suomalaista ysikasia

Miksi ihmeessä

tuntuu auto kuluttavan enemmän, kuin venäläisen ysivitosen ja ysikakkosen sekoitusta?

9

248

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siksi juuri

      Siksi kun venäläisessä bensassa ei ole etanoolia vaan on 100% bensaa.
      Bensa litrassa on enemmän energiaa kuin etanooli litrassa, sen takia mitä enemmän on etanoolia seassa kulutus lisääntyy.
      Dieselissä on taas vielä enemmän energiaa litrassa kuin bensassa eli sen takia kuluttavat dieselit vähemmän.

      • Ketjumies

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.


      • Tunnetta se on
        Ketjumies kirjoitti:

        jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaisessa bensiinissä olisi etanolin lisäksi muitakin ylimääräisiä aineita. Niiden tehtävänä olisi tuoda palotapahtumaan happea, jotta tavara palaisi puhtaammin, etenkin katalysaattorittomissa ajopeleissä, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Tämä selittäisi kulutuseroa, happi kun vie tilaa energiaa tuovilta hiileltä ja vedyltä. Käsittääkseni etanolinkin huonompi energiatiheys bensiiniin verrattuna johtuu osin siitä, että etanolimolekyylissä on happiatomi.

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.


      • omahakas
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        Eihän se mikään ihme ole jos matalaoktaanista kuluu vähemmän jos sen energiasisältö on korkeampi, eikä auto osaa käyttää hyväkseen korkeaoktaanista.
        VTT:n testien mukaan keskivertoautoon on ihan sama tankata 98:ia, kulutussäästö lähes sama kuin hintaero ja tehot kasvavat aavistuksen, luonto säästyy ja tankkausta tarvitsee aavistuksen harvemmin.


      • Ketjumies
        Tunnetta se on kirjoitti:

        Etanolipitoisuuden vaikutus on vain 1 % suuruusluokkaa eikä mitenkään jempti luku. VTT:n autokokeissa E10 bensaa kului jopa vähemmän kuin E5:ttä joissain autoissa. Edellämainittu puhtaampi palaminen kun on hyödyksi kulutukselle.

        Kulutukseen vaikuttaa moottorin älykkyys. Älykkäillä moottoreilla korkeampioktaanista kuluu vähemmän kuin matalaoktaanista. Siksi väite että matalaoktaanista kuluisi vähemmän tuntuu oudolta.

        Isompia eroja kulutukseen voi tulla bensojen tiheyseroista, koska auto oikeasti kuluttaa bensakiloja eikä litroja. Joku bensaerä voi olla 0,74 kg litra, toinen erä voi olla 0,76 kg litra.

        Etanoli lisäksi ei ole muita ylimääräisiä happipitoisia aineita vaan etanolin tilalla voi olla etanolista tehtyjä eettereitä, joiden vaikutus on käytännössä sama kuin etanolin.

        Totta myös että dieselissä enemmän energiaa litrassa koska dieselin tiheys on 0,84. Tärkein tekijä kulutuseroon kuitenkin on dieselmoottorin ylivoimainen hyötysuhde bensakoneeseen verrattuna.

        Polttoaineenkulutusasiat ovat suurelta osin tunnetta, koska polttoainelaatujen väliset erot ovat niin pieniä että niitä ei voi tavallinen autoilija havaita luotettavasti ja koska muut tekijät vaikuttavat enemmän kuin polttoainelaatu. Jo ilman paine vaikuttaa, siis tunkeeko auton keula korkeapaineista poutailmaa vai matalapaineista tuhnusäätä päin. On vaikeaa mitata parin % eroja edes niin että auto on rullilla ja polttoaine syötetään vaakan päällä olevasta kanisterista.

        eettereitä, aivan, kiitos. Tuota en muistanutkaan. Tuosta tulikin mieleen, että eikös 98-oktaaniseenkin lisätty jotakin eetteriä reilummin, kun e10 ei alkuun meinannut mennä kaupaksi? Uusiutuvan polttoaineen käyttötavoitteet eivät oikein ottaneet toteutuakseen.


    • statoils

      Kuka nyt venäjällä tankkaisi, mielestäni on aika turhaa maksaa siitä venäjän bensasta 80senttiä/litra jos saat tankkiisi tätä kengurubensaa et auto toimii sitten miten toimii, röpöpöpö prööt, vähän pätkii ja niin edelleen ja sit kehutaan suu vaahdossa miten hyvää ja halpaa venäjän bensa on

      • justiisa joo

        Ja kateelliset ne vaa taas lallattaa...


      • Montyakos kertaa

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?


      • nyt keksin
        Montyakos kertaa kirjoitti:

        olet sellaista saanut tankkiisi, vai taas vaan huhupuheiden toistoa?

        Eiku siellä tankkaaja naksuttelee tankin ja täyttöputken korkkia myöten täyteen, itse tankatessa lopettaa viimeistään kolmannella naksulla...Siksi tuntuu et pääsis tankillisella pidemmälle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6484
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5973
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2740
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1819
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe