Onko "vammaisuus" oikeasti este kunnon suhteelle?

Minulla on CP-vamma tarkoittaako se heti sitä että en voi saada koskaan kenenkään naisen kanssa kunnon suhdetta? Yksi suhde on ollut mutta siinä minua käytännössä vähäteltiin koko ajan.

Ikäähän minulla on vasta 20v eli sinänsä koko elämä on edessä päin on totta että joillekin CP-vamma voi olla este mutta ei kai kaikille?

Rohkaisevia vastauksia kiitos :)

27

443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diudelidiu

'Jos olet CP-vammasta huolimatta jo 20 vuotiaana kerran ollut suhteessa, niin ei hätää, taatusti löydät vielä naisen jostain. Tällä palstalla on monia miehiä, jotka ovat ihan terveitä, mutta eivät siitä huolimatta ole kolmekymppiseksi mennessäkään ole olleet kertaakaan suhteessa.

• 2+2

Aika moni olisi täälläkin palstalla saanut suhteen jos olisi tyytynyt mihin tahansa naiseen, mutta on ihan eri asia päästä suhteeseen mieleisen naisen kanssa..

• Ei ole este. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän luonne alkaa vaikuttamaan. Eipä mullakaan ollut sinun iässä paljoa kysyntää, mutta vanhempana naiset ovat olleet ystävällisempiä. Itsetunto ja -varmuus kuntoon niin eiköhän se oikea löydy aikanaan.

• Linda24N

Olen llukenut kirjoituksiasi ennenkin ja vaikutat todella fiksulta ja kivalta tyypiltä. Siksi varmaankin naisetkin ovat olleen niin ystävällisiä, mukavat ihmiset saavat muutkin hyvälle tuulelle.

• Linda24N kirjoitti:

Olen llukenut kirjoituksiasi ennenkin ja vaikutat todella fiksulta ja kivalta tyypiltä. Siksi varmaankin naisetkin ovat olleen niin ystävällisiä, mukavat ihmiset saavat muutkin hyvälle tuulelle.

Kiitos kommentista! Ajan kanssa oppii, miten ihmisten kanssa kannattaa kommunikoida, jos ei halua viettää loppuelämää erakkona. :) Fiksuuteen olen panostanut, koska luulen työllistyväni todennäköisemmin ajattelua vaativaan työhön kun fyysisesti raskaaseen.

Tietysti välillä joku asia voi ottaa päähän, mutta eipä sellaisesta tarvitse koko Suomelle avautua.

• N_33

CP-vamma ei ole mikään mielisairaus tai vähä-älyisyys. Se voi hieman vaikeuttaa elämää, mutta ei vaikeuta sitä tärkeintä osa aluetta, eli pään sisältöä. Kaikilla meillä on omat vaikeutemme ja vahvuutemme.

Älä anna talloa itseäsi. Suhteen tulee olla tasavertainen.

Tsemppiä sinulle :) Kyllä sinä vielä naisen löydät itsellesi!

• Kiitos jo tulleista vastauksista :)

Eivätkä minun pyyntönikään mahdolliselle kumppanilleni ole mitenkään mahdottomia omasta mielestäni. = Suunnilleen saman ikäinen (3 vuotta voi heittää suuntaan tai toiseen) ja harrastaisit itsekin liikuntaa. Minä kun liikun itsekin aika paljon.
      Luonteesta en voi edes sanoa mitään kolahtaa jos kolahtaa :)
      Ei pitäisi olla mahdoton löytää kumppania joillakin se vain voi kestää kauemmin kuin toisilla.
      Tosiaan kuten "N_33" sanoi olen kuitenkin mieleltäni "normaali ihminen" ja kavereiden suusta kuultuna tosi hauska kaveri. Onnea ootellessa. :)

• saucerjegg

No tuskin ne kaverit nyt kuitenkaan sulle sanoo et "oot ihan vitun tyhmä jätkä". Ihmiset sanoo tollei kysyessä sitä mitä kysyjä oletettavasti haluaa kuulla. Että oottele vaan sitä rakastas iha rauhassa.

• 3+19

Tarkoitatko etsiväsi ei-CP -vammaista naista. Vai kelpaako sinulle myös CP-vammainen nainen. Niitäkinhän varmasti Suomessa on, ja varmasti kahdella tällaisen rajoitteet omaavalla ihmisellä on paljon yhteistä ja mahdollisuudet ymmärtää toisiaan paremmin. Vai haetko hottista bikinibeibeä rinnallesi?

