Kaverilla bulimia, miten voin auttaa

auttakaa mua :(

Mun kaveri kertoi mulle tänään ett se on alkanu oksentelee ruuan jälkeen ja ett sil on joku bulimia/syömishäiriön alku. Se kuulemma tarkkailee joka ruuasta kalorimäärät ja haluais laihtuu. Moon tosi huolissani siitä ja haluisin auttaa, mut lupasin etten kerro kenellekkään tästä!! (kukaan muu siis ei tiiä paitsi mä) Niin mit voisin tehdä täs tilanteessa? Tarviin oikeesti apuu. :c

7

719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • friendd

Ole vaan ystävä, kehut kauniiksi tarpeeks usein jne. Olet rento ja hauska hänen seurassaan niin että hälläkin on hyvä olla ja ei mieti ruokajuttuja.

• olekaverisitukena

Lupasit ettet kerro kenellekään. Sitähän se sairaus haluaa. Hän haluaa velloa sairaudessaan salaa muilta, koska ei tajua kuinka vakavasta ongelmasta on kyse. Ylipuhu hänet hakemaan apua tai mene itse hakemaan hännelle apua. Mitä pidempään sairastaa, sitä vaikeampi siitä on parantua. Kaikki luulee pystyvänsä lopettamaan kun ne haluavat ja tajuavatkin sitten etteivät he enää pystykkään hallitsemaan mitään.... En itsekkään halunnut että kukaan saa tietää sen takia koska häpesin ja rehellisesti sanottuna halusin laihtua rauhassa. Mitä siitä seurasi: monen vuoden hoidot einkä vieläkään ole kuivilla. Kiittäisin sitä tuhannesti, joka olisi estänyt mua. Avannut silmänsä ja hankkinut mulle apua aikasemmin. Silloin olisisn ollut vihainen, mutta jälkeenpäin olisin kiittänyt. Se on sairaus joka saattaa suuttua, ei sun ystäväs. Sun ystäväs haluaa sun olevan sen tukena, mut sairaus yrittää viedä sen. Sairaus vie nopeammin kuin uskotkaan. Kohta ystäväsi rupeaa etääntymään muista ja sairasmaailma vie kaikki hänen huomionsa ja energiansa. Vihaan tällaisia syömishäiriötä enemmän kuin mitään enkä toivoisi sitä kenellekkään!!

• oitypt

Lupasit ettet kerro kenellekään. Sitähän se sairaus haluaa. Hän haluaa velloa sairaudessaan salaa muilta, koska ei tajua kuinka vakavasta ongelmasta on kyse. Ylipuhu hänet hakemaan apua tai mene itse hakemaan hännelle apua. Mitä pidempään sairastaa, sitä vaikeampi siitä on parantua. Kaikki luulee pystyvänsä lopettamaan kun ne haluavat ja tajuavatkin sitten etteivät he enää pystykkään hallitsemaan mitään.... En itsekkään halunnut että kukaan saa tietää sen takia koska häpesin ja rehellisesti sanottuna halusin laihtua rauhassa. Mitä siitä seurasi: monen vuoden hoidot einkä vieläkään ole kuivilla. Kiittäisin sitä tuhannesti, joka olisi estänyt mua. Avannut silmänsä ja hankkinut mulle apua aikasemmin. Silloin olisisn ollut vihainen, mutta jälkeenpäin olisin kiittänyt. Se on sairaus joka saattaa suuttua, ei sun ystäväs. Sun ystäväs haluaa sun olevan sen tukena, mut sairaus yrittää viedä sen. Sairaus vie nopeammin kuin uskotkaan. Kohta ystäväsi rupeaa etääntymään muista ja sairasmaailma vie kaikki hänen huomionsa ja energiansa. Vihaan tällaisia syömishäiriötä enemmän kuin mitään enkä toivoisi sitä kenellekkään!!

• terv.kroonikko

Syömishäiriöt ovat aina vaarallisia ja hoitamattomina on vaara kroonistua. Mitä aikasemmin apua haetaan sitä parempi. Älä missään nimessä anna asian vain olla. Yritä toki olla ymmärtäväinen ja kuunnella huolia, mutta melkein aina ammattiapu on välttämätöntä.

• Anonyymi

Kerro hänen vanhemmille, terveydenhoitaja

• Anonyymi

aloitus on 13 vuotta vanha. aloittaja on voinut jo muuttaa yksin asumaan. ja on todennäköisesti jo aikuinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aloitus on 13 vuotta vanha. aloittaja on voinut jo muuttaa yksin asumaan. ja on todennäköisesti jo aikuinen

sori siis 10 vuotta vanha

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6814
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6263
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2940
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2674
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe