Moottorinohjauksen säätö ja lambda

304+3

Olen tässä nyt jonkun verran lukenut eri puolilta nettiä moottoripyörän ruiskunsäädöstä. Homma alkaa olemaan aika selvä, eli pyörän vieminen ammattipajalle joka säätää dynossa seokset kohilleen.

Yksi asia on jäänyt minulla täysin mysteeriksi, Miksi ihmeessä jotkut ottaa lambda-anturin pois pyörästä? Mikä idea tässä on takana? Eikös lambda ole juuri se oleellinen osa ruiskua jonka avulla ruisku haistelee pakokaasuja ja osaa sitten säätää seoksen kohilleen jokahan muuttuu aina kun ilmanlämpötila muuttuu. Lambdan mukaan moottorinohjaus kuitenkin säätää seokset suurimmaksi osaksi ajassa, karttojen mukaanhan mennään vain aina hetkellisesti kun mennään kaasupohjassa. Myös käsittääkseni pyörä kuluttaa bensaakin vähemmän kun on lambda paikallaan. Käsittääkseni autoista ei ikinä oteta lambdoja pois joten miten tämä homma eroaa moottoripyörissä?

32

5628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+1

      autot katsastetaan, lambdan on toimittava,,,,pomppaa päästöistä

    • 304-3

      Kysyn edelleen, mikä hyöty saavutetaan ottamalla lambda pois?

    • RSV

      Dynossa moottorinohjaukseen säädetään parhaat mahdolliset arvot, joissakin tapauksissa lambdan säilyttäminen voi sekoittaa jo asetetut säädöt minkä ansiosta moottori ei sitten toimi oikein. Lambda usein osaa säätää suunnilleen oikein vain täysin vakiona olevaa moottoripyörää, ei piristettyä moottoripyörää. Eli mikäli moottoripyörää on piristetty niin vakiolambda systeemi säätää helposti seokset pieleen.

      Dynossa oikein säädetty piristetty moottoripyörä ei tyhjäkäynnillä eikä edes kierroksillakaan kuluta ylimääräistä määrää bensaa.

    • 304+3

      Tuohan on täysin mahdottomuus. Kai tiedät että 5C kelillä pitää polttoainetta syöttää eri määrä kuin 25C kelillä? Kun lambda on poissa, ei mikään säädä seoksia kun ilmanlämpötila muuttuu. Joten jos säädät pyörän dynossa esim kun ilmanlämpötila on 20C, ovat ne seokset väärät muissa ilmanlämpötiloissa. Lambdan avulla seokset siis säätyy jatkuvasti oikeiksi vallitsevan ilmanlämpötilan mukaan.

      Ps. Miksi autoista ei ikinä oteta lambdoja pois vaikka kuinka lastuttaa ja virittää niitä? Olisko siksi että a) moottori ei toimisi enää sen jälkeen oikein b) polttoainetalous heikkenee huomattavasti.

      Miten MP:n moottoria eroaa auton moottorista tästä vinkkelistä katsottuna?

      • 4+1

        eipä taida lambda haistellä lämpötiloja, se on happitunnistin


      • H K

        -kampiakselin asennontunnistin
        -kierroslukutunnistin
        -imuilman paine-,määrä tunnistin
        -moottorin lämpötilantunnistin
        -kaasun asennontunnistin

        nämä antavat ecu.lle tarvittavat parametrit ruiskutuksen säätöön
        lambda anturi haistelee pakokaasujen happea ja valvoo moottorin saamaa todellista seossuhdetta. happipitoisuuden perusteella ecu hienosäätää seossuhteen stoikiometriseksi

        olisiko näistä apua?


      • RSV

        Väärin. Dynossa moottorinohjaus//seossuhde ovat säädetty sopiviksi vaikka lambda onkin poistettu käytöstä. Ei yhtään mitään väliä että onko ilman lämpötila 2-30c
        Siltikään polttoaineseos ei mene niin laihalle tai rikkaalle että siitä tulisi mitään vahinkoa tai toiminta ongelmia moottorille. Haitallisen laihalle seokselle voi mennä vasta talven pakkasilla.

        Useimmat uudehkot vakio moottoripyörät ovat vakiona säädetty laihalle seokselle jo tehtaalta asti ennen kauppaan toimittamista.


      • H K
        RSV kirjoitti:

        Väärin. Dynossa moottorinohjaus//seossuhde ovat säädetty sopiviksi vaikka lambda onkin poistettu käytöstä. Ei yhtään mitään väliä että onko ilman lämpötila 2-30c
        Siltikään polttoaineseos ei mene niin laihalle tai rikkaalle että siitä tulisi mitään vahinkoa tai toiminta ongelmia moottorille. Haitallisen laihalle seokselle voi mennä vasta talven pakkasilla.

        Useimmat uudehkot vakio moottoripyörät ovat vakiona säädetty laihalle seokselle jo tehtaalta asti ennen kauppaan toimittamista.

        lukihäiriökö??

        en kirjoittanut dynosta, vain perusperiaatteesta ruiskutuksen ohjauksessa.


      • RSV
        H K kirjoitti:

        lukihäiriökö??

        en kirjoittanut dynosta, vain perusperiaatteesta ruiskutuksen ohjauksessa.

        Päättelykyvyn puutetta? Viestini ei ollut tarkoitettu sinulle "H K", vaan viestini oli tarkoitettu nimimerkille "304 3"


      • H K
        RSV kirjoitti:

        Päättelykyvyn puutetta? Viestini ei ollut tarkoitettu sinulle "H K", vaan viestini oli tarkoitettu nimimerkille "304 3"

        OK,,pahoittelen sekaannusta


    • 304+3

      Oletko tosiaan noin tietämätön? Tiedätkö että viileemmässä ilmassa on enemmän happea joten bensaakin pitää silloin syöttää enemmän?

      Näköjään saa "asiantuntijoille" vääntää rautalangasta...

      • kysyn vaan

        Miksi kyselet täällä, jos tiedät kaiken moottoritekniikasta?


      • rautalangasta

        se lambdatunnistin haistelee pakokaasujen happea, ei ilman lämpötilaa


      • 304+3
        rautalangasta kirjoitti:

        se lambdatunnistin haistelee pakokaasujen happea, ei ilman lämpötilaa

        Edelleenkin, jos lambda poissa ja moottori on säädetty 25C lämpötilaan ja ajat sillä 5C kelissä niin moottorisi käy laihalla.

        Jos on lambda käytössä, moottorisi säätyy jatkuvasti oikeaksi oli ilman lämpötila sitten mikä tahansa.

        Joko nyt ymmärrät? Tiedän kyllä että lambda ei haista lämpötila, vaan pakokaasuista happea, mutta toivottavasti nyt ymmärsit mitä haen takaa.

        Voisko joku nyt kertoa vielä miksi se lambda otetaan pois käytöstä?


      • rautalangasta
        304+3 kirjoitti:

        Edelleenkin, jos lambda poissa ja moottori on säädetty 25C lämpötilaan ja ajat sillä 5C kelissä niin moottorisi käy laihalla.

        Jos on lambda käytössä, moottorisi säätyy jatkuvasti oikeaksi oli ilman lämpötila sitten mikä tahansa.

        Joko nyt ymmärrät? Tiedän kyllä että lambda ei haista lämpötila, vaan pakokaasuista happea, mutta toivottavasti nyt ymmärsit mitä haen takaa.

        Voisko joku nyt kertoa vielä miksi se lambda otetaan pois käytöstä?

        imuilman lämpötilatunnistin, paine-ja määrätunnistin ohjaa ecua osaltaan
        miksi se moottorisi on säädetty yhteen lämpötilaan?


      • RSV
        304+3 kirjoitti:

        Edelleenkin, jos lambda poissa ja moottori on säädetty 25C lämpötilaan ja ajat sillä 5C kelissä niin moottorisi käy laihalla.

        Jos on lambda käytössä, moottorisi säätyy jatkuvasti oikeaksi oli ilman lämpötila sitten mikä tahansa.

        Joko nyt ymmärrät? Tiedän kyllä että lambda ei haista lämpötila, vaan pakokaasuista happea, mutta toivottavasti nyt ymmärsit mitä haen takaa.

        Voisko joku nyt kertoa vielä miksi se lambda otetaan pois käytöstä?

        "Edelleenkin, jos lambda poissa ja moottori on säädetty 25C lämpötilaan ja ajat sillä 5C kelissä niin moottorisi käy laihalla. "

        Edelleen väärin. Liian laihalla käyvän moottoripyörän moottori ei toimi oikein, sen tuntee ajossa kun moottori nykii ja on tehoton siinä alueella missä moottori käy laihalla. Liian rikkaalla käyvän moottoripyörän tunnistaa siitä ettei moottori ota hyvin kierroksia ja savuttaa paljon. 4T moottori ei ole niin tarkka seoksistaan kuin 2T moottori.


        2T moottori taas röpöttää ja savuttaa älyttömästi käydessään liian rikkaalla. Toki savuttaa normaalistikin enemmän kuin 4t moottori.
        Liian laihalla buuaaa ja meinaa sammua. Vielä herkempi leikkaamaan kiinni laihan seoksen seoksen takia kuin 4 moottori.


    • 304+3

      Kyselen siks, kun haluan tietää miksi lambda otetaan pois pyöristä. Kun oma älli ei riitä tätä ymmärtämään.

      • 16+5

        Tossahan se on kerrottu ylempänä. Ei tarvitse välittää päästöistä eikä katalysaattorin optimaalisesta toiminnasta.


    • 304+3

      Vakionahan lambdan avulla moottoripyörä pyrkii toimimaan niin että lambda arvo on 1 = AFR 14.7. Tähän myös autojen moottorit pyrkii lambdalla. Miksi autot toimii hyvin tällä mutta mopot ei?

    • banditomies

      Rukkaamalla ecua ja vaihtamalla "tehoränni" sekä poistamalla lamda saadaan polttoaineenkulutus kasvamaan radikaalisti, hävitetään alavääntö sekä saadaan kone röpöttämään 2500-3500 r/min alueella eli juuri sillä millä pitäisi kaupungissa ajaa.

      Hölmöläisen hommaa josta koituu itselle vain ongelmia.

      Säätöjä ei saada koskaan kohdilleen, jatkuvaa veivausta edestakaisin ja ajonautinto on mennyttä.

      Vaihdoin orkkisputken ja lamdan takaisin ja ongelmat poistuivat laakista.

      • RSV

        Täysin moottoripyöräkohtainen juttu ja "tehoränneissäkin" on eroja.

        Näkee hyvin että ne jotka miinustelevat minun viestejäni eivät tiedä juuri mitään moottoripyöristä.


      • se joka osaa

        Olet jäljillä. Minäkään en muuttaisi säätöjä vakiokäytössä. Ratahommat ovat eri juttu. Sen ecun voi ohjelmoida halutuksi jokaiselle radalle.


      • Tehoränneistä

        Mikäs mahtaa olla sinun moottoripyörän merkki/malli?
        Entä minkä merkkinen sattui olemaan tuo sinun käytössä ollut "tehoränni"?
        Mikäli "tehoränni" oli leovince niin en ylläty lainkaan. Leovince valmistaa surkeita tehorännejä eikä niissä ole mitään muuta hyvää kuin ääni, laadukas ulkonäkö, kohtalaisen edullinen hinta. Leovincen ns "DB killer" on sellainen holkki jossa on muutamia pieniä reikiä mikä kuohitsee tehot moottoripyörästä ellei sitä DB killeriä poisteta kokonaan. Leovince kannattaa jättää ostamatta. Parempia vaimentimia valmistaa akrapovic, arrow, ixil, remus, hurric, GPR.

        Toinen yleinen virhe on luulo että "suoraputki" toisi lisää tehoa. Todellisuudessa tälläinen pakoputki tuo pelkkää lisää ääntä eikä mitään muuta. On suuri todennäköisyys että teho laskee, ainakin alavääntö heikkenee ja tehoalue siirtyy ylemmäksi. Paras valinta on sellainen pakoputki/vaimennin joka hengittää pikkuisen paremmin kuin vakioputki mutta ei ole siltikään sisältä aivan tyhjä, lisää ääntä vain maltillisesti. 4t moottorikin tarvitsee pakoputken osalta vähän vastapainetta, 2t moottori tarvitsee vastapainetta vielä enemmän 4t moottori.


      • Tehoränneistä
        Tehoränneistä kirjoitti:

        Mikäs mahtaa olla sinun moottoripyörän merkki/malli?
        Entä minkä merkkinen sattui olemaan tuo sinun käytössä ollut "tehoränni"?
        Mikäli "tehoränni" oli leovince niin en ylläty lainkaan. Leovince valmistaa surkeita tehorännejä eikä niissä ole mitään muuta hyvää kuin ääni, laadukas ulkonäkö, kohtalaisen edullinen hinta. Leovincen ns "DB killer" on sellainen holkki jossa on muutamia pieniä reikiä mikä kuohitsee tehot moottoripyörästä ellei sitä DB killeriä poisteta kokonaan. Leovince kannattaa jättää ostamatta. Parempia vaimentimia valmistaa akrapovic, arrow, ixil, remus, hurric, GPR.

        Toinen yleinen virhe on luulo että "suoraputki" toisi lisää tehoa. Todellisuudessa tälläinen pakoputki tuo pelkkää lisää ääntä eikä mitään muuta. On suuri todennäköisyys että teho laskee, ainakin alavääntö heikkenee ja tehoalue siirtyy ylemmäksi. Paras valinta on sellainen pakoputki/vaimennin joka hengittää pikkuisen paremmin kuin vakioputki mutta ei ole siltikään sisältä aivan tyhjä, lisää ääntä vain maltillisesti. 4t moottorikin tarvitsee pakoputken osalta vähän vastapainetta, 2t moottori tarvitsee vastapainetta vielä enemmän 4t moottori.

        "2t moottori tarvitsee vastapainetta vielä enemmän kuin 4t moottori. "


    • TTR

      Kun ruiskupyörästä otetaan lambda pois, nistä tulee kompromissejä säätöjen suhteen kuten kaasutin pyöristä. Kun kaasarit on säädetty yhdelle lämpötilalle se on ja pysyy.

      • 19+2????

        tarkoittanet, että kaasutin on säädetty tietylle moottorin lämpötila-alueelle.


      • TTR
        19+2???? kirjoitti:

        tarkoittanet, että kaasutin on säädetty tietylle moottorin lämpötila-alueelle.

        En tarkota nyt sitä, vaan kaasutin on säädetty yhdelle tietyllä ulkoilmanlämpötilalle jossa sitä pyörää käytetään. Eli jos kaasutin säädetään 25C lämpöisessä toimimaan hyvin, ei seokset ole kohillaan 5C lämpötilassa. Ruiskupyörissä closed loop alueella seokset säätyvät jatkuvasti lambdan ohjaamana. Open loop alueella, eli kun mennään ruiskun karttojen mukaan (esimerkiksi kaasupohjassa) mutta yleensä nämä open loop kartat laitetaan varmuuden päälle hieman rikkaamalle kuin AFR 14.7.


      • fghjkllkjhgfd
        TTR kirjoitti:

        En tarkota nyt sitä, vaan kaasutin on säädetty yhdelle tietyllä ulkoilmanlämpötilalle jossa sitä pyörää käytetään. Eli jos kaasutin säädetään 25C lämpöisessä toimimaan hyvin, ei seokset ole kohillaan 5C lämpötilassa. Ruiskupyörissä closed loop alueella seokset säätyvät jatkuvasti lambdan ohjaamana. Open loop alueella, eli kun mennään ruiskun karttojen mukaan (esimerkiksi kaasupohjassa) mutta yleensä nämä open loop kartat laitetaan varmuuden päälle hieman rikkaamalle kuin AFR 14.7.

        Suurin osa käyttää moottoripyörää tasaisemmissa lämpöolosuhteissa, kuin autoa, käytännössä 15 - 25 C, eli ei ole juuri mitään merkitystä lämpötilan vaihtelulla.


    • Tehopuki

      Vähän säätötekniikkaa:

      Kaskadisäätö: "Vuorovaikutteinen säätötapa jossa jonkin anturin antaman arvon perusteella säädetään lähdön arvoa.

      Esim. Lambda anturin "haisteleman" happipitoisuuden perusteella säädetään seosta. Feedback loopin kautta saadun palautteen perusteella tapahtuva säätö tehdään ns. closed loop säätönä.

      Kun palautteesta ei haluta välittää niin säätötapa on open loop.

      Normaalisti ei ole mitään erillisiä open ja cloced loop alueita.

      Normi- ja vaikka hieman tuunattujenkin pyörien seokset ovat dynotettuna riittävän tarkkoja normikäyttöön, olipa keli mikä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Miksi sitten monet pyörät käy epätasaisesti ja seossuhde ei ole läheskään optimi esimerkiksi keskikierroksilla tai matalillakierroksilla jos se on mielestäsi riittävä?

        Mielestäni se tehon pehmeä tuleminen on moottoripyörässä tosi oleellista ja kaikki mikä ei toimi pehmeästi saattaa aiheuttaa epävakautta ja vaikeuttaa halittavuutta.
        Eihän kukaan halua ajaa sellasella kakspyöräsellä mikä käy vuoroin rikkaalla ja vuoroin laihalla sweoksella. Se lisäksi aiheuttaaa huonompaa kiihtyvyyttä jokaisella vaihteella.


    • Anonyymi

      Minun lambda anturi meni rikki koska se meni koko ajan kierteelle joka päätyi siihen että lambda meni rikki joten päätin ottaa sen pois. Uusi lambda maksaa sen 60-100€ niin en tiedä onko järkevää ostaa

      • Anonyymi

        mun prätkästä on mennyt lambda-anturi takuuseen. Ton sun mainitsemasi 60-100 euroa saat kertoa viidellä-kymmenellä niin ollaan lähempänä totuutta oli merkki mikä tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5800
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5303
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3004
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2444
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1952
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1634
    Aihe