Koiranomistajan tyhmät selitykset

Tuulikki ja Rea

Mitä kaikkea tyhmää koiranomistajat ovat selitelleet vahingon sattuessa? Tässä yksi: Nainen kävelytti kolmea koiraa, staffia,tanskandoggia ja sakua joista saku oli irti. Tanskiksen ja staffin hihnat oli löysällä ja pitkällä kun he sattuivat näkemään koiran tulevan kohti. Naisen koirat hyökkäsi tämän koiran kimppuun ja pöllyyttivät sitä ennen kuin nainen sai koiransa pois tilanteesta. Nainen oli sanonut että tilanne tuli niin yllättäen ettei ehtinyt tekemään mitään kun isot koirat lähti lapsesta. Olisikohan asiaa auttanut yhtään jos olisi pitänyt koiransa paremmin kiinni eikä antanut niiden juoksennella pitkässä hinnassa ja onko pakko kaikki kolme koiraa olla samalla kertaa mukana? Totta hemmetissä tilanteet tulee yllätyksenä mutta niihin voi paremmin varautua.

36

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulla ja Satu

Oliko vastaantullut koira irti vai kiinni?

• Tuulikki ja Rea

sitä en tiedä. Kuulin jutun vähän aikaa sitten.

• Noppa-setä

Onko sillä jotain merkitystä onko irti vai kiinni? Eihän koira saa hyökätä oli niin tai näin.

• Pirjo ja Essi
        Noppa-setä kirjoitti:

Onko sillä jotain merkitystä onko irti vai kiinni? Eihän koira saa hyökätä oli niin tai näin.

Juurihan tuossa selitettiin että koirat olivat pitkässä hihnassa - eli kai sillä on merkitystä.

• Matilda ja Anna
        Pirjo ja Essi kirjoitti:

Juurihan tuossa selitettiin että koirat olivat pitkässä hihnassa - eli kai sillä on merkitystä.

No tuossa oli ilmaus "lähteä lapasesta". Se tarkoittaa yleensä sitä että koirat on irti ja juoksee hihna maassa sekä omistaja perässä perkeleitä karjuen.

• Tuulikki ja Rea
        Matilda ja Anna kirjoitti:

No tuossa oli ilmaus "lähteä lapasesta". Se tarkoittaa yleensä sitä että koirat on irti ja juoksee hihna maassa sekä omistaja perässä perkeleitä karjuen.

Aivan, koirat oli omistajalla hihnassa kunnes nykäisivät irti otteesta.. Naisen koirista ainoastaan saku oli irti ,mikä sekin on aika uhkarohkeaa kun ajattelee koko pakettia.

• 545+16

Naapurin ämmän koira hyökkäsi mun päälle ja puri ison vertavuotavan haavan reiteen, ainoa selitys ämmältä oli "ei se noin ole koskaan tehnyt".
      Ämmä ei edes kysynyt tuliko jotain vahinkoa, nämä ämmät olisi hoidon tarpeessa yhtä paljon kuin omistamansa piskitkin.

• Älä nyt hullujas

puhu veli-hyvä! Sinä saat niittiä reiteen, niin naisen pitää mennä lääkäriin? Mikä veen logiikka siinä on?

• käypäs jutteleen
        Älä nyt hullujas kirjoitti:

puhu veli-hyvä! Sinä saat niittiä reiteen, niin naisen pitää mennä lääkäriin? Mikä veen logiikka siinä on?

Eiköhän noita lääkäreitä ole monenlaisia, oletkos kuullut esim. psykiatreista ? ne auttaa tilanteessa kun jollakulla on ongelmia pään sisällä, ja tuollaisella jonka koira käy toisen kimppuun eikä edes tajua kysellä kävikö pahasti, on todellakin psykiatrin tarpeessa.

"Psykiatri eli psykiatrian erikoislääkäri on kouluttautunut tutkimaan, arvioimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä."

• £££

Harmi että näin on päässyt käymään. Itsekkin tanskandoggin omistajana en koskaan enkä missään tilanteessa pidä koirani hihnaa pitkällä kun ulkoilemme. Koskaan kun et voi tietää mitä tapahtuu ja ison koiran hallitseminen jos hihna on pitkällä on täysin mahdotonta. Lisäksi jos omistaisin useamman koiran en kyllä pystyisi niitä kaikkia ulkoiluttamaan yhtä aikaa turvallisesti. Mielestäni tämän tapauksen omistajan olisi syytä miettiä muita keinoja koiriensa turvalliseen ulkoilutukseen. Ei tarvitse kuin kissa,orava tms juoksentelevan mikä herättää koirien mielenkiinnon niin myös tämän ulkoiluttaja voi loukata itsensä.

• Rea myös

Aivan niin ja myös koira voi loukata itsensä jos syöksyy vaikka auton alle kun lähtee käsistä.

• omistaja ei tajua

Meilläpäin on iso muille koirille vihainen koira.Sen omistaja kertoilee kaikille että se hänen koira tykkää kyllä kaikista koirista eikä ole vihainen .Siis vaikka se on muutamaa koiraa purrutkin.
      Kierrän sen nykyään suosiolla kaukaa.Ja niin tekevät monet muutkin,varsinkin pikkukoirien omistajat.Outo omistaja.

• Hösöheikki ja muut

Sakemanni veti perässään aikuista miestä, joka roikkui hihnan päässä lähinnä painona. Koira ei vaikuttanut vihaiselta, mutta säntäili päätäpahkaa ympäriinsä. Lapsen säpsähtelivät kauemmas parivaljakossa ja yksi sanoikin, että toi koira on aika pelottavan näköinen. Ei tää o vaarallinen, tää on vaan tämmönen hösöheikki, sanoi taluttaja. "Tää on vaan tämmönen, ei sille mitään voi" on aivan tavallinen selitys, oli käytösongelma mikä tahansa. Yksi useampaa koiraa taluttanut nauta oli sitä mieltä, ettei tarvitse yleisillä teillä kuljeskella jos vihaa koiria (tässä tapauksessa ohikulkija ei halunnut saada pitkän narun päässä olevaa vierasta koiraa jalkoihinsa pyörimään).

• Tritext

Miten joku nainen voi pidellä useampaa koiraa mm. tanskandoggia, jos ne alkaa vetämään? Itse olen aktiivi saliharrastaja-mies ja 65 kiloinen kaukkari vetää sellaisella voimalla että täysiä saa pistää jotta sen saa pysäytettyä mikäli se saa päähänsä ryntäillä. Paljonko po. nainen nostaa penkistä? Ilman aineita ei varmaan ole lihaksiaan hankkinut.

• Noppa-setä

ei doggia pysty nainen pitelemään jos se päättää lähteä. Varsinkaan jos on huono ote hihnasta. Kyllä ne tapahtumat sitten kun sellanen on tullakseen kuitataan sillä että syypää oli se toinen koira ei minun doggi.

• _lellu_

Itse olen neljän koiran omistaja, ja käytän kyllä kaikkia myöskin yhtäaikaa ulkona, ihan turvallisin mielin. Kyllä se on sieltä hihnan kiinnipitäjästä kiinni mitä ne koirat tekee. Tietysti jos tuntisin oloni epävarmaksi kaikkia ulkoilluttaessa niin en tietysti käyttäisi yhtäaikaa :)

• Noo, jonakin päivänä

tulee se hetki elämässäsi... Muista silloin "tää nyt on tällanen"

• valintaa

Mulla on ollut koko ikäni koiria,koskaan ei ole koirani rähjänneet kellekkään,eikä karanneet käsistä.Olen sattunut varmaan valitsemaan oikeat rodut ja yksilöt :)

• _lellu_

Toivon ettei koskaan tule jostain syystä semmosta tilannetta että minun koirani kävisivät jonkun kimppuun, mutta jos näin kävisi kyllä kantaisin vastuuni. Ei ne kaikki koiran omistajat ole urpoja. Toki löytyy meidänkin lenkki poluilta näitä vähemmän fiksuja omistajia :) Mutta kyllä mä lenkeillä luotan itseeni että pystyn koirani pitämään "kurissa", en mä niitä muuten yhtäaika käyttäis, se ois vastuutonta.

