venat

venat

mistäs ton huomaa parhaiten motskarissa kantaako venttiilit..eli onko säätöä vailla ? ilman avaamista..

9

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venat & Lautaset

      Eipä sitä juuri mistään huomaa. Jos oikein pahasti kantaa niin käyntihäiriöitä alkaa esiintymään mutta silloin todennäköisesti on jo venttiililautanen tai useampi palanut. Kannattaa tarkastaa vähintään valmistajan ilmoittaman ajan/kilometrien aikana.

    • Helppo nakki

      Eihän tuo säätö / tarkastus ole mikään paha rasti. Venakoppa pois ja silleen.
      Jos et itse osaa, niin mikä tahansa mp-huolto sen tekee.
      Huomaa: Moottorin on oltava kylmä, eli illalla seis ja aamulla säätö.

    • venat

      palasäädöillä on kyseinen 1100 honda..elikkäs sen voip ite kattoa kun avaa kopan pois.. ? eli sitä ei huomaa esim puristuspaineista ?

      • Venat&Lautaset

        Voi venttiilien kantamisesta vinkkiä saada myös puristuspainemittauksella mutta kun puristuspaineissa voi olla vikaa muustakin syystä kuin venttiilien kantamisesta. Se ei siis anna varmaa tulosta.


    • venoista

      Kiireellisessä säädön tarpeessa olevat venttiilit naputtavat suht äänekkäästi, yleensä tällöin kuuluu selkeä "napu napu napu napu" tyyppinen ääni. Syynä tähän on yleensä huolto ohjelman mukaisen venttiilinsäädön laiminlyöminen. Venttiilit voivat silti olla säädön tarpeessa vaikka ei vielä naputusta kuuluisikaan. Sitä huolto ohjelman mukaista venttiiliensäätöväliä pitää noudattaa.

      Huolto ohjelmat eivät ole tehty rahastussyistä. Vaan niitä noudattamalla varmistat että moottoripyörä kestää vähintään sen määrän kilometrejä kuin se moottoripyörä on suunniteltu kestämään. Näillä ohjeilla varmistetaan ettei moottoripyörä hajoa käsiin ennen aikojaan.

      • Venat & Lautaset

        Pyörissä vaan on se ongelma että joissain moottoreissa venttiililautaset painuvat kanteen jolloin venttiilivälys pienenee eikä silloin kuulu mitään ääntä. Ainakin Yamahan moottorit tekivät tuota venttiilien kanteenpainumista aikanaan. Onko ongelma enää ajankohtainen ezes Yamahankaan moottoreissa en tiedä. Jostain syystä vain moottoripyörien moottoreista e7 juurikaan venttiilien naputusääntä kuulu.


    • mp seniori

      Välyksen kuulee käynnistä, jos alkaa venttiili(t) kantamaan sitä ei kuule.

      Kantamisessa on muutamia oireita, joita voi tarkkailla itsekin. Yleensä kantaminen tapahtuu kuumassa koneessa, jos kuumakäynnistyvyys on huono tai alavääntö katoaa koneesta tai se ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä kuumana, saattaa syy olla venttiileissä.

      Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä.

      Pyörä myös tuntuu puhdittomalta isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ajettaessa sekä pieneenkin ylämäkeen joutuu vaihtamaan pienempään ja "keräämään kierroksia", jotta nopeus ei putoaisi. Tämä korostuu kun kaksi on kyydissä.

      Toki noihin voi olla muitakin syitä, mutta oman pyörän käytöksen tuntemus on tärkeää jos tapahtuu muutoksia niiden syy olisi pikimiten selvitettävä.
      Jos oma taito ei riitä kannattaa viedä suosiolla OSAAVAAN HUOLTOON.

      Itselläni kävi euroopassa reissussa vähän tähän verrattava tapaus.
      Ajoimme silloisen avokkaan, nykyisen vaimoni kanssa itävallassa siirtymätaipaletta italian suuntaan suzuki gsx750:lla ja tuntui että pyörä ei kulje ei minnekään ja kaikki teho suurimmalla vaihteella hiipuu. Pyörä oli itselleni uusi ja toiminut moitteetta siihen asti. Pyörä seis ja tutkimaan missä vikaa? Jarrulevyt viileät, koneessa öljyä, renkaat normaalilämpöiset ja eivät silmämääräisesti tyhjiäkään. Kone käynnistyy näyrästi, mutta ei oikein tehoja ole. Polttoainetta kuluu todella paljon kun vertaa edellisiin tankkausväleihin... Siitähän se vinkki sitten tulikin.
      Kartta kouraan ja tarkistamaan kuinka korkealla ollaan, niimpä niin 1850m ja lievää ylämäkeä koko ajan, vaikka silmä toista väitti. Eipä siis ihme, jos ilma oli ohutta ja seokset hiukan rikkaan puoleiset (perinteinen kaasaripyörä). Matka jatkui ja ongelma poistui kun laskeuduttiin italiaan Garda-järvelle.

    • pah1

      "Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä."

      On yleensä täysin normaalia että moottori ei toimi niin hyvin kylmänä suurilla kaasu avauksilla, mutta kuumana ei ole enää normaalia. Kylmää moottoria ei tule myöskään huudattaa ellei sitten halua olla täysi idiootti ja rikkoa moottorin ennen aikojaan. Moottorin ollessa kylmä tulisi ajaa ensin pienemmillä kierroksilla, tietenkään ei liian pienillä kierroksilla.

      • toimii myös twinissä

        Tuo lie kaikille selvä asia, tahallaan väärinymmärtäjiä eli saivartelijoita tuntuu riittävän tälläkin palstalla. Kuka nyt alikierroksilla konetta kalisuttaa tai heti käynnistyksen jälkeen lähtee sitä vedättämään.

        Mp seniorin ohjeet ovat aivan asiallisia perusohjeita, joilla voi itse "konetta" avaamatta tarkistaa myös tuon venttiilien kantamisen.

        Lisätä voisi myös ns. Vapaavirtausilmanputsarit, jotka sekoittavat virtaukset ja ala-vääntö katoaa, samoin ns.4-1 "tehoputkiviritykset". Ohjeet orkkispyörälle ilman mitään omia lisävirityksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5959
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5463
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3084
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2464
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2317
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2128
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2108
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1711
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1696
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    Aihe