Edellinen yhteinen rupeamamme oli sen verran veret seisauttava, että ajattelin herätellä uutta aihetta.
Jos pyrittäisiin ohjaamaan laulajia mahdollisimman luonnolliseen äänenkäyttöön, niin missä kohdin kevyt ja klassinen musiikki eroavat toisistaan?
Luulen, että tätä asiaa pohtimalla saisimme myös edellistä dilemmaa lievenemään. Laulamisen pohjalla on kuitenkin selkeästi hyvä, tukeva hengitys ja ajatus siitä, minkälaista sanomaa haluaa laulaa (kai?).
Koska olen aina itse kokenut, että klassinen laulu ei ole se minun juttuni, haluaisin tietää, onko teksti siinä niin merkityksellistä kuin esim. laulelmassa tai irkkumusassa.
Sattuneesta syystä haluaisin tietää vaikkapa juuri Singerin ja Kapakkalaulajan ajatuksia. Ja asiallisia sellaisia, juuri kuin on tarkoitus.
Singer, Kapakkalaulaja ja kaikki muut humut
6
653
Vastaukset
- Singer
Teksti on tottakai laulussa tärkeä ja merkityksellinen. Äärimmäisen. Laulut on tehty yleensä tekstiin, se on siis kaiken lähtökohta.
Veikkaan että ajatus siitä ettei näin olisi on syntynyt sen kaamean koulukunnan kautta, joka sijoittaa ääntä tekstin kustannuksella. Näitä on suomalaisissa "huippulaulajissakin".
Jos tekstistä ei saa selvää, pidän klassisen laulajan esitystä epäonnistuneena. Ihan turha esittää tekosyitä siitä, että matalalla bassorekisterillä tai korkeilla sopraanoilla se olisi mahdotonta - todellisten taitureiden suusta näillä äärialueilla tekstikin tulee ulos selkeästi.- Maruus
Joo, kyllä texti on pääasia, niin kevyen kuin klassisen laulun tulkinnassa. Sama tekniikka pitää hallita molemmissa. Jos hengitystekniikka toimii oikein, on ilo kuunnella molempia. Kaikissa lajeissa on valitettavasti "ammattilaisia"jotka ei osaa käytttää ääntään. Aika kummallista, että kuulija ei aina osaa sitä arvostella oikein, eli kelpaa kaikenlainen huohotus. Tästä aiheesta voisi käydä keskustelua vaikka kuin. Tsemppiä kuitenkin kaikille kuuntelijoille ja meille laulajille, että osattaisiin kuunnella ja laulaa, eikä vain lauleskella.
- kapakkalaulaja
Voi hyvät hyssykät!
En minä osaa sanoa, mitä on luonnollinen äänenkäyttö! Enkä kyllä osaa sanoa sitäkään, miten klassinen ja kevyt laulu eroaa noin teknisesti toisistaan. Mutta sen kyllä KUULEE.
Jotkut laulajat (vaikkapa Sonja Lumme tai Whitney Houston) laulavat korkeita ääniä ja se kuulostaa siltä kuin ne laulaisivat rintaäänellä. Se on kai sitä tyylinmukaisuutta, koska se kuulostaa hyvältä. Mutta ehkä ne käyttävätkin jotain salaista tekniikkaa siinä ;D
Musamimmi kysyi tekstin merkityksestä.
Irkkumusassa teksti on tietty erittäin tärkeä, irlantilaisethan ovat pelastaneet itsensä laululla ja laulujen sanoilla. Siksi mä pidän erityisen paljon irkkumusasta.
Ja muutenkin, mulle ainakin henk.koht. on erittäin tärkeää, että kun laulu lauletaan, niin tarinasta saa selvän.
Ja kyllä laulajan pitää olla (vaikka kuulostaa kornilta) vain se välikappale siinä laulun ja kuulijan välissä. Jos sen sanoisin provosoivasti niin sanoisin, että aplodeja sopii odottaa itse musiikille, ei itselle.
Vai? - annisopp
mie en oo ennen oikein täällä esittäytynytkään, mutta nyt otan osaa keskusteluunne:) eli siis oon ite laulanut koko pienen ikäni...klassista opetusta on kertynyt nyt 3 vuotta ja opettajani on kansallisoopperan entisiä laulajia... Olen onnellinen siitä, että olen saanut mahdollisuuden tutustua tähän ns. oikeaan äänen tuottamisen menetelmään. Olisi siis todellakin kaikki äänen tukeminen lähdettävä siitä hengityksestä ja pallean käytöstä.... tulkinta on silti paljon suurempi osa laulua kuin tekniikka..ovathan sen jo monet alansa huiput todenneet, ettei tekniikka yksin toimi...
Tuosta pohdinnastasi kevyen ja klassisen välillä..suosittelen kuuntelemaan Filippa Giordano -nimisen laulajattaren tuotantoa... hän on italialainen "loppuunastikoulutettu" laulaja ja laulaa kevyttä musiikkia...:) toivon että löytäisin sen oikean tekniikan vielä joskus, sillä olisihan se pirun hienoa "osata laulaa":D Väittäisin, ettei kevyttä ja klassista musiikkia voi äänenkäyttökriteereillä erotella. Onhan moni oopperalaulajakin hankkinut sivutuloja kevyemmillä keikoilla ja vastaavasti moni hyvinkin lavatekniikan suomien apuvälineiden turvin kansansuosionsa luonut viihdetaiteilija puolestaan uskaltautunut akustisille estraadeille. Olisiko Queen ollut massiivinen menestystarina ilman Freddie Mercuryn ammattimaista äänenkäyttötekniikkaa tai olisiko lupaavasti Esa Pasana keikkailun aloittaneesta Matti Salmisesta tullut tangokuninkaallinen ellei ooppera olisi vienyt miestä..?
Mitä tulee tekstiin, se on aina tärkeä. Silloinkin, kun kyseessä on arkaainen tai vieraskielinen teksti, jonka merkitys ei aukene kuulijalle. Esittäjällä on kuitenkin oltava käsitys siitä, mitä laulaa, siinä mielessä laulaminen on näyttelemistä. Toisaalta jos musiikki ja teksti eivät suoranaisesti tue toisiaan, ollaan kinkkisessä tilanteessa, josta itse kukin etsii omanlaisensa ulospääsyn.
Kouluaikoina musiikinopettajani esitti tästä kaksi vastakohtaista esimerkkiä: Irma Urrilan tulkitsemassa jotain aariaa, jonka tekstistä ei saanut edes sen vertaa selvyyttä, että olisi voinut sanoa, mitä kieltä siinä laulettiin ja Raittisen veljesten ensilevyn, jonka tekstissä kertojaminä haaveilee pääsystä sulttaanin lempivaimoksi...
Tekstin merkitys eri musiikkityypeissä korostu eri tavoin, mutta teksti, joka jää mysteeriksi (tai kappale, josta jää mysteeriksi, miksi se on tehty) jättää koko esitykseen arvoituksen, jollaista ei tarvittaisi.
Siihen, mihin mikäkin koulutusmalli äänenkäytön suhteen ensisijaisesti tähtää, en rivikuorolaisena ota kantaa.- Muun muassa
Kuulostaakseen uskottavalta ja tyylinmukaiselta, kevyt musiikki usein vaatii vuotavaa, "seksikkään käheää" ääntä. Taidelaulussa taas pyritään tiiviiseen ilmasulkuun äänihuulissa, kähinät ja vuotoisuus ovat merkki ei-terveestä äänestä.
Klassista ja kevyttä on turha vertailla, sillä myös pelkästään klasareissa on niin paljon erilaista laulutapaa, että minusta olisi mielenkiintoisempaa keskustella siitä!
Käykää seuraamassa eri opettajien tunneilla, mitä asioita kukin hakee. Kyse ei ole aina vain siitä, että "samoista asioista puhutaan eri nimillä". Eri koulukuntia todellakin on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917