Satuinpa tässä eksymään eräälle moto-sivustolle, jossa oli motojen kulutuksia. Heräsi ihmetys, että miten ihmeessä tuollainen moottoripyörä voi noin järkyttäviä kulutuksia saada aikaan verrattuna autoon?
Massa on murto-osa autoon verrattuna, ilman- ja renkaanvastuskin lienee paljon pienempi. Moottorin hyötysuhdeko on heikompi vai voimansiirto vie veronsa?
Täytyy myöntää, että sivistys pätkii tässäkin asiassa.
Kulutus
10
310
Vastaukset
- Iso twin
Moottoripyörien kulutukseen on vasta aivan viime vuosina tullut parannusta. Tuossa keskikokoluokassa noin 800 cm3 alkaa käytännön kulutus uusilla malleilla olla jo noin 4 litraa sadalla.
Omat motoni 650 - 1 200 cm3 vievät käytännössä 4,5 - 6 ,0 litraa sadalla.
Syynä motojen suurehkoon kulutukseen on paljolti ilmanvastus, joka on pyörässä lähes auton luokkaa.
Moottoritkin ovat suunniteltu teho -optimoiduiksi mieluummin kuin kulutusoptimoiduiksi.
Kyllä silti käytännössä prätkän kulutus on aika paljon pienempi kuin auton. Ne autojen ilmoitetut mainoskulutuslukemat kun ovat aivan paikkansapitämättömiä. Silkkaa valetta suorastaan.- >TurbotOn<
Perheemme kaksi 2.0L-moottorista autoa kuluttavat n. 8L/100km ja saman vie vakio 180hv kyykkypyörä ihan normiajossa. Moottoripyörissä,eteenkin suritehoisissa kulutusta lisää se että paras teho ja vääntö ovat korkeilla kierroksilla joten normaaliajossa ajetaan varmaan 90% optimiväännön ulkopuolella. Henkilöautoissa suuremman moottorin takia vääntö on useimmiten niillä kierroksilla millä normaalisti ajetaan. Oikein säästäväisesti ajamalla tietty pyöränkin kulutus saadaan varmaan jonnekin 6-7L/100km tuntumaan mutta silloin ei juurikaan suuria vauhteja ajeta. Näin se vaan menee.
>TurbotOn< kirjoitti:
Perheemme kaksi 2.0L-moottorista autoa kuluttavat n. 8L/100km ja saman vie vakio 180hv kyykkypyörä ihan normiajossa. Moottoripyörissä,eteenkin suritehoisissa kulutusta lisää se että paras teho ja vääntö ovat korkeilla kierroksilla joten normaaliajossa ajetaan varmaan 90% optimiväännön ulkopuolella. Henkilöautoissa suuremman moottorin takia vääntö on useimmiten niillä kierroksilla millä normaalisti ajetaan. Oikein säästäväisesti ajamalla tietty pyöränkin kulutus saadaan varmaan jonnekin 6-7L/100km tuntumaan mutta silloin ei juurikaan suuria vauhteja ajeta. Näin se vaan menee.
Tuota en tullut ajatelleksikaan, että ne tehot ja varsinkin väännöt ovat siellä kovempien kierrosten takana. Hyvä kun valaisit :)
- Öö mitä sitten?
strange.cyborg kirjoitti:
Tuota en tullut ajatelleksikaan, että ne tehot ja varsinkin väännöt ovat siellä kovempien kierrosten takana. Hyvä kun valaisit :)
Vaikka huipputeho tulisikin 10 000rpm huitteilla niin suurimmalla vaihteella se olisi jo yli 250km/h! Jos ajetaan satasta tai alle niin kierrokset on jotain 3000rpm ja ei silloin pitäisi viedä yli 5litraa/satku niinkuin pyörät vie. Ja todellakin yli 1000cc prätkällä pystyy hyvin ajamaan 3000rpm millä tahansa vaihteella vetää hyvin ja nätisti. Hullu ajaa maantiellä korkeilla kierroksilla! Eli ei tuo huippuvääntö korkeilla kierroksilla selitä isoa kulutusta. Mulla on 1800cc cruiseri ja aina suurin vaihde käytössä jo 60km/h alkaen ja vaikken ajaisikaan yli sallitun nopeusrajoituksen niin silti ei tahdo päästä alle viiden litran kulutukseen millään edes tasaisessa matka-ajossa. Ei vaikka kone käy yhtä pienillä kierroksilla kuin auto. Tää homma ei todellakaan ole ratkaistu.
- >TurbotOn<
Öö mitä sitten? kirjoitti:
Vaikka huipputeho tulisikin 10 000rpm huitteilla niin suurimmalla vaihteella se olisi jo yli 250km/h! Jos ajetaan satasta tai alle niin kierrokset on jotain 3000rpm ja ei silloin pitäisi viedä yli 5litraa/satku niinkuin pyörät vie. Ja todellakin yli 1000cc prätkällä pystyy hyvin ajamaan 3000rpm millä tahansa vaihteella vetää hyvin ja nätisti. Hullu ajaa maantiellä korkeilla kierroksilla! Eli ei tuo huippuvääntö korkeilla kierroksilla selitä isoa kulutusta. Mulla on 1800cc cruiseri ja aina suurin vaihde käytössä jo 60km/h alkaen ja vaikken ajaisikaan yli sallitun nopeusrajoituksen niin silti ei tahdo päästä alle viiden litran kulutukseen millään edes tasaisessa matka-ajossa. Ei vaikka kone käy yhtä pienillä kierroksilla kuin auto. Tää homma ei todellakaan ole ratkaistu.
