cruze 1,4T

kappas1

Onko cruze1,4T:ssä nokka-akseli hihnalla vai ketjulla , mikä on vaihtoväli.

13

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevrolet Evanda 200

      Mulla on Evanda vm 2006 ja vaihdettu jakohihna noin 80000 km jälkeen. Eli toi on yleisin vaihtoväli. Mun Ex Luminassa oli ketju ja sehän on ikuinen.
      Näistä muista malleista en tiedä mutta auton huoltokirjasta näkee jos sellainen on onko ketju vai hihna.

    • Ex Mesemies nyk Chev

      Sulla näyttää olevan pikkukoneella. Niissä on hihna ja isommissa ketju. Vaihtovälin näet tossa ylemmässä viestissä.

    • ketjullahan se

      Ohjekirjan sivu 285: Jakoketjun vaihto. LUJ, LNP: vaihtoväli 240 000 km / 10 vuotta

      LUJ on 1.4 T.

    • pete_

      Kyselin ketjun kestosta kun kävin huollossa. Kertoivat että tällä koneella on käynyt noin 100 tkm ajettuja vasta huollossa. Mitään syytä ei ole ollut koneita avata joten ketjun mahdollisesta kulumisesta ei ole tietoa. Pari kolme vuotta menee vielä ensimmäisiin ketjun vaihtoihin.

      Onkohan 1.4T ketjunkiristimessä räikkäsysteemi? VAG TSI-koneissa ei kai ole ja se on yksi syy miksi muutenkin huono ja aika uutena venynyt ketju on niin helposti hypännyt käynnistyksessä ennen öljynpaineen nousua.

      • pete_
        hinta kohdallaan kirjoitti:

        Eipä ole kallis osa!

        Ei ole. Ajattelin ensin että se on jenkkihinta mutta menin rockauto.co.uk sivulle ja valitsin eurot ja lisää alvi. Sama hinta tuli.


    • pete_

      Onkohan se ihan jousella toimiva eikä öljynpaineella?

      • pete_

        Ei kukaan tiedä vai?


      • Herkules
        pete_ kirjoitti:

        Ei kukaan tiedä vai?

        Ei tunnu tietävän, mikä ei ole huono asia. Jos niissä tai jakopäässä yleensä olisi ollut vikaa, me kyllä olisimme jo tietoisia kiristimen tyypistä.


      • pete_
        Herkules kirjoitti:

        Ei tunnu tietävän, mikä ei ole huono asia. Jos niissä tai jakopäässä yleensä olisi ollut vikaa, me kyllä olisimme jo tietoisia kiristimen tyypistä.

        Olisi hyvä kun ei olisi öljynpaineella toimiva. Volkkarin TSI:ssä kuulemma jakoketju hyppää käynnistyksessä ennen kuin öljynpaine ehtii kiristimelle.


      • Eri toteutuksia.
        pete_ kirjoitti:

        Olisi hyvä kun ei olisi öljynpaineella toimiva. Volkkarin TSI:ssä kuulemma jakoketju hyppää käynnistyksessä ennen kuin öljynpaine ehtii kiristimelle.

        On niitä jousikiristeisiä, kuten moottoripyörissäkin usein näkee.
        Mutta, mutta: Voi se öljynpaineellakin toimiva kiristin sisältää räikän ja niin se useimmiten onkin toteutettu. Eli öljynpaine pitää ketjun kireällä ja kiristää lennossa kokoajan löysiä pois ja räikkä varmistaa, ettei kiristin pääse palaamaan löysäksi edes sammuttamisen yhteydessä, eli se ylläpitää jatkuvasti riittävää kireyttä ketjussa, vaikka öljynpainetta ei olisikaan. Tämä on toteutettu eräänlaisella hammastuksella, joka naksahtaa aina pykälän kireämmälle, kun kiristin saa painettua ketjua laahaimessaan tiukemmalle. Mekanismin toimintaperiaate on vähän samantapainen, kuin ennenvanhaan oli rumpujarruissa.
        Volkkareissa mekanismi oli luotettu pelkästään hydraulisen painimen varaan, mikä on täysin älytöntä. Periaatteessa moottorin pyörähtäminen sammutettuna vaihde päällä vaikkapa renkaanvaihdossa tai epäonnistuneessa mäkilähdössä voi hypäyttää ketjua tuollaisessa mekanismissa.
        Myös ketjun tolkuton venyminen on myrkkyä räikättömälle, koska sammuttaessa löysäksi venynyt ketju pääsee löystymään täysin takaisin venyneeseen mittaansa, eikä käynnistettäessä öljynpaineella toimiva kiristin ehdi kiristää todella löysäksi käynyttä ketjua tarpeeksi nopeasti. Tällöin voi moottori ehtiä pyörähtää, ennenkuin ketju kunnolla kiristyy.

        Volsuissa löystynyt mekanismi usein varoitteli tulevasta ropisemalla äänekkäästi vähän aikaa startin yhteydessä. Johtui löysän ketjun hakkaamisesta ennenkuin kiristin ehti toimia. Tuolloin pitäisi hälytyskellojen alkaa soida omistajan päässä.
        Vuosi pari sitten uusissa 1,2 tsi-moottoreissa siirryttiin Fordin tapaan todella pitkäikäiseen erikoishihnaan ja ongelma lienee voitettu. Hihnan vaihtoväli on niin pitkä, ettei parilla ensimmäisellä omistajalla ole asiasta mitään huolta.


    • tulppa8

      ketjukone ei huolta ei veny eikä pauku

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6119
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5633
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3154
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2457
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2198
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1707
    Aihe