Moottorijarrutus suurin terveysriski maailmassa

1+1

18

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaalla,,,

      Kannattaa siis rullata vapaalla eikä harrastaa moottorijarrutusta.

      Viimeinkin tuohon ikuiseen kiistaan tuli ratkaisu.

      • Aika erikoista. Ei nyt luulisi kun polttoaineen syöttö on poikki ja vain ilma kiertää moottorin kautta pakoputkesta ulos se saastuttaisi!!! Onkohan tuossa tullut tutkijoille jokin työtapaturma? Ainakin omistaja säästää kun ei polttoainetta kulu jos vaihtaisi vapaalle tai kytkimen pohjaan silloin moottori kävisi tyhjäkäyntiä ja tätä tyhjäkäyntiä väitettiin enennen saastuttavimmaksi muodoksi


    • voi voi

      Kaikkeen se YLEkin lähtee mukaan.

      ...Kun raskas diesel-ajoneuvo lähtee alamäkeen ja kuljettaja nostaa kaasupolkimen...

      Otsikko ei ihan vastannut jutun lopusta löytyvää faktaa. Eikä varsinkaan jutun "mistä on kysymys" -osio. Mutta jollain kun on kilpailtava niin tehdään sitten juttuja vähän sinne päin. Kuten muutkin.

      Pitäisikö nyt sitten lukijan itkeä vai nauraa? Ei oikein tunnu kummaltakaan.

    • Hyvä

      pääse osaamattomist ennemmi eroon,aina ihmetelly näit rekan persees olijoit ja luulevat ajavansa vielä turvallisest!

    • Peukku

      Onpa todelllakin yllättävä lopputulos tutkimuksessa. Mielenkiintoisinta olisi nyt tietää mistä tuo voi johtua. Polttoaineesta tuskin, mutta ehkä Nesteellä on jo arvattu, tai jopa tiedetty asiasta, ja siksi mielenkiinto on herännyt heti. Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

      Tuskin tuo havainto rajoittuu edes raskaisiin kapineisiin. Sama ilmiö on varmasti havaittavissa myös ainakin niissä diesel autoissa joissa ei ole hiukkassuodattimia. Hanurissaroikkujille voinee siis toivottaa hyvää matkaa tulevaisuuteen moottorijarruttelemalla ahkerasti. Rekoista tulevat hiukkaset leijuvat varmasti pidemmälle taakse tuhojaan tekemään, joten eiköhän kaikki saa tästä mukavasti oman osansa.

      • Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.


      • Rudolf Diesel
        The_Rat kirjoitti:

        Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.


      • Rudolf Diesel
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.

        Kirjaan eli välykset luetaan millimetrin tuhannes osien tarkkuudella.


      • The Jyrsijä
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.

        Mikäs nyt on kun Rotta vaikeni kun kävi ilmi ettei hänen tietonsa olekaan täysin aukotonta??? Onko dieseltekniikka sittenkin yksi osa-alue josta Rotta ei KAIKKEA tiedäkään??? Rotan ylivertaisuus, onko se sittenkin vain kuvitelmaa?? Miksei Rotta kommentoi....??


      • Jotain tolkkua
        The_Rat kirjoitti:

        Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.

        Uutisessa mainittu:
        "Tällöin hiukkaspäästöt nousevat merkittäviksi, jopa satakertaisiksi verrattuna ylämäkiajoon."

        Aika paljon ponnisteluja vaatii, että voi väittää
        "Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti."


    • P e n t t i

      Ei mene enää montaa päivää, kun palstoille alkaa ilmestymään moottorijarrutusallergikkoja täsmäoireineen.
      Ihan samoin puskista yhtäkkiä kuin nastarengasallergikotkin ilmestyivät.
      On tämä vaan ihan hullua.

      • Ryhmä olliloita

        Diesel ajoneuvoille pitää säätää "moottorijarrutus vero", että se vähenee, Ollilan työryhmä voisi kehittää se seuraamiseen laitteen ja maailma pelastuu!, voi kun tulisi ensin se nastavero ... kyllä saastuttajat pitää laittaa maksamaan aiheuttamiaan vahinkoja.


    • hyvä käytäntö

      Itse ainakin ajan pysähtyessä käytän mahdollisimman paljon moottorijarrutusta, koska se ei vie polttoainetta silloin, toisin vanhalla autolla missä ei ole uutta suoraruiskutusmoottoria täytyy vapaalla tai kytkin pohjassa pysähtyä. Sanokoot tutkimukset jostain pienhiukkashaitoista mitä tahansa niin jatkan samaan malliin.

    • Tasaisen tappavaa

      Kannattaa siis ajaa mahdollisen tasaisen tappavaa vauhtia. Ei ohitella eikä jarrutella.

    • Mäkämäkä

      "Sanokoot tutkimukset jostain pienhiukkashaitoista mitä tahansa niin jatkan samaan malliin."

      No tämä punaniskaääliö porukka jatkaa ns. samaan malliin vaikkei enää edes henki pihise. Juuri tuosta syystä auton oma tekniikka täytyy olla sellainen ettei sen idiootti ja muutenkin turha kuljettaja voi aiheuttaa tarpeetonta haittaa enempää kuin on pakko.

      • P e n t t i

        Joko allergiaoireet alkoivat?


      • Mäkämäkä
        P e n t t i kirjoitti:

        Joko allergiaoireet alkoivat?

        Kyllä! Olen ollut idiooteille allerginen paljon ennen kuin tämä tutkimus on julkistettu. Se myös muille p ö n t ö i l l e tiedoksi.


    • ken uskoo....

      Asian todenperäisyyden voi todeta siitä että pienhiukkasista päästään eroon säätämällä lakipykälä "Pienhiukkasia ei saa tulla", ja näin on ongelma ratkaistu.
      Ei kukaan täysjärkinen usko tätä pienhiukkas teoriaa. Tutkijoilla on päässä liikaa hiukkaskiihdytystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      61
      3715
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2685
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2624
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1846
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1616
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1381
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1328
    8. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      126
      1305
    9. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1289
    10. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      89
      1221
    Aihe