Kyllä tehokas pyöränmoottori vetää hyvin jo jopa alle 3000rpm mutta s7lti teho-ja vääntökäyrien huiput on selvästi ylempänä joten maantieajossa normaalinopeuksilla ajetaan periaatteessa kokoajan moottorin taloudellisimman kierrorluvun alapuolella. Mulla oli aikanaan Hayabusa jossa oli keskikulutusmittari. Kun sillä ajoi tasaisella tiellä kahdeksaakymppiä sai kulutuslukeman hetkeksi jopa 3,9L/100km mutta juuri koskaan sillä ei satasta päässyt alle seitsemän litran. Kyllä se suurimman vääntömomentin osuminen suurille kierroksille on suhteellisen suuren kulutuksen takana.
- Luettua..
>TurbotOn< kirjoitti:
Kyllä tehokas pyöränmoottori vetää hyvin jo jopa alle 3000rpm mutta s7lti teho-ja vääntökäyrien huiput on selvästi ylempänä joten maantieajossa normaalinopeuksilla ajetaan periaatteessa kokoajan moottorin taloudellisimman kierrorluvun alapuolella. Mulla oli aikanaan Hayabusa jossa oli keskikulutusmittari. Kun sillä ajoi tasaisella tiellä kahdeksaakymppiä sai kulutuslukeman hetkeksi jopa 3,9L/100km mutta juuri koskaan sillä ei satasta päässyt alle seitsemän litran. Kyllä se suurimman vääntömomentin osuminen suurille kierroksille on suhteellisen suuren kulutuksen takana.
Noilla jäljillä ollaan.
Jos moottori on korkeaviritteinen, sen sisäiset virtaukste on optimoitu korkeille kierrosluvuille.
Pienillä kierroksilla tällaisten moottoreiden imukanavissa esimerkiksi pyörteily ja kaasun virtausnopus ovat liian pieniä taloudellisuutta ajatellen.
Näin se selitettin johtavassa alan saksalaislehdessä. - No mun 1800cc
Luettua.. kirjoitti:
Noilla jäljillä ollaan.
Jos moottori on korkeaviritteinen, sen sisäiset virtaukste on optimoitu korkeille kierrosluvuille.
Pienillä kierroksilla tällaisten moottoreiden imukanavissa esimerkiksi pyörteily ja kaasun virtausnopus ovat liian pieniä taloudellisuutta ajatellen.
Näin se selitettin johtavassa alan saksalaislehdessä.ei ole korkeaviritteinen eikä kierroksinen ,ei silti mene viidellä litralla sataa kilometriä.
- Syitä on
No mun 1800cc kirjoitti:
ei ole korkeaviritteinen eikä kierroksinen ,ei silti mene viidellä litralla sataa kilometriä.
Veekakkoset ovat konstruktiivisesti epätaloudellisia varsinkin ilmajäähdytteisinä.
Isoja mukeja on vaikea saada käymään tasaiseti koko kierroslukualueen laihalla seoksella. Tähän auttaa seoksen hienoinen ylirikkaus tai oarempi keino: laitetaan kaksi sytytystulppaa per dylinteri ja valvotaan kummankin palamiskaasuja omalla lambda-anturilla.
Sori paska kirjoitusasu, mut tää on mobiili... - >TurbotOn<
Syitä on kirjoitti:
Veekakkoset ovat konstruktiivisesti epätaloudellisia varsinkin ilmajäähdytteisinä.
Isoja mukeja on vaikea saada käymään tasaiseti koko kierroslukualueen laihalla seoksella. Tähän auttaa seoksen hienoinen ylirikkaus tai oarempi keino: laitetaan kaksi sytytystulppaa per dylinteri ja valvotaan kummankin palamiskaasuja omalla lambda-anturilla.
Sori paska kirjoitusasu, mut tää on mobiili...Moottorin ominaisuuksista se kulutus muodostuu pääasiassa. Niin autojen kuin moottoripyörienkin moottorit ovat pitkälti yli satavuotta vanhoja keksintöjä ja nykymittapuun mukaan pirun huonojakin vielä. Epätaloudellisia, äänekkäitä, painavia ja huonohyötysuhteisia. Mikä muu keksintö hukkaa yli puolet polttoaineen sisältämästä energiasta?! : )
- uus kuusatanen
Uusi kuussatanen on vienyt ensimmäisellä 7000 km matkalla keskimäärin 4.2-4.3 l/100km. Kai sen voisi optimoida muutaman desin pienemmällekin mutta se on sitten maksimitehosta pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315939- 345433
- 293074
- 342454
- 442287
- 372118
- 152108
- 121701
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391686