Miksi asunto-osake on "helpompaa" myydä itse?

Laki Luke

Palstalla näkee aika paljon kommentteja itsemyynnistä, tyyliin "varsinkin asunto-osake on helppo myydä itse, kiinteistön myynnissä kannattaa käyttää välittäjää". Tämä tuntuu melko oudolta, koska:

- Asuntokauppalain ja maakaaren virhesäädökset ovat hyvin pitkälti saman suuntaiset ja lakeja tulkitaan monissa oikeustapauksissakin rinnakkain, riippumatta siitä, onko kyseessä osake vai kiinteistö.
- Molemmissa kaupoissa on pitkälti sopimusvapaus.
- Ainoa konkreettinen ero on kiinteistökaupan määrämuotovaatimukset, joiden ei pitäisi tuottaa vaikeuksia, jos sopimustekniikasta on vähänkään tietoa.
- Asunto-osakekaupassa myyjä on vastuussa myös mahdollisista virheistä isännöitsijäntodistuksessa ja isännöitsijän vastuu on käytännössä varsin rajallinen. Kiinteistörekisterin asiakirjojen julkaisijalla eli valtiolla on ns. ankara vastuu asiakirjoissa olevista tiedoista (1.7.1985 jälkeen rekisteröidyistä kiinteistöistä), eli vaikka myyjä periaatteessa vastaisikin virheellisistä asiakirjojen tiedoista, niin vastuu niistä aiheutuvista vahingoista lankeaisi loppupelissä valtiolle.

Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen".

4

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viis_tonnia_helpolla

Eikö johtopäätös olisi parempi kääntää toisin päin:

"Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin että tekisi kiinteistökaupankin ominpäin."

Asunnonvälittäjää ei tarvita.

• 1+1=15.000 €

Kiinteistön myynnissä tarvitaan ammattitaitoista välittäjää, tai muuta ammattilaista vain kaupantekotilanteessa. Ainakaan meidän tapauksessa eivät pankissa suostuneet tekemään papereita pankin toimesta / avustukselle. Vaativat siis kiinteistökaupan ammattilaisen paikalle.
      Käytettiin välittäjää, mutta osingoille hän ei päässyt, jos 500 € korvausta pankissa käynnistä ei sellaiseksi lasketa.

Asunto-osakkeen kaupanteko onnistuu pankissa, kunhan vaan myyjä ja ostaja muistavat tulla paikalle.

Asia vähän niin kuin vertauksessasi kerrot, vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen..

Ainakin minä teen mielelläni asioita itse, jos tiedän, että osaan.
      Sellaista hommaa on vaikkapa renkaanvaihto ja vähän vaativampikin autoremontti.

Jos tiedän, etten osaa, niin en edes yritä
      Autoaiheessa pysyen, vaikkapa auton vaihdelaatikkoremontti. Miksi edes yrittäisin, kun ei ole sellaiseen ammattitaitoa, eikä välineitä.

• Akilleen kantapää

" vaikka tuo renkaanvaihtoesimerkkisi on omituinen.. "

Minusta siinä ei ollut mitään omituista.

"Jos siis henkilö olisi valmis tekemään asunto-osakekaupan ominpäin, muttei kiinteistökauppaa, suosittelisin ettei ko. henkilö tekisi osakekauppojakaan itse vaan kääntyisi ammattitaitoisen välittäjän tai lakimiehen puoleen. Se on nimittäin vähän sama asia, kuin että "kyllä minä sedan-mallin Volvoon voisin itse vaihtaa renkaat, mutta farmari-Volkkarin veisin varmuuden vuoksi rengasliikkeeseen"."

Eli: asuntokauppa tai kiinteistönkauppa on Laki Luken mielestä verrattavissa toisiinsa "renkaanvaihtona", jonka jokainen käsistään kätevä osaa. Hän ihmettelee, miksi joku on valmis tekemään asuntokaupan ("sedan-Volvon renkaanvaihto"), muttei kiinteisönkauppaa ("farmari-Volkkarin renkaanvaihto"). Eli jos osaa renkaanvaihdon yleensä, ei pitäisi olla ongelmia vaihtaa ne mihin tahansa. Jos siis osaa asuntokaupan tehdä, pitäisi osata kiinteistökauppakin. Jos ei osaa, niin ei osaa kumpaakaan oikeasti.

Tälleen mä tuon sanaleikin ymmärsin :)

• pekkap3

Kaupan teko onnistuu pankissa, jos siellä on oikeita tekijöitä. Keskisuurissa ja isoissa Osuuspankeissa on lakipalvelut, jotka ainakin suorittavat kauppoja ja kaupanvahvistuksia.

Muissa pankeissa ei niitä sitten niin tiheään löydykkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6224
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5723
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3224
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2554
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2540
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2218
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1749
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      13
      1735
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    Aihe