Kun nelarikoneet tulivat kelkkoihin, ei markkinoilla ollut yhtään kelkkakäyttöön suunniteltua nelitahtimoottoria. Jotain mönkijänmyllyjä ja moottoripyörän koneita kokeiltiin (mm. Yamaha). Näissä kuitenkin moottorin mekaaninen rakenne, asento (painopiste) ja vääntöominaisuudet on suunniteltu käsikytkimen ja vaihdelaatikon kaveriksi. Tulokset olivat sen mukaisia ja moni harrastaja ehtikin tuomita 4-tahtikelkat suohon. Mutta kun Rotaxilta vihdoin tuli 600 ACE, asetelmat muuttuivat täysin.
Olen ajanut Lynx Rave 550:llä (2-tahtinen) ja Ski-Doo Renegade 600 ACE:lla (4-tahtinen). Molemmat ovat kevyitä, matalaviritteisiä sporttikelkkoja ja kelkkavuokraamon rivistöissä hyvin edustettuina. Konstruktio molemmissa hyvin samanlainen ja tehty samassa tehtaassa. Näistä nelari voittaa selvästi minun mittareilla mitattuna ja kaksitahtiset ovatkin katoamassa vuokraamoista.
Siinä missä kaksitahtisen kierrosten pitää ensin nousta, nelari lähtee heti kaasua painettaessa - ja voimalla. Näistä nelari kiihtyi nopeammin varsinkin suuremmassa nopeudessa ja jaksoi nostaa keulaa alkukiihdytyksessä, toki alusta ja matto vaikuttaa tähän. Pitää toki muistaa, että nelari on uudenaikainen ruiskukone kun taas kaksitahti vanha kaasarifööni.
Nelari on hiljainen ja vain alustan ja voimansiirron äänet kuuluvat ajossa. Kiihdytysäänet nelarissa ovat erilaiset, kun kierrokset eivät paljoa nouse, vaikka kelkka kiihtyykin kivasti. Pakokaasunkäryä ei tule, mutta kyllä se pakokaasu välillä tuoksahti. Nelarin voima on jotenkin poskettomampaa, pelottavampaa.
Yksi iso ero on nelarin voimakas moottorijarrutus; normaaliajossa jarruun ei tarvitse koskea kuin vasta pysähdyttäessä. Kovassa räppäyksessä jarrua saa toki painella.
Ihan merkittävä ero tulee sitten kulutuksessa: nelari on ihan ihmepihi. Kaksitahtia pitää tankata välillä, kun nelarilla pystyy ajamaan satoja kilometrejä tankkaamatta. Tämän voi kääntää niin, että nelaria voi viedä kevyemmällä bensakuormalla.
Tietysti joku itkee, ettei 60-heppainen nelari "kulje mihinkään", mutta ei se samantehoinen kaksitahtikaan sen enempää tee. Molemmilla tekniikoilla saadaan ihan riittävästi tehoa ja vuokraamokäyttöä ajatellen ihan liikaa. Varsinkin nelitahtiheposet saavat kelkan pomppaamaan siihen malliin, että ensikertalaisten etelänmiesten kisailu voi päätyä uutisotsikoihin.
Painossa ja käsiteltävyydessä ei ollut mitään eroa. Molemmat kevyitä ja näppäriä kääntymään. Keli, sukset ja matto ratkaisee mihin suuntaan mutkasta mennään.
Kyllä nelareissa on tulevaisuus ja kaksitahtisissa menneisyys. Tykästyin ihan täysillä 600 ACE:en! :)
2-tahti vs. 4-tahti 2014
2
3426
Vastaukset
- 5900 Lynxi
Olet varmasti arvioinnissa oikeassa.Ostaisin heti nelitahtisen ja 600 ACE koneella,jos vai raharesussit olisi paremmat.Olen ajanut monta vuotta 5900 Lynxillä polttopuita ja hiukan huviakin kalareisuilla,mutta melu on korvia huumaava ja bensankulutus kauhea.Hinnat on uusissa ja vähänkäytetyilläkin nelitahtisilla liian korkeaa tasoa meikäläiselle,joten joutuu bensrosvolla ajamaan ja sietämään melua korvan kustannuksella.
- Anonyymi
Moi! Siinäpä asiaa kerottu 4 tahti kelkasta, ei käryä ,ei älytöntä besankulutusta....huomio nyky hinta,pitkät ajokilometrit ilman koneen aukaisua...... hieman rauhallisempi ja vaikeempi vanhana huoltaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305800- 345303
- 293004
- 342444
- 372108
- 152068
- 361952
- 121691
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons371634