Kölin kiristys

Sailor 5

Millaisella työkalulla köli kiristetään?

23

3135

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aoakia

      Hampailla! Jossa on hylsysarjan oikeankokoinen hylsy!

    • keel bolt torque

      Kölipulttien kiristykseen tarvittava vääntömomentti riippuu kölipultin koosta ja materiaalista, aluslevyn koosta ja varmaankin myös veneen tyypistä.

      Eikka Antinoja suositteli minulle metrin vääntövartta ja voiman käyttöä S&S 6,6:n kölipulttien kiristämiseen, en saanut milläkään kireämmälle. Löysemmälle kyllä sain, joten kierteet eivät olleet jumissa.

      Joitakin numeroarvoja näytti löytyvän netistä, kun uteliaisuuttani panin hakusanoiksi "keel bolt torque". Kiristyksen vääntömomentit koskevat rasvattuja kierteitä.
      J-veneiden kölipulttien kieryden taulukko löytyi sailing.anarchyn foorumilta.

      Esim. J-veneen 1” kölipultin kiristykseen suositeltiin 224 Nm (165.2 Ft/Lb)
      http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=145970

      S&S Swan 38 kölipulteille suositeltu kiristys M20-pulteille oli 150 Nm ja M24-pulteille 260 Nm.
      Jos mutteri ei liiku kumpaankaan suuntaan, kierteet ovat jumissa.
      http://www.classicswan.org/forum/post_thread.php?thread=160

      • tekni

        Mometti tulee ruuvin materiaalin ja paksuuden mukaan. Aluslevy ruuvin ja veneen mukaan. Kiristysmomentit ovat ruuviliitosten taulukkoarvoja eikä "kölipultti" ole mikään erityistapaus.Periaate on, että ruuvi venytetään plastisen liikkumisen rajamaille, eli vähän alle.


      • OnErityistapaus
        tekni kirjoitti:

        Mometti tulee ruuvin materiaalin ja paksuuden mukaan. Aluslevy ruuvin ja veneen mukaan. Kiristysmomentit ovat ruuviliitosten taulukkoarvoja eikä "kölipultti" ole mikään erityistapaus.Periaate on, että ruuvi venytetään plastisen liikkumisen rajamaille, eli vähän alle.

        Olet täysin väärässä. Tuolla periaatteella vaihdat koko kölin useamman kerran veneen eliniän aikana, koska muuten et saa helpolla kölipultteja vaihdetua. Ja nehän on pakko vaihtaa jos noin kireälle laitetaan. Siksi kölipultteja EI todellakaan yleensä kiristetä yhtä kireälle kuin irtopultteja samoilla mitoilla ja materiaaleilla, ja niiden mitoitus on alemman kiristyksen mukainen. Veneen suunnittelija/valmistaja nimenomaan tietää mitoituksen ja siten tarvittavan kiristyksen, mikä riittää. Siis selvästi alemman kuin minkä pultit yhden kerran kestävät.
        Useamman kerran jos saman pultin kiristää myötäämisen rajalle syntyy väsymismurtuma, siksi niin ei tule koskaan tehdä.


    • momenttia vääntöön
    • Joakim_

      Hylsy väännin on tietysti oikea välinen. Veneen tai paremminkin pulttien koosta riippuu sitten millainen on riittävä. Useimpiin riittää ja vaaditaan 3/4" hylsy ja reilunpituinen varsi. Selvästi alle 30-jalan veneissä saattaa vielä pärjätä 1/2" työkaluilla.

      Sopivia momentteja muttereille löytyy netistä. Huomaa, että kölipultit ovat usein haponkestävää, joka ei tyypillisesti ole yhtä lujaa kuin suurulujuuspultit. Siitäkin huolimatta ketjussa mainitus S&S Swanien kiristysmomentit kuulostavat varsin alhaisilta, vaikkapa tähän verrattuna: http://www.finaldrives.eu/PartsBoltTorque.htm

      150 Nm on usein jo hiukan alle 30 jalan veneissä.

      • Kuinka usein ?

        Kuinka usein pultteja pitäisi kiristellä ? Omalla veneellä on ikää 10v, enkä usko, että pultteja on koskaan kiristetty.


      • 40 v. välein?
        Kuinka usein ? kirjoitti:

        Kuinka usein pultteja pitäisi kiristellä ? Omalla veneellä on ikää 10v, enkä usko, että pultteja on koskaan kiristetty.

        V. 1970 valmustuneen veneen kölipulttien kireys tarkastettiin ensimmäisen kerran karilleajon jälkeen 2010. Olivat edelleen kireällä 40 vuoden jälkeen. (Kölipultittien alkuperäinen topcoat oli ehjä, josta päätellen niitä ei oltu aikaisemmin paljastettu).


      • venekohtainen ohje

        Olisiko sopivin kiristysmomentti silti se, mitä kunkin veneen valmistaja suosittelee? Ehkä Olin Stephensillä on ollut perustelunsa S&S Swanien kölipulttien kireyteen.
        Tässä sitaatti Baltic Yachtsin ohjeesta.
        "If you have a fixed keel, the keel bolts should be greased and tightened as follows: Bolt M39 to 857 newton meter. Bolt M30 to 648 newton meter. Bolt M20 to 427 newton meter."
        http://www.balticyachts.fi/General/40_Tips_for_the_keen_yacht_owner.pdf


    • Sergei Newton

      Kopauttelet mutteria vasaralla, kuulet kyllä onko tiukalla vai ei. Jos et usko niin löysää yksi muteri ja vertaile!
      150 Nm vetää kyllä ihan normi räikällä kuka vaan jos on tosissaan.

      • Kokeiltu on.

        Varmaankin vetää, elleivät mutterit ole hankalassa paikassa niinkuin usein on. Pilssi voi olla syvä ja kapea, vääntötilaa kovin niukasti. Tavallisilla veneilijän työkaluilla ei ainakaan helppoa.


      • Sergei Newton
        Kokeiltu on. kirjoitti:

        Varmaankin vetää, elleivät mutterit ole hankalassa paikassa niinkuin usein on. Pilssi voi olla syvä ja kapea, vääntötilaa kovin niukasti. Tavallisilla veneilijän työkaluilla ei ainakaan helppoa.

        Enhän minä sille mitään voi jos sulla ei ole työkaluja. Jatkovarsia saa kaupasta! Mene vaikka tuonne niin tuskin jää siitä kiinni ettei saa väännettyä! http://www.heyco.fi/hylsytyokalut.html?dir=desc&limit=8&order=name/&p=1
        Ei kai kukaan mene sinne pilssiin mahalleen pelkästään bilteman räikän ja hylsyn kanssa jos jotain pitää oikeasti kiristää! Ja eihän tuo nyt kai olekaan "tavallisen" veneilijän päivittäistä hommaa?
        Jos ei ole työkaluja niin esim. ko. kiristäminen/kireyden tarkistaminen pitää sitten varmaan jättää semmoiselle henkilölle jolla tarvittavat kalut on!


      • näin on, Sergei
        Sergei Newton kirjoitti:

        Enhän minä sille mitään voi jos sulla ei ole työkaluja. Jatkovarsia saa kaupasta! Mene vaikka tuonne niin tuskin jää siitä kiinni ettei saa väännettyä! http://www.heyco.fi/hylsytyokalut.html?dir=desc&limit=8&order=name/&p=1
        Ei kai kukaan mene sinne pilssiin mahalleen pelkästään bilteman räikän ja hylsyn kanssa jos jotain pitää oikeasti kiristää! Ja eihän tuo nyt kai olekaan "tavallisen" veneilijän päivittäistä hommaa?
        Jos ei ole työkaluja niin esim. ko. kiristäminen/kireyden tarkistaminen pitää sitten varmaan jättää semmoiselle henkilölle jolla tarvittavat kalut on!

        Juuri tuota ´kokeiltu on´-viestilläni tarkoitin, kunnolliset työkalut tarvitaan! Veneestä riippuen voidaan myös tarvita vähän purkutöitä ennenkuin jokaiseen kölipulttiin pääsee käsiksi. Pelkän uteliaisuuden vuoksi ei hommaan kannata ryhtyä.


      • Sergei ; )
        näin on, Sergei kirjoitti:

        Juuri tuota ´kokeiltu on´-viestilläni tarkoitin, kunnolliset työkalut tarvitaan! Veneestä riippuen voidaan myös tarvita vähän purkutöitä ennenkuin jokaiseen kölipulttiin pääsee käsiksi. Pelkän uteliaisuuden vuoksi ei hommaan kannata ryhtyä.

        Sorry, en hoksannut mitä tarkoitit.
        Mutta joo useinhan siinä joutuu esim. pöydän purkamaan että saa turkkilevyn pois että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi, toisissa veneissä sitten jotain muuta, riippuu kalusteista.
        Samaa mieltä ettei huvikseen kannata ryhtyä. Kivilleajonjälkeen tai jos muuten on vuotoja "kölintienoilla" tms.


      • Entäs, kun kölipulteista pilssissä näkyy vain topcoatissa olevat kyhmyt? Onko ne jo alunperin veistämöllä pistetty piiloon vai onko joku myöhemmin "korjaillut" venettä? Ja mistä voi tietää, mitä pulteille kuuluu? Jos sitten nakertaa tuon topcoatin pois, alkaako pilssivesi imeytyä kuituihin?
        Ja kyseessä siis ei ole oma vene - onpahan vain tuollainenkin konstruktio nähty.


      • Keelman
        Mökkilyhty kirjoitti:

        Entäs, kun kölipulteista pilssissä näkyy vain topcoatissa olevat kyhmyt? Onko ne jo alunperin veistämöllä pistetty piiloon vai onko joku myöhemmin "korjaillut" venettä? Ja mistä voi tietää, mitä pulteille kuuluu? Jos sitten nakertaa tuon topcoatin pois, alkaako pilssivesi imeytyä kuituihin?
        Ja kyseessä siis ei ole oma vene - onpahan vain tuollainenkin konstruktio nähty.

        Minulla on Brittiläinen 45 vuotias vene, jonka kölipultit ovat paksun laminaattikerroksen alla.
        Tiedän että ne ovat veistämön jäljiltä koska olen toinen omistaja, sekä erittäin kiinnostunut veneen tekniikasta, siksi kysyin myyjältä tuosta oudosta rakenteesta.
        Tässä veneessä on n. 40 cm korkea kölitasku ja kun porasin pilssin pohjasta reijän lyijyyn maadoitustappia varten, niin se lyijy tuli 10 cm syvyydeltä vastaan.
        Se pilssi siinä kölin kohdalla on n. 12cm syvä ja tasapohjainen. Ne pulttien päät näkyvät siellä pieninä kohoumina.


      • Tyrnäväntorpedo
        Keelman kirjoitti:

        Minulla on Brittiläinen 45 vuotias vene, jonka kölipultit ovat paksun laminaattikerroksen alla.
        Tiedän että ne ovat veistämön jäljiltä koska olen toinen omistaja, sekä erittäin kiinnostunut veneen tekniikasta, siksi kysyin myyjältä tuosta oudosta rakenteesta.
        Tässä veneessä on n. 40 cm korkea kölitasku ja kun porasin pilssin pohjasta reijän lyijyyn maadoitustappia varten, niin se lyijy tuli 10 cm syvyydeltä vastaan.
        Se pilssi siinä kölin kohdalla on n. 12cm syvä ja tasapohjainen. Ne pulttien päät näkyvät siellä pieninä kohoumina.

        Oletko varma ettei mutterit ole toisessa päässä?


      • Keelman
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Oletko varma ettei mutterit ole toisessa päässä?

        Nyt en ymmärrä? Olen tässä vuosien saatossa kolunnut sen veneen joka sopukan ja purkanut ja koonnut lähes kaiken mikä lähtee irti ja osan siitäkin mikä on leivottu kiinni.
        Lähes kymmenen vuotta sitten kysyin eräältä tunnetulta venekorjaajalta siitä kölistä, mutta en saanut mitään sellaista vastausta, mitä en ollut jo itsekin sevittänyt.
        Missä ne mutterit voisivat siellä toisessa päässä olla?


    • köliremppa?
      • Kiiviporalla

        Olihan videossa melko rankannäköistä kölin irroitusta. Huh. Kumma kun ei kiviporalla.


    • Entäjoskuitenkin

      Mitäpä tehdään, jos kölipultti katkeaa

      • NoSilloin

        Se vaihdetaan.


    • Bulttipois

      Työkalun koko riippuu myös käytettävistä tiloista. 1" hylsyllä ja momenttiavaimella saa tarjottua paremmin voimaa ahtaissa paikkoissa. Syvä pilssi ja jatkovarsi vaikeuttavat lisää. Hylsyn tulee olla laadukas. Kannatta vuokrata tai lainata kunnon tarkistettu ja kalibroitu momenttiavain (=Stahlville, Bacho). Kunnollisen tuntee siitä, ettei jaksa kantaa yhdellä käden otteella montaa sataa metriä. Varsi on silloin lähes metrin ja on n. 30 mm.
      Laminaatin murtolujuus sanelee maksimi momentin. Uudessa veneessä se on enemmän. Vanhaan veneen pultteihin en vetäsi 150 Nm enempää, koska kuitu alkaa murtumaan vaikka pultti kestää paljon enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6624
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      64
      3726
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      125
      3101
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1843
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1567
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1464
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1427
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1359
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1051
    Aihe