• Varmaan niitä on

Hän etsi naista. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?
        Mikä ihme joillain ihmisillä on että sitten pitäisi sen jolla on joku ominaisuus rajata kaikki muut pois, tai se etsii jotain... Mitä nyt milloinkin. Miksi normaalijärkinen ihminen ei voi vain etsiä ihmistä?? Ei ap rajannut etsimäänsä, mutta sinä olet yksi heistä joka on heti tyrkyttämässä "etsi kaltaisiasi" niinkun ihminen olisi eri rotua. Etsitkä sinä koko ajan kaksoisolentoa, oletko muistanut listata kaikki ihmisyyteesi vaikuttavat (pinnalliset) ominaisuudet, ja sinun kohdallasihan kaikki vaikuttaa. Ihmisenähän sinä et ole mitään, et luonne, et persoona, et mitään. Muista siis listata vammasi ja syyläsi ja etsi kaltaistasi.
        "vai haetko hottista..." joo, ihan varmaan, siltä toi just kuulosti, että parikymppinen vammainen se siellä etsii hollywood-tähteä: onko Sinulla joku vamma?

Kyllä kai CP-vamman omaava ihan itse tietää kenen kanssa hänellä on yhteistä ja kenen ei, ja miten heillä on välttämättä MITÄÄN yhteistä? Että ulkoisen vamman perusteellahan se sisäinen maailma täsmää vai? Mahdollisuudet ymmärtää toisiaan paremmin? Millä perusteella? Olen nähnyt terveitä ihmisiä vaikka kuinka paljon eikä he tunnu ymmärtävän toisiaan ollenkaan, vaikka joskus jopa näyttävät samalta. Joten mihin tuo edes perustuu? Yhtä typerä ajatus kun että kaikilla vaaleahiuksisilla olisi mitään yhteistä välttämättä, -paitsi ne vaaleat hiukset.

Tuo on semmoinen "etsi kaltaisiasi"-vastaus, niinkun sinun pitäisi jotenkin varmistella asiaa, ja sitten perusteena on ulkoiset ominaisuudet. Olen itse terve, ei ole vammaa eikä muuta, mutta sinun kanssasi minulla ei ainakaan ole juuri mitään yhteistä, itseasiassa suosittelisin sinulle tuon syvällisen ajattelun perusteella etsimään seuraa jostain todella syvältä, enkä ehkä ihan sieltä terävimpien veitsien joukosta. Kahdella vähän tylsemmällä veitsellä, hieman rajoitteita omaavalla ihmisellä kun on varmaan paljon yhteistä ja mahdollisuudet ymmärtää toisiaan paremmin, eikö totta?

(Ja ihme kyllä, kerrankin olen jopa Teemu Milton kanssa samaa mieltä: CP-vamma ei ole välttämättä rajoite ja joku ihan oikea ihminen voi rakastua häneen, vammaa tai ei vammaa, - ja näyttää hottikselta.)

• Kiva kuulla että ihmiset lupailee valoisaa tulevaisuuttta. Mutta totuus on kuka alkaa suhteeseen vammaisen ihmisen kanssa , sanon että lohduttavaa sanojen helinää!

Minullakin on etenevä sairaus ja olen pyörinyt muutaman vuoden nettipalstoilla, kaverin saamisen merkeissä....ei naimisiin menosta ole puhetta, ihan rehellistä kaveria joka lähtee esim. mökille mun kanssa...eikä miehen edes tarvi asua mun kanssa..

Mutta ihan toivotonta, sexi ehdotuksia kyllä riittää ja salasuhteista!

Miehinen vakava selkäranka puuttuu miehiltä , naiset lähtee enemmän suhteeseen vammaisen miehen kanssa .

Että surullista , mutta totta joka sana.

• ei pelkkä sairautesi

Voisiko asiaan vaikuttaa myös se, että olet 50?

Miehet haluavat nuoria tai nuorehkoja naisia, tiesitkö.

• Linda24N

Sitä samaa ehdottelua saa ihan kaikenikäisenä kuulla. Tietysti se turhauttaa, mutta jos kerran haluaa toisen ihmisen lähelleen, täytyy olla sitkeä.

Sitä ei voi muuttaa mitä muut ovat, vain sen miten heihin suhtautuu. Sopimattomille ehdotuksille voi aina sanoa ei.

Sanot että sinulla on etenevä sairaus, minusta tässä on varmasti yksi merkittävä tekijä hankaloittamaan kumppanin löytymistä, joka vaikuttaa jo ihan siitä syystä että kaikki tuntematon pelottaa. Minua ainakin arveluttaisi antautua suhteeseen ihmisen kanssa, jonka tietäisin sairastavan vaikkapa ms-tautia, minusta olisi liian tuskallista seurata voimattomana vierestä. Helpompaa olisi, jos itselläni olisi sama sairaus, jolloin voisimme olla toisillemme vertaistukena.