• ...

Ihan tavallisen kokoinen naisihminen olen ja useita koira kerralla ulkoiluttelen. Täytyy tähän sanoa, että ei tarvita kuin kaksi ajokoiraa hihnan päähän ja yksi tien ylittävä jänis ja jalat ei enää pysy alla jos ei ole jatkuvasti skarppina. Yksikin koira riittää jo tuota kokoluokkaa jos pääsee yllättämään kierrekulmasta, eli nykäisy lähtee kierteellä, mutta se kai se oli se aloittajankin kuulema selitys; pääsi yllttämään...

• suomifilmi3

Jos hihna on lyhyellä ja koira lähellä sinua, on ihan eri asia saada pysymään koira otteessa kuin jos koira juoksentelee pitkän hinnan päässä. Vaikka tulisi millainen yllätys.

• ei voimapeliä

Olen erimieltä.

Oman koirani kanssa olen huomannut että jos pidän koiran lähellä itseäni ja se siitä ponnahtaa vaikka pyörän perään ei minulle jää varaa reagoida eikä tilaa ottaa parempaa asentoa niin etten lennä mukana kun taas tarpeeksi pitkän ja löysällä pidetyn hihnan (tai vaikka fleksin kanssa) ehdin hyvin nähdä koiran ampaisevan, ottaa tukevan asennon ja varautua tulevaan töksäykseen nojaamalla reilusti painoa taakseppäin: koiran vauhti pysähtyy ja se palaa taas maanpinnalle viettihuuruistaan. Suorassa narun vedossa en tuolle pärjäisi enkä kyllä lähde yrittämäänkään.

Nimimerkillä minä pieni naisimmeinen 55kg ja koirani 45kg lihaskimppu, yhden ainoan kerran olen joutunut koirani vetämäksi peilijäisellä tiellä koirani ollessa vielä murkkuikäinen.

• Siksi juuri.
        ei voimapeliä kirjoitti:

Olen erimieltä.

Oman koirani kanssa olen huomannut että jos pidän koiran lähellä itseäni ja se siitä ponnahtaa vaikka pyörän perään ei minulle jää varaa reagoida eikä tilaa ottaa parempaa asentoa niin etten lennä mukana kun taas tarpeeksi pitkän ja löysällä pidetyn hihnan (tai vaikka fleksin kanssa) ehdin hyvin nähdä koiran ampaisevan, ottaa tukevan asennon ja varautua tulevaan töksäykseen nojaamalla reilusti painoa taakseppäin: koiran vauhti pysähtyy ja se palaa taas maanpinnalle viettihuuruistaan. Suorassa narun vedossa en tuolle pärjäisi enkä kyllä lähde yrittämäänkään.

Nimimerkillä minä pieni naisimmeinen 55kg ja koirani 45kg lihaskimppu, yhden ainoan kerran olen joutunut koirani vetämäksi peilijäisellä tiellä koirani ollessa vielä murkkuikäinen.

Sinulla ei ole mitään oikeutta kuljettaa julkisilla paikoilla isoja rakkeja mitä et pysty hallitsemaan, pikku fifi korkeintaan.

• ei voimapeliä
        Siksi juuri. kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään oikeutta kuljettaa julkisilla paikoilla isoja rakkeja mitä et pysty hallitsemaan, pikku fifi korkeintaan.

