Olen yrittänyt jo kauan ratkaista ongelmaa kotimaisten elokuvien puheäänen ja äänen suhteen 5.1 järjestelmässä. Minulla on vanhempi vahvari ja joudun db-mittarilla säätämään kaikki kanavat kohdilleen ja äänenvoimakkuuden samaksi. Ongelma on siinä, että eri dvd-elokuvat, eritoten kotimaisten elokuvien puhevoimakkuus on kovinkin erilaista ja olen huomannut, että kaiuttimien äänenvoimakkuustason nosto -6db / jokainen kaiutin vaikuttaa oleellisen paljon. Eikö äänivoimakkuuksia ole vakioitu? Joka elokuva kuulostaa eri voimakkuuksiselta ja pitääkö aina säätää oman korvan mukaan?
Kotiteatterin äänentoisto voimakkuus
3
134
Vastaukset
- kajareista
Millaiset kaiuttimet sinulla, olisiko niiden herkkyyksissä isot erot?
- Säätäjä1
Edessä Yamaha NS333 2kpl, Keskikaiutin yamaha ns c444. Takakaiuttimet vähän pienemmät Yamahasarjalaiset. Toimii musiikinkuuntelussa erinomaisesti, mutta tuo päätarkoitus hankala, eli elokuvat. Subbarina Yamahan perusmalli, mutta ei oleellista merkitystä kun sen voi laittaa kiinni ja testata äänimaailmaa ilman.
- Miksausta
Oman kokemuksen mukaan ongelma on enemmän kotimaisten ohjelmien äänen miksauksessa kuin laitteistossa. Puhe jää yleensä kaiken taustaäänen jalkoihin, tai sitten huudetaan niin, että joutuu säätämään volyymia kesken kohtauksen.
Joskus keskikaiuttimen tasonnosto auttaa saamaan puheen esiin muusta äänestä, aina sekään ei tunnu riittävän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336924- 386354
- 293494
- 452960
- 342694
- 152368
- 372188
- 162066
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481927En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191797