Jos mahdollista, niin nettipalstolla pyörimisen tilalle olisi parempi keino erilaiset tapahtumat ja tilaisuudet, joissa näkee todellisia ihmisiä. On helpompi antaa kuva itsestään ja luonteestaan ihan livenä. Samalla ne ei toivotut ehdottelijatkin vähenee, harva kehtaa ihan naamatusten niin käyttäytyä.

• ...

Minulla on taas päinvastaisia kokemuksia. Vammaisuuteni ei ole koskaan ollut miehille ongelma, vaan se, että olen hiljainen, enkä päästä ihmistä helposti suojamuurien läpi.
        Vammaisuus taitaa olla vammaiselle paljon suurempi ongelma, kuin sille terveelle. Helposti epäillään, että tuokin tyyppi haluaa vain käyttää hyväksi, en minä oikeasti hänelle kelpaa, vaihtaa heti parempaan, kun sellainen tulee vastaan. Ja se kuihduttaa suhteet heti alkuunsa, ei kukaan sellaista jaksa kauaa katsoa.

• ....

CP-vamma tai mikä tahansa vamma on osalle este, eikä heille tule kysymykseenkään vammaisen ihmisen kanssa seurustelu. Mutta eipä heistä hyvää kumppania saisi, kun ei toista hyväksy sellaisena kuin hän on.

Osittain vammaan liittyvät ennekkoluulot voi johtua epätietoisuudesta siitä, miten vamma vaikuttaa toisen elämään. Läheskään kaikilla ei ole vammaisia tuttuvapiirissä, joten heillä saattaa olla vain jostain tulleita mielikuvia millaista vammaisen elämä on. Osittain myös sen takia esim. nettideiteissä tutustuminen voi loppua lyhyeen, kun vamman ottaa puheeksi.

Mutta eiköhän sellaisiakin ihmisiä löydy, mitkä osaa asian hyväksyä ja jotka on kiinnostuneita tutustuun ihmiseen hänen vammastaan huolimatta. Joten tuskin sinun on mahdoton löytää naista itsellesi.

Ei kumppanin löytäminen ole kaikille terveillekkään helppoa, kun ei sopivaa ihmistä osu kohdalle. Esim. osa duunari miehistä tuntuu syyttävän naisia siittä, että kaikki etsii kouluja käynyttä miestä. Ja varmaan osa naisista niin tekeekin. Itse naisinsinöörinä löysin nettideiteistä mukavalla vaikuttavan miehen, joka opiskelee ammattikoulussa uutta ammattia (eikä taustalla ole AMK/yliopistotutkintoa), ollaan vasta tutustumassa toisiimme, joten en tiedä tuleeko siittä mitään vai ei. Mutta ainakin minä olen kiinnostunut miehestä, en kylläkään vielä ole ehtinyt häneen ihastuun, vaikka olen hieman miettinyt millaista hänen kanssaan olisi seurustella. Minulla hänen koulutuksensa ei ole ongelma, sillä luonne ratkaiseen. Varmaan jotkut tuttavani voi valintaani ihmetellä, jos sen miehen kanssa päädyn yhteen, mutta se on ihmettelijöiden ongelma.

• "Osittain myös sen takia esim. nettideiteissä tutustuminen voi loppua lyhyeen, kun vamman ottaa puheeksi."

Nettideiteissä on vaikea tutustua, kun siellä on niin paljon valinnanvaraa. Yksikin pieni virhe, ja olet heti jonon hännillä. Lisäksi netin kautta joutuu tekemään vaikutuksen ensiksi kirjoittamalla ja sitten vielä toisen kerran reaalimaailmassa. Sen sijaan livenä tutustuminen on helpompaa, kun voit olla jonkun pienen porukan kiinnostavin yksilö.

Sain joitakin vuosia sitten netissä pari mukavaa vastausta ilmoittaen vammasta. Silloin piti tehdä todellinen täsmäisku, ja hakuehtoihini täsmääviä naisia ei pyörinyt deitissä kuin muutama. Toinen mahdollisuus voisi olla todella persoonallinen ilmoitus.

• ...

Aika harva tavis haluaa itselleen kehitysvammaisen kumppanin.
      Oletko kokeillut etsiä kumppania muista kehitysvammaisista?

• aktiivinen nainen

Uskon, että voit löytää suhteen, vaikka ihan varmasti CP-vammasi karkoittaa osan tytöistä pois. Todennäköisesti nämä ovat niitä (pinnallisia), joille esimerkiksi näkyvä vamma tai apuväline vähentää ihmisen arvoa parisuhdekumppanina. Oman työkokemukseni mukaan liikuntavammaisen miehen on helpompi löytää parisuhde kuin liikuntavammaisen naisen. Tärkeää on kertoa, mihin kaikkeen vamma vaikuttaa, jotta luulot vähenisivät. Kaikilla kun ei ole kokemusta cp-vammasta ja toisaalta jokaisen oma vammaprofiili on hieman erilainen.