Jaa että minulla ei ole mitään oikeutta pitää koiraa joka on hyvin hallinassa eikä aiheuta minkäännäköistä vaaraa kenellekkään vain koska se on iso? Pikku fifin kuitenkin hyväksyisit vaikka se olisi hullu räkyttäjä ja hyökkisi ohikulkevien nilkkoihin?

Aivan loistava logiikka.

• Fifitäti
        ei voimapeliä kirjoitti:

Jaa että minulla ei ole mitään oikeutta pitää koiraa joka on hyvin hallinassa eikä aiheuta minkäännäköistä vaaraa kenellekkään vain koska se on iso? Pikku fifin kuitenkin hyväksyisit vaikka se olisi hullu räkyttäjä ja hyökkisi ohikulkevien nilkkoihin?

Aivan loistava logiikka.

Vaan kun se pikkufifi on äkkitilanteissa helposti hallittavissa,,ei käy niin kuin aloittajan esimerkissä.

• gerry1

Tollaset ihmiset on just tosi ärsyttäviä kun ne luulee olevansa maailman napoja ja et vain niiden koirat on jotain. Toisten koirilla ei ole mitään väliä. Tollasilta joutais koirat kokonaan pois.

• gerry1

sois tarkotin tolla edellisellä viestillä aloittajan juttua

• Näitähän sattuu: Iso uroskoira vastaantulijalla hihnan päässä, yllättävä hyökkäys ja neljä reikää oman koirani koivessa. Selitys "nokun mulla on vain nämä pikkukengät jalassa niin en jaksanut pidellä".

Joku äo/psykologinen testikin pitäisi sisällyttää siihen joittenkin haaveilemaan koira-ajokorttiin ja koiranhankinta lupaan, ettei huomionkipeät pintaliitäjät shoppailisi itsellensä egonjatkeita.

• stadin kundi 67

Opetelkaa lukemaan koiraanne.Koira ei hyökkää yhtäkkiä.Haastava koira voi olla simum tai vastaantulijan.Minulle aikoinaan sanoi erä vanhemoi koiran omistaja opettele lukemaan koiraasi niin pärjäät.

• ei osata eikä tajuta

Valitettavasti liian harvasa on ihmiset jotka lukevat koiraansa jo ennen kuin mitään tapahtuu. Eräs täällä koirapuistossa kulkevan iso koira, on useamman pienen koiran päälle hyökännyt suoraa portista, heti kun on päässyt irti, ja kyllä pienet eivät edes huomanneet vielä ison tuloa, joten vika on vain siinä isossa. Myöhäistä se sitten on koiraa nakella pitkin kenttää kun on jo toisen kimppuun käynyt, eikä takuulla helpota tuota käytöstä, koiralle jää mieleen vain se, että se on sen toisen vika että sitä taas pyöritellään kentässä. Itse soisin ettei tuollaisia tuotaisi puistoon, kun jo säännöt kieltävät. Sama koira on taas isommiltaan ottanut lekurikäyntejä, katsos kun on tapana isompia koiria ärsyttää eli hyökkii kohti ja ärisee koko ajan, kunnes toiselta menee hermot. Pienempien päälle käy siis ihan suoraan.

• ei osata eikä tajuta kirjoitti:

Valitettavasti liian harvasa on ihmiset jotka lukevat koiraansa jo ennen kuin mitään tapahtuu. Eräs täällä koirapuistossa kulkevan iso koira, on useamman pienen koiran päälle hyökännyt suoraa portista, heti kun on päässyt irti, ja kyllä pienet eivät edes huomanneet vielä ison tuloa, joten vika on vain siinä isossa. Myöhäistä se sitten on koiraa nakella pitkin kenttää kun on jo toisen kimppuun käynyt, eikä takuulla helpota tuota käytöstä, koiralle jää mieleen vain se, että se on sen toisen vika että sitä taas pyöritellään kentässä. Itse soisin ettei tuollaisia tuotaisi puistoon, kun jo säännöt kieltävät. Sama koira on taas isommiltaan ottanut lekurikäyntejä, katsos kun on tapana isompia koiria ärsyttää eli hyökkii kohti ja ärisee koko ajan, kunnes toiselta menee hermot. Pienempien päälle käy siis ihan suoraan.

