CR 250 vai KX 250?

Pari tonnia rahaa

Moi! Meinaan hommata pienen pieneen päristelyyn 250 rossipyörän.
Hondan tai kawan. Onko näissä tyyppivikoja tai vuosimalleja jossa jotain heikkouksia?
Pyörä tulis varmaan oleen 2000 alkupuolelta.
Miten todea hyväkuntonen moottori loppuunajetusta?
Kuinka paljon maksaa tuollanen runkolaakeri,kiertokangen, männänvaihto operaatio tiivisteineen liikkeessä tehtynä? Riittääkö 500-700euroa?

11

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cr 125 ja rm 250

      . Kannattaa ottaa pytty irti niin pystyy toteen yli puolet moottorin kunnosta siinä kohtaa. Pytyn irrotus tuskin passaa myyjän pihassa kylläkäään...

      Tonnilla tekee todella huonosta koneesta hyvän. Kampi akseli mäntä laakerit yms

      • mr.papi

        Yleensä moottorista hajoaa ensimmäisenä vaihteisto, mikäli mäntää muistaa vaihtaa ajallaan. Ja vaihteiston korjaus tulee maksamaan ainakin 1 000€, varmaan enemmänkin. Jos koko koneen kunnostaa, eli vaihtaa käytännössä kaiken lohkojen sisäpuolelta, niin käytetyn pyörän hinta ylittyy siinä remontissa kevyesti.


    • mr.papi

      En itte ehkä tuota Hondaa ostas, koska Honda ei valmista enää 2t pyöriä jolloinka varaosien saatavuus on vähän arveluttava.
      Tyyppivijoista ei minulla ole tietoa...
      Vaikka pyörä olisikin 2000 alkupuolelta, niin moottori ei ole välttämättä loppuunajettu. Harrasteajossa kone voi kestää todella pitkään, kun taas kilpakäytössä moottori voi olla lopussa 2 vuoden jälkeen. Eli pyörää ostettaessa pitäisi tietää minkälaisessa käytössä se on ollut.
      Loppuunajetusta moottorista ei hyvää saa muuten kun vaihtamalla uudet osat. Se taas tulee todella kalliiksi, joten se ei ole kannattavaa. Eli tarkkana saa olla minkälaisen ajopelin sitä ostaa.
      Koneremontti liikkeessä on kyllä kallista lystiä. Itse tekemällä tulee ainakin puolet halvemmaksi. Eikä männänvaihdon yhteydessä tarvitse aina vaihtaa kiertokankea ja runkolaakereita.

    • Männällä monta talve

      Jos mäntä vaihdetaan 50-100tunnin paikkeilla niin sanoisin et kohtuu käytöllä vaihteisto kestää paljon pidempään.
      . Jos ei tiedä tunti määristä tai huoltohistoriasta niin voi voi.
      . Koneen kunnon toteaminen todella vaikeaa. Osaako kukaan sanoa siihen mitään.

      Hondaan saa ikuisesti osia.

      • mr.papi

        Meinasinkin tuon vaihteiston suhteen, että mäntää lukuunottamatta loota hajoaa ensimmäisenä. En ole kuullut, että kiertokanki tai kampiakseli olisi katkennut, vaikka näitäkin varmasti on. Niin ja laakerit täytyy tietysti vaihtaa ajallaan.

        Koneen kuntoa ei voi oikein todeta muuten kuin tuntikausien mittaisella koeajolla. Mutta siinäkään ei välttämättä saa selville kaikkia vikoja, kuten joku todella haurastunut osa mikä ei kuitenkaan "oireile" millään tapaa.


      • ..............
        mr.papi kirjoitti:

        Meinasinkin tuon vaihteiston suhteen, että mäntää lukuunottamatta loota hajoaa ensimmäisenä. En ole kuullut, että kiertokanki tai kampiakseli olisi katkennut, vaikka näitäkin varmasti on. Niin ja laakerit täytyy tietysti vaihtaa ajallaan.

        Koneen kuntoa ei voi oikein todeta muuten kuin tuntikausien mittaisella koeajolla. Mutta siinäkään ei välttämättä saa selville kaikkia vikoja, kuten joku todella haurastunut osa mikä ei kuitenkaan "oireile" millään tapaa.