Tsemppiä! :)

• Kyllähän kaikilla myös terveillä ihmisillä on jonkinlaisia toiveita kumppaninsa suhteen kun eivät ole sitä vielä löytäneet.

Mutta tosiaan jos tyttö harrastaa edes jonkinlaista liikuntaa niin siitä voisi tosiaan jopa tulla jotain. SIlloin meillä olisi heti jotain yhteistä. :) En usko pystyväni suhteeseen jossa toinen osa puoli ei liiku juuri olenkaan. Eivätkä nuo pyyntöni (ne kirjoitin ylemmäksi) kuulosta kovin kohtuuttomilta. Kesällä olen ulkona harrastukseni takia joka toinen päivä.
      Edellinen suhteeni alkoi juuri kentällä olessani harrastukseni parissa. :)

Minun onnekseni CP-vammani on todella lievä ja jos käytän tarpeeksi "löysiä" vaatteita niin vammaani ei oikeastaan huomaakaan ulos päin.

Toinen asia mikä on haasteeni kumppanin etsimisessä on ujouteni sitä minulla on ollut koko ikäni. Helpottaisi jos tyttökin antaisi jonkinlaista "Singaalia" jos olisi kiinnostunut. :) Tätä ei helpoita se "etiketti" että miehen pitäisi aina tehdä aloite. Nyt eletään sentään jo 2010-luvulla.
      En edelleenkään puhu helposti tuntemattomille ihmisille.

• hymyhemmomies

Usein signaalit voivat olla melko huomaamattomia. Katsekontakti ja edes pieni hymy tarkoittaa aika usein sitä, että kannattaa mennä juttelemaan. Minusta tällainen voidaan tulkita naisen aloitteeksi. Kokemuksen kautta oppii, milloin kannattaa aloittaa juttelu.

• hymyhemmomies kirjoitti:

Usein signaalit voivat olla melko huomaamattomia. Katsekontakti ja edes pieni hymy tarkoittaa aika usein sitä, että kannattaa mennä juttelemaan. Minusta tällainen voidaan tulkita naisen aloitteeksi. Kokemuksen kautta oppii, milloin kannattaa aloittaa juttelu.

Kertokaa vaan lisää! :)

• Kertokaa vaan lisää ihmiset! :)

• Käytännössä vammani vaikuttaa vaan oikean nilkan liikkeeseen. Eli on tosiaankin lievä. :)

• marianne89...
        geparu92 kirjoitti:

Käytännössä vammani vaikuttaa vaan oikean nilkan liikkeeseen. Eli on tosiaankin lievä. :)

Ihmiset varmaan tuossa tapauksessa pelkäävät eniten sanaa "vammaisuus", tuskin kuitenkaan livenä sut tavatessasi näkisivät asiaa samoin kuin netin kautta saattavat nähdä tuon sanan kuullessaan. Valitettavaa, mutta sellaisia iso osa ihmisistä on, perustavat käsityksensä usein varsin yksipuolisiin mielikuviin. Kannattaa varmaan heti alussa selittää siinä yhteydessä kun vammastasi kerrot, että CP-vammasi on lievä ja juurikin tuo ettei se vaikuta juuri muuhun kuin oikeaan nilkkaasi. Sana "vammaisuus" kun on aika laajassa merkityksessä käytetty käsite ja jos alussa kertoo vain että on CP-vamma, osa ei välttämättä ymmärrä kuinka vähän se juuri sinun elämääsi vaikuttaa.

• Alan jo epäillä et olenkohan sitoutumiskammoinen, kun en uskalla lähestyä ketään naista, vaikka olisin kiinnostunu. Saattaa olla nuoruuden huonot kokemukset syynä siihen etten uskalla lähestyä enää ketään siinä mielessä.

Jos naiset eivät tekisi aloitetta, moni hyväkin suhde jäisi toteutumatta, se vaan on totuus. mutta eri asia on mitä tällainen aloitteen teon vaikeus kertoo miehestä; onko saamaton nahjus jos ei uskalla naista lähestyä?

• Up

• Nyt äkkiä homox!

Unohda naiset ja ala homox! Kiimaisille suoleenjunttaajahomoille kelpaa mikä tahansa mistä vaan sontaläpi löytyy. Ei tarvitse kuin mennä homobaariin tai ruotsinlaivalle ja olet jonkun kakkakikkelin persenarttu alta aikayksikön, kuten palstan homoikoni DarkFear voisi sinulle kertoa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      4113
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2403
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2131
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      80
      1292
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1250
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1139
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1102
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      100
      908
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      830
    Aihe