Missä menee rasismin raja?

Minä olen rasisti

Halla-aho tuomittiin taas kerran ihmishirviöksi, kun vastusti pakolaisten ottamista Syyriasta. Oletetaan, että Halliksen linja on nolla syyrialaispakolaista. Tämä on siis ilmiselvästi ihmisyyden vastaista rasismia.Virallinen ehdotus, joka mennee läpi, on 600. Tämä ei siis voi olla rasismia, koska eihän perustuslakikaan antaisi myöten Suomen toimia rasistisesti.
No entä jos ehdotan, että otamme 300, olenko silloin puolirasisti?

Entä miten nämä luvut suhteutuvat Ruotsiin, joka ottaa kymmeniä tuhansia? 600 alkaakin kuulostaa silkalta natsismilta. Onko Suomi siis natsirasistivaltio sittenkin? Miten kukaan ihmishirviö kehtaa edes ehdottaa vain 600:n ottamista, kun Ruotsi ottaa kymmeniä kertoja enemmän? Pitäisikö 600:aa ehdottaneet haastaa Haagin kv. oikeuden eteen rikoksistaan ihmisyyttä vastaan?

6

227

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse minä

Kaikki pakolaisia ottaneet pitäisi tuomita rikoksesta yhteiskuntaansa vastaan.

• Kilttimies ilman kil

Kukas se saikaan Ilkeänmiehen aloitteesta rasismisyytteen ja rangaistuksen, kun vertasi yhtä juttua toiseen muuttamalla kotimaiset mamuiksi?
      Liittyisikö mitenkään tähän: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288603052927.html

Sikäli, että jospa siinä vertauksessa olikin totuutta enemmän kuin Ilkeämies ilkesi itsekään uskoa?

• On olemassa kahdenlaista rasismia.

1) Todellinen rasismi: eli asetetaan perusteettomasti jokin ihmisryhmä muita huonompaan asemaan ihonvärin, uskonnon tai muun sysn vuoksi.

2) Viha-sana-rasismi. Eli käytetään rasismi sanaa jonkin henkilön leimaamiseksi.
      Halla-aho on rasisti, koska leimamalla hänet rasistiksi, ei itse asiasta tarvitse käydä kriittistä keskustelua.

Se, että osoittaa viranomaisten toimivan valheellisesti ja esittävän vääriä perusteita jonkin ryhmän suosimiseen ei aseta ketään muita huonompaan asemaan eli ei voi olla todellista rasismia.

Mutta yllyttämällä lukijoita vihaamaan vaikkapa Halla-ahoa rasistina, voidaan itse toimia rasistisesti. Suosimalla lain ja totuudenvastaisesti jotain vähemmistöä syyllistytään enemmistön syrjimiseen. Ei se ole vähemmistön syrjimistä oikeutetumpaa; vaikka sitä kuinka positiiviseksi väitettäisiinkin.

NINEL

• Anonyymi

Onko rasismia tukea Ukrainaa ja puhua Venäjästä pahaa?

• Anonyymi

Itse en tiedä olenko rasistinen vai rasismin vastainen, missä kulkee rasismin raja? 80- luvulla Suomessa raiskasi ja tappoi minun pikku serkkuni Tampereella somalialainen enkä vieläkään ole sujut tummaihoisten kanssa. Tämä näkyy itsessä siten, että menen ihan lukkoon kun nään vastaan tulevan Somalian näköisen ihmisen.

Olenko rasisti, jos olen Ukrainan presidentin kannalla ja syrjin Venäjän presidenttiä, missä rasismin raja menee?

Ennenkuin mieltä ja muuta rasismin kielmisestä rangaistaan, niin pitäisi kansalaisia opastaa missä raja menee eikä saa olla veteen piirretty viiva jonka tuomari vain ratkaisee omalla arviolla.

• Anonyymi

"Rasismi on ideologioita, ennakkoluuloisia asenteita, syrjivää käyttäytymistä, rakenteellisia järjestelyjä ja vakiintuneita käytäntöjä, jotka johtavat rotujen väliseen epätasa-arvoisuuteen."

Rasismiin liittyy vahvasti rotu ja etninen tausta. Rotuun ja etniseen taustaan perustuva eriarvoisuus ja syrjintä on rasismin perimmäinen määritelmä. Sitten on myöhemmin tullut muitakin termejä, kuten esim. ikärasismi. Tuo ei mielestäni kuitenkaan ole aiota rasismia, sillä kyseessä ei ole rotuun perustuva syrjintä. Ikärasismi on toki eriarvoista kohtelua, mutta ei rasismia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6654
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6073
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3364
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2830
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2624
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2318
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2168
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2006
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      46
      1872
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1767
    Aihe