        Aika kova väite, että kiertokanki kestää pidempään kuin vaihteisto... Ei se kiertokanki poikki mene, mutta alasilmä, joka siis toimii laakerin ulkokoolina, kuluu vaihtokuntoon aika paljon nopeammin kuin vaihteisto.


    • Ysäri kawa

      Muistan kun killinä pihapiiriin saatiin vanha kawa 125. Oli ainakin 3-4 naapurin omistuksessa ja kesät talvet pärrättiin iltamyöhään sillä.
      Jonkun faija vaihtoi siihen männän mut muistaakseni ei oikein muuta. Männälle tuli tunteja lukematon määrä. Lootaan tuskin vaihdettiin koskaan öljyjä mutta eihän käyttökään kovin racing ollut.. Ilmansuodatin oli varmaan ihan tukossa mutta silti eteenpäin vaan mentiin kunnes joku kallis sähkövika ilmaantui kuvioihin.

    • Rämä 98

      Ei tavis kuski löydä noitten väliltä mitään eroa. Molemmat kestää aikansa,molempiin saa osia.
      Noita osaa korjata joka pyöräpaja. 1000euron vaihteistorempat ihan puppu puhetta.

      • mr.papi

        Kerran pamahti 125cc pyörästä loota, 3 vaihteen ratas halkes ja väänti siirtäjät ja siirtäjän akselin kieroon sekä teki lohkoon pienet lovet. Sen korjaus olisi tullut maksamaan ~600€. Isommassa pyörässä voimansiirto joutuu paljon kovemmalle rasitukselle ja kuluu myös nopeammin. Myöskin hajotessa on todennäköisempää, että tulee isompia vaurioita kuin jollain piikillä. Ja jos oikeasti lohko pamahtaa päreiksi, niin siitä tulee jo kivasti lisää hintaa.


      • ................
        mr.papi kirjoitti:

        Kerran pamahti 125cc pyörästä loota, 3 vaihteen ratas halkes ja väänti siirtäjät ja siirtäjän akselin kieroon sekä teki lohkoon pienet lovet. Sen korjaus olisi tullut maksamaan ~600€. Isommassa pyörässä voimansiirto joutuu paljon kovemmalle rasitukselle ja kuluu myös nopeammin. Myöskin hajotessa on todennäköisempää, että tulee isompia vaurioita kuin jollain piikillä. Ja jos oikeasti lohko pamahtaa päreiksi, niin siitä tulee jo kivasti lisää hintaa.

        Ja tämä tapahtui siis ennen kuin ko. pyörään oli kertaakaan vaihdettu kiertokankea?

        Mutta joo, toki siitä voi särkyä mitä tahansa, yleensä vaihteistot kuitenkin kestävät todella pitkään. Itselläni on ollut jos vaikka minkälaisia loppuun ajettuja romuja, eikä vaihteistoissa ole koskaan ollut mitään sanomista.


    • Mikuni 36mm

      Oikeasti crossin kunnon toteaminen ihan venäläistä rulettia.
      Loppuuajettu crossi 1500euroa,ostat siihen satasella uudet muovit ja kiillotat pyörää sieltä täältä muutenkin.Purkki pari maalia ja uusi penkin päällinen.
      Kehut tehneesi täydellisen konerempan vuosi eli 15tuntia sitten ja hintaa voikin sitten laittaa samalla 2500euroa. Näitä on nähty sitten vaikka kuinka....
      Aina joku menee lopulta halpaan ja ostaa vempeleen mukamas hyvänä.
      Pahimmassa tapauksessa uusi omistaja ajaa tyytyväisenä " uusitulla" koneella pitkästi yliajalle ja väljä kk laakeri ottaa itteensä ja sitten maksetaan taas tuhatlapunen korjaamoon. Seuraavaksi haukutaan kys moottoripyörä merkki.
      Ite aloitin valitettavasti tälläsellä pyörällä.
      Selvis hieman mutkan kautta myöhemin tämäkin.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6984
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6404
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3494
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2980
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2066
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1937
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1797
    Aihe