Vai ihan vakio-oletus että vastaatulijankin koira pitää hallita...
        No itseasiassa luen kylllä "koiraa" ja yleensä otammekin sen vastaantulevan päällerynnivään koiraan kontaktin ja tilanteen hallintaan kun omistajat eivät sitä ymmärrä, mutta ihan aina sitä ei ehdi tekemään. mm kun metrin parin päästä spurttaa koira iholle. Tai takaa suoraan päälle.

Tuossa "en jaksanut näissä pikkulipottimissa pidellä" tapauksessa nuori nainen ison uroksen kanssa, koiran ulkoilutusvälineet vaihtuu joka kuukausi eli mitä enemmän välineitä todistaa vain sitä vähemmästä osaamisesta. Ehkä ko. koiralla on myös rodunomainen käytöshäiriö.

Kyllä se niin on ettää planeetta maa kutsuu: sosiaalistamaton koira voi hyökätä yhtäkkiä, olen tätä ollut näkemässä ja kokemassa monta kertaa, esim:
        -amerikanakita nappasi vastaantulevan kävelijän käsivarresta ilman mitään syytä.
        -collie-urokset hyökkäsivät päin vastaantulijan rauhallisesti kulkevia koiria ilman mitään näkyvää syytä
        -husky-narttu nappasi pikkukoiraa selkään kiinni ilman erityistä syytä
        jne.

• lebed3

Minäkin olen kuullut ton alottajan jutun jokin aika sitten. Sillon kun se tapahtu tais olla jopa koirien kiinnipitoaika. Kuinkahan siitä huolimatta saku juoksenteli vapaana.

• Joobax eirek

Faktahan on, että koiran pitää olla hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa. Siinä ei ole sijaa mutkuille eikä jossitteluille. Jos koirasi karkaa, olet aina syypää! Ei selityksiä!

Vastuuttomia koiranomistajia on tänäpäivänä paljon, joilla koirat kasvavat pellossa eivätkä tottele omistajaansa tai ovat niin isoja ja voimakkaita, että pystyvät riistäytymään hihnasta irti. On olemassa erilaisia apuvälineitä, jotka vähentävät koiran vetovoimaa. Ehdottomasti kannatan näitä isoilla arvaamattomilla koirilla.

• pillinkin osaa

Samaa mieltä, omani ei edes irti ollessaan mene muiden luo, kuin koira puistossa, koirani siis tajuaa ettei esim. metsäpolku ole koirapuisto. Tulee siis mieluummin minun luokseni ja hihnassa sitten haistelee, jos se sopii toiselle koiralle ja taluttajalle.

• Tulipahan sanottua

Toi nainen jolla on noi kolme koiraa on nii ylimielinen muita koiran kanssa liikkuvia kohtaa et se tosiaa luulee olevansa ainut joka saa lenkkipolkuja käyttää ja kun tulee kävelytiellä vastaa nii aina muut saa väistellä reunoille kun se menee keskellä tietä. Tosi ärsyttävää. Nii ei kai se sit oo ihmekkään jos toisten koirissa on vikaa kun omat hyökkää.

• specialslow

Toiset pystyy elämään ilman huolenhäivää suunnitelematta tai ennakoimatta mitään, kateeksi käy kun itse olen kauhea murehtia-huolehtia-stressaaja.
      Hallitsen koirani joka tilanteessa voimillani mutta yritän ennakoida kaikki tilanteet silti pitämällä tietyn turvavälin varaanpaikkoihin.

Koira ei ole lelu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6644
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3830
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      126
      3116
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1843
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1567
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1431
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1359
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1051
    Aihe