Tarvitaanko rakennuslupa

saunamuori

Tarvitaanko jalaksien päälle tehdylle minikokoiselle saunalle rakennuslupa. Tontti sijaitsee haja-asutusalueella mustasaaressa.

8

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä tarvitset

Yksiselitteisesti: kyllä.

Täällä palstalla on kyllä sellaisiakin asiantuntijoita, jotka uskovat että hirsihuvilan alle kun laittaa jalakset niin sitä voi sanoa potkukelkaksi eikä lupaa tarvita.

• 15+10

Niin tai naapurin pena kuuli vuonna -67 että rakennus ei tarvitse lupaa jos sitä sanoo kevytrakenteiseksi tai siirrettäväksi, kuulemma jalasmökki on varmin tapa ettei tarvitse lupaa.

Näinhän se menee että AINA kun on tulisija niin rakennuslupa vaaditaan.

• Omalla luvalla

Siekö oot se Veikko, joka haki kylpytynnyrille rakennuslupaa?

• Näkökanta se tämäkin

Rakennus varustettuna kiinteätä polttoainetta (tai kaasu) käyttävällä tulisijalla vaatii AINA rakennusluvan (Maankäyttö- ja rakennuslaki ja -asetus).

Mutta teeppä siihen "jalassaunaan" sähkölämmitteinen kiuas ja kokeile oman kuntasi rakennusjärjestyksen limiittejä ja rakennustarkastajan ammattitaitoa....

Saattaapi mennä toimenpideluvalla tai jopa (riippuen kerrosneliöistä) toimenpideilmoituksella,...

• se on pihassa

Entäs tiilistä ja betonista tehty ulkogrilli, jossa 2,5 metrinen savupiippu, ja lisäksi 3 puusta tehtyä sivuseinää ja kattona läpinäkyvää muovia ? Yksi seinä siis kokonaan auki. Tarviiko lupia?

• Se, missä kulkee eri lupaluokkien rajat, vaihtelee kuntakohtaisesti. Kunnan nettisivuilta voi käydä etsiskelemässä "rakennusjärjestys" -nimistä asiakirjaa tai soittaa suoraan kunnan rakennusvalvontaan. Teillä päin oli viimeeksi hirmu hyvä palvelu valvonnassa, joten itse soittaisin ensinnä sinne.

• pirrauttelee

Itse toiminut mökkiasioissa kohta 20 vuotta ja silti soitan usein kuntien rakennusvalvontaan ja kysyn asiaa, ei kestä kauaa, ei maksa mitään ja eikä siinä vielä kaikki vaan lisäksi saa heti oikean vastauksen.

Koskaan ei ole kettuiltu eikä pidetty tyhmänä.

• Remppaa

Tulisija ei ole kriteeri saunan rakennusluvalle.

MRA 61 § mukaan saunarakennukseen tarvitaan lupa aina oli vaikka sähkökiuas tmv.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe