinkaan?

Joka tapauksessa täältä lisää infoa molemmistakin roduista..

http://www.kerryvehna.net/index.php?page=42

• kerryn serkku
        ghhghg kirjoitti:

Kerryn terrieristäkään ei lähde karvaa ja näillä kahdella rodulla on samantyyppinen turkki. Erehdyitköhän nyt rodusta vai tunnetko kerryä laisinkaan?

Joka tapauksessa täältä lisää infoa molemmistakin roduista..

http://www.kerryvehna.net/index.php?page=42

Henk. kohtaisesti en kerrynterrierreitä ole juurikaan tavannut, mutta kai päättelen siitä irtoavan karvaa, kun itse nimenomaan kirjoitit kerryn irtokarvoista "irtokarvoissa on myös hilsettä aina."

Kaverillani on vehnäterrierinarttu.

• ghhghg
        kerryn serkku kirjoitti:

Henk. kohtaisesti en kerrynterrierreitä ole juurikaan tavannut, mutta kai päättelen siitä irtoavan karvaa, kun itse nimenomaan kirjoitit kerryn irtokarvoista "irtokarvoissa on myös hilsettä aina."

Kaverillani on vehnäterrierinarttu.

En sanonut että kerrystä lähtee irtokarvoja kirjoitin kaksi asiaa pötköön ja tuli näköjään väärinymmärrys. :)
        ..kirjoitin että irtokarvoissa on aina hilsettäkin ja siksi parempi tälläinen kerry josta karvaa ei lähde ja pestään usein. Turkki samanlainen kuin vehniksellä.

Silloin se on allergiaystävällisempi kuten villiksetkin ja vehnis.

• minun tutullani taas on niin päin että mitä enemmän koiralla on karvaa, sitä vähemmän sille tulee allergiareaktoita. tiedä sitte mistä johtuu. lyhytkarvaista ku se silittää ni heti silmät vuotaa ja kutiaa, mutta sit ku onkin pidempikarvainen ni ei mitää :P ton asian ku joku kertois...

• Soopelipoika

Koira-allerginen voi olla allerginen jollekin näistä asioista:

- koiran karvat
        - koiran hilse
        - eritteet (kuola, tassuhiki jne.)

Karvoille allerginen sietää karvattomiakoiria parhaiten, kun taas hilseelle reagoivalla sopivat parhaiten pitkäturkkiset rodut, joilla on mielellään myös alusvilla ja ruokavalio niin kunnossa, että hilseily pysyy minimissään. Eriteallergikko taas ei voi muuta kuin olla valitsematta berniä, opettaa pennun pissimään vain pihalle ja sälyttämällä vaikkapa puruluiden siirtelyt muiden niskoille :)

Oma veljeni on hilse-allergikko, josta johtuen hän ei voi olla edes samassa huoneessa toisten veljieni lyhytkarvaisten metsästyskoirien kanssa. Minun shetlanninlammaskoirani taas ei aiheuta enää minkäänlaisia reaktioita (ensimmäisten kuukausien ajan oli alati vähenevää niiskuttelua), koska ruokin sitä oikein (=ei juuri hilsettä) ja vähäiset hilseet jäävät jumiin koiran alusvillaan, eivätkä päädy leijailemaan huoneilmaan.

• Anonyymi

Hei. Mekin suunnittelimme koiraa. Kun kovasti sitä vaakaasennossa "suunnittelimme", meillä oli 9 kuukauden kulutta ihmispentu. Jokailtainen suunnittelu tuotti tulosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      177
      4592
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2514
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2182
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1709
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1338
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1271
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1183
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1160
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      877
    Aihe