Oon pitkään ajatellut, että saamelaisten pitäisi ehdottomasti kieltäytyä asepalveluksesta Suomen valtion hyväksi.
Syy: Jos(HUOM. JOS) koittaisi aika jolloin Suomi joutuisi sotimaan naapurimaitaan vastaan, joutuisivat saamelaiset tappamaan omaisiaan ja sukulaisiaan. Aikanaan käytyäni armeijan tajusin vasta jälkeenpäin minkälaisen erehdyksen tein koska nyt olen velvollinen sotimaan Suomen puolesta sotaoikeudenkin uhalla. Olisin voinut mennä aseistakieltäytyjänä vankilaankin syyn takia. En vain silloin nuorena ja tyhmänä sitä tajunnut. Ei silti että olisin mikään sivari/muu hihhuli mutta periaattesta. Ja hyvä periaate onkin.
Juu
3
532
Vastaukset
- Jouni
Venäjän armeijassa ei juuri ole saamelaisia, ei ainakaan sinun sukulaisiasi. Ruotsia tai Norjaa vastaan Suomi ei tule koskaan sotimaan. Ennemmin, jos sota syttyy, saamelaiset sotivat rintarinnan venäläisiä vastaan.
- aloittaja
Ettei ole minun sukuani siellä?
- áhkos
Keskittykäämme mahdollisten sotien ja vastustajien sijaan pohtimaan sitä, miten edistäisimme rauhaa maailmassa. Rajaton Saamenmaa olisi yksi vaihtoehto, ja ensimmäisen askel täjän suuntaan olisi Norjan liittyminen EU:hun. Uskon mieluummin Eurooppaan kuin sotahulluihin USA:n kasitapäisiin johtajiin. Venäjä on naapurimme, ,iettikäämme siis miten rauhantahtoista rinnakkaiseloa voismme kehittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315999- 345483
- 293094
- 342474
- 442347
- 372128
- 152108
- 121721
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191697Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391696