Voiko pankki luistaa lainatarjouksesta?

Tärppäiskö jo

Sain pankilta aika hyvän lainatarjouksen ja olen etsimässä ensimmäistä omaa asuntoani. Löysin yhden, mutta asuntoon on tulossa julkisivuremontti 2014. Nyt pankki sanoo, että en voi tehdä tarjousta asunnosta ennenkuin he ovat nähneet isännöitsijätodistuksen, sillä jos taloyhtiö ottaa lainaa, vaikuttaa se omaan vakuuteeni (puolet lainanvakuudesta tulee pankilta). Lainatarjous koskee summaa x, mutta kyseinen asunto maksaisi noin x - 20k. Koska julkisivuremontti ei todellakaan tulisi maksamaan asunnolleni yli tuota 20k (lähempänä varmaan 5k), en ymmärrä mikä tässä on ongelma ja voiko pankki todella olla antamatta lainaa kyseiseen kohteeseen.

Pankkitäti soitteli tänään juuri ennen virka-ajan loppumista ja kun yritin soittaa lisäkysymyksistä hetken päästä takaisin ei hän ollut enää paikalla. Lopetimme puhelun siihen tulokseen, että teen ehdollisen tarjouksen sillä ehdolla että pankki hyväksyy kohteen maanantaina (eli toteaa isännöitsijäntodistuksesta, ettei remontti tule olemaan liian kallis ja siten vaikuttaisi vakuuksiini). Hän sanoi, että remontin hinnasta todennäköisesti lukee nyt jo isännöitsijäntodistuksessa.

Näyttö on huomenna ja haluaisin mahdollisesti tehdä tarjouksen, mutta asunto tuntuu olevan haluttu ja pelkään, että myyjä ottaa toisen tarjouksen koska omani tulee olemaan ehdollinen. Entä jos kuitenkaan remontin hintaa ei ole vielä määritetty, eihän pankki voi perua lainatarjousta jonkin tulevaisuudessa tulevan remontin takia? Eli uskallanko siinä tapauksessa tehdä sitovan tarjouksen?

2

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Entä jos kuitenkaan remontin hintaa ei ole vielä määritetty, eihän pankki voi perua lainatarjousta jonkin tulevaisuudessa tulevan remontin takia?"

Pankki voi perua lainatarjouksen milloin vain, ellei se ole sidottuna yhteen kohteeseen ja kirjallinen, eikä pankin tarvitse edes esittää perusteluja. Tällä hetkellä pankki lisäksi antamillasi spekseillä tekee niin.

P.S. Mistä pankista saa nykyään 50 % pankin antaman takauksen lainalle? Yleensä pitää olla valtion takaus 15 % kauppahinnasta, sekä noin 10 % muuta vakuutta (esim. säästöjä tai ulkopuolinen reaalivakuus).

• hmmm...

Ostamasai asunto on pankin vakuutena ja jos pankki ei näe ostettavan asunnon kunnon etc. täyttävän lainaa vakuutena niin ei kai ne silloin lainaa. Lainaisitko tuntemattomalle tonnin 800 euron vakuutta vastaan?. Itse olen kyllä tehnyt asuntokaupat niin että olen lähettänyt ostettavan kohteen kaikki asiakirjat pankille arvioitavaksi lainaa varten. Niin tein 2 viikkoa sitten eräästä 220 m2 talosta ja totesivat sen olevan hyvä kohde ja laina ehdot sen mukaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5427
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      563
      1983
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      983
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe